بررسی یازدهم انتخابات ریاست جمهوری ایران

در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری؛ بیش از 36 میلیون نفر از مردم شرکت و نتیجه انتخابات چنین اعلام شد که «حسن روحانی» ۱۸ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۳۲۹ رای، «محمد باقر قالیباف» ۶ میلیون و ۷۷ هزار و ۲۹۲ رای، «سعید جلیلی» ۴ میلیون و ۱۶۸ هزار و ۹۴۶ رای، «محسن رضایی» ۳ میلیون و ۸۸۴ هزار و ۴۱۲ رای، «علی اکبر ولایتی» ۲ میلیون و ۲۶۸ هزار و ۷۵۳ رای و «سید محمد غرضی» ۴۴۶ هزار و ۱۵ رای از کل آرای مأخوذه را به خود اختصاص و «حسن روحانی» به عنوان منتخب مردم ایران معرفی شد.
چهارشنبه، 20 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : آزاده مرنی
موارد بیشتر برای شما
بررسی یازدهم انتخابات ریاست جمهوری ایران
در آخرین روزهای دومین دوره ریاست جمهوری «محمود احمدی نژاد» و از اواخر فروردین ماه سال 1392، تدریجأ اخبار مربوط به انتخابات و گمانه‌زنی‌های پراکنده از افرادی که احتمال ورود آن‌ها به میدان رقابت یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می‌رفت، به گوش می‌رسید.

بر اساس تصمیمات اتخاذ شده از سوی وزارت کشور و ستاد انتخابات؛ ثبت‌نام نامزدهای انتخاباتی از 22 تا 26 اردیبهشت ماه سال 1392 اعلام شد و طی این مدت زمان؛ بیش از 680 داوطلب ثبت‌نام کردند.آنچه ملت ایران همواره و اکنون، از حضور انتخاباتیِ پرشور و بی‌تنش به دست آورده است، تنها نقش‌آفرینی در مدیریت کشور و برگزیدن و برکشیدن خدمتگزارانی تازه‌ نفس برای دوره‌ای تازه نیست، بلکه فراتر از آن، نشان دادن پختگی و بلوغ سیاسی‌ای است که اقتدار ملیِ او را با حکمت و عقلانیت درمی‌آمیزد و او را در افکار عمومی جهان، در رتبه‌ والایی از عزّت و شکوه می‌نشاند.حائز اهمیت آنکه پس از اتمام زمان قانونی ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری و بررسی مدارک نامزدها، علی‌رقم آنچه که انتظار می‌رفت افرادی همچون؛ «آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی»، «مصطفی کواکبیان»، «منوچهر متکی»، «علیرضا زاکانی»، «حسن سبحانی» و «اسفندیار رحیم مشایی» رد صلاحیت و «محمدباقر قالیباف»، «حسن روحانی»، «محسن رضایی»، «سید محمد غرضی»، «علی اکبر ولایتی»، و «سعید جلیلی» تأیید صلاحیت شدند.

بررسی یازدهم انتخابات ریاست جمهوری ایران

محمدباقر قالیباف  

«قالیباف» متولد 1340 شهر طرقبه است و به موازات تحصیلات دوره دبیرستان (16 سالگی) به مبارزه با حکومت پهلئی می‌پرداخت.

«محمدباقر قالیباف» از نخستین روزهای آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، در سن 18 سالگی به جبهه‌های جنگ رفت و در سال 1361 فرماندهی لشکر نصر خراسان را عهده‌دار شد و پس از پایان جنگ و بنا به رشادت‌های فراوان، در سال 1373 فرماهدهی قرارگاه خاتم الانبیا را بر عهده گرفت و از این رو در سازندگی و آبادانی مناطق جنگ‌زده و محروم نقش بسزایی را ایفا نمود.

وی تحصیلات خود را تا مقطع دکترای جغرافیای سیاسی در دانشگاه تربیت مدرس گذراند.

«قالیباف» پس از پایان جنگ 8 ساله ایران و عراق سمت‌های مختلفی را عهده‌دار شد و اقدامات وافری همچون؛ «راه‌اندازی سامانه پلیس 110»، «بروز رسانی تجهیزات نیروی انتظامی»، «تأسیس و گسترش دانشگاه‌های نیروی انتظامی» و ... را در کارنامه خود به ثبت رساند.

از جمله مسئولیت‌های وی می‌توان به «فرماندهی نیروی هوایی سپاه»، «فرماندهی نیروی انتظامی ایران»، «فرمانده تیپ امام رضا (علیه السلام)»، «ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا» و«شهردار تهران» از سال 1384 تا سال 1396 اشاره کرد.

وی با شعار «زندگی خوب برازنده ایرانی» وارد میدان رقابت انتخاباتی شد و بزرگ‌ترین هدف خود را اشاعه رفاه عمومی و کاهش شکاف طبقاتی در جامعه عنوان کرد.

بررسی یازدهم انتخابات ریاست جمهوری ایران

حسن روحانی

«روحانی» متولد 1327 شهر سمنان است و از دوران نوجوانی مبارزات خود علیه رژیم ستمشاهی را آغاز کرد و برای نخستین بار در سال 1341 (14 سالگی) توسط ساواک دستگیر و روانه زندان شد، اما این موضوع نتوانست وی را از ادامه مسیر مبارزه بازدارد و از سال 1341 تا پیروزی انقلاب اسلامی؛ بیش از 20 مرتبه دستگیر و زندانی شد.

وی از سال 1340 وارد حوزه علمیه قم شد و زیر نظر مراجعی همچون؛ «مرتضی مطهری»، «محمد شاه‌آبادی»، «مرتضی حائری»، «سید محمد محقق داماد» و «محمد فاضل لنکرانی» دروس حوزوی را فرا گرفت.

«روحانی» پس از اتمام دروس حوزوی، در سال 1348 در رشته حقوق قضایی دانشگاه تهران پذیرفته شد و در نهایت برای ادامه تحصیل و اخذ مدرک دکترا، به بریتانیا سفر کرد و مدرک دکترای رشته حقوق اساسی را از دانشگاه «کلدونین گلاسگو» دریافت کرد.

وی که پیشینه مبارزات انقلابی را در کارنامه سیاسی خود داشت، پس از پیروزی انقلاب اسلامی وظیفه ساماندهی پادگان‌ها را عهده‌دار و در سال 1359 با اخذ اکثریت آرای مردم سمنان، به عنوان نماینده این شهر وارد مجلس شورای اسلامی شد.

از جمله مسئولیت‌های وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی می‌توان به «فرماندهی پدافند هوایی کل کشور»، «عضو ارشد شورای عالی دفاع»، «نماینده ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی»، «معاونت فرماندهی جنگ»، «رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام»، «ریاست شورای سرپرستی سازمان صدا و سیما» و «ریاست ستاد قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء» اشاره کرد.

«حسن روحانی» در سال 1392 به عنوان نماینده حزب اصلاح‌طلبان و با شعار «اعتدال‌گرایی» کاندید انتخابات ریاست جمهوری شد.

بررسی یازدهم انتخابات ریاست جمهوری ایران

محسن رضائی

«رضایی» متولد 1333 سبزوار است. وی از اوایل دهه 50 مبارزات انقلابی خود را آغاز و چند بار از سوی ساواک دستگیر و تبعید شد.

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تحصیلات دانشگاهی خود را تا مقطع دکتری اقتصاد در دانشگاه تهران ادامه داد.

«محسن رضایی» یکی از اعضای اصلی گروه مبارزاتی «منصورون» بود که با همراهی و هم‌فکری افرادی همچون؛ «علی شمخانی» و «غلامعلی رشید» پایه‌گذاری شد. وی به همراه این دو تَن، در زندان طرح اولیه ایجاد این گروه را با هدف مبارزه علیه حکومت شاهنشاهی تدوین کردند.

این گروه مبارزاتی بعدها افراد شاخصی همچون؛ «محمدباقر ذوالقدر»، «محمد جهان‌آرا»، «سید احمد آوایی»، «غلامعلی رشید» و «محمد فلاح» را به خود جذب کرد.

وی در بدو ورود حضرت امام خمینی(ره) به ایران، از اعضای تیم حفاظت ایشان بود و از سال 1358 به عنوان نخستین فرمانده اطلاعات سپاه پاسداران مشغول به کار شد.

امام خمینی(ره) بنا به سابقه مبارزاتی «محسن رضایی»، وی را در سال 1360 به فرماندهی کل سپاه پاسداران منصوب نمود.

«محسن رضایی» در این دوره از انتخابات با شعا «محسن رضایی» قدم به کارزار انتخابات گذاشت.

بررسی یازدهم انتخابات ریاست جمهوری ایران

سید محمد غرضی

«غرضی» متولد 1320 شهر اصفهان است و در سال 1340 به موازات مبارزه علیه حکومت پهلوی، در رشته الکترومکانیک وارد دانشگاه فنی تهران شد و پس از چند سال از سوی وزارت نیرو برای ادامه تحصیل عازم کشور فرانسه شد.

وی فعالیت‌های مبارزاتی خود را با گرایش به سازمان مجاهدین خلق و به واسطه «سید علی اندرزگو» آغاز کرد و در سال 1350 در دادگاه نظامی مورد محاکمه و به زندان محکوم شد و پس از آزادی و ادامه روند مبارزات، به صورت مخفیانه از کشور خارج شد.

«محمد غرضی» در فرانسه همواره از همراهان امام خمینی(ره) و عهده‌دار تبلیغات در این کشور بود. از جمله مسئولیت‌های وی پس از روی کار آمدن انقلاب اسلامی ایران؛ می‌توان به «مؤسس کمیته انقلاب اسلامی»، «مؤسس روزنامه رسالت»، «ریاست سازمان نظام مهندسی کشور»، «وزیر نفت»، «عضو شورای شهر تهران»، «وزیر پست، تلگراف و تلفن» و «استانداری خوزستان» اشاره کرد.

وی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 با شعار «تورم زدایی» و «دولت ضد تورم» برای گسترش رفاه عمومی و ساماندهی به اوضاع معیشتی عموم مردم قدم نهاد.

بررسی یازدهم انتخابات ریاست جمهوری ایران

علی اکبر ولایتی

«ولایتی» متولد سال 1324 رستم آباد است. وی در سال 1342 در رشته پزشکی وارد دانشگاه تهران شد و تحصیلات خود را تا مقطع فوق تخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه «جانز هاپکینز» آمریکا ادامه داد.

«علی اکبر ولایتی» مبارزات انقلابی خود را از دوران دبیرستان آغاز و در این راستا بارها دستگیر، بازجویی و زندانی شد. در اوایل فعالیت‌های مبارزاتی؛ به جبهه ملی دوم گرایش پیدا کرد اما تدریجأ و تحریف اعتقادات این حزب، از آن جدا و به «انجمن اسلامی پزشکان» پیوست.

وی پس از سقوط حکومت پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی، عنوان معاون وزارت بهداری مشغول به کار شد و سپس به عنوان نماینده مردم تهران به نخستین مجلس شورای اسلامی راه یافت.

از دیگر مسئولیت‌هایی که «علی اکبر ولایتی» عهده‌دار آنها بود می‌توان به «وزیر امور خارجه»، «عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام»، «ریاست جمعیت حمایت از پیوند اعضاء»، «عضویت در بنیاد دائرةالمعارف اسلامی»، «ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک»، «عضو ارشد شورای عالی انقلاب فرهنگی»، «ریاست بیمارستان مسیح دانشوری» و «مشاور بین‌الملل رهبری معظم انقلاب اسلامی» اشاره کرد.

بررسی یازدهم انتخابات ریاست جمهوری ایران

سعید جلیلی

«جلیلی» متولد 1344 در شهر مقدس مشهد است و تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (علیه السلام) تا مقطع دکتری گذراند و پس از اخذ مدرک خود، در دانشگاع صنعتی شریف مشغول به تدریس شد.

وی از نخستین روزهای آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، به جبهه‌های جنگ پیوست و در سال 1365 پس از مجروریت از ناحیه پا، به جبهه بازگشت و از میهن دفاع کرد.

«سعید جلیلی» مسئولیت‌های مختلفی را طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی بر عهده داشت که مهم‌ترین آنها عبارتند از «رییس گروه مذاکره کننده هسته‌ای ایران»، «نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی»، «معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه»، «رییس اداره بازرسی وزارت خارجه» و «عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام».
 

عنـوان

سـن

تحصیـلات

سِمـت

گرایش سیـاسی

شعــار

محمد باقر قالیباف 52 دکترای جغرافیای سیاسی شهردار تهران اصولگرا زندگی خوب برازنده ایرانی
حسن روحانی 65 دکترای رشته حقوق اساسی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اصلاح طلب اعتدال ‌گرایی
محسن رضایی 59 دکترای اقتصاد فرمانده سپاه پاسداران مستقل سلام بر زندگی
سید محمد غرضی 72 کارشناسی ارشد مهندسی برق نماینده مجلس شورای اسلامی اصولگرا دولت ضد تورم
علی اکبر ولایتی 68 فوق تخصص بیماری‌های عفونی ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک اصولگرا دولت متمم
سعید جلیلی 48 دکترای  علوم سیاسی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مستقل ----

مواضع و حمایت‌های احزاب از نامزدهای ریاست جمهوری

در این دوره از انتخابات، اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و برخی اعضای اصولگرایان از «محمد باقر قالیباف»، اصلاح‌طلبان و رییس دولت کارگزاران و اعتدال‌گرایان به صورت کاملأ گسترده از «حسن روحانی» حمایت کردند.

در این میان باید توجه داشت که «حزب اسلامی رفاه ایران»، «شورای هماهنگی نیروهای انقلاب اسلامی» و برخی از اعضای «جبهه تحول‌گرایان ولایی» حمایت خود از «سعید جلیلی» را رسمأ اعلام کردند.
 

برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران

بنا به تنش‌ها و اغتشاشات دوره دهم انتخابات ریاست جمهوری، این دوره از انتخابات با تدابیر امنیتی ویژه‌ای برگزار شد.

در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری؛ بیش از 36 میلیون نفر از مردم شرکت و نتیجه انتخابات چنین اعلام شد که «حسن روحانی» ۱۸ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۳۲۹ رای، «محمد باقر قالیباف» ۶ میلیون و ۷۷ هزار و ۲۹۲ رای، «سعید جلیلی» ۴ میلیون و ۱۶۸ هزار و ۹۴۶ رای، «محسن رضایی» ۳ میلیون و ۸۸۴ هزار و ۴۱۲ رای، «علی اکبر ولایتی» ۲ میلیون و ۲۶۸ هزار و ۷۵۳ رای و «سید محمد غرضی» ۴۴۶ هزار و ۱۵ رای از کل آرای مأخوذه را به خود اختصاص و «حسن روحانی» به عنوان منتخب مردم ایران معرفی شد.

بررسی یازدهم انتخابات ریاست جمهوری ایران

تنفیذ حکم ریاست جمهوری «حسن روحانی» توسط رهبر معظم انقلاب

طبق روال ادوار گذشته، در روز 12 مرداد ماه سال 1392، رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور حکمی؛ ریاست جمهوری «حسن روحانی» را تنفیذ کردند که شرح آن چنین است:

بسم‌‌اللَّه‌‌الرّحمن‌‌الرّحیم‌

آنچه ملت ایران همواره و اکنون، از حضور انتخاباتیِ پرشور و بی‌تنش به دست آورده است، تنها نقش‌آفرینی در مدیریت کشور و برگزیدن و برکشیدن خدمتگزارانی تازه‌ نفس برای دوره‌ای تازه نیست، بلکه فراتر از آن، نشان دادن پختگی و بلوغ سیاسی‌ای است که اقتدار ملیِ او را با حکمت و عقلانیت درمی‌آمیزد و او را در افکار عمومی جهان، در رتبه‌ والایی از عزّت و شکوه می‌نشاند.

آنان که خواسته‌اند با وسوسه‌های خود، این دریادلیِ ستایش برانگیز را برآشوبند و مرجعیت صندوق های رأی و چرخه‌ قانونی آن را نفی کنند، هر بار به گونه‌ای، با سنگر استوار عزم ملی روبرو شده‌اند. اکنون که رأی قاطع ملت ایران شخصیتی دانشمند، و کارآزموده‌ میدان‌های گوناگون و دارای سوابق جهادی متعدد و مفتخر به حضور در مسوولیت های دینی و سیاسی را به مدیریت اجرایی کشور، برگزیده است، اینجانب نیز به پیروی از آنان و همراه با تبریک به ایشان، رأی ملت را تنفیذ و جناب حجت الاسلام آقای دکتر حسن روحانی را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب می کنم و از خداوند متعال توفیقات بزرگ ایشان را در این مسوولیت خطیر و با ارزش مسألت می نمایم.

بدیهی است که آن رأی و این تنفیذ تا هنگامی است که ایشان به تعهد در پیمودن صراط مستقیمی که تاکنون در پیش داشته‌اند یعنی راه آرمان های نظام اسلامی و دفاع از حقوق ملت و ایستادگی در برابر زورگویان و مستکبران پایبند باشند که به کمک الهی چنین خواهد بود.

ان‌شاالله
 

منابع:

1- یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، خبرگزاری ایرنا
2- نتایج نهایی شمارش آراء انتخابات ریاست جمهوری، خبرگزاری ایسنا
3- نگاهی به شعارهای انتخاباتی روسای جمهور، خبرگزاری خانه ملت
4- علی اکبر ولایتی، عصر ایران
5- سرنوشت انتخابات سال 1392، خبرآنلاین


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.