دستور پخت مربای هلو

با نزدیک شدن به فصل پاییز و زمستان اغلب کدبانوها به فکر تهیه مربا به کمک میوه های تابستانی و بهاری می افتند. مربای هلو از انواع مرباهای خوشمزه و خوش طعم است که شما می توانید این نوع مربا را در منزل به...
چهارشنبه، 20 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت مربای هلو

مواد لازم در تهیه مربای هلو

هلوی شسته شده و تمیز : ۴ کیلوگرم

شکر سفید : ۴ فنجان

آب یک عدد لیمو ترش

شیشه مربا : ۵ تا ۶ عدد
 

طرز تهیه مربای هلو در منزل

برای تهیه مربای هلو ابتدا شیشه های درب دار را درون سینک ظرفشویی بریزید و آن ها را به همراه مقداری مایع ظرفشویی و آب داغ بشویید.

سپس شیشه ها را در مکانی مناسب قرار دهید تا آب آن ها گرفته شود و شیشه ها را به کمک دستمالی تمیز خشک کنید.

دو سوم از قابلمه ای مناسب را به کمک آب پر کنید سپس درهای شیشه را درون قابلمه بریزید و قابلمه را روی حرارت کم شعله گاز قرار دهید و اجازه دهید تا درب شیشه ها به کمک گرما تمیز و ضد عفونی شوند توجه داشته باشید که نباید آب به دمای جوش برسد زیرا بخش پلاستیکی درب شیشه ها آسیب می بیند و در نتیجه ممکن است درب شیشه ها به خوبی بسته نشود.

شیشه های مربا را درون قابلمه قرار دهید و روی آن ها آب سرد بریزید سپس قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید تا آب به دمای جوش برسد و شیشه ها درون آب بجوشند سپس شیشه ها را از درون آب جوش بیرون آورید.

شیشه های ضد عفونی شده را روی پارچه تمیزی قرار دهید تا خشک شوند.

در این مرحله هلوها را به کمک آب سرد بشویید تا کرک روی آن ها برداشته شود.

۲/۳ قابلمه ای مناسب را به کمک آب پر نمایید و قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید تا آب به دمای جوش برسد سپس هلو ها را به آب جوش بیفزایید و اجازه دهید تا به مدت ۴۵ ثانیه بجوشند سپس آن ها را درون آبکش بریزید و به سرعت هلوها را درون ظرف حاوی آب سرد بریزید.

در این مرحله از طرز تهیه مربای هلو باید پوست هلوها را بگیرید.

 هسته هلو ها را بیرون آورید سپس هلو های پوست کنده شده را به ۴ قسمت مساوی تقسیم نمایید.

هلوهای پوست کنده و خرد شده را درون قابلمه ای مناسب بریزید و آب یک عدد لیمو ترش را به آن ها اضافه کنید سپس دو پیمانه شکر روی هلوها بپاشید و آن ها را هم بزنید سپس ۱.۵ تا ۲ پیمانه دیگر شکر روی آن ها بپاشید به صورتی که شکر به همه قسمت های هلو ها برسد.

هلو ها را به مدت یک ساعت درون دمای اتاق قرار دهید تا شکر به خوبی حل شود.

قابلمه را بدون استفاده از درب روی حرارت گاز قرار دهید و اجازه دهید تا مربا به آرامی پخته شود برای جلوگیری از ته گرفتن مربا آن را گهگاهی هم بزنید و بعد از اینکه مربا مقداری جوش زد مواد مربا را هم بزنید تا همه قسمت های مربا جوش نزند و فقط در مرکز مربا جوش بزند.

در این مرحله از طرز تهیه مربای هلو بعد از اینکه همه قسمت های مربا به جوش افتاد به مدت ده دقیقه مربا را هم بزنید و حرارت گاز را خاموش نمایید و اجازه دهید تا قابلمه روی گاز بماند و بعد از اینکه مربا خنک شد مرحله قبل را دوباره تکرار نمایید و دوباره مربا را به مدت ۵ دقیقه به آرامی جوش دهید. اگر تمایل دارید مربا غلیظ تر شود می توانید ۶ بار آن را بجوشانید.

مربای هلو را به صورت داغ به کمک یک پیمانه اندازه گیری و قیف درون شیشه های استریل شده بریزید توجه داشته باشید که باید حدود ۱/۲ اینچ از شیشه مربا را خالی نگه دارید تا بتوانید درب شیشه را روی آن قرار دهید و درب را به راحتی بچرخانید تا سفت شود.

برای خارج کردن حباب های درون شیشه مربا می توانید شیشه ها را به مدت ۱۵ دقیقه درون فر با دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت قرار دهید. توجه داشته باشید که بعد از مدت زمان ذکر شده باید شیشه ها را با دقت از درون فر بیرون آورید و شیشه های مربا را به صورت وارونه روی پارچه تمیزی قرار دهید تا در دمای اتاق سرد شوند.

مربا های سرد شده را درون یخچال قرار دهید و هر زمانی که درب شیشه مربا را باز می کنید دوباره درب آن را محکم کنید تا از خراب شدن مربا جلوگیری شود.

دستور پخت مربای هلو


نکات طلایی برای پخت بهتر مربای هلو

۱. میزان استفاده از شکر به شیرینی هلو ها بستگی دارد و اگر هلوهایی که تهیه کرده اید شیرین هستند می توانید مقدار شکر را کمتر کنید.

۲. برای تهیه مربای هلو بهتر است از هلو های تازه و سفت استفاده نمایید زیرا هلو های نرم در هنگام پخت له می شوند و در نتیجه ظاهر مربا شبیه به مارمالاد هلو می شود.

۳. اگر قسمت قرمز رنگ هلو ها را نگیرید مربا تیره می شود و رنگ آن بعد از پخت زعفرانی نخواهد بود.

۴. تایم پخت برای مربای هلو اختیاری است و اگر شما تمایل دارید هلو ها مقداری زیر دندان حس شوند بهتر است تایم پخت آن ها را کمتر کنید.

۵.در صورت تمایل می توانید برای خوش طعم کردن مربا از گلاب و زعفران استفاده کنید که گلاب و زعفران را باید در اواخر پخت به مربا اضافه کنید.

۶. زعفران را قبل از اضافه کردن به مربا به خوبی بسابید.

۷. در صورتی که تمایل دارید مربا را به مدت طولانی تری نگهداری کنید می توانید آن را درون فریزر قرار دهید. 1
 

دلایل شکرک زدن مربا

بسیاری از خانم ها دوست دارند مربا هایی که برای صبحانه استفاده می کنند را خودشان تهیه کنند ولی در برخی از مواقع با مشکلاتی رو به رو می شوند و مربای هویج، مربای آلبالو، مربای بهار نارنج و سایر مربا هایی که تهیه می کنند شکرک می بندد و در بیش تر موارد خانم ها این مربا ها را از یخچال خارج می کنند و آن ها را می ریزند. بهتر است علت این پدیده را بدانید و با آن آشنا باشید تا بتوانید از این امر جلوگیری کنید.
 
شیرینی بیش از حد
در نظر داشته باشید که شکرک بستن مربا به نشانه خراب بودن آن نمی باشد. در واقع یکی از دلایل این کار استفاده از شکر به میزان بسیار زیاد می باشد.

بهتر است برای تهیه مربا از یک دستور ساده استفاده کنید تا هم مزه و خوبی به آن ها بدهید و هم از شکرک بستن آن ها جلوگیری کنید
.
 
استفاده از دما های بالا
مربا یکی از چاشنی های صبحانه می باشد و معمولا به همراه کره و روغن زرد از آن استفاده می شود. این چاشنی را باید روی دمای ملایم قرار بدهید و آن را بپزید زیرا در صورتی که از دما های بالا استفاده کنید ممکن است مشکلاتی برای شما ایجاد شود و مربای شما علاوه بر طعم سوختن دچار شکرک بستن شود.
 
نرسیدن به قوام بالا
کپک زدن با شکرک زدن فرق دارد و همانطور که می دانید کپک ها نوعی قارچ اند. در واقع یکی از دلایلی که باعث خراب شدن مربا می شود نرسیدن به قوام بالا می باشد. در واقع باید مربا های خود را از حالت رقیقی خارج کنید تا این مشکل برای آن ها ایجاد نشود و زمانی که مربا را در ظرف می ریزید حتما سعی کنید از ظروف خشک استفاده کنید.
 

جلوگیری از شکرک زدن

یکی از کار هایی که می توانید انجام بدهید این است که از شکرک بستن مربا جلوگیری کنید. برای این کار لازم است تا به نکاتی توجه کنید که عبارت اند از :

در مربا های شیرین مانند مربای سیب باید حتما از آبلیمو و یا جوهر لیمو استفاده کنید. این کار شما باعث می شود تا آستانه تبلور قند بالا برود و از شکرک بستن آن ها جلوگیری کند.

برای جلوگیری از شکرک بستن در مربا های ترش بهتر است میزان کم تری از این مواد ذکر شده استفاده کنید زیرا میوه های ترش کمی اسیدی هستند و می توانند تا حدودی کار آبلیمو را انجام بدهند.
 

از بین بردن شکرک مربا

اگر مربایی که در منزل تهیه کرده اید شکرک زده است بهتر است نگران نباشید زیرا این امر موجب کاهش کیفیت مربای شما نمی شود و شما می توانید به راحتی این مشکل را رفع کنید. در واقع برای از بین بردن شکرک مربا باید مقداری آب جوش و آب لیمو را به مربا اضافه کنید و آن را روی حرارت ملایم گاز قرار بدهید تا به خوبی بجوشد. شما می توانید با یک راه حل بسیار سادی این مشکل را از بین ببرید. 2

دستور پخت مربای هلو
 

خواص هلو

 
دارای آنتی اکسیدان است
هلو را می توان به صورت خام مصرف نمود، این میوه آنتی اکسیدان های بسیاری را در خود جای داده است که وجود اسید کلروژنیک موجود در این میوه حالت حفاظت از بدن را ایجاد می کند. آنتی اکسیدان های موجود در این باعث می شود تا با رادیکال های آزاد بدن مبارزه کرده و آنها را از بین ببرد.

این میوه باعث می شود تا اثر بیماری های مختلف را از بدن از بین ببرد.
 
مانع از بروز هیپوکالمی می شود
این میوه دارای پتاسیم می باشد که برای سیگنال دهی مناسب اعصاب نقش مهمی دارد. هلو دارای پتاسیم زیادی می باشد که باعث سوخت و ساز بهتر بدن می شود. پتاسیم موجود در این میوه باعث حفظ تعادل الکترولیت می شود. این میوه از بروز هیپوکالمی در بدن جلوگیری می کند.
 
ضد سرطان
این میوه دارای خواص ضدسرطانی می باشد، این میوه دارای کاروتنوئید و فنل می باشد که با انواع سرطان مختلف مانند سرطان سینه، سرطان ریه و سرطان روده ی بزرگ مقابله می کند.

ترکیبات ذکر شده در بالا باعث می شود تا از رشد سلول های سرطانی جلوگیری شود. این میوه غنی از بتاکاروتن می باشد که در برابر اثرات مخرب سرطان ریه مقاومت می کند.
 
خواص هلو برای پوست
این میوه به دلیل داشتن ویتامین سی فراوان از بدن انسان در برابر عوامل آسیب رسان مانند رادیکال های آزاد مراقبت می کند.

ویتامین سی موجود در این میوه در برابر اشعه خورشید مقاومت کرده و باعث سلامت پوست می شود.

آنتی اکسیدان های زاگزانتین و لوتئین دارای اثرات ضد التهابی می باشند که در برابر منتشر شدن غیر عادی سلول های بدن جلوگیری می کند.

اگر می خواهید پوست سالمی داشته باشید هلو مصرف کنید. این میوه در لوازم آرایش نیز به کار می رود، برای تولید کرم های پوست می توان از هلو کمک گرفت.

این میوه باعث می شود تا از سلول های مرده جلوگیری شود و باعث مرطوب شدن پوست شما می شود.
 
سلامت چشم ها را ارتقاء می دهد
هلو منبع زیادی از بتاکاروتن را در خود جای داده است؛ این ماده در بدن تبدیل به ویتامین آ می شود، می دانیم که ویتامین آ باعث می شود تا قوه بینایی شما تقویت شود و مانع از بروز بیماری های چشمی می شود. اگر می خواهید از خشکی چشم در امان باشید بهتر است حتما این میوه را میل کنید.

این میوه برای جلوگیری از درگیر شدن چشم با آب مروارید نیز کاربرد دارد.
 
برای زنان باردار مفید است
این میوه برای خانم های باردار مفید است چرا که دارای مواد معدنی ضروری در دوران بارداری می باشد.

ویتامین سی موجود در این میوه باعث می شود تا استخوان رشد بهتری داشته باشند و سلامت دندان ها را به دنبال دارد.

این میوه در دوران بارداری باعث می شود تا جذب آهن به راحتی انجام شود. ویتامین های موجود در هلو در دوران بارداری از نقص لوله عصبی پیشگیری می کند.

همچنین این میوه دارای پتاسیم می باشد که از گرفتگی عضلات و خستگی جلوگیری می کند.

فیبرهای موجود در آن از یبوست پیشگیری می کند. 3

پی نوشت:
1.www.arga-mag.com
2.www.namnak.com
3.www.parsiday.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
حکمت | آخرین وصیت امام حسین (علیه‌السلام) / استاد حسینی قمی
music_note
حکمت | آخرین وصیت امام حسین (علیه‌السلام) / استاد حسینی قمی
حکمت | دلیل شهادت امام‌حسین؛ بغضاً لابیک / استاد علوی تهرانی
music_note
حکمت | دلیل شهادت امام‌حسین؛ بغضاً لابیک / استاد علوی تهرانی
حکمت | تاثیر لقمه‌ پاک و حلال / استاد عالی
music_note
حکمت | تاثیر لقمه‌ پاک و حلال / استاد عالی
معنی اسم احمد و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم احمد و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم اترک و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم اترک و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ابوریحان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ابوریحان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
شهرستان رامیان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان رامیان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
همه آنچه که باید درباره روستای رادکان بدانید
همه آنچه که باید درباره روستای رادکان بدانید
همه آنچه که باید درباره روستای روئین بدانید
همه آنچه که باید درباره روستای روئین بدانید
شهرستان رینه کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان رینه کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
همه آنچه که باید درباره روستای رندان بدانید
همه آنچه که باید درباره روستای رندان بدانید
استوری شام غریبان / داغ معجر
play_arrow
استوری شام غریبان / داغ معجر
معنی اسم ادنا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ادنا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آروین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آروین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سلدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سلدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال