آقایان با دیدن این نشانه ها سرطان را نادیده نگیرند

مردان معمولاً به دلیل انجام عادات غلط بیشتر در معرض بیماری های خطرناکی مثل سرطان قرار می گیرند. در نتیجه باید علائم خود را مد نظر قرار دهند و اگر مشکلی پیش آمد، سریع تر آن را پیگیری کنند.
شنبه، 13 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
آقایان با دیدن این نشانه ها سرطان را نادیده نگیرند

مردان، با دیدن این علائم و تغییرات نگران سرطان شوند

مردان معمولاً به دلیل انجام عادات غلط بیشتر در معرض بیماری های خطرناکی مثل سرطان قرار می گیرند. در نتیجه باید علائم خود را مد نظر قرار دهند و اگر مشکلی پیش آمد، سریع تر آن را پیگیری کنند. بعضی از عادات غلط در مردان وجود دارد که این شرایط را تشدید می کند.

مهم تر از همه اینکه علائمی در آن ها هست که می تواند باعث شود زودتر سرطان را تشخیص دهند که معمولاً توسط آن ها نادیده گرفته می شود. این علائم شامل مواردی هستند که در این بخش از بهداشت و سلامت خواهید خواند.
 

پوست پولکی

وجود لکه هایی روی پوست که شبیه به حالت پولکی دارند، می توانند علائم سرطان پوست باشند و باید توسط شما مدنظر قرار داده شود. معمولاً این مشکل پوستی روی ناحیه گوش، صورت، پوست سر و پشت دستان اتفاق می افتد و ممکن است این لکه ها بعد از یک ماه با استفاده از کرم مرطوب کننده بهبود پیدا کنند. در غیر این صورت باید به پزشک مراجعه شود.

آقایان با دیدن این نشانه ها سرطان را نادیده نگیرند

خستگی

کاملاً طبیعی است که ما بعد از گذراندن یک روز طولانی احساس خستگی کنیم. خستگی مداوم و طاقت فرسا می تواند علامت سرطان باشد زیرا سرطان باعث می شود که انرژی و مواد مغذی بدن از بین برود.

آقایان با دیدن این نشانه ها سرطان را نادیده نگیرند

تغییرات بیضه

اگر متوجه شدید که یک نوع برآمدگی و ورم در دو طرف بیضه ایجاد شده است، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید. بسیاری از این تغییرات دردی به همراه ندارند اما می تواند علامت سرطان بیضه باشد.
 

درد بدن

بدن درد می تواند یکی از علت های سرطان باشد. درد مداوم که با هیچ روشی بهبود پیدا نکند، حتماً باید جدی گرفته شود و باید آن را به پزشک اطلاع رسانی کنید.
 

سرفه مداوم

بسیاری از اوقات ما سرماخوردگی یا ویروس را با سرفه نشان می دهیم . افراد سیگاری هم زیاد سرفه می کنند اما گاهی سرفه ممکن است نشان دهنده سرطان ریه باشد زیرا اگر سرفه شما به خاطر ویروس باشد، حداکثر باید در عرض 14 روز بهبود پیدا کند اما سرفه مداوم که دو هفته از آن می گذرد، باید مورد بررسی قرار بگیرد.
 

تغییرات دهانی

دهان مهم ترین بخش بدن محسوب می شود. باید مراقب باشید که تغییرات موجود در آن را مد نظر قرار دهید. وجود هرگونه برآمدگی را در که در دهان می تواند نشان دهنده سرطان باشد. دندان پزشک با انجام آزمایش های دهانی می تواند به شما کمک کند که این وضعیت را بهبود ببخشید .
 

سوء هاضمه یا مشکل در بلع

ممکن است سوء هاضمه علامت بالا رفتن سن باشد اما گاهی اوقات نشان دهنده سرطان است. دل درد و یبوست، حالت تهوع، احساس سیری مداوم یا مشکلات بلع می تواند از علائم سرطان باشند.
 

تغییر عادات دفع

یکی از علائمی که بسیاری از افراد آن را نادیده می گیرند ، تغییر عادات دفع مدفوع است. ممکن است شما به مشکلاتی مثل یبوست و اسهال به طور مداوم مبتلا باشید یا خون را در مدفوع خود ببینید. به طور کل هرگونه تغییر عادت دفع می تواند از علائم سرطان باشد.
 

خونریزی از مقعد

هم مردان و هم زنان خونریزی از مقعد را نادیده می گیرند اما ممکن است این خونریزی به خاطر بواسیر ایجاد شده باشد. کلونوسکوپی می تواند به شما کمک کند که این مشکل را تشخیص دهید. ممکن است از مقعد ایجاد شده باشد که در چنین حالتی معمولاً خون قرمز تیره یا قرمز روشن در مدفوع پیدا می شود.

کاهش وزن

کاهش وزن بدون دلیل می تواند یکی از علامت هایی باشد که توسط مردان نادیده گرفته می شود و جزء علائم سرطان ها محسوب می شود. تغییرات رژیمی و مصرف دارو می تواند عامل کاهش وزن باشد اما اگر کاهش وزن بدون دلیل را تجربه کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

آقایان با دیدن این نشانه ها سرطان را نادیده نگیرند

وجود خون در ادرار

در بیشتر موارد بعضی از مردان ممکن است که بدون هیچگونه آسیب دیدگی قبلی یا تروما متوجه خون در ادرار شوند که گاهی اوقات نشانه عفونت کلیه و سنگ کلیه است اما می تواند علامت سرطان کلیه، سرطان مثانه یا پروستات هم باشد.
 

برآمدگی در سینه

سرطان سینه در مردان حدود یک درصد آنها را درگیر می کند و بسیار مهم است علائمش را بدانند. علائم سرطان سینه مردان شبیه به خانم ها است اما توسط آنها نادیده گرفته می شود.

وجود یک برآمدگی یا توده در سینه یا زیر بغل یا تغییر رنگ پوست سینه، خونریزی از نوک سینه و یا بیرون آمدن ترشح و یا هر گونه درد در این ناحیه می تواند نشان دهنده یک مشکل باشد و باید به پزشک مراجعه شود.
 

کمر درد

کمر درد معمولاً یکی از شکایت هایی است که توسط مردان اعلام می شود. کمر درد گاهی اوقات به دلایل مختلف اتفاق می افتد و ممکن است علامت سرطان باشد و نشان دهنده سرطان ریه، پروستات و کلیه هم هست و نباید آن را نادیده بگیرید.

آقایان با دیدن این نشانه ها سرطان را نادیده نگیرند

ضعف بدن

ضعف بدنی که همراه با سردرد باشد، می تواند علامت یک مشکل جدی باشد و نباید آن را نادیده بگیرید و شاید سرطان مغز را نشان دهد. اگر هر گونه سر درد یا گزگز کردن را در این ناحیه احساس کردید، به پزشک مراجعه کنید.
 

تغییرات شخصیتی

همه ما ممکن است در برهه ای از زندگی با تغییرات شخصیتی مواجه شویم اما اگر تغییر شخصیت شما بی دلیل و تعجب برانگیز است و به تمایل به انجام کار های پرخطر و غیر نرمال پیدا کرده اید، می تواند نشان دهنده سرطان مغز باشد.
 

سردرد مزمن

سردرد یک اتفاق بسیار رایج است. البته همه سردردها سرطانی نیستند اما سردردی که تغییرات مداوم داشته باشد و شدت آن مدام کم و زیاد شود و بدون هیچ علت مشهودی اتفاق بیفتد، می تواند نشان دهنده مشکل خطرناک باشد که باید آن را به پزشک نشان دهید.

آقایان با دیدن این نشانه ها سرطان را نادیده نگیرند

سختی هنگام ادرار

اگر خارج کردن ادرار برای شما کند و آرام صورت می گیرد و یا به یکباره تمایل زیادی به خروج ادرار پیدا می کنید و نمی توانید خودتان را کنترل کنید، می تواند نشان دهنده مشکلات پروستات باشد. بزرگ شدن پروستات و ایجاد غده در آن هم می تواند این وضعیت را به وجود بیاورد.
 

تغییرات بینایی

ممکن است در طول زمان با بالا رفتن سن سطح بینایی ما افت کند اما تغییرات بینایی مانند دوبینی و تاری دید که کاملا ناگهانی اتفاق می افتد و بهبودی نداشته باشد، می تواند نشان دهنده تومور مغزی باشد و نباید آن را نادیده بگیرید.

آقایان با دیدن این نشانه ها سرطان را نادیده نگیرند

تغییرات پوستی

هر گونه سوزش روی پوست که بهبود پیدا نکند یا تغییر رنگ روی پوست که بعد از ماه ها هیچ بهبودی پیدا نکند، می تواند نشان دهنده مشکلاتی مثل سرطان سلولی پوست باشد که هم باید تحت درمان قرار بگیرد و نباید آن را نادیده بگیرید.
 

تغییر در خال های بدن

خال هایی روی بدن که تغییر می کنند، می توانند نشان دهنده ملانوما یا سرطان پوستی باشند که مسئله بسیار جدی است و نباید آن را نادیده بگیرید و باید نسبت به تغییرات آن حساس باشید.
 

تورم گردن و صورت

سرطان ریه می تواند باعث تورم در ناحیه صورت، گردن، بازوها و قسمت بالایی سینه شود و این زمانی است که یک تومور به رگی که از سر به قلب می رود فشار وارد می کند. این علائم مشخص نشانگان بزرگ سیاهرگ بالایی یا سَندرُم وَرید اَجوَف فوقانی (Superior Vena Cava Syndrome) نام دارد و معمولا به دلیل سرطان ایجاد می شود.
 

درد استخوان

ناراحتی که گستره ی آن از احساس خستگی مفرط تا درد تیر کشنده است، شکایت معمول بیماران مبتلا به سرطان استخوان است. با رشد بیماری سرطان ناراحتی بیشتر می شود و اختلال حرکات عادی مانند راه رفتن یا برداشتن می شود.

آقایان با دیدن این نشانه ها سرطان را نادیده نگیرند

بی حسی

شما حس مور مور شدن در زمانی که اصطلاحا پا خواب رفته را می شناسید؟ اگر این حس برای مدت بیشتری ادامه می یابد بهتر است با متخصص مشورت کنید. نبود حس در یک یا چند قسمت بدن می تواند نشانه وجود تومور در نزدیکی مغز، ستون فقرات یا کانال های عصبی باشد.

آقایان با دیدن این نشانه ها سرطان را نادیده نگیرند

سطح کلسیم بالا

هایپر کلسمی یا سطح بالای کلسیم در خون هم یک نشانه از ابتلا به سرطان است و هم از عواقب چند سرطان می باشد که از سرطان سینه تا سرطان ریه را در بر می گیرد. این نشانه می تواند از طریق آزمایش خون توسط پزشک تشخیص داده شود.

آقایان با دیدن این نشانه ها سرطان را نادیده نگیرند

درد معده

باکتری ها تعدادی از مردم را به تومورهای کبدی مبتلا می کنند و گرفتگی معده یا مکرر ناراحتی های معده ممکن است نشان دهنده سرطان کولورکتال باشد. اکثر بیماران مبتلا به سرطان معده در اوایل ابتدایی علائم ندارند، بنابراین وقتی شما احساس می کنید چیزی غیر عادی دارید، به پزشک مراجعه کنید.

آقایان با دیدن این نشانه ها سرطان را نادیده نگیرند

سوزش قلب

سوزش قلب مداوم یا درد مبهم و ماندگار در قفسه ی سینه بعد از غذا خوردن می تواند به معنی بیماری سرطان مری باشد بنابراین همیشه با پزشک خود در ارتباط باشید و موضوع را بررسی کنید.

آقایان با دیدن این نشانه ها سرطان را نادیده نگیرند

خس خس کردن

یکی از اولین علائم سرطان ریه که بیماران به یاد می آورند ناتوانی در هوا گیری یا صدای سوت مانند در زمان تنفس است. سرطان تیروئید می تواند دلیل مشکلات تنفسی باشد که همراه با درد گلو است.
 

تب کردن‌های مکرر

تقریبا تمام مبتلایان به سرطان در مرحله‌ای از بیماری خود به تب دچار می‌شوند به ویژه اگر سرطان سیستم ایمنی بدن آن‌ها را نشانه گرفته باشد.

اگرچه تب کردن در مراحل پیشرفته سرطان شایع‌تر است اما همچنین می‌تواند در مراحل اولیه انواع سرطان‌های خون چون لوسمی یا لنفوم نیز ظاهر شود. در هر صورت اگر به طور مرتب و بدون هیچ دلیلی تب می‌کنید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.
 

دیگر نشانه‌ها

علائمی که به آنها اشاره شد، از شایع‌ترین نشانه‌هایی هستند که در بیماران سرطانی بروز می یایند با این حال، طیف گوناگونی از علائم دیگر نیز وجود دارند که از ابتلا به سرطان خبر می‌دهند.

به عنوان مثال، اگرچه ورم پاها لزوماً نشانه سرطان نیست بلکه یکی از عوارض جانبی مصرف داروها یا استفاده از دیگر روش‌های درمان آن است، اما اگر پاهایتان بدون دلیل متورم شده‌اند بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

به طور کلی اگر متوجه بروز هرگونه تغییر عمده در بدن خود شدید، به خصوص تغییراتی که در دراز مدت باقی می‌مانند، آن را با پزشک درمیان بگذارید.

به خاطر داشته باشید که تشخیص زودهنگام سرطان می‌تواند شانس درمان و بقا را افزایش دهد.


منبع: سایت نمناک
سایت زوم لایف
سایت خبرگذاری جمهوری اسلامی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.