آشنایی با بازار تجارت ارزهای دیجیتال و رمز ارزها

این روزها در بیشتر فضاهایی که به آن ورود می کنیم، درباره ارزهای دیجیتالی یا رمزارزها مواردی را می شنویم. حتی ممکن است بسیاری از ما درباره مزایای این حوزه مطالبی را شنیده باشیم و تمایل داشته باشیم وارد این حیطه فعالیت شویم، اما ندانیم که ارزهای دیجیتالی دقیقا چه هستند و با مبانی و سازوکار آن ها آشنا نباشیم. آنچه که لازم است به طور کلی درباره این حوزه بدانیم این است که ارزهای دیجیتالی مانند ارزهای رایج هر کشور، درواقع پولی دیجیتالی هستند که بدون پشتوانه و نظارت هیچ بانک، فرد، دولت یا سازمانی بین مردم در حال چرخش بوده و اکثر آن ها از فناوری بلاک چین تبعیت می کنند. در این مقاله سعی داریم مفاهیم و تعاریف مربوط به مبانی ارزهای دیجیتال و رمزارز را شرح دهیم تا به شناختی مقدماتی درباره این حوزه دست یابید.
يکشنبه، 6 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با بازار تجارت ارزهای دیجیتال و رمز ارزها

بازار تجارت ارزهای دیجیتال و رمز ارزها

ارزهای دیجیتال و رمزارزها، به سرعت وارد زندگی انسان ها شدند و خود را بخشی از تکنولوژی رو به رشد و سریعِ روزگار فعلی ساختند. هریک از ما در هر گوشه از دنیای کسب وکارها که فعال باشیم، کم یا زیاد درباره این ارزهای دیجیتال یا رمزارزها، گفته هایی را شنیده ایم. در این مقاله سعی بر آن است که هر فردی با هر میزان دانشی که نسبت به این حوزه دارد، بتواند با یک مقاله جامع و یکپارچه از مفاهیم و تعاریف مربوط به مبانی ارزهای دیجیتال و رمزارز مواجه شده و به یک آشنایی مقدماتی درباره این حوزه دست یابد.
 

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال، نوعی ارز مجازی است که در اینترنت و بدون نیاز به حضور، پشتیبانی یا نظارت بانک، سازمان یا شخصی حقیقی، مبادله می شود. نام آن در زبان بین المللی (Digital currency) است و بدون دخالت هرگونه واسطه ای، به صورت کاملا مستقل بین افراد در فضای مجازی خرید و فروش می شود. البته لازم است بدانید که ارز دیجیتال قابل تبدیل شدن به ارز رایج کشورها بوده و افراد می توانند معادل ارزش ریالی، دلاری یا سایر ارزهای رایج کشورهای دیگر، پول پرداخته کرده و مقداری از این ارزهای دیجیتال را که انواع گوناگونی نیز دارند، تهیه نمایند. تقریبا تمام ارزهای دیجیتالی بر اساس ساختار مبتنی بر فناوری   بلاک چین برنامه ریزی شده و کار می کنند. (1)

اما اینکه  بلاک چین چیست و یا انواع ارزهای دیجیتالی چه هستند را در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم. در حال حاضر بدنیست نگاهی به تاریخچه پیدایش ارزهای دیجیتال بیندازیم تا ببینیم از کجا، توسط چه شخص یا اشخاصی و برای چه هدف یا اهدافی پدیدار شده اند.

آشنایی با بازار تجارت ارزهای دیجیتال و رمز ارزها

تاریخچه پیدایش ارز دیجیتال در جهان

اواخر دهه 90، شرکتی تحت عنوان دیجی کش (Digi Cash) وجود داشت که توسط شخصی به نام دیوید چاوم تاسیس شده بود. آنچه توسط دیجی کش انجام می شد به عبارتی فراهم کردن بستری آماده برای بانک ها جهت نقل و انتقال ارزش های دیجیتالی بود. در پی پدیدار شدن این نوع سیستم تبادل دیجیتالی ارزش، یکی دیگر از ارزهای دیجیتالی در سال 2006 خلق شد که ارز رزرو آزادی (Liberty Reserve) نام داشت.

به این ترتیب در آن سال و مدتی بعد از آن، مردم ارزهای رایج کشور یعنی دلار و یورو را به رزرو آزادی تبدیل کرده و در بستر فراهم شده، با کارمزدی حدود 1% بین یکدیگر مبادله می کردند. البته مدتی بعد دولت آمریکا به دلیل مشهور شدن این دو بستر به پولشویی، هردوی آن ها را تعطیل کرد. اما این امر سبب از یاد رفتن این نوع مبادله در ذهن مردم نشد و به این ترتیب در سال 2009، معروف ترین و رایج ترین ارز دیجیتال یعنی بیت کوین پدیدار شد. (2) و (3)
 

هدف از پیدایش ارز دیجیتال چه بود؟

از بین رفتن واسطه در نقل و انتقالات مالی یکی از اصلی ترین اهداف پیدایش ارز دیجیتالی بود. همانطور که گفتیم ارزهای دیجیتال انواع مختلفی دارند. اما ویژگی بارز میان تمام آن‎ها، تعلق نداشتنشان به فرد حقیقی یا حقوقی یا یک سازمان و بانک خاص است.

در واقع ارزهای دیجیتال مانند ارزهای فیزیکی رایج در هر کشور، برای خرید کالا و خدمات مورد استفاده قرار می گیرند با این تفاوت که ارزش و اعتبار حاصل از تولید یا جابه جایی آن ها متعلق به هیچکس نیست و همه در استفاده از آن یکسان هستند. گاهی ممکن است نوعی ارز دیجیتال مخصوص یک شبکه اجتماعی یا یک نوع بازی آنلاین در سایتی مستقل وجود داشته باشد که با داشتن آن ارز، قادر هستیم فقط از آن بستر یا سایت مخصوص، محصول یا خدمتی را دریافت نماییم.

آشنایی با بازار تجارت ارزهای دیجیتال و رمز ارزها 

بلاک چین چیست؟

مفهوم کلی   بلاک چین با توجه به نامگذاریش، درواقع به بلوک های اطلاعاتی اشاره دارد که به صورت زنجیروار به یکدیگر متصل شده اند. این بلوک های اطلاعاتی در واقع همان اطلاعات دیجیتالی و این زنجیره در واقع همان دیتابیس مربوط به آن است.

سه مشخصه کلی این بلوک های اطلاعاتی به شرح زیر هستند:

1.فرض کنید که برای مثال کمپانی آمازون (یک فروشگاه اینترنتی جهانی که افراد از سرتاسر دنیا قادر به خرید اینترنتی هر نوع محصول و دریافت آن درب منزلشان هستند) بر فناوری  بلاک چین مبتنی باشد. (این یک مثال است، آمازون از فناوری بلاک چین تبعیت نمی کند) حال اگر شما محصولی را از آمازون خریداری کنید، آن محصول و اطلاعاتش، زمان خرید، مقدار دلار مصرف شده برای خرید آن محصول و سایر اطلاعاتی از این دست در بلوک های اطلاعاتی ذخیره می شوند.

2.بلوک ها، اطلاعات کاربری شما را ذخیره می کنند. درواقع به جای آن که اسم و فامیلی و مشخصات حقیقی شما را ذخیره کنند، آن نام کاربری که در سیستم از شما ثبت شده است را به عنوان مشخصات خریدار ذخیره می کنند.

3.هر بلوک یک کد مخصوص به خود دارد که سبب تشخیص آن از سایر بلوک ها می شود. به این کدها «هَش» می گویند. این کدهای هَش بر اساس الگوریتم برنامه ریزی شده خاصی عمل می کنند که به موجب آن هر بلوک یک کد هش مخصوص به خود دریافت می کند. برای مثال اگر شما درست دو ثانیه بعد از نهایی شدن خریدتان از فروشگاه اینترنتی آمازون، تصمیم بگیرید که یک عدد دیگر از همان سفارش را مجدد ثبت کرده و خریداری نمایید، اطلاعات ثبت شده در بلوک های مربوط به هر دو خرید شما کاملا یکسان خواهند بود. آنچه سبب مجزا شدن این دو بلوک از یکدیگر می شود همان کد هش منحصر به هریک از آن هاست.

آشنایی با بازار تجارت ارزهای دیجیتال و رمز ارزها

آنچه که به عنوان مثال درباره وبسایت آمازون مطرح کردیم مقیاس بسیار کوچکی از فناوری   بلاک چینی است که در رابطه با ارزهای دیجیتال در حال کار کردن است. درواقع بلوک های موجود در  بلاک چین ارز دیجیتالی مانند بیت کوین قادر به ذخیره اطلاعات خرید و فروش مقدار های بسیار زیادی ارز هستند. (4)
 

رمزارز چیست؟

 رمزارز در واقع نوعی ارز دیجیتال است که ساختاری رمزنگاری شده دارد. نام آن در زبان بین المللی انگلیسی (Cryptocurrency) است. رمزارز بدون وابستگی به هیچ بانک مرکزی یا سازمان به صورت غیرمتمرکز در دسترس مردم است و برای جلوگیری از جعل و خطرات اینچنینی، از الگوریتم های رمزنگاری شده تبعیت می کند. همین غیر متمرکز بودن رمزارز و رمزنگاری شدن دیتاهای ذخیره شده در آن، سبب تضعیف قدرت کشورهای جهان برای کنترل اقتصادشان شده است. زیرا هیچ بانک یا سازمانی نیست که آمار و اطلاعات مربوط به رمزارزها را منتشر کرده و یا آن ها را در اختیار دولت ها قرار دهد. (5)

آشنایی با بازار تجارت ارزهای دیجیتال و رمز ارزها

انواع ارزهای دیجیتالی و رمزارزها را بشناسید

در این بخش فهرست برخی از رایج ترین و پرطرفدارترین ارزهای دیجیتالی را در اختیار شما قرار می دهیم و درباره هرکدام اطلاعات مفید و مختصری را عنوان می کنیم.
 
  • بیت کوین
درباره موسس یا موسسان این ارز دیجیتالی تنها یک نام مستعار تحت عنوان Satoshi Nakamoto در اختیار است. طرح تئوری آن در سال 2008 و در نهایت پدیدار شدن شبکه بیت کوین در سال 2009 رقم خورد. در حال حاضر این ارز دیجیتالی که بر فناوری   بلاک چین مبتنی است، یکی از معروف ترین و پرطرفدارترین ارزهای دیجیتالی عصر حاضر است که توانسته رتبه اول ارزهای دیجیتالی را از آن خود کند.
 
 موسس این ارز دیجیتالی Vitalik Buterin است که آن را در سال 2015 راه اندازی کرد. البته ویتالیک طرح راه اندازی اتریوم را در سال 2013 ارائه داده بود زیرا معتقد بود سیستم بیت کوین با اشکالاتی مواجه است. لذا طرحی ارائه داد تا در پی آن بتواند ایرادات مدنظرش را برطرف کرده و سیستمی نوین را خلق کند. یکی از تفاوت های بارزی که اتریوم با خود آورد، دارا بودن یک زبان برنامه نویسی مجزا و فعالیتش در محدوده یک پلتفرم ایمن و طراحی شده است.

در سال 2016 اتریوم به دو   بلاک چین مجزا تبدیل شد و بخش جدید آن با نام اتریوم و بخش قدیمی آن با نام اتریوم کلاسیک به فعالیت خود ادامه دادند. اتریوم یکی از بهترین ارزهای دیجیتالی زمان حاضر است و طرفداران بسیاری دارد و به نظر می رسد ساختار و بستری بسیار مهندسی شده و خلاقانه دارد که برنامه ریزی های عنوان شده درباره آن، سبب چشم اندازی بسیار عالی برای آینده اش شده است.
 
  • ریپل (XRP)
ریپل توسط شرکتی تحت عنوان Ripple در سال 2012 به وجود آمد. در واقع ریپل، یک شبکه به روز، آنلاین و توافقی است که به صورت جهانی فعالیت می کند. افراد در سرتاسر جهان، قادر هستند توسط ریپل تمامی پرداخت های بین المللی و فوری خود را به صورت کاملا شفاف در ارزان ترین حالت تبدیل ارزی انجام دهند.

ریپل توانست برای بانک های سراسر جهان، بستری شفاف را فراهم کند که به واسطه آن بتوانند در سریعتریان زمان ممکن ارز ها را در ارزان ترین حالتِ تبدیلشان به یکدیگر، جابه جا کنند. برخلاف بیشتر رمزارزها و ارزهای دیجیتالی، ریپل نیازی به استخراج و به اصطلاح رایج، ماینینگ ندارد.این عدم نیاز به ماینینگ به عنوان یک ساختار درون شبکه ای برای ریپل، سبب شده است تا این رمزارز برخلاف رمزارزهایی مانند بیت کوین یا اتر، محاسبات ریاضیات کمتری داشته باشد، انرژی کمتری را به عنوان سوخت مورد نیازش مصرف نماید و همچنین از سرعت اینترنتی بالاتری در جهان برخوردار باشد.
 
  • آشنایی با بازار تجارت ارزهای دیجیتال و رمز ارزها
 
  • لایت کوین (LTC)
این رمزارز در سال 2011 توسط چارلی لی (Charlie Lee)، به وجود آمد. درواقع چارلی یکی از مهندسان شرکت گوگل بود. می توان لایت کوین را یکی از ابتدایی ترین رمزارزهای تاریخ این حوزه دانست. عده ای آن را نقره ی بیت کوین می دانند. از این رو شاید در تصاویر و عکس های مرتبط با ارزهای دیجیتالی دیده باشید که روی سکه های طلا علامت بیت کوین و روی سکه های نقره علامن لایت کوین را می گذارند.

درباره ساختار این رمزارز باید گفت که لایت کوین بر روی یک شبکه پرداخت جهانی منبع باز یا به اصطلاح رایج تر Open Source بنا شده است. یک شبکه غیر متمرکز که توسط هیچ برنامه نویسی کنترل نمی شود و بر اساس اسکریپت های از پیش نوشته شده فعالیت می کند.

اگرچه لایت کوین از بسیاری جهات، شباهت زیادی به بیت کوین دارد اما از نظر بلوک چینی در فناوری   بلاک چین، بسیار سریع تر عمل می کند. از این رو دارای سرعت بالایی در تایید تراکنش ها و معاملات آنلاین جهانی است. بیشتر از تولید کنندگان و افراد فعال در حوزه ارزهای دیجیتالی، این بازرگانان هستند که لایت کوین را قبول دارند و آن را رمزارزی معتبر و تکنولوژی ارزشمند می دانند.
 
آشنایی با بازار تجارت ارزهای دیجیتال و رمز ارزها
 
  • تتر (USDT)
تتر نیز در دسته رمزارزهای ابتدایی تاریخ حوزه ارزهای دیجیتالی قرار دارد. درواقع تتر را در گروهی به نام سکه های ثابت قرار می دهند. چرا که تتر ارزش بازار خود را تحت تاثیرِ یک ارز یا یک منبع ثابت قرار می دهد تا به این وسیله قادر به کاهش نوسانات بازارش باشد. از این رو ارزش آن در یک بازه زمانی مشخص به صورت تقریبا ثابت باقی می ماند. بنابراین در یک بازه زمانی مشخص، در حالی که شاهد نواسانات زیادی در ارزش ارزی مانند بیت کوین هستیم، تتر یا سایر سکه های ثابت را همواره در یک طیف مشخص و ملایمی از نوسان می بینیم. همین امر، تتر را برای آن دسته از افرادی که در بیزینس یا سرمایه گذاری، روحیه ای محتاط تر از دیگران دارند؛ به یک رمزارز ایده آل تبدیل کرده است.

تتر در سال 2014 به وجود آمد و خود را به این شکل توصیف کرد:

« یک پلتفرم   بلاک چینی فعال که طراحی شده است تا ارزهای فیات (پول های بی پشتوانه – پول هایی که ارزش آن ها توسط عرضه و تقاضا معین می شود) را به روشی دیجیتالی، تسهیل کند.» (6)
 

بررسی آینده و چشم انداز ارزهای دیجیتال

اینترنت با ورود خود به زندگی بشر، توانایی های عجیبی را که روزگاری حتی در وهم او نیز نمی گنجید را از آنِ انسان کرد. از این رو بشر توانست بی آنکه از تلفن استفاده کند، با همنوعان یا حتی شاید موجودات دیگر، در نقاطی بسیار دور تر روی سطح این کره خاکی و یا حتی فراتر از آن در فضای اطراف این سیاره، ارتباط کلامی و تصویری برقرار سازد. کاری که امروز ارزهای دیجیتالی یا رمزارزها با زندگی بشر کرده اند نیز کمتر از آن نوآوری و تحولی که اینترنت برای آن ها به ارمغان آورد، نیست.

با پیشرفت علم و تکنولوژی، هرروز به سازه های ارزشمند این دنیا اضافه می شود و بیزینس هر روز شکل جدیدی به خود می گیرد. ارزها، پول ها و سایر ارزش های معتبر و گرانبها روز به روز بیشتر بین مردم در سرتاسر جهان به گردش در می آیند و بشر همواره در پی یافتن آسان ترین، ایمن ترین، بی واسطه ترین و سریع ترین راه برای رسیدن به درآمد و سود است.

آیا ارزهای دیجیتالی، با تکنولوژی ها و برنامه ریزی های خود، با آن زیرساخت های عمیق و رمزنگاری شده و غیرقابل نفوذشان، قادر نیستند هر روز بیشتر از دیروز به زندگی بشر ورود کرده و او را به خود عادت دهند؟ به نظر می رسد که ارزهای دیجیتالی، با توجه به ساختاری که دارند و با توجه به گزارشات منتشر شده از چشم انداز هریک از آن ها در فازهای بعدیشان، در آینده بسیار عمیق تر از امروز جزئی از زندگی بیشتر مردم باشند. (7)
 

صفر تا صد ماینینگ در ارز دیجیتال

ارز دیجیتال نوعی ارز مبادله ای است که تنها به شکل مجازی و الکترونیک در دسترس است. دیجیتالی بودن این ارز به آن معناست که نسخه فیزیکی و قابل لمس ارز، در هیچ جایی یافت نمی شود و تنها به شکل رشته کد می توان ارز دیجیتال را دریافت و مبادله کرد. ارز دیجیتال را به نام های دیگری مانند پول دیجیتال، پول الکترونیکی، ارز الکترونیکی و پول مجازی می شناسند.

این ارزها تنها با استفاده از کامپیوتر ها و تلفن های همراه هوشمند قابل دسترسی هستند و نمی توان آنان را به مانند دیگر پول ها به شکل فیزیکی در دست گرفت. از زمان پیدایش این ارزها، ارز دیجیتال ارزان ترین و آسان ترین ارز مبادله ای جهان لقب گرفته است. تمامی رمز ارزهای موجود در بازار، به نوعی از ارز دیجیتال نام می گیرند اما تمامی ارزهای دیجیتال را نمی توان رمز ارز نامید.

این روزها می توان ارز دیجیتال را در بسیاری از صرافی های آنلاین معامله کرد و معادل آن ها، ارز واقعی و فیزیکی دریافت نمود. بر خلاف پول فیزیکی که پشتوانه مشخصی مانند طلا یا حمایت دولت ها و حکومت ها را دارد، ارزهای دیجیتال تنها با مقبولیت عمومی قیمت پیدا می کنند و پشتوانه مشخصی برای آنان وجود ندارد. اگرچه رشد صعودی زیاد این ارزها در سال های اخیر، باعث تلاش زیادی برای به دست آوردن و استخراج آن شده است.

ارزهای دیجیتال را با فرآیندی به نام ماینینگ یا استخراج به دست می آورند. استخراج در سال های اخیر بسیار راحت تر بوده و با گذشت زمان و پیدا شدن ارزهای زیاد، حالا فرآیند پیچیده تر و سخت تری را شامل می شود. البته متناسب با این سختی، قیمت بالاتری برای این ارزها وجود دارد. (8)
 

ارزهای دیجیتال چگونه استخراج می شوند؟

استخراج ارزهای دیجیتال در طی فرآیندی به نام ماینینگ انجام می شود. ایده ی اصلی ماینینگ، به معدن کاران و کاوشگرانی برمی گردد که در سودای پیدا کردن طلا، کوه ها را می شکافتند و به اعماق زمین می رفتند. هر چه این افراد به لایه های زیرین زمین می رفتند، شانس پیدا کردن طلا کمتر می شد و به نوعی، از چگالی و حجم طلا کاسته می شد. در طول فرآیند ماینینگ نیز، شما باید گوشه ای از زنجیره تراکنش ها و حل پردازش های ماینینگ را به عهده بگیرید و به ازای میزان کار انجام داده و قدرت پردازش تان، حق الزحمه و ارز دریافت کنید.

یکی از مشکلاتی که هنگام انجام تراکنش ارزهای دیجیتال وجود دارد، تصدیق صحت و سلامت تراکنش است. کاربران برای آن که بدانند پول مورد نظر آن ها، به طور کامل و بدون هیچ کم و کاستی، به حساب های مورد نظر منتقل می شود، نیاز به اعتبار و اطمینانی دارند. برای این کار، قابلیت بلاک چین، به ارزهای دیجیتال اضافه شد. بلاک چین، همان مفهوم دفتر کل را برای ارز دیجیتال ایفا می کند. اما به این شکل که دفتر کل تراکنش های ارزهای دیجیتال، در اختیار شخص خاصی قرار ندارد و به طور کامل به روی فضای وب وجود دارد.

هر کسی که در فضای وب حاضر است، می تواند این دفتر کل را مشاهده کند و هر کسی در زنجیره بلاک چین، دارای دفتر کل ارز به طور کامل و دقیق است. به این شکل، تمامی تغییرات باید در تمامی دفاتر ثبت شود و در صورتی که یکی از دفترها، تغییرات غیر مجازی داشته باشد، با توجه به دیگر دفاتر حذف می شود. پردازش این تغییرات و اصلاحات، نیازمند کارهای زیادی است که می تواند برای انجام دهند پردازش، درآمد ارز دیجیتال داشته باشد.

آشنایی با بازار تجارت ارزهای دیجیتال و رمز ارزها

از طرفی، بسته به نوع ارز، شما با الگوریتم هش متفاوتی روبرو هستید. هر کدام از این الگوریتم ها، می تواند زمان مختص به خود را طلب کند و با انجام پردازش و گذشت زمان، بتوانید آن الگوریتم هش را انجام داده و بلاک مورد نظر را آزاد کنید. الگوریتم های زیر، برای ازرهای دیجیتال مختلف وجود دارد:
 
  • 256SHA
  • این الگوریتم مخفف "الگوریتم هش ایمن" است و از بلوک های 32 بیتی تبعیت می کند. به طور معمول در هر 7 دقیقه، یک بلوک از این الگوریتم قابل بازیابی است. این الگوریتم برای هش کردن بیت کوین که امروزه شناخته شده ترین ارز دیجیتال است نیز استفاده می شود. بعضی از ارزهای دیگر که از این الگوریتم استفاده می شود، می توان به بایت کوین، ژول کوین، دو کوین، ترا کوین، بتل کوین و بتا کوین اشاره کرد.
 
  • Ethash
  • از این الگوریتم بیشتر برای هش کردن ارز دیجیتال اتریوم استفاده می شود. این الگوریتم از عملیات بر پایه استاندارد SHA-3 استفاده می کند و برای پردازش عمدتا از GPU استفاده می نماید. از ارزهای مشهور مورد استفاده این الگوریتم می توان به اتریوم، اتریوم کلاسیک، کوداک کوین و یوبیک اشاره کرد.
 
  • Scrypt
  • الگوریتم اسکریپت عمدتا برای تصدیق بلوک های رمز ارزها به کار می رود و اولین نیز برای ارز Tenebrix در سال 2011 استفاده شد. این الگوریتم، پایه ارزهای داج کوین و لایت کوین نیز است. این الگوریتم هش سرعت بالاتری را نسبت به SHA-256 دارد و نرخ هش آن در حد کیلوهش بر ثانیه است. از معروف ترین ارزهای دیجیتال مورد استفاده این الگوریتم می توان به گلدن، پاتچین، بیت مارک، تگ کوین، اکرونا و میداس کوین اشاره کرد.
 
  • Equihash
  • این الگوریتم هش پس از آن به وجود آمد که بسیاری از افراد با کامپیوترهای خانگی نیز به دنبال ماینینگ ارزهای دیجیتال بودند. این الگوریتم، بلوک های ساده و کم حجمی را شامل می شود و به راحتی با هر سیستمی (حتی گوشی های تلفن همراه) می توان ارزهای آن را استخراج کرد. از ارزهای معروف این الگوریتم می توان به بیت کوین گلد، کومودو و زن کش اشاره کرد.
 
  • Cryptonight
  • این الگوریتم نیز برای کامپیوترهای با پردازنده بسیار ساده طراحی شده و بر پایه کد فعالیت می کند. در استخراج های بر پایه CPU می توانید از این الگوریتم استفاده کنید. بایت کوین، مونرو، دش کوین و دیجیتال نوت، از معروف ترین ارزهای بر پایه این الگوریتم هش است.
 
  • 11X
  • این الگوریتم ترکیبی از الگوریتم هش های مختلف است که در نهایت یکی از امن ترین و با اطمینان ترین استخراج‌های ارمزارز را ایجاد می کند. کارما کوین، دش، استارت کوین و مونتاری یونیت، از شناخته شده ترین ارزهای دیجیتال این الگورتیم است.

سرعت پردازش الگوریتم هش، می تواند به ویژگی های تجهیزات شما از جمله نرخ هش و قدرت پردازش داده دستگاه ماینینگ، مربوط باشد. (9)
 

فرآیند ماینینگ طی چه مراحلی انجام می شود؟

برای انجام فرآیند ماینینگ، شما نیز به طی کردن مراحلی دارید که در ادامه شرح خواهیم داد.
 
فراهم کردن تجهیزات ماینینگ
قدم اول برای ورود به ماینینگ، به دست آوردن تجهیزات و امکانات مورد نیاز ماینینگ است. در گذشته شما به پردازنده قوی کامپیوتری و کارت گرافیک خوب داشتید. اما امروزه تجهیزات خاص ماینینگ نیز طراحی و تولید شده و می توانید از آن ها بسته به بودجه تان استفاده کنید. این تجهیزات را می توانید با نام ASIC تهیه کنید.
 
تهیه کیف پول مناسب ارز دیجیتال
برای ذخیره سازی هر ارزی، شما نیاز به کیف پول مخصوص به آن دارید. برای ارزهای دیجیتال نیز باید کیف پول‌های مجازی و فیزیکی مورد نظری را خریداری کنید. استفاده از بعضی کیف پول های مجازی رایگان و برای برخی، دارای کارمزد نگهداری و انتقال است. می توانید از کیف پول های فیزیکی نیز برای ذخیره سازی ارز استفاده نمایید.

آشنایی با بازار تجارت ارزهای دیجیتال و رمز ارزها

متصل شدن به استخر ماینینگ
حتی با وجود تجهیزات قوی و جدید ASIC، باز هم استخراج ارزهای قوی مانند بیت کوین می تواند سخت و دردسر ساز باشد. در مقایسه و رقابت با مزارع بزرگ استخراج ارز دیجیتال در سراسر جهان، پردازنده های خانگی و کوچک شما، می تواند بسیار ناکارآمد و بدون سود باشد. برای حل این مشکل، استخر ارزهای دیجیتال به وجود آمده که در آن، ماینرهای کوچکتر می توانند برای به دست آوردن بخشی از ارز دیجیتال مورد نظر، با هم همکاری کنند.
 
نصب برنامه ماینینگ روی کامپیوتر
بعد از تهیه کیف پول ارز دیجیتال و اتصال به استخر استخراج مورد نظر، وقت آن است که برنامه ی ماینینگ را به روی سیستم عامل خود نصب کنید. این برنامه به سیستم بلاک چین و شبکه ارز دیجیتال مورد نظر متصل شده و فرآیند استخراج را آغاز می کند. از طرفی این برنامه تمامی فعالیت ماینرها را زیر نظر می گیرد و آمار دقیقی از عملیات استخراج را مانند دمای فعالیت سیستم، نرخ هش، عملکرد سیستم خنک کننده و میانگین سرعت استخراج را به کاربر نمایش می دهد.
 
شروع استخراج
پس از آماده سازی تمام موارد بالا می توانید عملیات استخراج را آغاز کرده و شروع به کسب درآمد در ارز دیجیتال کنید. در نظر داشته باشید، باید تمامی هزینه ها و مخارج را با میزان سود و درآمدتان در نظر بگیرید تا میزان کارایی و بهره وری سیستم برایتان مشخص شود.
 
ذخیره سازی ارزها
برای ارزهای دیجیتال نیز به مانند تمامی انواع سرمایه، باید دیتاسنترها و بانک های مشخصی را در نظر داشته باشید. اگر در کیف پول ناامن یا شکل نامناسبی سرمایه تان را نگه دارید، ممکن است تمامی زحمت هایتان به باد رود. سعی کنید، ارزهای خود را به ارزهای پایدارتر و مشخص مانند تتر تبدیل کرده تا از کاهش ارزش آن جلوگیری کنید. (10)

آشنایی با بازار تجارت ارزهای دیجیتال و رمز ارزها

یک استخر استخراج مناسب، چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

قبل از آن که بخواهید به استخرهای موجود در بازار متصل شوید، بهتر است نگاهی به ویژگی های مهم استخرهای خوب ماینینگ داشته باشید تا در نهایت بتوانید بهترین انتخاب را انجام دهید:
 
ساختار استخر
فارغ از هر چیزی، ساختار کارکرد استخر باید به شکلی باشد که بیشترین سود را برای کاربر داشته باشد. اگر نتوانید سود مورد انتظارتان را از کار در استخر به دست آورید، ضرر خواهید کرد. استخر ممکن است از تمامی پکیج های استخراج پشتبانی نکند، پس از ورود بهتر است حداقل پیشنیازها را در نظر بگیرید.
 
مکانیزم تقسیم کارها بین ماینرها
هر استخر برای خود مکانیزم مشخصی برای تقسیم کار بین ماینرهای مختلف دارد. برای مثال ممکن است استخر آ برای کاربران و ماینرها قوی باشد و استخر ب برای کاربرهای با سیستم ضعیف و کارهای ساده تر در نظر گرفته شود.
 
شفافیت عملکرد استخر
برای اعتماد به یک استخر، بهتر است استخری را انتخاب کنید که اپراتور آن، عملکرد شفاف و مشخصی را داشته باشد. سعی کنید استخری را انتخاب نمایید که هیچگونه پنهان کاری و عدم شفافیتی را در آمار خود نداشته باشد.
 
میزان پرداختی
اگر سیستم خوب و قدرتمندی را در اختیار دارید، سعی کنید استخری را انتخاب نمایید که کارمزد کم و پرداختی خوبی را داشته باشد. با استفاده از این کار، درآمد خود را افزایش می دهید. از طرفی پرداخت های استخر باید منظم و بدون کم و کاست باشد تا در زمان مناسب به سرمایه خود برسید.
 
امنیت و پایداری استخر
یک قابلیت مهم دیگر، امنیت و پایداری استخر است که در نهایت به حفظ سرمایه و پول شما می انجامد. مهم است که بدانید استخر به شما شبکه ایمن یا آزاد را پیشنهاد می دهد. سعی کنید استخری را انتخاب نمایید که کمترین مشکل را در برابر حملات نفوذ داشته باشند. (11)

آشنایی با بازار تجارت ارزهای دیجیتال و رمز ارزها

ورود به حوزه ماینینگ تا چه حد عملی است و آیا مقرون به صرفه است؟

ورود به حوزه ماینینگ نیز به مانند تمامی کارهای دیگر نیازمند پرداخت هزینه ها اولیه و صرف زمان است. برای آن که میزان سرمایه اولیه خود را به دست آورید و به سودآوری برسید، باید زمان مورد نیاز را صرف کنید. در این بین باید دانش و مهارت کافی برای ورود به این حوزه را نیز به دست آورید. هر چه در زمان جلو می رویم، به دست آوردن بلوک ارزهای با ارزش تر مانند بیت کوین و بیت کوین کش سخت تر شده و نیازمند صرف هزینه های مالی و زمانی بیشتری می شود.

با گذشت زمان و پیدا شدن بلوک های بیشتر، تعداد ارز کمتری در هر بلوک به کاربران و ماینرها داده می شود و عملا سود شما را کاهش می دهد. در صورتی که خواهان ورود به این حوزه و استخراج ارزهای دیجیتال هستید، بهتر است حتما میزان درامد و سودآوری خود را با محاسبه گرهای ارز دیجیتال به دست آورید تا دید کاملتری نسبت به بازار پیدا کنید.
 

آشنایی با کیف پول های دنیای ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتالی نیز مانند ارزهای فیزیکی رایج کشورها به یک کیف پول برای نگه داری نیاز دارند. به طور کلی کیف پول‌های ارزهای دیجیتالی به دو دسته سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم می شوند. هر کیف پولی قادر به پشتیبانی از نوع یا انواع خاصی از ارزهای دیجیتالی است.

کیف پول‌های سخت افزاری نسبت به انواع نرم افزاری، از ایمنی بسیار بالاتری برخوردار هستند اما برای افرادی که تراکنشات ارزی زیادی دارند و این ایمنی برایشان بسیار حائز اهمیت است، مناسبند. برای انجام تراکنش‌های ارز دیجیتال فقط به آدرس کیف پول خود نیاز دارید. از قرار دادن آی دی کیف پولتان در دسترس دیگران جدا خودداری کنید؛ این یک آی دی محرمانه است که باید نزد خود در ایمنی کامل نگه دارید.

به دنبال اطلاعات زیاد و مکرری که این روزها درباره ارزهای دیجیتال بین مردم رد و بدل می‌شود، هرروز به تعداد علاقه مندان این حوزه افزوده شده و افراد بیشتری قصد ورود به این بازار را می کنند. یکی از ابتدایی‌ترین دغدغه هایی که هر شخص تازه وارد به این حوزه با آن سروکار دارد، چگونگی ساختن یک کیف پول مناسب برای معاملات با ارزهای دیجیتال است. کیف پول‌های مناسب برای ارزهای دیجیتالی انواع مختلفی دارند. اینکه چگونه این کیف پول را بسازید، یا اطلاعات و ویژگی‌های این کیف پول را بشناسید و یا با انواع آن آشنا شوید؛ موضوعی است که در ادامه به آن می پردازیم.
 

معرفی انواع کیف پول های مناسب ارزهای دیجیتال

همانطور که احتمالا می دانید ارزهای دیجیتال برای نقل و انتقال و جابه جایی میان افراد و به عبارت ساده‌تر برای آنکه خرید و فروش شوند، مانند ارزهای فیزیکی رایج کشورها، نیازمند فضایی برای نگهداری هستند. بهتر است ابتدا با انواع این کیف پول‌ها آشنا شوید تا در ادامه ببینید کدام یک از آن‌ها مناسب فعالیتی است که شما در حوزه ارزهای دیجیتال قصد انجامش را دارید.

کیف پول های ارزهای دیجیتال به دو دسته کلی یعنی کیف پول های نرم افزاری و کیف پول های سخت افزاری تقسیم بندی می شوند. (12)
 
کیف پول‌های نرم افزاری
کیف پول‌های نرم افزاری خود انواع گوناگونی دارند که در زیر به آن‌ها اشاره شده است.
 
  • کیف پول های دسکتاپی
درواقع برنامه‌ای است که بر روی دسکتاپ لپ تاپ یا کامپیوتر شخصی شما نصب می‌شود. لذا برای هربار استفاده از کیف پول دیجیتالی خود باید وارد سیستم کامپیوتری که برنامه بر روی آن نصب است شوید و بر روی دسکتاپ خود از آن استفاده نمایید.

آشنایی با بازار تجارت ارزهای دیجیتال و رمز ارزها

بهترین و معروفترین کیف پول‌های دسکتاپی با توجه به آماری که در سال 2020 منتشر شده است، عبارتند از: (13)

Electrum

Exodus

Guarda

Jaxx Liberty

Armory

Green Address

Atomic Wallet

MultiBit HD

Bitcoin Core

CoPay
 
  • کیف پوهای اپلیکیشنی (موبایلی)
یک اپلیکیشن نصب شده بر روی تلفن همراه هوشمند شماست که برای هربار استفاده از کیف پول دیجیتالی خود، باید وارد آن شوید.
 
  • کیف پول های آنلاین
سایت‌های زیادی وجود دارند که می توانید در آن ثبت نام کرده و کیف پول مجازی خود را انتخاب نمایید. لذا هربار که تمایل به استفاده از کیف پولتان را داشتید باید وارد آن سایت شده و به حساب کاربری و سپس کیف پول آنلاین خود مراجعه نمایید. (14)


آشنایی با بازار تجارت ارزهای دیجیتال و رمز ارزها

کیف پول‌های سخت افزاری
و اما کیف پول‌های سخت افزاری که سبک و روشی دیگر از نگه داری و جابه جایی ارز را فراهم کرده اند.

برخلاف کیف پول‌های نرم افزاری که بر روی برنامه‌های آنلاین و اپلیکیشن‌ها فعال هستند، کیف‎ پول سخت افزاری در واقع یک قطعه فیزیکی مانند فلشش مموری، هارد دیسک یا USB است. آنچه که هدف اصلی کیف پول‌های سخت افزاری است، ارائه یک فضای کاملا ایمن برای نگه داری کدها و اطلاعات مالی شما در برابر کامپیوتر یا تلفن همراه شماست که به راحتی قابل هک شدن و نفوذ هستند. به عبارت دقیق تر، آنچه که در این کیف پول‌های سخت افزاری نگه داری می‌شود، پول‌ها یا در واقع سکه‌های شما نیست، بلکه کلیدها و رمزهای محرمانه‌ای است که شما بری خرج کردن ارزهای دیجیتالی خود به آن‌ها نیاز دارید. (15)

در این سخت افزارها، یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی ذخیره سازی شده است. همانطور که به هیچ عنوان نباید رموز مربوط به حساب‌های بانکی خود را در اختیار دیگران قرار دهید، در این زمینه هم به هیچ وجه نباید کلیدهای خصوصی خود را در اختیار کسی قرار دهید. شما با استفاده از کلید خصوصی سخت افزارتان، قادر هستید به کلیدهای عمومی خود نیز دسترسی داشته باشید اما اگر شخصی فقط کلید عمومی شما را داشته باشد قادر نیست به کلیدهای خصوصیتان دسترسی پیدا کند. (16)
 

معرفی بهترین و معروف‌ترین کیف پول‌های سخت افزاری جهان

اگر در موتور جست وجوی گوگل، عبارت انگلیسی Hardware Wallet یا کلیدواژه هایی حاوی این عبارت را جست وجو کنید؛ در همان لینک‌های ابتدایی با سایت کمپانی لجر (Ledger) مواجه خواهید شد. همچنین اگر در سایت‌های ایرانی به دنبال راهنمایی برای خرید کیف پول سخت افزاری باشید، به طور حتم چشمتان با نام کیف پول‌های لجر برخورد خواهد کرد. با این تفاسیر، متوجه شدن میزان شهرت و قدرت این کمپانی در زمینه تولید کیف پول‌های سخت افزاری کار دشواری نیست.

آشنایی با بازار تجارت ارزهای دیجیتال و رمز ارزها

البته بد نیست بدانید کیف پول سخت افزاری لجر، در فهرست بهترین کیف پول‌های سخت افزاری سال 2020 نیز، در رتبه اول قرار دارند. کمپانی لجر، در سال 2020، کیف پول سخت افزاری جدید خود به نام (Ledger Nano X) را راهی بازار کرد. این مدل دارای ویژگی‌های کاربردی زیادی است که برخی از آن‌ها را معرفی خواهیم کرد:
 
  • نوآوری این کمپانی در تولید این مدل جدید، همخوانی آن با تلفن های همراه هوشمند است.
 
  • به موجب این نوآوری، صفحه نمایشی بزرگ تر و شفاف تر، در اختیار کاربران قرار گرفته است که با استفاده از آن قادر هستند تمامی آدرس ها و کلید ها را یک جا مشاهده کنند.
 
  • همچنین حافظه داخلی این سخت افزار برای استفاده ارزهای مختلف نیز ارتقا یافته است.
 
  • ارتباط بین سخت افزار و موبایل کاربر از طریق بلوتوث امکان پذیر است.
 
  • هر دو سیستم عامل IOS و اندروید قابلیت اتصال به این سخت افزار را دارند.
 
  • سخت افزار دارای باتری است، بنابراین دیگر نیازی به حمل کابل برای جابه جای آن نیست. (17)

اما موارد بعد از این برند را نیز نباید دست کم گرفت. سایر مدل‌ها و برندهای کیف پول سخت افزاری برای نگه داری ارزهای دیجیتالی شما، طبق آماری که در سال 2020 منشر شده است، به شرح زیر است:
 
  • Trezor
 
  • Cool Wallet S
 
  • KeepKey
 
  • BitBox02

اگرچه درباره برند لجر توضیحاتی را ارائه دادیم اما این دلیل بر برتری این برند نسبت به سایر گزینه‌های مذکور نیست. به دلیل آنکه شهرت زیاد لجر ممکن است شما را به عنوان یک خریدار خیلی سریع به خود جذب کند، بر آن شدیم تا توضیحات دقیقی را درباره آن ارائه دهیم. اما پیش از تهیه کیف پول سخت افزاری، حتما تمامی موارد مربوط به ساختار و امکانات گزینه‌های مورد نظر خود را به دقت بررسی نمایید.
 
به عنوان یک نکته کلیدی، به خاطر داشته باشید
در رابطه با خرید کیف پول سخت افزاری حتما به طور مستقیم با کمپانی تولید کننده در ارتباط باشید و خرید خود را از طریق آن‌ها انجام دهید. این کار بسیار ایمن‌تر و بهتر از آن است که از فروشگاه‌های اینترنتی مانند ebay، Amazon و مواردی از این دست، خرید خود را انجام دهید. (17)

آشنایی با بازار تجارت ارزهای دیجیتال و رمز ارزها

تفاوت‌های کیف پول سخت افزاری و کیف پول‌های نرم افزاری

اکنون ممکن است با خود بیندیشید که امنیت کیف پول‌های سخت افزاری بسیار بیشتر از مدل‌های نرم افزاری آن هاست و به فکر تهیه یکی از انواع سخت افزاری آن باشید. البته این عقیده تا حدودی درست است و می توان گفت یکی از ویژگی‌های بارز کیف پول‌های سخت افزاری، امنیت بسیار بالای آن هاست. اما نباید فراموش کنید که هر کدام از این کیف پول‌ها دارای موارد مصرف مربوط به خود هستند و شما می بایست پیش از تهیه یکی از آن‌ها ابتدا با نوع استفاده خود و هدفتان از تهیه این محصول مطلع باشید.

برای درک بهتر این موضوع و توانایی انتخاب یک گزینه مناسب، بهتر است نگاهی به تفاوت‌های موجود میان کیف پول‌های سخت افزاری و کیف پول‌های نرم افزاری انداخته و ببینیم هر یک از آن‌ها مناسب چه شخصی با چه هدف و میزان مصرفی است. وقتی از امنیت کیف پول سخت افزاری صحبت می کنیم، دقیقا منظورمان چیست؟ آن چه ویژگی متفاوتی است که کیف پول سخت افزاری را نسبت به کیف پول نرم افزاری ایمن‌تر ساخته است؟

زمانی که شما در یک سایت یا اپلیکیشن و نرم افزار، ارزی را جا به جا می کنید، یک بار پس از وارد کردن آدرس کیف پول مقصد که تصمیم به ارسال ارز به آن را دارید، وارد کرده و سپس انتقال ارز را تایید می کنید. این فرآیندی است که شما توسط کیف پول نرم افزاری خود انجام می دهید.

اما در کیف پول‌های سخت افزاری، زمانی که شما آدرس مقصد را برای انتقال ارز مشخص می کنید، یک بار در سخت افزار عملیات مدنظر را تایید کرده و یکبار دیگر در سیستم کامپیوتری یا موبایلی که سخت افزارتان به آن متصل است عملیات را تایید می کنید. از همین ویژگی می توانیم متوجه شویم که کیف پول سخت افزاری بیشتر مناسب کسانی است که فعالیت گسترده‌ای در زمینه ارزهای دیجیتالی دارند و تعداد تراکنشاتشان بالاتر از سایرین است.

آشنایی با بازار تجارت ارزهای دیجیتال و رمز ارزها

یکی دیگر از ویژگی‌های کیف پول‌های سخت افزاری این است که آن‌ها قادرند تراکنشات شما را پیش از تایید در حافظه خود ذخیره کنند تا هر زمان که مطمئن به انجام آن‌ها شدید، تاییدشان کنید. این کار در کیف پول‌های نرم افزاری امکان پذیر نیست و زمانی که مشخصات یک تراکنش را وارد کردید زمان زیادی برای فکر کردن درباه تایید آن ندارید. چون پس از گذشت مدت کوتاهی مجبور هستید صفحه آنلانی که با آن کار می کنید را رفرش یا دوباره بارگذاری کرده و اطلاعات را مجدد وارد کنید.

به عنوان گزنیه بارز درباره تفاوت کیف پول‌های سخت افزاری و نرم افزاری، می توان به استفاده آن‌ها از اینترنت اشاره کرد. شما قادر هستید اطلاعات تراکنش را در حالتی که کیف پول سخت‎ افزاریتان به اینترنت وصل نیست نیز در حافظه آن ذخیره نمایید، اما این کار در هنگام استفاده از کیف پول‌های نرم افزاری امکان پذیر نیست.

در آخر به یاد داشته باشید یکی دیگر از مسائلی که ارتباط مستقیمی با امنیت کیف پول ها دارد، قابل هک بودن کیف پول‌های نرم افزاری نسبت به کیف پول‌های سخت افزاری است. به هرحال نفوذ به یک نرم افزار، اپلیکیشن یا سایت برای یک هکر، بسیار ساده‌تر از ورود به یک ولت یا گجت سخت افزاری است. (18)
 

پس کدام کیف پول مناسب چه شخصی است؟

با این تفاسیر، اکنون به خوبی می دانید که اگر از آن دسته افرادی هستید که قصد فعالیت جدی و حرفه‌ای در دنیای ارزهای دیجیتالی را دارند و نیازمند نقل و انتقالات ارزی و انجام تراکنشات بالا هستند، باید به دنبال خرید یک کیف پول سخت افزاری باشید. اما اگر قصدتان از ورود به دنیای ارزهای دیجیتالی فقط اندوختن اندک سرمایه‌ای به منظور بهره مندی از نوسانات ارزش‌های سکه‌ها و رمزارزها است، می توانید با یک کیف پول نرم افزاری معتبر کار خود را شروع کنید زیرا شما قصد انجام تراکنشات بالا و متعدد را ندارید و البته کیف پول‌های نرم افزاری هم به این صورت نیستند که دائما در حال هک شدن و ضرر رسانی باشند.

آنچه که به عنوان مقایسه دو کیف پول سخت افزاری و نرم افزاری گفته شد، تنها اشاره‌ای به تفاوت موجود در ساختار و اهداف این دو محصول بود. هم اکنون نیز مردمان زیادی از سرتاسر دنیا وجود دارند که به راحتی در حال استفاده از کیف پول‌های نرم افزاری بوده و هرگز با خطر تهدیدکننده‌ای مواجه نشده اند.

آشنایی با بازار تجارت ارزهای دیجیتال و رمز ارزها

نگاهی به معایب هر یک از کیف پول‎‌های سخت افزاری و نرم افزاری

اگر بخواهیم به معایب هریک از این دو محصول متفاوت نگاهی بیندازیم، می توانیم اینگونه بگوییم که:
 
  • کیف پول‌های سخت افزاری به دلیل سیستم امنیتی بالا و رمزنگاری بودنشان، فرایند تراکنشات شما را اندکی کند پیش می برند.
 
  • کیف پول‌های نرم افزاری نیز در صورتی که رمز ورود به اپلیکیشن یا سایت مربوطه شان را فراموش کنید، غیر قابل دسترس می شوند. اگرچه شما با در دست داشتن آدرس کیف پولتان قادر هستید نقل و انتقال مالی انجام دهید ولی دیگر نمی توانید به تنظیمات کیف پول دسترسی پیدا کنید و باید مجدد یک حساب کاربری دیگر برای خود در سایت یا اپلیکیشن مربوطه ایجاد نمایید.
 
  • هردو کیف پول پس از آنکه تراکنشی را به تایید نهایی رساندید و متوجه وجود اشتباهی در تراکنش شدید، هرگز قادر به بازگشت ارز شما نیستند. البته نمی توان این ایراد را بر کیف پول‌ها لحاظ کرد، زیرا این موضوع غیرقابل بازگشت بودن تراکنشات اشتباه، مسئله‌ای است که به طور کلی در دنیای ارزهای دیجیتالی و پلتفرم هایشان حاکم است.

به عنوان آخرین نکات درباره این مبحث، لازم است بدانید هر ارز دیجیتالی یا رمزارزی، کیف پول مخصوص به خود را دارد. بنابراین به هنگام تهیه هر یک از کیف پول‌های سخت افزاری یا نرم افزاری، حتما به این موضوع دقت کنید که آیا کیف پول مدنظر شما، قادر به پشتیبانی از رمزارزی که با آن کار می کنید است یا خیر. البته برخی از کیف پول ها، قادر به نگه داری و جابه جایی چند نوع ارز دیجیتالی هستند؛ مثلا بیت کوین و اتر.

همچنین فراموش نکنید که آی دی کیف پول یک عبارت رمزی محرمانه است که می بایست مانند تمام رموز و اطلاعات بانکی خود، در حفظ آن و عدم در دسترس بودن برای دیگران کوشا باشید. شما برای آنکه از طرف شخصی ارز دریافت کنید، کافی است آدرس کیف پول مجازی خود را در اختیارش قرار دهید. هیچکس برای هیچ گونه تراکنشی هرگز نیازی به آی دی کیف پول شما ندارد، پس ایمنی را رعایت کنید.

همچنین در انجام تراکنشات خود دقیق باشید. در معاملات ارزهای دیجیتال هیچ تراکنش اشتباهی قابل بازگشت نیست. هرگز نمی توانید مانند زمانی که وجهی را به اشتباه برای شخص ناشناسی کارت به کارت می کنید، به بانک یا سازمانی مراجعه کرده و از طریق پیگردهای قانونی وجه خود را بازیابید. رمز ارزی که در یک تراکنش اشتباه دیجیتالی از دست داده اید برای همیشه از دست رفته است!
 

آشنایی با بیت کوین، معروف ترین ارز دیجیتال دنیای امروز

دیگر نمی توان گفتگو درباره بیت کوین در دنیای مالی را متوقف کرد و یا مانع از گسترش آن شد. در سال های اخیر، در مجلات تجاری و وب سایت‌های مختلف صحبت‌های زیادی درباره اهمیت حضور در بازار ارزهای دیجیتال شده است و افراد بسیاری نیز در این حضور حضور پیدا کرده اند و یا قصد سرمایه گذاری دارند.
به همین دلیل در ادامه قصد داریم به معرفی بیت کوین به عنوان یکی از مهم‌ترین ارزهای دیجیتال، کاربرد و آینده آن بپردازیم.
 

بیت کوین چیست؟

هر بیت کوین یک فایل رایانه ای است که در یک کیف پول دیجیتالی در کامپیوتر یا تلفن هوشمند ذخیره می شود. نماد معاملاتی آن «BTC» است، اگرچه از «XBT» نیز استفاده می شود. بیت کوین (Bitcoin) از فناوری همتا به  همتا Peer-to-peer  (P2P) استفاده می کند، به این معنی که هیچ گونه مرجع یا بانک مرکزی بر آن نظارت نمی کند. مدیریت معاملات و صدور بیت کوین با نظارت گروهی و توسط شبکه‌ای از کاربران انجام می شود. بیت کوین منبع باز است، طراحی آن عمومی است، هیچ کس مالکش نیست و بر روی آن کنترل ندارد و همه می توانند در فرآیند ایجاد و مدیریت آن شرکت کنند.

آشنایی با بازار تجارت ارزهای دیجیتال و رمز ارزها

بیت کوین از طریق بسیاری از ویژگی های منحصر به فرد خود، امکانات جدیدی برای کاربران فراهم می کند که توسط هیچ یک از روش های پرداخت پیشین ارائه نمی شود. زنجیره بلوکی یا  بلاک چین (Blockchain) یک دفتر کل عمومی و اشتراکی است که شبکه بیت کوین به آن متکی است.  بلاک چین یک نوع پایگاه داده توزیع شده است که کلیه معاملات انجام شده در آن ذخیره و بایگانی می‌شود. در واقع  بلاک چین یک سیستم ثبت اطلاعات است که با استفاده از رمزنگاری از آن محافظت می‌شود. (19)

هیچ گونه بیت کوین فیزیکی وجود ندارد و حساب‌ها تنها در پایگاه داده توزیع شده که همه افراد به آن دسترسی شفاف دارند، نگهداری می شوند و با استفاده از حجم بالایی از محاسبات تایید می شوند. (20)
 

تاریخچه پیدایش بیت کوین

بیت کوین اولین نمونه از پول های دیجیتال غیرمتمرکز است که در سال 2008 توسط یک شخص یا گروهی از افراد با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) ایجاد شده است. هویت شخص یا افرادی که این فناوری را ایجاد کرده اند هنوز یک راز است. بیت کوین با وعده هزینه های معامله کمتر از مکانیسم های پرداخت آنلاین سنتی به وجود آمد و برخلاف ارزهای صادر شده توسط دولت، به صورت غیرمتمرکز اداره می شود. بیت کوین توسط هیچ بانک یا دولت صادر و پشتیبانی نمی شود اما همچنین بیت کوین های شخصی دارای ارزش نیستند. (20)

نام دامنه bitcoin.org در 18 آگوست 2008، ثبت شده است اما هویت شخصی که آن را ثبت کرده است، از دید عموم پنهان است. در 31 اکتبر 2008، شخص یا گروهی با استفاده از نام Satoshi Nakamoto ایمیلی با محتوای زیر ارسال کردند: «من در حال کار روی یک سیستم پرداخت الکترونیکی جدید پول نقد هستم که کاملا همتا به همتا بوده و نیازی به شخص ثالث مورد اعتماد ندارد.»

در 3 ژانویه 2009، اولین بلوک بیت کوین با نام بلوک استخراج شد، که با نام "Genesis block" نیز شناخته می شود. در 8 ژانویه 2009، اولین نسخه از نرم افزار بیت کوین ارائه شد؛ در 9 ژانویه 2009، بلاک 1 استخراج شد و استخراج بیت کوین با جدیت بیشتری ادامه پیدا کرد. (20)

آشنایی با بازار تجارت ارزهای دیجیتال و رمز ارزها

چه کسی بیت کوین را اختراع کرد؟

در حال حاضر، هیچ کس به طور قطعی نمی داند چه کسی بیت کوین را اختراع کرده است. Satoshi Nakamoto نامی است که با شخص یا گروهی از افراد همراه است که در سال 2008 اعلامیه اولیه بیت کوین را منتشر کردند و نرم افزار اصلی بیت کوین که در سال 2009 منتشر شد را ایجاد کردند. در سال های اخیر، افراد زیادی ادعا کرده اند یا عنوان شده است که نام واقعی Satoshi Nakamoto هستند.
 

چرا مخترع بیت کوین ناشناس است؟

انگیزه های زیادی برای مخترع بیت کوین وجود دارد که هویت خود را مخفی نگه دارد. یکی از آنها حریم خصوصی است. با افزایش محبوبیت بیت کوین، که به یک پدیده جهانی تبدیل شده است، Satoshi Nakamoto احتمالا مورد توجه رسانه ها و دولت ها قرار خواهد گرفت. دلیل دیگر می تواند پتانسیل بیت کوین برای ایجاد تحول اساسی در سیستم های بانکی و پولی فعلی باشد. این تهدید برای ارزهای موجود می تواند دولت ها را ترغیب کند که بخواهند علیه خالق بیت کوین اقدام قانونی کنند.

دلیل دیگر ایمنی است. شخصی که دارای مقدار زیادی بیت کوین است، می تواند به هدف مجرمان تبدیل شود، به خصوص که بیت کوین کمتر شبیه سهام و بیشتر شبیه پول نقد است. اگرچه احتمالا مخترع بیت کوین اقدامات لازم جهت هرگونه انتقال ناشی از اخاذی را انجام داده است، اما ناشناس ماندن راهی مناسب برای Satoshi برای پیشگیری از خطر است. (20)

آشنایی با بازار تجارت ارزهای دیجیتال و رمز ارزها

بیت کوین چگونه کار می کند و دلایل پرطرفدار بودن آن چیست؟

از نظر فنی و زیرساختی، بیت کوین مجموعه ای از رایانه ها یا گره ها است که کد نرم افزار بیت کوین در همه آن‌ها اجرا شده و یک نوع پایگاه داده به نام  بلاک چین در آن‌ها ذخیره شده است. از طریف دیگر، یک  بلاک چین را می توان مجموعه ای از بلوک ها دانست که در هر بلوک مجموعه ای از معاملات یا تراکنش‌ها نگهداری می‌شود.

از آنجا که تمام این رایانه ها که  بلاک چین را اجرا می کنند، به فهرست یکسانی از بلوک ها و تراکنش ها دسترسی دارند و می توانند به طور شفاف بلوک ها و معاملات جدید بیت کوین را مشاهده کنند، هیچ کس به راحتی نمی تواند این سیستم را فریب دهد و یا تقلب کند. هر شخص، حتی افرادی که جز شبکه بیت کوین نبوده و کد آن را در دستگاه خود اجرا نمی کنند، می توانند اطلاعات مربوط به تراکنش‌های انجام شده را به صورت آنلاین مشاهده کنند.

اگر فردی بخواهد یک اقدام غیرقانونی انجام دهد، باید قدرت پردازشی در حدود 51 درصد حجم محاسباتی لازم برای ایجاد بیت کوین داشته باشد. تا ماه می 2020 بیت کوین حدود 47000 نود داشته است و هم چنان بر تعداد آنها افزوده می‌شود، بنابراین توانایی چنین امری بعید به نظر می رسد. (20)
 

بیت کوین چگونه کار می کند؟

برای این که بتوانید نحوه عملکرد بیت کوین را به خوبی درک کنید، می بایست با اصطلاحات و فناوری‌های زیر آشنایی داشته باشید.
 
 بلاک چین (Blockchain)
بیت کوین از نرم افزار منبع باز به نام  بلاک چین استفاده می کند که در واقع یک دفتر کل عمومی اشتراکی ایجاد می کند.
 
کلیدهای خصوصی و عمومی
یک کیف پول بیت کوین حاوی یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی است که با هم کار می کنند تا برای مالک آن امکان امضای معاملات را فراهم کنند. این امضا به صورت دیجیتالی انجام می‌شود و اثبات می کند که شخص دارای مجوز صدور بیت کوین است.

بیت کوین یک نوع رمزارز است و امنیت آن از طریق کلیدهای عمومی و خصوصی تامین می‌شود که رشته‌های طولانی از اعداد و ارقام هستند و از طریق الگوریتم‌های رمزنگاری ریاضی ایجاد می شوند. کلید عمومی (Public key) را می توان با شماره حساب بانکی مقایسه کرد که برای همگان قابل مشاهده است و دیگران به آن بیت کوین ارسال می کنند.

کلید خصوصی (Private key) مانند رمز عابر بانک است و به جز صاحب حساب کسی به آن دسترسی ندارد و فقط برای مجوز انتقال بیت کوین استفاده می شود. کلیدهای بیت کوین را نباید با کیف پول (Wallet) بیت کوین اشتباه گرفت که یک وسیله فیزیکی یا دیجیتالی است و تجارت بیت کوین را تسهیل می کند و به کاربران امکان می دهد مالکیت دارای خود را پیگیری کنند.
 
استخراج کنندگان بیت کوین (Bitcoin miners)
افراد و شرکت هایی که در شبکه بیت کوین مشارکت می کنند، به دو گروه نودها (Nodes) و استخراج کنندگان یا ماینرها (Miners) تقسیم می شوند. ماینرها افرادی هستند که پردازش مربوط به معاملات را در  بلاک چین انجام می دهند و به ازای ایجاد هر بیت کوین پول دریافت می کنند. ماینرها را می توان به عنوان یک مرجع غیرمتمرکز و معتبر جهت اعتبارسنجی شبکه بیت کوین در نظر گرفت. ارزش بیت کوین از قانون عرضه و تقاضا پیروی می کند و به دلیل اینکه عرضه و تقاضا کاهش و افزایش می یابد، نوسانات زیادی در قیمت آن نیز وجود دارد.  (20)
 

دلایل محبوبیت بیت کوین چیست؟

 
معاملات خصوصی و ایمن در هر زمان و با هزینه های بالقوه کمتر
پس از مالکیت بیت کوین، می توانید در هر زمان و هر مکان، وجه مورد نظر خود را پرداخت کنید و زمان و هزینه بالقوه هر معامله را کاهش دهید. معاملات حاوی اطلاعات شخصی مانند نام یا شماره کارت اعتباری نیستند که خطر سرقت اطلاعات مصرف کننده برای خریدهای تقلب یا سرقت هویت را از بین می برد.(21) و (22)
 
قابلیت رشد سرمایه
برخی از سرمایه گذاران که در زمینه خرید و فروش ارز فعالیت می کنند، اعتقاد دارند که پس از به بلوغ رسیدن بیت کوین، اعتماد بیشتر و استفاده گسترده تر از آن را به دنبال خواهد شد و بنابراین ارزش بیت کوین افزایش پیدا می کند.
 
امکان اجتناب از بانک های سنتی یا نهادهای دولتی
پس از وقوع بحران های مالی و رکودهای اقتصادی بزرگ، برخی از سرمایه گذاران تمایل پیدا کرده اند که از ارزهای دیجیتال و غیر متمرکز استفاده کنند که اساسا خارج از کنترل بانک ها و یا نهادهای دولتی است. (23)

آشنایی با بازار تجارت ارزهای دیجیتال و رمز ارزها

آینده بیت کوین چگونه پیش بینی می شود؟

در سال 2009 که انتشار بیت کوین آغاز شد، برای بسیاری از مردم پدیده‌ای جدید و ناشناخته بود، اما امروزه تقربیا همه فعالان اقتصادی با بیت کوین آشنایی دارند و بسیاری نیز سرمایه گذاری در آن را شروع کرده اند. برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که اکنون زمان خرید بیت کوین است.

ما شاهد بودیم که ارزش بیت کوین در طول بحران همه گیری ویروس کرونا به حدود 3000 دلار کاهش پیدا کرد. با این حال، این تنزل دوام زیادی نداشت و روند صعودی بیت کوین شروع شد و به 10000 دلار رسید. با این حال، در این زمینه نظرات مختلفی وجود دارد و برخی اعتقاد دارند، ارزهای دیجیتال در شروع راه هستند و هنوز زود است که درباره آن‌ها اظهار نظر کرد. یکی از مواردی که نقش مهمی در گسترش استفاده از ارز دیجیتال دارد، کسب اعتماد افراد بیشتر است.(21)
 

آیا اکنون زمان مناسبی برای سرمایه گذاری در بیت کوین است؟

پیش بینی آنچه در مورد رمزارزها اتفاق خواهد افتاد، چندان آسان نیست. اما آنچه بیشتر سرمایه گذاران دوست دارند درباره آن بدانند، پیدا کردن زمان مناسب برای سرمایه گذاری در رمزارز است. آیا اکنون زمان مناسب برای سرمایه گذاری در بیت کوین است؟ در این رابطه نظرات مختلفی وجود دارد و برخی نیز چندان به آن امیدوار نیستند. با این حال، با توجه به کاهش بیت کوین در سال جاری و افزایش سریع ارزش آن، به نظر نمی رسد اگر اکنون در آن سرمایه گذاری کنید، با ریسک بزرگی مواجه شوید.

آشنایی با بازار تجارت ارزهای دیجیتال و رمز ارزها

کدام ارز دیجیتال آینده درخشان تری دارد؟

بیت کوین از ابتدا به پادشاه ارزهای دیجیتال معروف بوده است تا آنجا که برخی از افراد آن را به عنوان مترادف رمزارز می دانند. آنچه که با اطمینان می توانیم بگوییم این است که بیت کوین آمده است تا بماند و بتواند سهم قابل توجهی در بازار سرمایه را به خود اختصاص دهد. با این حال، گمانه زنی های زیادی در مورد بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در آینده وجود دارد. طبق گفته کارشناسان، چهار ارز دیجیتال مناسب برای سرمایه گذاری در سال 2020 شامل موارد زیر است.
 
  • بیت کوین
 
  • اتریوم
 
  • نئو (NEO)
 
  • ایاس (EOS) [3]
 
جمع بندی و نتیجه گیری
بیت کوین که در سال 2008 راه اندازی شد، بزرگترین ارز رمز پایه در جهان است. بیت کوین اولین نمونه از پول های دیجیتال غیرمتمرکز است که در سال 2008 توسط یک شخص یا گروهی از افراد با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) ایجاد شده است. هویت شخص یا افرادی که این فناوری را ایجاد کرده اند هنوز یک راز است. بیت کوین با وعده هزینه های معامله کمتر از مکانیسم های پرداخت آنلاین سنتی به وجود آمد و برخلاف ارزهای صادر شده توسط دولت، به صورت غیرمتمرکز اداره می شود.

برخلاف پول های بی پشتوانه، بیت کوین با استفاده از سیستم دفتر کل غیر متمرکز که به بلاک چین معروف است، ایجاد، توزیع، معامله و نگهداری می شود. بیت کوین به عنوان اولین نمونه ارزهای دیجیتال که محبوبیت و موفقیت زیادی به دست آورد، الهام بخش بسیاری از پروژه‌های دیگر در فضای بلاک چین بوده است.

پیش بینی آنچه در مورد رمزارزها اتفاق خواهد افتاد، چندان آسان نیست. اما برخی از سرمایه گذاران که در زمینه خرید و فروش ارز فعالیت می کنند، اعتقاد دارند که پس از به بلوغ رسیدن بیت کوین، اعتماد بیشتر و استفاده گسترده تر از آن را به دنبال خواهد داشت و بنابراین ارزش بیت کوین افزایش پیدا می کند.

پی نوشتها
  1. www.techopedia.com
  2. www.en.wikipedia.org
  3. www.crushcrypto.com
  4. www.investopedia.com
  5. www.en.wikipedia.org
  6. www.investopedia.com
  7. www.media.mit.edu
  8. www.investopedia.com
  9. www.medium.com
  10. www.masterdc.com
  11. www.investopedia.com
  12. www.blockgeeks.com
  13. www.coinswitch.co
  14. www.blackwellglobal.com
  15. www.ledger.com
  16. www.ledger.com
  17. www.blog.enjin.io
  18. www.en.bitcoin.it
  19. www.bitcoin.org
  20. www.investopedia.com
  21. www.aboutmanchester.co.uk
  22. www.esquire.com
  23. www.nerdwallet.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.