آشنایی با کیف پول دیجیتال و انواع و ویژگی های آن

شاید شما هم، نام کیف پول دیجیتال به گوشتان خورده باشد، کیف پولهای دیجیتال در طول سالها بسیار رایج شده اند و محبوبیت زیادی پیدا کرده اند، امروزه شما حتی میتوانید با نگه داشتن ساعت و یا تلفن خود به سمت مترو، سوار مترو شوید؛ اما چگونه میدانید این انتخاب مناسبی برای شما است؟ اجازه دهید باهم ببینیم کیف پول دیجیتال چیست، چگونه کار میکند و چگونه میتواند زندگی شما را آسانتر کند. در این مقاله به چیستی و چگونگی عملکرد کیف پول دیجیتال خواهیم پرداخت و ویژگی انواع آن را نیز برخواهیم شمرد.
دوشنبه، 7 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با کیف پول دیجیتال و انواع و ویژگی های آن

کیف پول دیجیتالی چیست؟

کیف پول­های دیجیتالی سال­ها است به شکل­های مختلف در جریان بوده­اند اما اخیرا، این فناوری رشد بسیاری یافته تا به بخش عمده ­ای از نحوه­ انجام معاملات در سراسر جهان تبدیل شود. یک کیف پول دیجیتالی که به­ عنوان کیف پول الکترونیکی یا e-wallet نیز شناخته می­شود، خدماتی است که به شما امکان می­دهد نه به صورت فیزیکی بلکه به صورت دیجیتالی، هزینه ­ها را بپردازید.

کیف پول دیجیتالی کالاهای دیگری را که در کیف پول سنتی نگهداری می­شود همچون گواهینامه رانندگی، کارت­های هدیه، بلیط­های تفریحی را نیز ذخیره­ سازی می­ کند. استفاده از کیف پول­های دیجیتال نه ­تنها در بعضی موارد آسان­تر است بلکه به طورکلی در مقایسه با یک کیف پول سنتی ایمن ­تر نیز به نظر می­رسد(1).

آشنایی با کیف پول دیجیتال و انواع و ویژگی¬های آن
 
کیف پول دیجیتالی، یک دستگاه الکترونیکی، سرویس آنلاین یا برنامه نرم­ افزاری است که به فرد اجازه می­دهد تا با فرد یا شرکت دیگر مبادله ارزهای دیجیتال را برای کالاها و خدمات انجام دهد. در بسیاری از موارد، قبل از هرگونه معامله، پول در کیف پول دیجیتال واریز می­شود.

امروزه کاربرد کیف پول­های دیجیتالی نه­ تنها برای معاملات مالی بلکه برای تائید مدارک اعتباری فرد نیز روز به روز بیشتر می­شود. به­ عنوان مثال یک کیف پول دیجیتال می­تواند سن خریدار فروشگاه را هنگام خرید مشروبات الکلی تائید کند(2).

براساس گزارشی که اخیرا توسط موسسه­ Square انجام شده است، همه­ گیری ویروس کرونا منجر به افزایش چشمگیر در پذیرش پردازش دیجیتالی از میزان 8درصد در ابتدای مارس 2020 به 31 درصد در 23 آوریل سال جاری در ایالات متحده آمریکا شده است(2).

اگر می­خواهید از یک کیف پول دیجیتال استفاده کنید، باید تمام اطلاعات کارت خود را وارد برنامه یا سایت موردنظر خود کنید. بعد از اتمام این کار، اطلاعات شما رمزگذاری می­شود و فقط در هنگام باز کردن قفل دستگاه خود و استفاده از آن می­توانید از کیف پول استفاده کنید(3).

 آشنایی با کیف پول دیجیتال و انواع و ویژگی¬های آن

مزایای داشتن کیف پول دیجیتال

 
راحتی
  • به­ جای بیرون آوردن کارت خود از کیف پول فیزیکی، می­توانید تلفن هوشمند خود را به­ راحتی در یک ترمینال نگه­ دارید و آماده­ رفتن باشید. فرایندهای معاملات آنلاین به شما امکان می­دهد به سرعت آنلاین خرید کنید.
 
سازماندهی
  • چندبار مشکلِ پیدا کردن چیزی در کیف پول بین شناسنامه، کارت­های اعتباری، کارت­های پاداش و وفاداری خود داشته­اید؟ کیف پول دیجیتال این مشکل را ندارد. اکثر برنامه ­ها به شما امکان می‌دهند تا تمام اطلاعات خود را به ­راحتی و با دسترسی آسان سازماندهی کنید و در زمان جابجایی در کیف پول برای موارد مورد نیاز خود صرفه­ جویی می­کنید.
 
  • وجود امنیت بیشتر
  • کیف پول­های سنتی به ­راحتی ازبین می­روند یا سرقت می­شوند. اگر تا کنون کیف پول خود را از طریق تصادف یا سرقت از دست داده ­اید، از اول می­دانید که این مساله چقدر وقت ­گیر و استرس ­زا است. به­ علاوه شما هر پول نقدی که در کیف خود داشته ­اید را از دست می­دهید. یک کیف پول دیجیتال این مشکلات را ندارد. حتی اگر تلفن خود را گم کنید، لازم است فرد رمز عبور خود را بر روی تلفن شما بشکند، سپس هر رمز عبور یا شناسه ­های چهره­ ای که برای محافظت از برنامه کیف پول دیجیتال شما استفاده می­شود، را به کار گیرد.(1)
 
  • سرعت تراکنش بالا
  • نقل و انتقالات بانکی گاه از چند ساعت به چند روز کاری می­ انجامد. معاملات با پول دیجیتالی طی چند دقیقه انجام می­گیرد.
 
  • دوره استفاده­ نامحدود
  • هنگامی­که کاربر یک حساب دیجیتالی را در سیستم خدمات پرداخت الکترونیکی ثبت می­کند، می­تواند برای مدت زمان طولانی از آن استفاده نماید. (1)
 
آشنایی با کیف پول دیجیتال و انواع و ویژگی¬های آن

انواع کیف پول­های دیجیتال

 کیف پول­ها را می­توان بر اساس کاربرد، مکان و روش­کار با آن­ها به صورت­های گوناگونی طبقه­بندی کرد. کیف پول­های مختلفی وجود دارد که روش­های مختلفی برای ذخیره و دسترسی به ارز دیجیتالی شما ارائه می­دهد.
 
  • Apple Pay
یک سرویس کیف پول دیجیتالی است که برای سیستم عامل­های ios ارائه شده است. این یک فناوری پرداخت بدون تماس است که به افراد امکان می­دهد از آیفون خود برای خرید در فروشگاه­ها و نیز ارسال و دریافت پول از دوست و خانواده یا هر شخص دیگری استفاده کند. پرداخت اپل ساده است: کاربر تلفن خود را در دستگاه کارت خوان نگه داشته و انگشت خود را بر روی  Touch ID قرار می­دهد. (5)
 
  • Google Pay
نوعی کیف پول دیجیتالی است که در سیستم عامل­های ios, android موجود است. کاربر با استفاده از آن می­تواند به ­صورت آنلاین در هزاران فروشگاه خریداری کند و نیازی به ضربه ­زدن به کارت­های خود در دستگاه کارتخوان ندارد و دستگاه بطور خودکار کارت کاربر را از طریق حساب گوگل وی شناسایی می­کند. (5)
 
  • Venmo
یک برنامه کیف پول محبوب در موبایل است که برای انتقال پول بین دوستان استفاده می­شود. کاربران همچنین می‌توانند از طریق این برنامه، پیام­های شخصی برای شخصی که پرداخت را انجام داده است ارسال کنند. (5)
 
Lemon
کیف پول مفیدی است که در محیط cloud (ابر) تهیه شده و کاربر می­تواند از طریق آن نسخه­ های دیجیتالی کارت­های خود را ذخیره کند تا روند پرداخت ساده ­تر شود. داده­ های موجود در این نوع کیف پول به­ خوبی امن و رمزگذاری شده­اند حتی اگر کارت کاربر گم شود یا به سرقت رود یک کپی از جزئیات کارت بر روی Lemon Wallet ذخیره می­شود همچنین از راه دور نیز می­تواند در­صورتی­ که کاربر گوشی خود را از دست داد، حساب وی را قطع کند. (5)
 
  • PayPal
در این کیف پول، کاربر اطلاعات کارت بانکی، بدهی یا اعتباری خود را در یک حساب پی­پال ثبت می­کند تا از خدمات آن استفاده کند. پی­پال یک برنامه­ کیف پول دیجیتال است که هم برای iOS و هم برای اندروید در دسترس است. این برنامه به تسریع روند پرداخت کمک می­کند. به ­علاوه معاملات گذشته نیز قابل مشاهده در برنامه است.
 

دسته بندی کیف پول دیجیتال

برخی از کیف پول­های دیجیتالی به کاربران امکان ذخیره­ پول می­دهند، مانند کیف پول دیجیتال Cryptocurrency یا رمزارز. یک کیف پول Cryptocurrency کیف پول دیجیتالی است که کلیدهای خصوصی برای رمزارزهایی مانند بیت-کوین در آن ذخیره می­شوند. (2)

اساسا این نوع کیف پول­ها را می­توان به سه دسته­ مجزا طبقه­ بندی کرد: (5)
 
کیف پول نرم ­افزاری
  • رومیزی (دسکتاپ): این کیف پول­ها بر روی رایانه­ شخصی یا لپ­تاپ بارگذاری و نصب می­شوند و فقط از طریق یک رایانه­ منفرد که در آن بارگذاری شده است قابل دسترسی است. سطح امنیتی در آن بالا است اما اگر رایانه­ شما هک یا ویروسی شده است احتمال اینکه تمام وجوه خود را از دست بدهید وجود دارد؛ مثال­هایی از آن: Bitcoin Core, ­Armory,­, Multibitمی­باشند. (4) و (5)
 
  • موبایل: کیف پول­ها بر روی یک برنامه روی گوشی هوشمند شما اجرا شده­ اند و می­توان از آن­ها در هر مکانی از جمله فروشگاه­های خرده ­فروشی استفاده کرد. به دلیل محدود بودن فضای موجود در موبایل، کیف پول­های موبایل معمولا بسیار کوچکتر و ساده ­تر از کیف پول­های رومیزی (دسکتاپ) هستند؛ Apple Pay, Google Pay, PayPal دراین گروه قرارمی­گیرند. (5) و (4)
 
  • آنلاین: کیف پول­ها بر روی کلود (ابر) اجرا می­شوند و از هر وسیله­ محاسباتی در هر مکان قابل دسترسی هستند. هرچند دسترسی آن­ها راحت­تر است، اما کیف پول­های آنلاین کلیدهای خصوصی شما را ب­صورت آنلاین ذخیره می­کنند و توسط شخص ثالثی کنترل می­شوند و این باعث می­شود آن­ها دربرابر حملات هک و سرقت آسیب پذیر شوند؛ Google Wallet مثالی از این نوع کیف پول است. (4) و (5)
 
کیف پول سخت ­افزاری
این کیف پول­ها کلیدهای خصوصی کاربر را در یک دستگاه سخت­افزاری مانند USB ذخیره می­کنند. معاملات در این نوع کیف پول­ها بصورت آفلاین ذخیره می­شوند که امنیت بیشتری به شما ارائه می­دهد. آن­ها می­توانند با چند رابط وب سازگار باشند و از ارزهای مختلف پشتیبانی کنند. به­علاوه انجام معامله با این نوع کیف پول­ها آسان است.کاربران به ­سادگی دستگاه خود را به هر دستگاه یا رایانه­ای با اینترنت متصل می­کنند، یک پین را وارد کرده، ارز را ارسال و سپس تائید می کنند، مثالهایی از آن: Cool Wallet, Opendime می باشند.(4)و(5)
 
کیف پول کاغذی
استفاده از کیف پول کاغذی آسان است و امنیت بالایی را ارائه می­دهد. منظور از اصطلاح کیف پول کاغذی می­تواند یک کپی فیزیکی یا چاپی از کلیدهای عمومی و خصوصی شما باشد. استفاده از کیف پول کاغذی نسبتا ساده است و انتقال بیت کوین یا هر ارز دیگر به کیف پول کاغذی شما با انتقال وجه از کیف پول نرم­افزاری­تان به آدرس عمومی نشان داده می­شود. از طرف دیگر اگر می­خواهید پول را پس بگیرید یا هزینه کنید تنها کاری که باید انجام دهید انتقال وجه از کیف پول کاغذی به کیف پول نرم­افزاری شما است؛ Bit Go, Litecoin مثالهایی از این نوع می باشند. (4) و (5)

آشنایی با کیف پول دیجیتال و انواع و ویژگی¬های آن
 
علاوه بر دسته­بندی‌های فوق، کیف­های پول دیجیتالی به دو نوع زیر نیز می­توانند تقسیم ­بندی شوند:
 
کیف پول گرم
که به اینترنت متصل می شوند، از کیف پول­های گرم اغلب برای پرداخت سریع استفاده می­شود، بیشتر کیف پول­های گرم ارزان قیمت هستند. (2)
 
  • مزایای کیف پول گرم
  • راحت است، معاملات با آن فوری و بسیار آسان­تر است. (4)
 
  • معایب کیف پول گرم
  • نمی­تواند ایمنی را تضمین کند، حتی اگر سیستم­ها مورد آزمایش قرار گیرند، باز هم خطر هک شدن وجود دارد. (4)
 
کیف پول سرد
معمولا از یک کیف پول سرد برای ذخیره­ سازی و نگه­داشتن پول استفاده می­شود و هیچ ارتباطی به اینترنت ندارد. کیف پول­های سرد می­توانند گران قیمت باشند:(2)
 
  • مزایای کیف پول سرد
  • حساسیت کمتری دارد، هیچ خطری برای امنیت در آن وجود ندارد. (4)
 
  • معایب کیف پول سرد
  • در بسیاری از موارد رمزارزها در کیف پول سرد ذخیره می­شود که این مساله برای اهداف تجاری ناخوشایند است. (4)

بیشتر دارندگان کیف پول دیجیتالی هم کیف پول گرم دارند و هم کیف پول سرد. (2)
 

آیا کیف پول­های دیجیتال، ایمن و مطمئن هستند؟

کیف پول‌های دیجیتالی، از حمل اطلاعات مالی و سایر اسناد حساس شما در یک کیف پول فیزیکی ایمن­ تر هستند. هنگامی­که اطلاعات شخصی خود را به یک کیف پول دیجیتالی اضافه می­کنید، این اطلاعات از طریق رمزگذاری به داده­های مجزا تبدیل می­شود که فقط توسط اشخاص مجاز قابل دسترسی هستند. کیف پول­های دیجیتالی با افزودن نشانه­ گذاری، یک قدم فراتر می­گذارند و داده­های رمزگذاری شده­ی حساس را به دست ­آورده و آن را با یک معادل دیجیتالی غیرحساس که به نام "توکن" شناخته می­شود جایگزین می­کنند.

این نشانه­های منحصر به فرد به­طور تصادفی در زمان پرداخت یک کاربر نمایش داده شده و فقط درگاه پرداخت بازرگان می­تواند با این نشان مطابقت داشته باشد تا پرداخت را بپذیرد. (1) و (3)
 
جمع بندی
کیف پول­های دیجیتال روشی مناسب، کارآمد و ایمن را برای پرداخت­های مجازی، بلیط­ها، کارت­های هدیه و موارد دیگر ارائه می­دهد. اگرچه هنوز زمان آن فرا نرسیده است که کیف پول فیزیکی خود را پاره کنیم؛ اما قطعا شاهد استفاده­ روزافزون از کیف پول­های دیجیتال توسط افراد جامعه به خصوص در عصر همه ­گیری ویروس کرونا، به دلیل تقاضای بیشتر برای خرید و فروش و انجام معاملات بدون هرگونه تماسی میان آنان، خواهیم بود.

پی نوشتها
  1. www.thestreet
  2. www.en.m.wikipedia.org
  3. www.bankrate.com
  4. www.agilie.com
  5. www.appschopper.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.