انفجار قیمت بیت کوین

در مورد بیت کوین و این که چرا قیمت آن انفجاری شده است - و از این جا به کجا می خواهد برسد – در این جا صحبت می کنیم.
شنبه، 6 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انفجار قیمت بیت کوین
تصویر: B بیت کوین (Bitcoin) نمایندگی می کند از انفجار (blast) (اما همچنین از حباب (bubble)).3DJustincase
 
بیت کوین در سال 2020 علی رغم بسیاری از مواردی که معمولاً سرمایه گذاران را محتاط می کرد، از جمله تنش های ایالات متحده و چین، برگزیت و البته یک همه گیری بین المللی، به صعود قابل توجهی دست یافت. از پایین ترین سطح در نمودارهای روزانه 4748 دلار آمریکا (3،490 پوند) در اواسط ماه مارس به دلیل ترس از همه گیری، بیت کوین تا پایان سال به زیر 30،000 دلار رسید.
 روشن است که ثروت برجسته ارز رمز نگاری یکی از بزرگ ترین داستان های مالی جهان در سال آینده خواهد بود.از آن زمان تا کنون به بالاترین سطح خود که 38000 دلار آمریکاست رسیده است، که روز به روز در تیتر اول روزنامه ها قرار می گیرد و همزمان قیمت سایر ارزهای رمزنگاری شده را نیز بالا می برد. بنابراین چه چیزی باعث این افزایش قیمت بزرگ شده است و آیا این با حباب سال 2017 متفاوت است؟
 

قیمت بیت کوین / دلار آمریکا در21- 2016

 انفجار قیمت بیت کوین
 
تصویر: نمودار قیمت بیت کوین. نمای تجاری
 آخرین باری که بیت کوین با چنین اشتیاق سفته بازی رفتار کرد، در ماه های بعد ناامیدی های بزرگی را متحمل شد.یکی از دلایل افزایش گسترده قیمت این است که هجوم زیادی از سرمایه گذاران از مؤسسات بزرگی مانند طرح های بازنشستگی، صندوق وقف دانشگاه و صندوق سرمایه گذاری وجود داشته است. در آخرین بازار صعودی در سال 2017، که در آن قیمت بیت کوین حدود 20 برابر تا تقریباً 20000 دلار آمریکا افزایش یافت اما یک سال بعد به پایین ترین سطح خود به 3000 دلار آمریکا بازگشت، وضعیت این گونه نبود.
 
در سال 2017، اکوسیستم ارزهای رمز نگاری شده تحت سلطه سرمایه گذاران خرده فروشی قرار داشت، که بسیاری از آنها به دلیل کمیابی بیت کوین و این واقعیت که خارج از سیستم مالی جهانی بود، جذب آن شدند. بازار صعودی 2017 همه علائم یک حباب مالی کلاسیک و ترس سرمایه گذارانی را داشت که با نگرانی از دست دادن سرمایه اشان، خرید می کردند(FOMO)( fear of missing out).
 

جریان اصلی حرکت

این بار، نام های بزرگی مانند پل تودور جونز، سرمایه گذار میلیاردر و غول بیمه MassMutual سرمایه گذاری زیادی کرده اند، در حالی که حتی مخالفان سابق مانند JP Morgan اکنون می گویند که بیت کوین می تواند آینده درخشانی داشته باشد. همه این ها به افزایش اعتماد به ارز رمزنگاری شده کمک می کند و نشان می دهد که این ارز در حال تبدیل شدن به جریان اصلی است.
 به نظر می رسد همه معتقدند که ما به محدودیت عرضه تا 21 میلیون سقف می رسیم، اما واقعاً هیچ چیزی در پروتکل وجود ندارد که نشان دهد با رسیدن به این حد، عرضه بیت کوین افزایش نمی یابد.بیت کوین همچنین توسط چندین نام پرداخت بزرگ که در معرض دید مصرف کننده قرار دارند، پشتیبانی می شود.PayPal  در حال حاضر به مشتریان امکان می دهد بیت کوین را مستقیماً از حساب های PayPal خود خریداری کنند، نگهداری کنند و به فروش برسانند. شرکت پرداخت دیجیتال رقابتی Square در ماه نوامبر گزارش داد که بیشتر کاربران Cash App این ارز دیجیتال را خریداری می کنند و به طور متوسط ​​بیشتر از قبل خرید می کنند. تعداد فروشندگانی که بیت کوین را به عنوان نوعی از پرداخت قبول می کنند به سرعت در حال افزایش است.
 
مهم تر از همه، بازار ویزا (Visa) با بیت کوین گرم شده است. در ماه اکتبر ویزا تعداد انگشت شماری از کارت های اعتباری و بدهی مربوط به بیت کوین با مبادله رمز نگاری پیشرو Coinbase را اعلام کرد. با ایجاد راه های استفاده بیشتر و بیشتر از بیت کوین، نتیجه می گیریم که افراد بیشتری مایل به نگهداری آن هستند.
 
همچنین بیت کوین در مقایسه با روزهایی که عمدتاً به عنوان روشی برای خرید دارو در وب تاریک در جاده ابریشم استفاده می شد، بسیار بالغ شده است. دسترسی به کیف پول های دیجیتال، کلیدها و مبادلات بیت کوین آسان تر است و اطلاعات قابل اطمینان تری نسبت به قبل وجود دارد.
 بیت کوین بر اساس کمیابی و ارزش آن نسبت به طلا به 400000 دلار افزایش می یابد.معرفی محصولات مالی مانند معاملات آتی و گزینه های بیت کوین و نیز وجوه مرتبط با بلاک چین، به سرمایه گذارانی که در صورت نبود آنها از بی ثباتی می ترسیدند، اجازه مشارکت داده است. معاملات آتی بیت کوین به این معناست که سرمایه گذاران می توانند در مورد کاهش قیمت هایی که در صورت  "کوتاه آمدن" در مورد ارز رمز نگاری شده حاصل می شود، حدس بزنند. برنده جایزه نوبل رابرت شیلر پیشنهاد کرده است که حباب 2017 می تواند به این واقعیت مرتبط باشد که در آن زمان هیچ پیش بینی کننده ای برای آینده بیت کوین وجود نداشت.
 

حصار تورم

علاوه بر این همه شور و شوق اصلی، کشتار ناشی از COVID-19 منجر به بسته های محرک عظیمی از دولت های سراسر جهان و بسیاری از بانک های مرکزی برای چاپ بیشتر پول شده است. این می تواند تورم را افزایش دهد، که به نوبه خود قدرت خرید مردم را کاهش می دهد. در واقع فدرال رزرو ایالات متحده در سال گذشته اعلام کرد که با آرام کردن هدف تورم 2 درصدی اش، قدرت تحمل کمی برای افزایش قیمت ها را دارد.
 
در مواجهه با این تهدید، سرمایه گذاری هایی مانند بیت کوین به عنوان ذخیره ارزش در نظر گرفته می شوند. حداکثر تعداد بیت کوین موجود تا کنون 21 میلیون (مگر این که پروتکل تغییر کند) تعیین شده است و در حال حاضر حدود 18.5 میلیون در گردش است.
 دیوید روزنبرگ، اقتصاددان به بلومبرگ گفت که معتقد است بیت کوین در حباب است و سرمایه گذاران دینامیک عرضه این ارز رمز نگاری شده را درک نمی کنند. عرضه سکه های جدید نیز کُند می شود زیرا پاداشی که استخراج کنندگان بیت کوین برای تأیید معاملات در ناحیه بلاک چین تقریباً هر چهار سال دریافت می کنند - در ماه مه گذشته از  5ر12 BTC به 25ر6 BTC کاهش یافت. این کمیابی با کمیابی فلزات گران بها قابل مقایسه است.
 
 انفجار قیمت بیت کوین
 
تصویر: عکس گرافیکی تمثیلی استخراج بیت کوین از یک حفره. آیا می توانید آن را با حفاری به دست آورید؟  SPF
 سرمایه گذاران نمی دانند بیت کوین چگونه کار می کند و بیت کوین در یک حباب کلاسیک ناشی از پیروی گله وار قرار دارد.حتی بانک های مرکزی نیز از ارزهای رمز نگاری شده استقبال می کنند. روسیه، چین، کانادا، اتحادیه اروپا و بسیاری دیگر یا در حال حاضر روی ارزهای دیجیتالی بانک مرکزی (CBDC ها) (central bank digital currencies) برای کشورهای خود کار می کنند یا گزارش های رسمی دولتی در مورد اهداف خود در این زمینه منتشر می کنند. این یک نشانه واضح است که قدرت های موجود در دنیای مالی قدیمی به ارزهای رمز نگاری شده به عنوان آینده نگاه می کنند. در همین حال، تنظیم کننده فدرال ایالات متحده اعلام کرده است که بانک های خرده فروشی می توانند پرداخت ها را با استیبل کوین، که ارزهای رمزپایه وابسته به ارزهای سنتی هستند، انجام دهند.
 

بعد، کجا؟

بنابراین به نظر می رسد که افزایش اخیر قیمت بیت کوین در مقایسه با سال 2017 دارای اهمیت بیشتری باشد. اما همه با این نتیجه گیری موافق نیستند. دیوید روزنبرگ، اقتصاددان ارشد و استراتژیست در Rosenberg Research and Associates  معتقد است بیت کوین در حباب است و سرمایه گذاران نمی دانند چگونه کار می کند.
 
روزنبرگ در موقعیت مناسبی برای اظهار نظر در مورد حباب ها قرار دارد زیرا او به دلیل شناسایی حباب بازار مسکن ایالات متحده که منجر به بحران مالی جهانی در سال های 2008-09 شد، مشهور است. او معتقد است که سرمایه گذاران نمی دانند بیت کوین چگونه کار می کند و بیت کوین در یک حباب کلاسیک ناشی از پیروی گله وار قرار دارد (اگر چه او آن زمان اعتراف کرده است که خودش در زمینه ارزهای رمزنگاری شده متخصص نیست). در همین حال، نوسانات شدید قیمت هنوز یک موضوع مهم است که همچنان برخی از سرمایه گذاران نهادی را نگران خواهد کرد.
 بیت کوین در سال 2020 علی رغم بسیاری از مواردی که معمولاً سرمایه گذاران را محتاط می کرد، از جمله تنش های ایالات متحده و چین، برگزیت و البته یک همه گیری بین المللی، به صعود قابل توجهی دست یافت. (دیوید روزنبرگ، اقتصاددان به بلومبرگ گفت که معتقد است بیت کوین در حباب است و سرمایه گذاران دینامیک عرضه این ارز رمز نگاری شده را درک نمی کنند. اقتصاددان ارشد تحقیقات روزنبرگ می گوید: "شما با اکثر افرادی که از من می خواهند پول روی بیت کوین بگذارم صحبت می کنید، آنها حتی نمی توانند به شما بگویند چه کسی آن را توسعه داده یا حتی چگونه استخراج شده است." "این فقط یک تجارت کلاسیک، دنباله دار و بسیار شلوغ است. و در حباب عظیمی است. "
 
بیت کوین روز پنجشنبه اندکی پس از عبور از 20000 دلار که برای اولین بار در روز چهارشنبه واقع شده بود به رکورد 23777 دلار رسید که 20 درصد افزایش را نسبت به روز گذشته نشان می دهد. این ارز دیجیتال در حال حاضر بیش از 200 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، اما روزنبرگ گفت که نمودار "در حال حاضر کاملاً دیوانه به نظر می رسد."  صعود بیت کوین در حالی رخ می دهد که چندین سرمایه گذار نهادی و مدیران صندوق پیش بینی های بسیار زیادی برای این سکه ارائه می دهند. روز چهارشنبه، مدیر سرمایه گذاری جهانی گوگنهایم، اسکات مینرد، گفت که بیت کوین بر اساس کمیابی و ارزش آن نسبت به طلا به 400000 دلار افزایش می یابد. JPMorgan می گوید که سهام برای سودهای پایدار به آن شکلی است که در سال های گذشته نبوده است - و 43 نام برای خرید برای رشد در آمد بالاتر از متوسط ​​در سال 2021 مشخص می کند.
 سرمایه گذاری هایی مانند بیت کوین به عنوان ذخیره ارزش در نظر گرفته می شوند. حداکثر تعداد بیت کوین موجود تا کنون 21 میلیون (مگر این که پروتکل تغییر کند) تعیین شده است و در حال حاضر حدود 18.5 میلیون در گردش است. به هر حال اما روزنبرگ شک و تردید خود را در مورد کمیابی بیت کوین و این نظریه که تنها 21 میلیون بیت کوین قادر به استخراج است مطرح کرد. این اقتصاد دان می گوید: "به نظر می رسد همه معتقدند که ما به محدودیت عرضه تا 21 میلیون سقف می رسیم، اما واقعاً هیچ چیزی در پروتکل وجود ندارد که نشان دهد با رسیدن به این حد، عرضه بیت کوین افزایش نمی یابد."  در حالی که سرمایه گذاران با اطمینان از منحنی عرضه طلا اطلاع دارند، روزنبرگ گفت که سرمایه گذاران فقط "فکر می کنند می دانند." اما در مورد منحنی عرضه بیت کوین واقعاً نمی دانند. وی افزود: آخرین باری که بیت کوین با چنین اشتیاق سفته بازی رفتار کرد، در ماه های بعد ناامیدی های بزرگی را متحمل شد. گاو نر بیت کوین می گوید که افزایش قیمت 2020 به دلیل ورود نهادهای متفاوت است.)
 
پس چه چیزی را باید باور کرد؟ پیش بینی های بسیار صعودی برای قیمت بیت کوین در سال 2021 وجود دارد. تایلر و کامرون وینکلواوس، بنیانگذاران صرافی ارزهای دیجیتالGemini ، معتقدند بیت کوین در نهایت به 500000 دلار آمریکا در هر سکه می رسد، در حالی که یک تحلیلگر Citigroup قیمت 318،000 دلار تا دسامبر 2021 را پیشنهاد می کند.
 
به وضوح این مهمانی ها دارای "مخاطره جویی" هستند و این اعداد ممکن است بیش از حد خوش بینانه باشند. با این حال، در مارس 2020 چشم انداز رسیدن بیت کوین به 30،000 دلار آمریکا غیر ممکن به نظر می رسید. قیمت از این رقم تا هر کجا که برود، روشن است که ثروت برجسته ارز رمز نگاری یکی از بزرگ ترین داستان های مالی جهان در سال آینده خواهد بود.
 قدرت های موجود در دنیای مالی قدیمی به ارزهای رمز نگاری شده به عنوان آینده نگاه می کنند.
منبع: اندرو اورکوهارت، University of Reading


مجله راسخون مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.