کمک های اولیه بعد از سکته قلبی

سکته قلبی یا انفارکتوس میوکارد عبارت است از صدمه به قسمتی از عضله قلب ،که بعلت انسداد در رگهای تغذیه کننده عضله قلب و از بین رفتن جریان خون در آن قسمت اتفاق می افتد لخته درون رگ کرونری جریان خون و اکسیژن رسانی به عضله قلبی را مختل می کند،که سبب مرگ سلولهای قلبی در آن ناحیه می شود.
دوشنبه، 6 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کمک های اولیه بعد از سکته قلبی

اقدامات ابتدایی بعد از سکته قلبی

سکته قلبی به دلیل گرفتگی شریان های کرونری یا همان رگ های تغذیه کننده قلب که از خون رسانی به عضله قلب جلوگیری شود، رخ می دهد. هیجان، درد و فشار در قفسه سینه و اضطراب همگی از علائم سکته قلبی هستند که بعضا با احساس خفگی و انقباض در سینه همراه خواهد شد.

حتی در این حالت درد به گردن، پشت، فک و بازوها و به خصوص شانه و بازوری چپ نیز کشیده می شود. در این حالت فرد دچار سکته قلبی شده است، لذا باید تا رسیدن اورژانس، اقدامات ابتدایی بعد از سکته قلبی را عملی کنید.

از اولین اقدامات ابتدایی بعد از سکته قلبی این است که شما فرد مصدوم را از ادامه فعالیت بازدارید و او را به گونه ای بنشانید که پاهایش آویزان باشد. این کاز بار روی قلب را کاهش می دهد.

سپس می بایست پوشش های تنگ دور گردن، کمر و سینه او را برای تنفس راحت تر شل کنید و اطراف وی را خلوت نمایید. در صورتی که همراه بیماری قرص زیرزبانی تری نیتروگلیسیرین بود، حتما از او بخواهید آن را زیر زبان خود قرار دهد.

در صورتی که علائم درد همچنان باقی ماند، می بایست به سرعت با یک مرکز درمانی و یا اورژانس تماس حاصل نمایید.

همچنین با مشورت با پزشک اورژانس، به فرد مصدوم یک عدد آسپرین بدهید.

این دارو چسبندگی پلاکت خون را کاهش می دهد و از لخته شدن خون جلوگیری می کند، لذا خون در رگ ها جریان خواهد داشت.

بهتر است از فرد بخواهید تا به جای قورت دادن آسپرین آن را بجود تا زودتر جذب شود.

چنانچه سکته قلبی شدید بوده و فرد نبض خود را از دست داده است و تنفس ندارد، با پزشک اورژانس تماس بگیرید و مطابق با دستورات او، تا رسیدن اورژانس، عملیات احیا را آغاز نمایید.

این بیماری این روزها گریبان گیر افراد مختلف از تمامی سنین شده است که می توان با تغییر عادت و سبک زندگی از آن جلوگیری کرد.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.