پول دیجیتال چیست؟

در این مقاله در مورد پول دیجیتال، ارز رمزنگاری شده، و بیت کوین توضیح داده می شود.
يکشنبه، 21 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پول دیجیتال چیست؟
تصویر: پول دیجیتال
 
پول دیجیتال یا ارز دیجیتال، هر نوع پول یا پرداختی است که فقط به شکل الکترونیکی وجود دارد. پول دیجیتال فاقد فرم ملموسی مانند اسکناس، چک یا سکه است. با استفاده از کدهای الکترونیکی در رایانه ها محاسبه و منتقل می شود. با برجسته شدن روزافزون فناوری، پرداخت ها دیجیتالی تر می شوند و در نتیجه از پول ملموس کمتر استفاده می شود.
 

توضیح در مورد پول دیجیتال

امروزه اشکال جدید فناوری امکان استفاده ایمن و بدون دردسر از پول دیجیتال را فراهم می کند. پول دیجیتالی را می توان با فناوری هایی مانند کارت های اعتباری، تلفن های هوشمند و صرافی های رمزنگاری آنلاین منتقل و مبادله کرد.
 ارز دیجیتال همان کاری را می کند که پول فیات با سیستم مبادله انجام داد. این یک ذخیره ارزش جایگزین ایجاد می کند که به کاربران اجازه می دهد نه تنها برای کالاها پول بپردازند بلکه برای سایر ارزها نیز پرداخت کنند. ارز رمزنگاری شده به نوعی پول دیجیتالی اشاره می کند که با رمزنگاری تضمین می شود، بنابراین تقلبی یا دو باره خرج شدن آن تقریباً غیرممکن است. این ارز از طریق شبکه های غیر متمرکز بر اساس فناوری بلاک چین امکان وجود دارد، که در اصل یک دفتر کل است که از طریق شبکه ای از رایانه ها ذخیره می شود. ویژگی مهم ارزهای رمزنگاری شده این است که توسط بانک مرکزی یا دولت منتشر نمی شوند، که این امر آنها را از بازدارندگی های ناشی از مداخله یا دستکاری دولت آزاد می کند.
 
سابقه پول دیجیتال به اختراع اینترنت برمی گردد. برای پذیرش استفاده از پول دیجیتال در روزهای اولیه مشکلاتی وجود داشت. با این حال، اکنون با آسودگی بیشتر مردم با فناوری، و ایمن تر شدن خود فناوری، افراد بیشتری مایل به استفاده از پول های دیجیتالی هستند. PayPal یکی از اولین شرکت های موفق محسوب می شود که ایده تراکنش های مالی دیجیتالی آسان را به منظر همگان آورد.
 

نمونه هایی از پول دیجیتال

رایج ترین شکل پول دیجیتال پولی است که نزد بانک ها و سپرده های دولت مرکزی نگهداری می شود. مؤسسات برای مقابله با فشارهای اقتصادی سطح مشخصی از سرمایه را در اختیار دارند. با این حال، این پول در گاوصندوق در مکان فیزیکی قرار نمی گیرد و در عوض، به صورت الکترونیکی در قالب پول دیجیتال نگهداری می شود. بانک ها و دولت های مرکزی معاملاتی شامل میلیون ها یا میلیاردها ارز را انجام می دهند، اما فاقد استفاده از پول نقد فیزیکی هستند.
 
یکی دیگر از اَشکال برجسته پول دیجیتال، ارز رمزنگاری شده است. همان طور که قبلاً توضیح داده شد، این، نوعی پول دیجیتالی است که از طریق یک شبکه بلاک چین وجود دارد. برخی از انواع ارزهای رمزنگاری شده عبارتند از:
 
* بیت کوین
* اتریوم
* ریپل
* لایت کوین
 

پول دیجیتال در خدمات مالی

امروزه، تعداد فزاینده ای از بانک ها و سایر شرکت های خدمات مالی، انتقال پول دیجیتالی و سایر معاملات آنلاین را که از راه دور بین طرفین مخابره یا منتقل می شود، تسهیل می کنند. پول دیجیتال به جهانی شدن اقتصادهای سراسر جهان کمک می کند، زیرا تجارت با ارسال و دریافت پول دیجیتالی راحت تر انجام می شود.
 
پول دیجیتال نیاز به انتقال فیزیکی پول را برطرف می کند. علاوه بر این، بانکداری بسیار راحت تر می شود و به مردم اجازه می دهد بانکداری شخصی خود را حتی بدون نیاز به مراجعه به شعبه فیزیکی یا حمل وجه نقد انجام دهند.
 
از سوی دیگر، بانک ها تعداد کارکنان خرده فروشی خود را کاهش می دهند و روند پول دیجیتال را طی کنند. بسیاری از شعب بسته می شوند زیرا زمانی که تعداد بیشتری از مردم با پول دیجیتال بانکداری می کنند، آنها مازاد می شوند. با این حال، این هزینه دارد، زیرا بانک ها قادر به حفظ روابط شخصی با مشتریان و ایجاد هر نوع وفاداری نیستند. علاوه بر این، بانک ها نمی توانند محصولات دیگر خود را بدون فرصت فروش حضوری به صورت متقابل بفروشند.
 پول دیجیتال نیاز به انتقال فیزیکی پول را برطرف می کند. علاوه بر این، بانکداری بسیار راحت تر می شود و به مردم اجازه می دهد بانکداری شخصی خود را حتی بدون نیاز به مراجعه به شعبه فیزیکی یا حمل وجه نقد انجام دهند.

خطرات پول دیجیتال

تقلب در پرداخت یکی از خطرات مهمی است که می تواند ناشی از افزایش استفاده از پول دیجیتال باشد. تقلب در پرداخت می تواند به اشکال مختلف انجام شود. با این حال، به طور کلی، شامل معاملات کلاهبرداری یا غیرمجاز است که توسط یک مجرم سایبری انجام شده باشد. برخی از انواع متداول تقلب در پرداخت ها عبارتند از:
 
* پرداخت های کلاهبردارانه
* پرداخت های غیرقانونی
* دستکاری داخلی
* سرقت اطلاعات
* نقض ممنوعیت ها و تحریم ها
 
از آن جا که پول به صورت فیزیکی منتقل نمی شود، نمی توان تشخیص داد که طرف دیگر معامله چه کسی است. این، این فرصت را برای مجرمان سایبری فراهم می کند تا به اطلاعات حساس دسترسی پیدا کرده یا از افراد از طریق پول دیجیتال کلاهبرداری کنند.
 
اگرچه امنیت پرداخت ها در حال افزایش است، اما پیچیدگی مجرمان سایبری نیز به طور فزاینده ای بیشتر می شود. تقلب در پرداخت ها همچنان در حال افزایش است و هیچ نشانه ای از کاهش آن را وجود ندارد.
بیشتر بخوانید:«فارکس از نگاه قانون»
 
تبهکاران سایبری امروزه بیش از پیش حیله گر شده اند و پیوسته از ضعف های جدید استفاده می کنند و روش های متفاوتی را برای دستکاری پول دیجیتال ابداع می کنند. کلاهبرداران در تلاش برای حمله به سیستم های پرداخت بسیار پیگیر هستند. اگر آنها در مورد روش خاصی با چالش رو به رو شوند، آنها فقط متمرکز می شوند و تمرکز خود را به روش های پرداخت جایگزین تغییر می دهند.
 

ارز رمزنگاری شده چیست؟

یک ارز رمزنگاری شده را می توان به راحتی یک ارز دیجیتال تعریف کرد. با این حال، مفهوم ارزش و امنیت ارز رمزنگاری شده کاملاً انتزاعی و رمزی است. برخی از مردم درباره این که چرا ارز رمزنگاری شده ارزشمند است و چه چیزی آن را به عنوان ابزاری برای ذخیره و انتقال ارزش مؤثر کرده است، گیج شده اند. ارزهای رمزنگاری شده بعضاً به عنوان " altcoinها" نیز شناخته می شوند که به معنا و مخفف سکه های جایگزین است.
 
معروف ترین ارز رمزنگاری شده بیت کوین است، اگرچه مدعیان جدید زیادی در بازار وجود دارند که به عنوان سکه جایگزین شناخته می شوند.
 ارز رمزنگاری شده به نوعی پول دیجیتالی اشاره می کند که با رمزنگاری تضمین می شود، بنابراین تقلبی یا دو باره خرج شدن آن تقریباً غیرممکن است. این ارز از طریق شبکه های غیر متمرکز بر اساس فناوری بلاک چین امکان وجود دارد، که در اصل یک دفتر کل است که از طریق شبکه ای از رایانه ها ذخیره می شود.
پول دیجیتال چیست

نمونه های ارز رمزنگاری شده

* بیت کوین
* اتریوم
* ریپل
* دَش
* لایت کوین
* دوج کوین
* زیکَش
 

ارز رمزنگاری شده در مقابل پول فیات

زمانی بود که جهان با سیستم مبادله کار می کرد. کسی که به دنبال فروش یا تجارت کالاهای خود بود، باید شخص دیگری را پیدا می کرد که مایل بود آن کالاها را در تجارت با کالاهای دقیق دیگری که شخص اول به دنبال آن بود، خریداری کند. به این می گویند همزمانی مضاعف خواسته ها. به عنوان مثال، یک کشاورز را تصور کنید که می خواهد بوته های گندم خود را با پوشاک عوض کند. او باید خیاطی پیدا کند که به دنبال گندم نیز باشد تا بتواند تجارت کند. پول فیات این مشکل را با ایجاد ذخیره ارزش حل کرد. اما در زمان پیدایش و ایجاد آن، مردم که به سیستم مبادله عادت داشتند احتمالاً می پرسیدند که چرا کاغذهای بی ارزش به همان اندازه یا با ارزش تر از کالاهای آنها خواهد بود.
 همان طور که افراد بیشتری BTC را به عنوان یک روش پرداختِ پذیرفته شده می پذیرند، ارزش آن افزایش می یابد. عرضه ثابت بیت کوین در بازار وجود دارد. در حقیقت، شبکه بلاک چین و پروتکل هایی که از BTC پشتیبانی می کنند بیان می کنند که تنها 21 میلیون بیت کوین می تواند وجود داشته باشد. ارز دیجیتال همان کاری را می کند که پول فیات با سیستم مبادله انجام داد. این یک ذخیره ارزش جایگزین ایجاد می کند که به کاربران اجازه می دهد نه تنها برای کالاها پول بپردازند بلکه برای سایر ارزها نیز پرداخت کنند. اگر ارز دیجیتال برای سایر ارزهای فیات مایع باشد، این ارزهای فیات برای یکدیگر مایع خواهند بود و  نقد می شوند. با این حال، برخی از مردم در مورد این که چرا ارزهای رمزنگاری شده دارای ارزش هستند، گیج می شوند، مشابه این که دلالان بپرسند که چرا پول کاغذی ارزش دارد.
 

ارزش ارز رمزنگاری شده

در اصلِ همه چیز، هر نوع ارزی ارزشمندی است زیرا به عنوان ذخیره ارزش پذیرفته شده است. هرچه مردم این را بیشتر بپذیرند، ارزش پول بیشتر می شود. علاوه بر این، پذیرش بیشتر منجر به ثبات بیشتر در ارزش پول می شود. علاوه بر این، هم پول فیات و هم ارزهای رمزپایه مسئله همزمانی مضاعف خواسته ها را حل می کنند.
 
علاوه بر این، ارزهای رمزنگاری شده از فناوری بلاک چین استفاده می کنند. این مفهوم تکنولوژیکی جدید و مبتکرانه، امنیت ارز را افزایش می دهد و امکان تأیید معاملات در واحد پول را فراهم می کند.
 
در نهایت، ارز رمزنگاری شده بی نهایت قابل تقسیم است. در حالی که کوچکترین مبلغی که می توانید به دلار دریافت کنید یک سنت است - یا 0.01 دلار - در صورت لزوم می توانید 0.00000000000001 بیت کوین دریافت کنید.
 
 

چگونه بلاک چین از ارز رمزنگاری شده پشتیبانی می کند

شبکه بلاک چین توسط "استخراج کنندگان" به صورت داوطلبانه پشتیبانی می شود. ماینرها یا استخراج کنندگان سیستم هایی کامپیوتری هستند که برای استفاده در شبکه های خاصی که از هر ارز رمزنگاری شده پشتیبانی می کنند، ارائه می شوند. به عنوان مثال، شبکه بلاک چین بیت کوین توسط هزاران رایانه جداگانه پشتیبانی می شود که به کار "استخراج" در شبکه کمک می کنند.
 
"استخراج" عبارت است از تأیید، رمزگذاری و ایمن سازی معاملات در هر بلوک. هر معدنچی (سیستم کامپیوتری) دارای یک دفتر کل از معاملات گذشته و فعلی است که در شبکه فعالیت می کنند. این بدان معناست که هر تراکنش جدید را می توان در دفتر ثبت و تأیید کرد. اگر شخصی سعی کند سکه های تقلبی ایجاد کند یا از کیف پول ارزهای رمزنگاری شده شخص دیگری سرقت کند، این مبلغ در برابر میلیون ها نسخه از دفتر کل بررسی می شود. همه نسخه های مشروح دفتر کل، اعتبار نامعتبر معامله کلاهبردار را بازگردانده و به این ترتیب، سکه های تقلبی یا سرقت شده ثبت نمی شوند.
 
ماینرها برای مشارکت در تأیید تراکنش با دریافت کسر کوچکی از سکه پاداش می گیرند. به عنوان مثال، هزینه معمول استخراج برای معامله اتریوم ممکن است 0.000444 ETH باشد. این هزینه بین همه معدنچیانی که در تأیید و احراز هویت شرکت کرده اند تقسیم می شود.
 

کیف پول های رمزنگاری شده

کیف پول های رمزنگاری شده می توانند کیف پول نرم افزاری (برنامه ها) یا سخت افزاری (درایو انگشت شست یا کارت) باشند. این کیف پول ها به عنوان نسخه های کوچک تر "ماینر" عمل می کنند به این معنا که تراکنش ها را ثبت و تأیید می کنند. آنها ارزش سکه های شما را ذخیره می کنند و به شما اطلاع می دهند که در کل چند سکه دارید. به عنوان مثال، وقتی بیت کوین را به کیف پول خود واریز می کنید، کیف پول آن معامله را در مورد دفترکل های شبکه های استخراج تأیید می کند تا به شبکه اطلاع دهید که سکه ها اکنون در کیف شما در اختیار شما هستند.
 
هر کیف پول، چه نرم افزاری و چه سخت افزاری، دارای آدرس هایی است که شبیه کد های هش است. (کد هش در چارچوب NET  یک مقدار عددی است که در شناسایی یک شیء در هنگام آزمایش برابری کمک می کند و همچنین می تواند به عنوان یک شاخص برای شیء عمل کند. هدف از کد هش کمک به جستجوی کارآمد و درج در مجموعه داده ها است که بر اساس یک جدول هش است.) این یک رشته طولانی از حروف و اعداد است. وقتی سکه ها را به کیف پول خود واریز می کنید، از این آدرس استفاده می کنید تا به شبکه اطلاع دهید که سکه ها را کجا ارسال می کنید و در این فاصله کجا ذخیره می شود.
 

بیت کوین چیست؟

 
بیت کوین (BTC) یکی از اولین ارزهای رمزنگاری شده است که به شهرت رسیده است. این ارز در سال 2008 اختراع شد و اکنون بزرگ ترین ارز رمزنگاری شده از نظر سهم بازار است. در ژوئن 2017، ارزش بازار بیت کوین نزدیک به 40 میلیارد دلار بود و در سال های اخیر به شدت صعود کرده است. تنها ارز رمزنگاری شده دیگری که به این قیمت نزدیک شده است، اتریوم است.
 
به عنوان یک ارز رمزنگاری شده، بیت کوین ذخیره ارزشی است که بیشتر و بیشتر پذیرفته می شود. فروشگاه های آنلاین و مشاغل تجارت الکترونیک به احتمال زیاد BTC را برای پرداخت قبول می کنند. همچنین فروشگاه های فیزیکی ای وجود دارد که به پذیرش ارز رمزنگاری شده پرداخته اند.
 
 پول دیجیتال چیست؟
 
تصویر: بیت کوین
 

بیت کوین را از کجا بخریم؟

می توانید از طریق روش های زیر خرید و سرمایه گذاری در BTC را انجام دهید:
 
* معاملات چی ها BTC را می خرند و می فروشند و نقدینگی را در بازار فراهم می کنند. این فروشندگان از طریق فاصله بین قیمت پیشنهادی و قیمت پیشنهادی خود سود به دست می آورند. با خرید از طریق این دلالان، به احتمال زیاد هزینه ای کمی بالاتر از نرخ فعلی بازار پرداخت خواهید کرد.
 
* مبادلات یا بورس ها بازارهای دیجیتالی خودکار هستند که خریداران BTC را با فروشندگان BTC متصل می کنند. بسیاری از مبادلات مختلف تأیید پشتیبان و حتی بسیاری بیشتر مبادلات ظاهر / UI وجود دارد. به دلیل انواع مبادلات موجود، به طور کلی نرخ های بازاری کمی متفاوتی برای BTC وجود دارد. به عنوان مثال، GDAX ، که مبادله پشتیبان مورد استفاده در مبادله ظاهر Coinbase است، قیمت پایین تری نسبت به بورس پشتیبان دارد که از CEX.io پشتیبانی می کند.
 
* خریدهای محلی به گونه ای فزاینده متداول است. وب سایت هایی وجود دارند که به عنوان "لیست های "craigslists"  یا "eBays" عمل می کنند و کاربران محلی را که مایل به مبادله BTC خود با ارز محلی هستند متصل می کنند.
 

ارزش بیت کوین

همان طور که افراد بیشتری BTC را به عنوان یک روش پرداختِ پذیرفته شده می پذیرند، ارزش آن افزایش می یابد. عرضه ثابت بیت کوین در بازار وجود دارد. در حقیقت، شبکه بلاک چین و پروتکل هایی که از BTC پشتیبانی می کنند بیان می کنند که تنها 21 میلیون بیت کوین می تواند وجود داشته باشد. انتظار می رود که همه بیت کوین های موجود تا سال 2140 وارد بازار شوند. به دلیل این ماهیت ثابت، ارزش بیت کوین به شدت تحت تأثیر تقاضا قرار می گیرد.
 
ارزش بیت کوین در حال حاضر کاملاً بی ثبات است. درست مانند سهام، تحت تأثیر اخبار بازار قرار می گیرد. از اواسط سال 2017، مذاکراتی در مورد تنظیم BTC در برخی از کشورها وجود دارد. به همین دلیل، و انتظار کاهش نقدینگی، انتظار می رفت ارزش BTC در مقایسه با تجمع های گذشته خود در حال رکود باشد، اما عکس آن محقق شد. برخی معتقدند افزایش شدید ارزش آن در ماه های اخیر حبابی است.
 

جایگزین های بیت کوین

به دلیل محبوبیت روزافزونBTC ، چندین ارز رمزنگاری جدید برای تلاش برای نفوذ به بازار ایجاد شده است. قوی ترین رقیب BTC اتریوم است و پس از آن دیگر ارزهای رمزنگاری شده معروف به سکه های جایگزین یا Altcoins وجود دارد.
 پول دیجیتال یا ارز دیجیتال، هر نوع پول یا پرداختی است که فقط به شکل الکترونیکی وجود دارد. پول دیجیتال فاقد فرم ملموسی مانند اسکناس، چک یا سکه است. با استفاده از کدهای الکترونیکی در رایانه ها محاسبه و منتقل می شود.
منبع:
CFI، corporatefinanceinstitute


مجله راسخون مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما