قرچک کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

این شهرستان در ۲۰ کیلومتری جنوب شرق تهران قرار دارد. شهرستان قرچک از سمت شمال شرق به شهرستان پاکدشت، از شرق، جنوب شرق و جنوب به شهرستان ورامین، از جنوب غربی، غرب و شمال غربی نیز به شهرستان ری محدود می باشد. قرچک در آذر ماه سال ۱۳۹۱، به مرکزیت شهر قرچک و از ترکیب بخش مرکزی شامل دهستان‌های ولی‌ آباد و قشلاقی جیتو در تابعیت استان تهران ایجاد شد.
يکشنبه، 16 آبان 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
قرچک کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

مشخصات

کشور ایران
استان تهران
شهرستان قرچک
بخش مرکزی
جمعیت ۳۰۰،۰۰۰ نفر
مساحت ۱۲۵ کیلومتر مربع
زبان‌ گفتار فارسی
مذهب اکثریت شیعه
ارتفاع از سطح دریا ۹۴۵ متر
شرایط آب و هوا آب و هوای خشک و نیمه بیابانی با تابستان هایی گرم و زمستان هایی نسبتا سرد
‌پیش شماره تلفن 021
شناسهٔ ملی خودرو ۲۱س-۲۱م-۷۸س-۳۸ص-۳۰ط
ره‌ آورد قرچک به خاطر وجود خاک مرغوب همیشه مورد توجه صنعت تولید آجر و سفال بوده و به دلیل حفاری‌های انجام شده  چاله‌ های بزرگی در شمال این شهر، قرار دارد

مرکز شهرستان قرچک در جنوب شرق استان تهران است که در ۲۰ کیلومتری تهران قرار دارد.

قرچک به دلیل اینکه به شهر تهران نزدیک است، بسیار مورد استقبال جمعیت مهاجر شهر تهران قرار می گیرد زیرا در این شهرستان مسکن و خانه نسبت به شهر تهران قیمت نسبتا پایین تری دارند.

شهرستان قرچک به دلیل پذیرفتن مهاجر فراوان، رشد جمعیت خود را به شهر به‌ سرعت طی کرد.

علت نام گذاری آن وجود پست بازرسی روس‌ ها در جریان جنگ جهانی دوم، در کنار ایستگاه قطاری بود که آنجا برای بازرسی محموله‌ های گندمی که به مقصد اتحاد جماهیر شوروی، فرستاده می‌شد، ایجاد کرده بودند و به همین خاطر، مردم بومی به آن جا قریه چک می‌ گفتند.

قرچک در سال ۱۳۵۵ تبدیل به شهر شد، علت توسعه و پیشرفت اصلی آن در آن سال‌ ها وجود کوره‌ پز خانه‌ های متعددی بود که در این منطقه وجود داشت و الان هم وجود دارد و دلیل اصلی ایجاد قرچک، کوره پز خانه‌ های آن است.

بر روی یکی از دودکش‌ های آن که هم اکنون نیز غیرفعال است و در کنار کمربندی قرار گرفته است، توسط معمار آن که مشخص نیست چه کسی است و گمنام میباشد با آجر و به صورت برجسته سال «۱۳۳۲» نقش بسته‌ است.

در سال‌ هایی که شهر تهران برای پیشرفت و توسعه و ساخت و ساز نیاز به مصالح ساختمانی از جمله آجر فشاری داشت، کارگران فصلی برای کار در این کوره پز خانه‌ ها از شهرستان‌ های استان‌ های مختلف مثل آذربایجان، خراسان، کردستان، ایلام و… به این شهر می‌آمدند. بعد از شروع جنگ در کشور افغانستان و مهاجرت مردم افغان‌، آن‌ها نیز به این کارگران اضافه شدند.

با رشد و افزایش جمعیت و توسعه مهاجرت، این شهر هر روز بزرگ‌ تر شد.

بیش از ۹۸ درصد جمعیت این شهر، مهاجرانی همچون آذری‌ ها، لرها، کردها، کرمانج‌ های خراسان، خراسانی‌ها و مردمان شمال ایران هستند.

در زمان جنگ هشت ساله بین ایران و عراق محله‌ هایی از این شهر نیز میزبان شیعیان عراقی بود که به ایران مهاجرت کرده بودند.

در قرچک مهاجران محله خاص و ویژه خود را دارند و علاوه بر زبان فارسی به گویش‌ ها و زبان‌ های قومی خود نیز صحبت می کنند.

مسجدها و حسینیه‌ های زیادی در این شهر وجود دارد که پایین اسم مسجد، نام منطقه‌ ای که مردم آن محله از آنجا مهاجرت نموده‌ اند، نوشته شده‌ است.

گستره شهرستان قرچک از طول شرقی ۵۱ دقیقه و ۲۹ ثانیه تا ۵۱ دقیقه و ۳۸ ثانیه و عرض شمالی ۳۵ دقیقه و ۲۱ ثانیه تا ۳۵ دقیقه و ۲۷ ثانیه بوده و ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۹۴۵ متر می باشد.

آب و هوای این شهرستان خشک و نیمه بیابانی است که دارای تابستان هایی گرم و زمستان هایی نسبتا سرد است و باران کم، گرمای بیش از حد و دوره خشکی طولانی از ویژگی های بارز این منطقه می باشد، بطوری که دمای هوای شهرستان در طول سال به صورت میانگین داری تغییراتی از ۷- درجه تا ۴۳ درجه سانتیگراد بوده و وضعیت نزولات جوی در این شهرستان سالیانه ۱۶۰ میلیمتر و حداکثر سرعت بادهای موسمی در آن به طور متوسط به ۱۵ کیلومتر می رسد.

شرایط اقلیمی در این منطقه بدین شکل است که در چهار ماه آخر سال، دارای شرایط مرطوب، در اوایل سال یعنی در ماه های فروردین و اردیبهشت حالت نیمه خشک و شش ماه بقیه سال شرایط اقلیمی خشک حاکم می باشد.
 

این شهرستان شامل بخش‌های زیر می‌باشد:

 
شهرها
قرچک، باقرآباد، زیباشهر
 
شهرک‌ها
شهرک طلاییه، شهرک الحدید، شهرک گلها، شهرک کارگر، شهرک فرهنگیان، شهرک امام حسن، شهرک زیتون، شهرک امام علی
 
دهستان
دهستان محمدآباد، دهستان ولی آباد، دهستان شاه آبادی، دهستان داود آباد
 
روستاها
فردیس، قشلاق جیتو، قشلاق مشهدی ابوالحسن، قشلاق مشهدی محمد، قشلاق داود آباد، امین آباد، صالح آباد
 

جای‌های دیدنی شهرستان قرچک

امامزاده بی بی زبیده
بقعه متبرکه امامزاده بی‌ بی زبیده سلام‌ الله علیها یکی از مکان های دیدنی و جاذبه گرد قرچک و یکی از بقاع متبرکه شهرستان قرچک در استان تهران محسوب میشود و این بانوی بزرگوار از نوادگان امام هفتم شیعیان، امام موسی کاظم (علیه السلام) به شمار می‌رود.

ناو اصلی بقعه که ۷۰۰ سال قدمت دارد، در سال ۱۳۷۶ بازسازی شد و دارای ایوانی است که بعداً یک رواق محقر به آن اضافه شده است و گنبد کوتاه بقعه با پوشش سبز فام، با دهانه باز به ارتفاع ۵/۲ متر است.

اطراف بقعه را قبرستان عمومی تشکیل داده است و شامل مزار شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم شهرستان قرچک است، داخل حرم گچ کاری و رنگ‌ آمیزی شده و ضریح مطلای بسیار مجلل در سال ۱۳۷۴ احدا ث و نصب‌ شده است.

قرچک کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
تپه باستانی پردیس قرچک
تپه باستانی پردیس قرچک که قدمت آن به هزاره های پنجم و ششم پیش از میلاد میرسد و آثاری از تمدن عصر آهن در آن پیدا شده است.

کشف کوره های بسیار زیاد تولید سفال و نیز یافته شدن چرخ سفالگری با استوانه‌ ای از شاخ حیوانات در تپه پردیس این شهرستان متعلق به دوره سیلک دو هزاره پنجم پیش از میلاد، جامعه باستان شناسی فلات مرکزی را با اسرار بسیاری از زندگی آن دوران مواجه کرد.

قرچک کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
تپه میل پوئینک
در روستای پوئینک تپه‌ ای باستانی به نام تپه میل پوئینک وجود دارد که قدمت آن را بسیار باستانی و قدیمی و گاه زدیک به قرن ۴ و ۵ هجری قمری تخمین زده اند.

در پوئینک باغی است با نام شازده میرزا که یکی از یاران میرزا کوچک خان بود و آن زمان به علت کناره‌ گیری از مخالفت با رضاشاه پهلوی، شاه این باغ را به او بخشید.

قرچک کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
پل باقرآباد
پل باقرآباد بر روی رودخانه جاجرود واقع شده است. کفن پوشان ورامین در سال ۱۳۴۲ نزدیک این پل به قتل رسیدند.

در مجاورت پل باقرآباد، کانالی با خشت و گل وجود دارد که به واسطه آن کانال آب را از زیر رودخانه عبور داده‌ اند.
 

از دیگر مناطق گردشگری شهرستان گرچک به شرح زیر است:

مسجد شهدای ۱۵ خرداد

مسجد جامع شهر قرچک

پارک ولی عصر

پارک جنگلی زیباشهر

بلوار طلائیه

میدان‌ های شهید ستاری و امام خمینی

امامزاده ابراهیم علیه السلام

زورخانه علی بن ابی الطالب

روستای تاریخی داودآباد

تپه هفت هزار سالهٔ فردیس
 

افراد مشهور و مشاهیر قرچک

 
امیر سرلشکر منصور ستاری خواص
 سردار منصور ستاری، که با لقب سورنا مشهور بود، وی جزو فرماندهان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که در جنگ های  ایران و عراق شرکت کرده بود.

منصور ستاری خواص، طرح‌ ها و ابتکارات بسیاری در تجهیز سیستم‌ های راداری و پدافندی به اجرا درآورد که موجب پیشرفت کارایی سیستم راداری ایران در طول جنگ شد.

در سال ۱۳۶۲ به‌ دلیل کارایی و لیاقتی که از خود نشان داده بود به‌ مقام معاونت عملیات پدافند نیروی هوایی منصوب گشت.

سال ۱۳۶۴ زمان ارتقاء او به‌ سمت معاونت طرح و برنامه نیروی هوایی بود. سرانجام در بهمن ۱۳۶۵ به‌ فرماندهی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران انتخاب گردید و تا پایان عمر خود در این مسئولیت بود و سرانجام در حالیکه ۴۶ سال داشت، در دی ۱۳۷۳ در سانحه سقوط هواپیما در نزدیکی فرودگاه اصفهان به همراه تعدادی از افسران بلندپایه نیروی هوایی کشته شد.
 
محمد خالقی
یکی از اعضای تیم والیبال نشسته در ایران است که افتخاراتی چون: قهرمانی پارالمپیک ۲۰۰۸ چین - پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن - پارا آسیایی را در کارنامه ورزشی خود دارا میباشد.
 
جمشید اصغرگیوه چی(جمشید گیوه چی)
این ورزشکار مقام دوم جهانی کیک بوکسینگ ۲۰۰۵ ایران و کیک بوکسینگ مقام اول قهرمانی اسیا ۲۰۰۹ ویتنام را کسب کرده است.
 
محمد آیینی
این ورزشکار دارای سابقه قهرمانی در رشته ووشو در سال ۲۰۰۴ در کشور مالزی میباشد که مقام دوم را کسب کرد - هم چنین وی مقام اول جوانان آسیا در سال ۲۰۰۵  در سنگاپور را به دست آورده است.
 
محمد طاهری
ایشان متولد ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۶۴میباشد. او هم اکنون عضو یکی از تیم های قطر به نام الشرطه میباشد. او به همراه تیم فوتسال در سال 2013 توانستند در چین مقام اول فوتسال آسیا را کسب کنند.
 
رقیه عبداللهی
یکی از بانوان  ورزشکار شهرستان قرچک خانم رقیه عبداللهی میباشد که در درشته  کبدی توانسته مقام دوم جهانی ۲۰۱۲ هند را به دست آوررد.
 
سید مجید موسوی
ایشان در سال 2011 مقام سوم در رشته ووشو را در کشور چین به دست آوره است.
 
محمود رسولی
این ورزشکار در رشته والیبال در تیم نوجوانان در سال 2015 مقام سوم جهان را در کشور آرژانتین کسب کرده اند.

منبع: راسخون


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما