معرفی تفسیر جوان

تفسیر جوان مانند بازنویسی مجمع البیان که آن کتاب به صورت مستقل معرفی شده، اثر دیگر از محمد بیستونی است که به گزیده تفسیر نمونه پرداخته است. در حقیقت بیستونی، یکی از نویسندگانی است که در حوزه نشر و ترویج تفسیر قرآن برای جوانان و نوجوانان تلاش میکند و تفسیرهای پیشین و معاصر را به زبان ساده و گویا و مناسب با این قشر بازسازی می کند.
شنبه، 9 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معرفی تفسیر جوان

شناسنامه تفسیر

نام معروف: تفسیر جوانان
مؤلف: محمد بیستونی
تولد: ۱۳۳۷ ش. معاصر
مذهب: شیعه اثنی عشری
زبان: فارسی
تعداد مجلدات: ۱۲ جلد
مشخصات نشر: تهران، دارالکتب الاسلامیه ، ۱۳۸۰ ش ، قطع جیبی
 

معرفی مفسر و تفسیر

بیستونی متولد ۱۳۳۷ ش، دارای مدرک کارشناسی الهیات و معارف اسلامی ، کارشناسی ارشد و دکترای جامعه شناسی است. از آثار تألیفی وی، کتاب فقر و ثروت از دیدگاه قرآن کریم، باستان شناسی، رنگ شناسی، موسیقی وترجمة انگلیسی و عربی ۸ کتاب: جلد ۱ و ۳۰ تفسیر بیان، جلد ۲۶ و ۲۷ تفسیر جوان، روش انس با قرآن، قرآن شناسی جوان، فرهنگ نامه قرآنی جوان، راز خوشبختی است. روش او در تألیف آثار قرآنی بدین شکل بوده که بر اساس نیازسنجی به صورت تحقیقات میدانی از دانش آموزان و دانشجویان اعلام نظر کرده و غالبا به صورت کتب کوچک در قطع جیبی یا پالتویی با حجم کم و قیمت ارزان تحت عناوینی همچون باستان شناسی، هنرهای دستی، رنگ شناسی، راز خوشبختی، قرآن شناسی جوان، روش چکیده نویسی موضوعی تفسیر قرآن، لغت شناسی و مفاهیم قرآن کریم برای جوانان عرضه کرده است.
 
تفسیر جوان مانند بازنویسی مجمع البیان که آن کتاب به صورت مستقل معرفی شده، اثر دیگر از محمد بیستونی است که به گزیده تفسیر نمونه پرداخته است. در حقیقت بیستونی، یکی از نویسندگانی است که در حوزه نشر و ترویج تفسیر قرآن برای جوانان و نوجوانان تلاش میکند و تفسیرهای پیشین و معاصر را به زبان ساده و گویا و مناسب با این قشر بازسازی می کند. وی پس از این، گزیده دیگری از ترجمه تفسیر مجمع البیان را ارائه داده است. این تفسیر در قطع جیبی به صورت فشرده و خلاصه مناسب با ادبیات و فرهنگ امروز جوانان مذهبی ایران سامان یافته است؛ به ویژه آن که این کتاب گزیده و بازنویسی تفسیری است که خود در اصل به زبان فارسی و به صورت ساده نگاشته شده و از آن کتاب تلخیص شده است. ویژگی تفسیر جوان آنگونه که مؤلف آن بیان کرده و تا حد زیادی به اصول خود وفادار مانده به شرح زیر است:
 
1- درج ترجمه و تفسیر هر آیه به صورت مستقل به جز در آیاتی که با هم ارتباط تنگاتنگ دارد و آوردن مجموعه آیات ضرورت دارد.
 
۲- گزینش یک رأی از میان آرای گوناگون و حذف احتمالات و آرای دیگر از تفسیر اصلی.
 
٣- فشرده نمودن جملات دراز آهنگ در قالب عبارت کوتاه تر و ساده تر.
 
۴- دسته بندی مطالب و عنوان گذاری مطالب تفسیر به سبک کتاب های آموزشی به منظور آسان کردن آموزش آن.
5- ذکر توضیحات کلی در آغاز هر سوره. این توضیح ها شامل محل نزول، تعداد آیات، فضیلت تلاوت است.
 
تفسیر جوان گامی نو در تفسیر عصری و ارائه دگرگونی های شکلی در ایجاد جاذبه برای خواننده به ویژه در بخش جوانان است. این تفسیر به مانند اصل خود در ۲۷ جلد جیبی از سوی دارالکتب الاسلامیه تهران در سال ۱۳۸۰ ش نشر یافته است.
 
منبع: شناخت نامه تفاسیر، سید محمدعلی ایازی، چاپ اول، نشر علم، تهران، 1393ش، صص 338-337


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.