بیماریها

کمک های اولیه به هنگام خفگی نوزاد

در این مقاله اطلاعاتی در خصوص راه های خارج ساختن شئ بلعیده شده توسط نوزاد و انجام عملیات نجات آورده شده است.
يکشنبه، 11 مهر 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کمک های اولیه به هنگام خفگی نوزاد
رنگ صورت نوزادی که شیئی را بلعیده و راه گلوی او مسدود شده باشد، آبی یا کبود شده و تنفس او بریده بریده خواهد بود. چنانچه آن وسیله هنوز خارج نشده است اقدامات زیر را انجام داده و بلافاصله با مرکز فوریت های پزشکی (اورژانس 115) تماس بگیرید.
 

راهنمای گام به گام کمک های اولیه به هنگام خفگی نوزاد

در ادامه اقداماتی که بایستی به هنگام مسدود شدن راه هوایی نوزاد انجام دهید را معرفی می کنیم:
 
گام نخست کمک های اولیه به هنگام خفگی
فرزندتان را به گونه ای بخوابانید که صورتش رو به پایین باشد در حالی که سینه و شکم او در امتداد ران شما قرار داشته باشد و با دستتان سر او را نگاه دارید. متناوباً او را روی زانوهای خود گذاشته و سرش را به سمت پایین قرار دهید.
 
کمک های اولیه به هنگام خفگی نوزاد
 

گام دوم کمک های اولیه به هنگام خفگی
با استفاده از قسمت انتهایی کف دست پنج ضربه مابین استخوان های دو کتف فرزندتان وارد سازید و در بین هر ضربه بررسی کنید و ببینید آیا انسداد برطرف شده است یا خیر.
 
گام سوم کمک های اولیه به هنگام خفگی
در صورت عدم موفقیت، صورت فرزندتان را رو به بالا گرفته و دهان او را بررسی کنید تا ببینید آیا شئ بلعیده شده دیده می شود یا خیر. اگر می توانید شئ را ببینید سعی کنید با استفاده از انگشتان دست و شست خود آن را خارج سازید اما مراقب باشید به آن فشار نیاورید تا موجب پایین رفتن بیشتر شئ در گلو نشود.
 
گام چهارم کمک های اولیه به هنگام خفگی
در صورتی که نمی توانید چیزی را احساس کنید و فرزندتان همچنان در حال خفگی است حرکت فشار و کشش سینه را انجام دهید. فرزندتان را بر روی ران خود خوابانده به طوری که صورت او رو به شما باشد، آنگاه دو انگشت خود را در وسط قفسه سینه درست زیر سطح نوک سینه او قرار داده و با حرکت کششی 5 مرتبه به داخل و بیرون فشار دهید. ببینید آیا گرفتگی برطرف شده است یا خیر.
 
کمک های اولیه به هنگام خفگی نوزاد

گام پنجم کمک های اولیه به هنگام خفگی
در صورتی که گرفتگی پس از سه دور ضربه به پشت و ماساژ یا فشار قفسه سینه همچنان باقی مانده باشد سریع با مرکز اورژانس 115 تماس بگیرید. تا زمانی که گرفتگی برطرف نشده یا آمبولانس نرسیده است به اقدامات بالا یعنی ضربه و فشار ادامه دهید.
 
گام ششم کمک های اولیه به هنگام خفگی
در صورت قطع تنفس فرزندتان یا بی هوش شدن او لازم است که عملیات سی پی آر (CPR) (احیای قلبی ـ ریوی) را انجام دهید.
 

بی هوش شدن نوزاد

در صورتی که فرزندتان هوشیاری خود را از دست داده است، برای آنکه متوجه شوید نفس می کشد یا خیر، ببینید آیا سینه و شکم او حرکت می کنند یا خیر، به کف پاهای او ضربه زده و نامش را صدا بزنید ببینید آیا واکنش نشان می دهد یا خیر.
 
در صورتی که نفس می کشد با مرکز اورژانس تماس بگیرید. در حالی که منتظر رسیدن آن هستید، فرزندتان را به گونه ای بر روی بازوان خود قرار دهید که سر او پایین تر از قفسه سینه اش قرار گیرد تا راه هوایی او باز شود. تا آمدن آمبولانس تنفس او را به طور مداوم بررسی کنید.

کمک های اولیه به هنگام خفگی نوزاد

چنانچه فرزندتان هوشیاری خود را از دست داده و تنفس او متوقف شده است لازم خواهد بود بلافاصله عملیات احیای قلبی ـ ریوی را شروع کنید و تا از سر گیری تنفس به این کار ادامه دهید. در صورت امکان از شخص دیگری بخواهید با اورژانس تماس بگیرد اما اگر خود مجبور به این کار هستید به مدت یک دقیقه شروع به سی پی آر کرده و سپس برای کمک با اورژانس تماس بگیرید.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.