شربت پرتقال

شربت پرتقال یکی از انواع شربت های سالم و بسیار پر طرفدار در جهان است که علاوه بر اینکه طعم بسیار خوبی دارد حاوی مقادیر غنی از ویتامین سی است. شربت پرتقال معمولا در کنار صبحانه یا میان وعده ها سرو می شود....
شنبه، 30 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شربت پرتقال

مواد لازم برای ۱۲ نفر در شربت پرتقال

آب ۳ پیمانه

شکر ۳ پیمانه

پرتقال ۲ کیلوگرم

آب پرتقال ۲ پیمانه

اسانس پرتقال به دلخواه
 

طرز تهیه شربت پرتقال

برای تهیه شربت پرتقال طبیعی ابتدا در قابلمه ای ۳ پیمانه آب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم و شکر را کم کم به آن اضافه می کنیم و هم می زنیم تا سریع تر در آب حل شود.

تقریبا ۳۰ دقیقه زمان می دهیم تا شربت بجوشد.پرتقال ها را می شوییم و پوست آن ها را می گیریم و در سینی قرار می دهیم.

پس از گذشت ۳۰ دقیقه اگر روی شربت کف بوجود آمده کف ها را با کفگیر می گیریم و آب پرتقال را به شربت اضافه می کنیم و حرارت را زیاد می کنیم تا بجوش بیاید.

شربت پرتقال

سپس پرتقال های پوست گرفته را در پارچه ای تمیز و نازک قرار می دهیم و گره می زنیم و داخل قابلمه شربت می گذاریم تا به مرور زمان شیره پرتقال به خورد شربت برود و صبر می کنیم تا شربت به جوش بیاید و بعد حرارت را کم می کنیم و اجازه می دهیم تا ۳۰ دقیقه دیگر شربت خوب بجوشد.

بعد پارچه ای که پرتقال ها داخل آن بودند را از قابلمه بیرون می آوریم و در آبکشی قرار می دهیم و آبکش را در سینی می گذاریم تا اگر آب پرتقال ها بیرون آمد در سینی بریزد.

صبر می کنیم تا پارچه و پرتقال های داخل آن خنک شوند و آن وقت محکم پارچه را فشار می دهیم تا اگر آبی در پرتقال ها باقی مانده است خارج شود و به شربت اضافه می کنیم و قابلمه شربت را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم تا شربت در دمای محیط خنک شود.

می توانید برای زیباتر شدن رنگ شربت ۵ دقیقه مانده به اینکه شربت را از روی حرارت بر دارید رنگ یا اسانس پرتقال را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا رنگ شربت یکدست شود.

در مرحله آخر شربت پرتقال را در پارچ می ریزیم و در یخچال قرار می دهیم و هر زمان که خواستید مصرف کنید مقداری کمی از شربت پرتقال را در لیوان می ریزید و کمی آب خنک و یخ به آن اضافه کنید و نوش جان کنید. 1
 

خواص پرتغال

 
سرماخوردگی و سرفه
ویتامین C موجود در پرتقال باعث تولید گلبول های سفید خون شده و با تقویت سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفلونزا و سرفه مفید می باشد.

مطالعات نشان داده که پلی فنول های موجود در پرتقال، خطر ابتلا به عفونت های ویروسی را کاهش می دهد.

یک فنجان آب پرتقال تازه را با یک قاشق چای خوری عسل و کمی نمک ترکیب کنید و بخورید تا سرماخوردگی و سرفه را درمان کند.
 
دیابت و قند خون دیابتی ها
پرتقال مانند تمام میوه ها دارای قندهای ساده می باشد اما شاخص گلیسمی پایینی دارد و مصرف مقدار متعادل آن باعث افزایش قند خون دیابتی ها نمی شود.

فیبر موجود در پرتقال سطح قند خون افراد دیابتی را کاهش می دهد.
 
نوزادان و کودکان
پرتقال حاوی مقدار زیادی ویتامین C و پلی فنول است که برای رشد نوزادان و کودکان مفید می باشد.

محتوای ویتامین C پرتقال باعث افزایش تعداد هموگلوبین شده و به درمان کم خونی در کودکان کمک می کند.

پرتقال حاوی مقادیر بالای فیبر است که برای پیشگیری و درمان یبوست در نوزادان و کودکان مفید می باشد.

پرتقال حاوی مقادیر بالای ویتامین C می باشد که به درمان سرماخوردگی و سرفه در نوزادان و کودکان کمک می کند.

پرتقال یک منبع غنی از ویتامین A، فلاونوئیدها، مواد مغذی مانند آلفا و بتا کاروتن، لوتئین، بتا کریپتوکسانتین و مواد مغذی است که باعث بهبود بینایی در کودکان می شود.

آب پرتقال تازه می تواند به درمان اسهال و کاهش علائم آن کمک کند.
 
زنان باردار و جنین
ویتامین C موجود در پرتقال سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و باعث حفظ سلامت جنین و زنان باردار می شود.

پرتقال حاوی مقادیر بالای فولات است که باعث توسعه مغز جنین و جلوگیری از نقص لوله عصبی در نوزادان می شود، فولات همچنین باعث تولید سلول های جدید و بافت های جدید شده و وزن تولد نوزاد را بهبود می بخشد.

محتوای فیبر موجود در پرتقال برای درمان یبوست در دوران بارداری مفید است.

پتاسیم بالای پرتقال فشار خون بالا در زنان باردار را کاهش می دهد.

شربت پرتقال
 
لاغری و کاهش وزن
پرتقال کالری پایینی دارد و چون غنی از فیبر است می تواند شما را به مدت طولانی تری سیر نگه دارد و در نتیجه باعث کاهش وزن و لاغری می شود.

برای کاهش وزن پرتقال را صبح ناشتا برای صبحانه با سه عدد لیموترش تازه آب بگیرید و بخورید. 2
 
معده و دستگاه گوارش
فیبر موجود در پرتقال به بهبود هضم غذا کمک می کند، زخم معده را درمان کرده و برای سلامتی دستگاه گوارش مفید می باشد.
 
یبوست
مصرف پرتقال یکی از روش های طبیعی برای درمان یبوست محسوب می شود؛ پرتقال غنی از فیبر است و با افزایش حرکات روده به درمان یبوست کمک می کند.
 
کلیه و سنگ کلیه
مطالعات نشان داده که نوشیدن منظم آب‌ پرتقال به دلیل مقادیر بالای پتاسیم از بیماری‌ های کلیوی پیشگیری کرده و خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می‌دهد.
 
قلب
پرتقال حاوی انواع مختلفی از ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام فلاونوئیدها می‌باشد که از بروز بیماری‌ های قلبی عروقی پیشگیری می‌کند.

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف روزانه‌ی آب پرتقال باعث کاهش اکسایش چربی خون می‌شود.

به عقیده‌ی محققان مواد غذایی سرشار از ویتامین C باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.
 
چشم
مقادیر بالای ویتامین C موجود در پرتقال باعث کاهش خطر ابتلا به آب مروارید و درمان دژنراسیون ماکولا شده و ویتامین A موجود در آن باعث بهبود بینایی می شود.
 
فشار خون
هرپردین فالانون و پتاسیم موجود در پرتقال می تواند فشار خون بالا را کاهش دهد، هرپریدین در قسمت سفید بین گوشت نارنجی داخلی و پوست بیرونی قرار دارد.
 
کم خونی
مقادیر بالای ویتامین C  اسید سیتریک موجود در پرتقال، جذب آهن را بهبود بخشیده و برای درمان کم خونی مفید می باشد.

علاوه بر این، پرتقال با بهبود گردش خون در بدن به درمان کم خونی کمک می کند.
 
کلسترول خون
پرتقال به دلیل دارا بودن فیبرهای غذایی تاثیر زیادی روی کلسترول خون دارد. نتایج پژوهش ها نشان می‌دهد که مصرف آب پرتقال برای افرادی که چربی خون شان بالاست مفید است به خاطر اینکه می‌تواند چربی خون را پایین بیاورد. توصیه می‌کنیم روزانه سه لیوان آب پرتقال تازه و خانگی میل کنید.
 
سرطان
پرتقال غنی از لیموویید می باشد و تحقیقات نشان داده که برای درمان انواع سرطان های پوست، کبد، پستان، معده و روده مفید می باشد.

یک مطالعه در ژاپن نشان می دهد که پرتقال به دلیل مقادیر بالای ویتامین A موجود در آن، خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می دهد.
 
درمان ناباروری در مردان و زنان
تحقیقات نشان می دهد که مصرف روزانه پرتقال از اختلالات نعوظ و کاهش میل جنسی جلوگیری می کند و با افزایش هورمون های جنسی در زنان و مردان، می تواند به بهبود رابطه زناشویی کمک کرده و ناباروری را درمان کند.
 
سلامت دهان و دندان
پرتقال یکی از بهترین میوه ها برای از بین بردن باکتری ها در دهان است که خطر ابتلا به بوی بد دهان و پوسیدگی دندان را از بین می برد.

همچنین مقادیر بالای ویتامین C موجود در آن از التهاب لثه ها جلوگیری می کند.
 
درمان افسردگی
آروماتراپی مرکبات به ویژه پرتقال حاوی مقادیر بالای فلاونوئید هاست که با افزایش سنتز سروتونین، استرس و اضطراب را کاهش داده و افسردگی را درمان می کند.

همچنین گفته می شود که پرتقال با کاهش تولید هورمون کورتیزول در بدن، برای درمان استرس و اضطراب مفید می باشد.
 
آلزایمر
یک تحقیق در سال 2017 نشان می دهد که فلاونوئید های موجود در پرتقال به ویژه نوبیلتین و تانگریتین، می توانند به حفظ عملکرد شناختی و تقویت حافظه کمک کنند و خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را کاهش دهند. 3

پی نوشت:
1.www.parsiday.com
2.www.beytoote.com
3.www.parsiday.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط