دانستنی هایی در ارتباط با ویروس کرونا و بارداری

در حال حاضر نمی­‌دانیم آیا احتمال ابتلای زنان باردار به ویروس کووید-۱۹ نسبت به عموم مردم بیشتر است یا آیا در نتیجه­‌ی ابتلا به آن بیماری جدی­‌تری را تجربه می­‌کنند یا خیر. زنان باردار تغییراتی در بدن خود تجربه می­‌کنند که ممکن است خطر بروز عفونت را در آن­ها بالا ببرد.
سه‌شنبه، 16 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
دانستنی هایی در ارتباط با ویروس کرونا و بارداری

بارداری و میزان ابتلا به کروناویروس جدید یا کووید-۱۹

در حال حاضر، پژوهش‌های علمی منتشرشده‌ای درباره‌ٔ مستعد بودن زنان باردار نسبت به کروناویروس جدید یا کووید-۱۹ وجود ندارد. اما زنان باردار تغییراتی در سیستم ایمنی و فیزیولوژیکی بدن خود دارند که ممکن است آنها را بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های تنفسی ویروسی، از جمله کووید-۱۹ کند.

از طرفی، با توجه به این موضوع که کووید-۱۹ اکنون در تمام دنیا وجود دارد، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) اعلام کرده است که تا اینجا هیچ مدرکی مبنی بر اینکه زنان باردار در مقایسه با جمعیت کلی، ریسک بالاتری برای ویروس داشته باشند، وجود ندارد. اما طبق نظر آکادمی متخصصان زنان و زایمان امریکا، زنان باردار باید یک گروه در معرض خطر تلقی شوند.

زنان باردار همچنین ممکن است در مقایسه با عموم جامعه ریسک شدیدتر بودن بیماری را در صورت ابتلا داشته باشند؛ همان‌طور که در موارد گزارش‌شده از دیگر عفونت‌های مرتبط به کروناویروس، از جمله کروناویروس سندرم تنفسی حاد یا همان سارس (SARS-CoV) و کروناویروس سندرم تنفسی خاورمیانه یا همان مرس (MERS-CoV) و سایر عفونت‌های تنفسی ویروسی، مانند آنفلوانزا، در طول بارداری مشاهده شده است.

با تمام اینها، اگرچه زنان باردار و کودکان خردسال معمولاً سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند که باعث می‌شود نسبت به ابتلا به بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر باشند، اما فعلاً این کروناویروس جدید بیش از همه در سالمندها و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای قبلی، به شکل شدید دیده شده است.

زنان باردار، به ویژه زنان باردار شاغل، برای پیشگیری از ابتلا به عفونت باید اقدامات پیشگیرانه مانند شستن دست‌ها و پرهیز کامل از تماس با افراد بیمار را بیشتر از دیگران دنبال و رعایت کنند. مطلب مادرشو در رابطه با سر کار رفتن در زمان شیوع کرونا را ببینید.1
 

آیا کووید-۱۹ از زن باردار به جنین یا نوزاد منتقل می­‌شود؟

هنوز نمی­‌دانیم مادر هنگام بارداری یا وضع حمل ویروسی را که باعث بروز کووید-۱۹ شده به جنین یا نوزاد منتقل می­‌کند یا خیر. آزمایش هیچ‌­یک از نوزادانی که مادرشان مبتلا به کووید-۱۹ بود مثبت اعلام نشده است. در هیچ‌­یک از این موارد، که تعداد اندکی را شامل می­‌شود، ویروسی در مایع آمنیوتیک یا شیر مادر مشاهده نشد.

یکی از علائم ویروس کرونا تب (دمای بالای بدن) است. بدین‌­ترتیب، خطر بروز عوارض طی سه ماه اول (هفته­‌ی ۰ تا ۱۳) بالا می­‌رود.

اگر باردار هستید و تب دارید، با پزشک مشورت کنید.

اگر علائم باداری را از خود نشان می دهید و باردار هستید، بارداری سیستم ایمنی بدن به­‌طور طبیعی ضعیف می­‌شود تا حاملگی با موفقیت تداوم یابد. یعنی ممکن است سریع­تر بیمار شوید.

تمام زنان باردار باید واکسن آنفلونزا بزنند. این واکسن از شما و نوزاد در برابر آنفلونزا محافظت می­‌کند، نه ویروس کرونا.2
 

در هنگام وضع حمل یا زایمان چه باید کرد؟

 
قبل از زایمان
کادر پزشکی باید شما را از هر تصمیم مطلع کند.

در صورت ابتلا به ویروس کرونا، باید مراقبت­‌های ویژه­‌ای قبل، هنگام و بعد از تولد نوزاد لحاظ شود. ماما یا متخصص زایمان باید درمورد بی­‌خطرترین روش و زمان تولد نوزاد با شما صحبت کند.

متخصصان دیگری نیز می­‌توانند در امر مراقبت از شما و نوزاد دخیل باشند که شامل متخصص بیماری­‌های عفونی و نوزادشناس (یعنی پزشکی که متخصص مراقبت از نوزادان است) می­‌شود.

می­‌توانید هنگام شروع درد زایمان در اتاق ایزوله با حمام و دستشویی مستقر شوید. شاید نیاز باشد تمام مدتی که در بیمارستان بستری هستید در این اتاق بمانید.
 
هنگام زایمان
هنگام شروع درد و زایمان نیازی به پوشیدن ماسک نیست اما خارج از اتاق خود باید ماسک جراحی بزنید.

به­ غیر از ماما و متخصص تنها یک نفر دیگر (شریک یا یکی از اعضای خانواده) می­‌تواند هنگام زایمان کنار شما باشد. این فرد باید برای کاهش خطر عفونت از تجهیزات لازم استفاده کند.
 
پس از زایمان
درصورت ابتلا به ویروس کرونا، پزشک یا ماما گزینه­‌های مربوط به پس از زایمان را با شما در میان می­‌گذارد.

یک راه این است که تا زمان برطرف شدن بیماری، فرد دیگری از نوزاد مراقبت کند. این­ روش برای جلوگیری از ابتلای نوزاد به ویروس است.

پرستار یا یکی از اعضای خانواده می­‌تواند در خانه یا بیمارستان از عهده­‌ی این­کار برآید. این­که این دوره چقدر طول می­‌کشد متغیر و به علائم و نتیجه­‌ی آزمایشات وابسته است.2

دانستنی هایی در ارتباط با ویروس کرونا و بارداری

آیا خطر انتقال ویروس از مادر مبتلا به COVID-19 به نوزاد از طریق شیردهی وجود دارد؟

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (CDC) راهنمای موقت را در مورد تغذیه با شیر مادر برای مادران مبتلا به COVID-19 تهیه کرده است. در تعدادی از موارد محدودی که تاکنون گزارش شده است، هیچگونه شواهدی مبنی بر امکان انتقال ویروس از طریق شیر مادران مبتلا به COVID-19 یافت نشده است. با این حال ، هنوز مشخص نیست که آیا COVID-19 می تواند از طریق شیر مادر منتقل شود (یعنی وجود ویروس عفونی در شیر مادر) یا خیر.

در هر صورت شیردهی توسط مادر مبتلا باید با هماهنگی پزشکان مراقبت های بهداشتی صورت گیرد. در حال حاضر ، نگرانی اصلی این نیست که آیا ویروس از طریق شیر مادر قابل انتقال است یا خیر، بلکه مسئله این است که یک مادر آلوده می‌تواند ویروس را از طریق قطرات تنفسی در طول دوره شیردهی منتقل کند. مادری که مبتلا به COVID-19 است، باید از اقدامات احتیاطی احتمالی برای جلوگیری از انتشار ویروس به نوزاد خود استفاده کند ( از جمله شستن دست های خود قبل از لمس کردن نوزاد و پوشیدن ماسک بخصوص هنگام شیر دادن).

در صورتی‌که شیردهی مادر با پمپ دستی یا برقی انجام می‌شود، مادر باید دست های خود را قبل از لمس هر قسمت پمپ یا بطری بشوید و توصیه های مربوط به تمیز کردن مناسب پمپ را بعد از هر بار استفاده رعایت کند.3


در صورت ابتلا به کووید-۱۹ می‌توان به نوزاد شیر داد؟

کارشناسان هنوز به طور قطع نمی‌دانند که آیا کووید-۱۹می‌تواند از طریق شیر مادر منتقل شود یا نه، اما در مطالعات محدود روی زنان مبتلا به کووید-۱۹و همچنین سارس-کوو (SARS-CoV) این ویروس‌ها در شیر مادر پیدا نشده است و چیز دیگری که مشخص است اینکه ویروس آنفلوانزا از طریق شیر مادر منتقل نمی‌شود.

از طرفی، شیر مادر می‌تواند کودک را از بسیاری بیماری‌ها محافظت کند و بهترین منبع تغذیه برای بیشتر کودکان است. اما اگر تست کووید-۱۹ شما مثبت شده است یا علائمی از این بیماری دارید، باید در مورد شروع یا ادامهٔ شیردهی با کمک پزشک خود تصمیم‌گیری کنید.

در هر صورت، شما باید تمام موارد احتیاطی را رعایت کنید تا از انتقال ویروس به کودک خود جلوگیری کنید، از جمله شستن دست‌ها قبل از تماس با کودک و پوشیدن ماسک در هنگام شیردهی. همچنین اگر شیر خود را می‌دوشید، قبل از تماس با هر قسمت پمپ شیردوشی یا شیشه‌شیر، دست‌های خود را بشویید و توصیه‌های مربوط به تمیز کردن صحیح پمپ بعد از هر بار استفاده را دنبال کنید و در صورت امکان، خیلی بهتر است اگر شخص دیگری کودکتان را با شیر دوشیده‌ شده تغذیه کند.1

دانستنی هایی در ارتباط با ویروس کرونا و بارداری

مراقبت از نوزاد

اگر تصمیم دارید پس از زایمان از کودک مراقبت کنید، ماما یا پزشک خطرات احتمالی این کار را برایتان توضیح می­‌دهد.

سپس به­‌همراه نوزاد در یک اتاق شامل حمام و دستشویی ایزوله می­‌شوید. کودک در یک محفظه­‌ی بسته داخل اتاق قرار می­‌گیرد که گهواره­‌ای از جنس پلاستیک است و کودک را گرم نگه می­‌دارد. شما می­‌توانید نوزاد را از داخل این محفظه ببینید.

شما باید هنگامی­‌که کودک برای خوردن شیر، استحمام یا مراقبت از محفظه بیرون آورده می­‌شود:

روپوش آستین بلند و ماسک جراحی بپوشید

قبل و بعد از تماس با کودک، دستان خود را مرتب و صحیح با آب و صابون یا پد الکلی بشویید

دست کم ۱۴ روز پس از آخرین تماس نوزاد با شما، علائم عفونت در او تحت نظارت قرار می‌­گیرد. اگر نوزاد هرگونه علامت بیماری از خود نشان دهد، باید تحت آزمایش قرار بگیرد.3

پینوشتها
1.www.madarsho.com
2.www.darmankade.com
3.www.rsct.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.