دستور پخت نان شیرعسلی

نان شیر عسلی یکی از انواع نان های خوشمزه و پرطرفدار بین المللی است که با دستورها و طعم های بسیار متنوعی تهیه می شود. از نان شیرعسلی به طور معمول برای پذیرایی و میان وعده استفاده می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان شیر عسلی در ادامه با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 31 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت نان شیرعسلی

مواد لازم نان شیر عسلی

آرد نان فانتزی۳۰۰گرم

آب۶۰ گرم

شیر۷۰ گرم

مایه خمیر۶ گرم

شکر۳۰ گرم

نمک۵ گرم

تخم مرغ۱ عدد

شیر عسلی۳۰ گرم

کره نرم شده۵۰ گرم
 

طرز تهیه نان شیر عسلی

 
مرحله اول
برای تهیه نان شیر عسلی خوشمزه ابتدا پودر خمیر مایه ( دانستنی ها خمیر مایه فوری ) را به همراه آب و ۱ قاشق از شکر درون یک ظرف کوچک با هم ترکیب می کنیم و به مدت ۱۰ دقیقه کنار می گذاریم تا خمیر مایه عمل بیاید.
 
مرحله دوم
در این مرحله آرد را الک می کنیم، سپس به همراه باقیمانده شکر، نمک، تخم مرغ و شیر عسلی داخل یک کاسه جادار می ریزیم، سپس خمیر مایه را پس از اینکه عمل آمد به کاسه اضافه می کنیم.

دستور پخت نان شیرعسلی
 
مرحله سوم
حالا مواد را با دست یا دستگاه همزن مخصوص خمیر ترکیب می کنیم تا خمیر شکل بگیرد، پس از اینکه خمیر جمع شد، در حین ورز دادن آن، شیر را کم کم اضافه می کنیم و ورز می دهیم تا شیر به طور کامل به خورد خمیر برود.
 
مرحله چهارم
به هیچ وجه شیر را به صورت یک باره به خمیر اضافه نکنید، چون ممکن است هنگام اضافه کردن کره خمیر شل شود. پس از اینکه خمیر به طور کامل جمع شد، کره نرم را به آن اضافه می کنیم و ورز می دهیم تا با دیگر مواد یکدست شود.
 
مرحله پنجم
اگر پس از اضافه کردن کره، خمیر کمی نرم شد، می توانیم کمی آرد اضافه کنیم، اضافه کردن بیش از حد آرد باعث می شود که نان به خوبی پف نکند.

در صورتی هم که خمیر بیش از حد سفت بود، می توانیم کمی شیر اضافه کنیم تا به تعادل برسد.
 
مرحله ششم
پس از اضافه کردن کره، خمیر را به مدت ۱۰ دقیقه ورز می دهیم، سپس روی درب کاسه را با سلفون می پوشانیم و خمیر را به مدت یک ساعت در دمای محیط استراحت می دهیم. پس از گذشت یک ساعت خمیر را به سطح کار منتقل می کنیم.
 
مرحله هفتم
حالا خمیر را کمی ورز می دهیم تا هواگیری شود، سپس آنرا به دو قسمت تقسیم کرده و هر قسمت را به صورت جداگانه چونه می کنیم.

در ادامه روی چونه ها را با پلاستیک یا پارچه می پوشانیم و به مدت ۱۵ دقیقه مجددا استراحت می دهیم.
 
مرحله هشتم
در این مرحله قالب را با روغن جدا کننده کیک ( روش درست کردن روغن جداکننده ) پوشش می دهیم، سپس چونه ها را درون قالب قرار می دهیم و به شکل دلخواه روی آنها طرح ایجاد می کنیم، سپس مجددا روی چونه ها را می پوشانیم.
 
مرحله نهم
در این مرحله هم به مدت یک تا یک ساعت و نیم ساعت به چونه ها استراحت می دهیم تا حجم بگیرند، ۱۰ دقیقه مانده به پایان استراحت خمیر، فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم و اجازه می دهیم به طور کامل گرم شود.
 
مرحله دهم
پس از پایان استراحت، قالب را درون فر قرار می دهیم و اجازه می دهیم نان ها به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بپزند.

پس از گذشت ۲۰ دقیقه اگر روی نان رنگ نگرفت، گریل را چند دقیقه روشن می کنیم تا روی نان ها ببه رنگ طلایی مایل به قهوه ای در بیاید. 1

دستور پخت نان شیرعسلی
 

فواید شیر

 
۱. سلامت پوست
شیر به حفظ پوستی لطیف، نرم و درخشان کمک می‌کند. این به لطف ویتامین‌ها و مواد مغذی زیادی است که برای سلامتی پوست ضروری هستند.

البته نمی‌گوییم که شما باید یک وان را با شیر پر کنید و در آن استراحت کنید، اما نوشیدن حداقل دو لیوان شیر در روز این مزیت را برای شما به ارمغان می‌آورد.
 
۲. دندان‌های قوی
شیر بهترین منبع برای کلسیم است و دقیقاً همان چیزی است که دندان‌های شما نیاز دارند. علاوه بر این، شیر به جلوگیری از حفره و پوسیدگی دندان کمک می‌کند. کلسیم تنها با وجود ویتامین D جذب می‌شود؛بنابراین مطمئن شوید که شیری را که می‌نوشید با ویتامین D غنی شده است. 
 
۳. استخوان‌های سالم
درست است که کودکان برای افزایش سلامت استخوان‌ها، باید شیر بنوشند تا رشد مناسب را بهبود بخشند.

بزرگسالان نیز می‌توانند با نوشیدن شیر استخوان‌هایشان را تقویت کنند تا به پوکی استخوان مبتلا نشوند.

البته دقت کنید که برای جذب کلسیم به ویتامین D نیاز است تا کلسیم موجود در شیر سبب سلامت استخوان‌ها شود.
 
۴- رشد عضلات
شیر به دلیل پروتئین موجود در آن در بهبود رشد عضلات بسیار عالی است. بسیاری از ورزشکاران به دنبال تمرین، شیر می‌نوشند، زیرا این ماده مغذی اساسی باعث بهبودی بدن می‌شود. به علاوه، شیر به جلوگیری از درد عضلات کمک می‌کند و مایعات را که در طی فعالیت بدنی از بین رفته‌اند، دوباره تقویت می‌کند.
 
۵- کاهش وزن
مطالعات ثابت کرده است که زنانی که روزانه شیر می‌نوشند، نسبت به زنانی که شیر نمی‌نوشند، احتمال کاهش وزن بیشتری دارند.

اگر به دنبال یک میان وعده سالم هستید، یک لیوان شیر بنوشید. همچنین توصیه می‌شود که هنگام شام یا هنگام خوردن میوه، یک لیوان شیر میل کنید.
 
۶. کاهش استرس
به لطف ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی که در شیر وجود دارد، شیر می‌تواند به عنوان یک مسکن استرس عمل کند.

بعد از یک روز طولانی و سخت در محل کار، بنشینید و یک لیوان شیر گرم بنوشید. این به رفع فشار عضلات و آرامش اعصاب کمک می‌کند.
 
۷. کاهش علائم قاعدگی زودرس
بسیاری از خانمها از علائم قاعدگی زود رس رنج می‌برند. ثابت شده است که شیر باعث آرامش بدن و کاهش اثرات منفی زنان در چرخه قاعدگی می‌شود.
 
۸. تقویت کننده انرژی
شیر برای بسیاری از موارد عالی است، اما آیا می‌دانید برای تقویت انرژی شما نیز عالی است؟ هنگامی که می‌خواهید سختی‌های روز را تحمل کنید و به کمی چاشنی نیاز دارید، به نوشیدن یک لیوان شیر سرد بپردازید؛ با این کار دیگر احساس خستگی نمی‌کنید. 2

دستور پخت نان شیرعسلی
 

خواص عسل

 
1. خاصیت عسل طبیعی برای دیابت
خیلی از افراد تصور می کنند عسل طبیعی برای بیماری قندی مضر می باشد ،درحالیکه تصوری اشتباه است. 

در عسل طبیعی قند فروکتوز از گلوکز بیشتر است و برای افرادی که بیماری قند دارند مناسب است.

توجه داشته باشید هر عسلی برای دیابت مفید نیست. از این رو باید حواستان باشد تا در صورت داشتن بیماری دیابت از مصرف عسل بدون تجویز پزشک خودداری کنید.
 
2. حفظ و افزایش سلامت کبد
حفظ سلامت کبد و افزایش مقاومت آن نیز از دیگر خواص این ماده طبیعی می باشد. به دلیل آنزیم ها و آمینو اسید های موجود در عسل خام، این ماده شفابخش فاکتوری مهم در حفظ و افزایش سلامت کبد می باشد. اگر مشکلات کبدی دارید و به توضیح مفصلی نیاز دارید تا خودتان را درمان کنید.
 
3. خواص عسل برای سنگ کلیه  و سنگ مثانه
برای مشکلاتی مانند سنگ کلیه و سنگ مثانه نیز می‌توانید از عسل استفاده کنید. پزشکان طب سنتی توصیه می‌کنند که در این مواقع بهتر است عسل با کندر مصرف شود.
 
4. درمان زخم معده و ناراحتی های مرتبط به آن
تعداد کسانی که از مشکلات معده رنج میبرند کم نیستند ، عسل طبیعی مخصوصا عسل گون خالص به بهبود و درمان سوزش معده و در نتیجه زخم معده کمک زیادی می کند . چرا عسل گون به درمان این بیماری کمک می کند ؟! به دلیل اینکه ترکیبات به کار رفته در عسل به کنترل و پیشگیری از رشد باکتری های مضر معده عاملی موثر در بهبود و در نتیجه درمان تدریجی زخم معده می باشد.
 
5. درمان چاقی و چربی خون و فشار خون بالا
برای درمان چربی خون و فشار خون بالا و کاهش چربی‌های انباشته شده در بدن، کافی است هر روز صبح یک لیوان آب داغ را که با یک قاشق مربا خوری عسل و چند قطره سرکه سیب ترکیب شده نوش جان کنید.
 
6. پیشگیری و کاهش احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ
از دیگر فواید عسل می توان به پیشگیری و کاهش چشمگیر احتمال ابتلا و بروز سرطان روده بزرگ اشاره کرد. چرا که آنتی اکسیدان و کافئیک اسید موجود در عسل از بروز سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند.

ناگفته نماند تحقیقات و صحبتهای چندین محقق درباره زنجبیل نشان می دهد زنجبیل به تنهایی از گسترش و فعالیت سلول های سرطانی در بدن جلوگیری می کند. این طور که بیان شده ترکیب زنجبیل و عسل برخی از سرطان های (سرطان سینه ،سرطان روده بزرگ و سرطان پروستات) را درمان می کند.
 
7. بهبود و درمان زخم ها و سوختگی های پوستی
بهبود و درمان زخم های پوستی از دیگر خاصیت های عسل است. خاصیت ضد باکتریایی عسل از یک سو و برخورداری از قابلیت ترمیمی آن از سویی دیگر باعث شده تا استفاده از این ماده طبیعی راه حلی مناسب برای تسکین درد و به طور کلی بهبود زخم های به جای مانده از نیش حشرات، سوختگی های سطحی و شدید باشد. 3

پی نوشت:
1.www.chishi.ir
2.www.mashreghnews.ir
3.www.shimbal.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.