مقام علمى و فضايل اخلاقى مقام معظم رهبرى (1)
حاج احمدآقا: حـضـرت امـام بـارهـا از جـنـاب عـالى بـه عـنـوان مـجـتـهدى مسلم و بهترين فرد براى رهبرى نام بردند.
الف مقام علمى
رهـبر معظم انقلاب ؛ اسلام شناسى برجسته و صاحب كمالات معنوى است كه در رخدادهاى حساس ، از انـديـشـه هـاى اصـيـل اسـلامـى بـا شـجـاعـت و شـهـامـت دفـاع كـرده و در طول هشت سال خدمت در مقام رياست جمهورى اسلامى ايران ، در بحرانى ترين و پرحادثه ترين سـالها ـ كه فشارهاى سياسى و اقتصادى قدرتهاى استكبارى افزونتر گشته و مشكلات ناشى از جنگ ناخواسته بيشتر مى شد ـ اداره كشور را به عهده داشتند.
تـسـلط بـر شـرايـط حـسـاس زمـان و آگـاهـى از پـيـچـيـدگـيـهـاى دنـيـاى سـياست و آشنايى با ترفندبازان حرفه اى همه و همه نشان از تسلط و خبره بودن آن بزرگوار است .
اينك به بررسى چند نمونه از برجستگيهاى علمى معظم له مى پردازيم :
فـقـاهت و قدرت استنباط احكام شرعى
حضرت آيت الله مشكينى (رحمة الله علیه) :
حـضـرت مستطاب آيت الله حاج سيد على خامنه اى ـ مد ظله العالى ـ واجد مقام فقاهت و اجتهاد و قدرت اسـتـنـباط احكام شرعيه كه تصدى مقام معظم رهبرى بدان نيازمند است مى باشد؛ چنانكه معظم له حايز ساير شرايط ولايت است .
حضرت آيت الله جوادى آملى :
اجتهاد و عدالت حضرت آيت الله جناب آقاى حاج سيد على خامنه اى ـ دامت بركاته ـ مورد تأييد مى بـاشـد. لازم اسـت امـت اسـلامـى ـ ايـدهـم الله ـ در تـقـويـت رهـبـرى مـعـظـم له در بذل نفس نفيس در هيچ گونه نثار و ايثار دريغ نفرمايند.
حضرت آيت الله يزدى:
حـضـرت آيت الله حـاج سـيـد على خامنه اى رهبر انقلاب جمهورى اسلامى ايران ـ دام ظله الشريف ـ فـقـيـهـى والا مـقـام و مجتهدى عالى مقام هستند كه بر علوم مؤثر در استنباط، تسلطى بسيار بالا دارنـد. زايـد بـر لغـت و ادبـيـات و اصـول و حـديـث و تـفـسـيـر حـتـى در رجال و درايه كه در استحكام فتوا نقشى بسزا دارد، خود، استاد و عالمى هستند.
حضرت آيت الله محمد مؤمن ، عضو مجلس محترم خبرگان و مدير سابق حوزه علميه قم :
هنگام رأى گيرى در مجلس خبرگان براى رهبرى حضرت آيت الله خامنه اى ـ دامت بركاته ـ اجتهاد معظم له با قيام بينه شرعيه نزد اين جانب ثابت بود، ولى بعداً به واسطه حضور در جلسات مـبـاحـثـه فـقهى ، شخصاً به اجتهاد ايشان پى بردم و اكنون شهادت مى دهم كه معظم له مجتهدى عادل و جامع الشرايط مى باشد.
مـقـام مـعـظـم رهـبـرى از نـظـر حضرت امام خمينى (رحمة الله علیه) نيز مجتهدى مسلم بودند. چنانكه حجْةالاسلام والمسلمين حاج سيد احمد خمينى مى گويد:
حـضـرت امـام بـارهـا از جـنـاب عـالى بـه عـنـوان مـجـتـهدى مسلم و بهترين فرد براى رهبرى نام بردند.
مـدرسى باسابقه
در[اواخـر] سـال 43 بـه مـشـهد برگشتم و ضمن ادامه شركت در دروس عالى حوزه ، به تدريس سـطـوح عـالى و تـفسير اشتغال يافتم . مهمترين اشتغال من در اين سالها فعاليتهاى پـايـه اى (ايـدئولوژيـك و سـياسى) در سطح حوزه و دانشگاه و بتدريج بعدها، در سطح كلى جامعه در مشهد بود...
جـلسـات درسـى بـزرگ و پرجمعيت من در تفسير و حديث و انديشه اسلامى در ديگر شهرها و در تهران نيز، نظاير زيادى نداشت .
حضرت آيت الله فاضل لنكرانى (ره) در زمينه تدريس معظم له مى فرمايد:
بـنـده بـه عـنـوان كسى كه هم عضو مجلس خبرگان هستم و هم اينكه آشنايى با آيت الله خامنه اى دارم عـرض مـى كـنـم كـه ايـشـان اهـل نـظـر و اهـل اجـتـهـاد هـسـتـنـد. بـيـسـت سال پيش وقتى در مشهد در مسجد گوهر شاد با ايشان برخورد كردم ؛ آن موقع ايشان از مدرسين مـحـتـرم مـشـهد بودند، پرسيدم چه چيزى تدريس مى كنيد، فرمودند: مكاسب ، مكاسب از مهمترين و مشكلترين كتب علمى است . به نظر من ايشان يك فقيه و يك مجتهد است .
اسـتـقـبـال كـم نـظـيـر از كـلاسـهـاى درس ايـشـان بـى دليـل نـبـود؛ چـرا كـه تـسـلط كامل معظم له بر دروس مربوطه موجب مى شد تا با بيانى شيوا و دقّتى خاص به نقد نظرات بـزرگـان بـپـردازنـد و ايـن امـر جـذّابـيـت خـاصـى را به مباحث ايشان مى داد؛ چنانكه حجْةالاسلام والمـسـلمـيـن عبدالرضا ايزدپناه ـ سردبير مجله حوزه ـ از شاگردان مقام معظم رهبرى در اين باره مى گويد:
هـنگامى كه آيت الله خامنه اى درس مكاسب و رسائل و بعدها درس كفايه را در حوزه شروع كردند، در مدتى كوتاه ، درس ايشان در زمره بهترين درسهاى حوزه قرار گرفت . حقير در درس كفايه ايـشـان شـركـت مـى كـردم ، بـرخـى درس كـفايه معظم له را از درسهاى اساتيدى كه چندين دوره كـفـايـه گـفته بودند، رساتر و بهتر مى دانستند. با دقتى خاص به مطالب نگاه مى كردند و بـا تـسـلطـى اعـجـاب بـرانـگـيـز، نـظـريـات مـرحـوم آخـونـد ـ صـاحـب كـفـايـه ـ را نـقـد مـى كردند.
عـالم عـلم سـيـاسـت
حضرت آيت الله امامى كاشانى در مورد اين ويژگى رهبر معظم انقلاب مى فرمايد:
آيت الله خامنه اى به تمام رموز سياست و حكومت آگاه بوده و شخصى با ورع ، باتقوا، محبوب ، مخلص ، عالم و داراى بُنيه فقهى ... هستند.
البـتـه برخوردارى از استاد بى نظيرى همچون امام خمينى (ره) از ويژگيهاى بارزى بود كه ولى امر مسلمين از آن بهره كافى بردند و بنيانگذار جمهورى اسلامى ايران بخوبى توانستند اسـتـعـداد درخـشـان مـقـام مـعـظـم رهـبـرى را در ايـن زمـيـنـه شـكـوفـا سـازنـد. حـضـرت آيت الله فاضل لنكرانى (ره) به اين نكته ظريف چنين اشاره مى فرمايد:
كـسـى كه در سالهاى طولانى در جهان سياست استادى چون امام امت داشته است و خودش نيز داراى اسـتـعـداد سـرشـار اسـت ؛ چنين فردى داراى مقامات بلندى از درك سياسى است . دوران هشت ساله ريـاسـت جـمـهـورى ايـشـان يك شاهد قوى بر اين مطلب است . سفرهايى كه ايشان به كشورهاى خـارج داشـتـه انـد، بـه عـنـوان يـك سـيـاسـتـمـدار در صـحـنـه هـاى سـيـاسـى جهان درخشيده است .
نويسنده و محقق
از سـالهـاى 42 و 43 بـه كـار نوشتن پرداختم . آثارى چند از تأ ليف و ترجمه دارم . بعضى چـاپ شـده است ؛ مانند صلح امام حسن (ع) ، مسلمانان در نهضت آزادى هندوستان ، گفتارى در باب صبر، آينده در قلمرو اسلام ، ادعانامه اى عليه تمدن غرب ، از ژرفاى نماز، طرح كلى انديشه اسلامى در قرآن ، زندگى سياسى امام صادق (ع) ، درست فهميدن اسلام و تعدادى كه هنوز در اختيار عموم قرار نگرفته است .
رهـبـر مـعـظـم انـقـلاب اهـتـمـام خـاصـى بـه امر تحقيق دارند و علاوه بر تحقيقات گسترده اى كه خـودشـان در زمـيـنـه هـاى گـونـاگـون عـلمـى داشـتـه انـد، سـعى وافرى در جهت تأ سيس مراكز تـحـقـيـقـاتـى ، آنـهم با وسايل پيشرفته عصر كامپيوتر از خود نشان مى دهند. سخنان حضرت حـجـةْالاسـلام والمسلمين واعظ زاده خراسانى اين مطلب را بخوبى روشن مى سازد؛
وى بـا روش نـويـسندگى و نگارش روز، كاملاً آشنا و داراى مطالعات فراوانى است ، و بسيار شـيوا و سنجيده سخن مى گويد و مى نويسد و در اين دو فن از هرگونه اغلاق و غموض و شذوذ و انحراف مبراست . تاكنون مقالات و كتبى چند و سخنرانيهاى فراوان داشته اند. طرحهاى مختلف تـحـقيقاتى از قبيل . دائرْالمعارف فقهى ، مركز تحقيقات فهقى ـ كلامى ، مجمع جهانى تقريب ، كـمـيـتـه فـقـهـى مسائل مستحدثه ، مؤ سسه كامپيوتر و ساير طرحها و مؤ سسات تحقيقات را تأ سيس و هدايت كرده اند، اين همه براى اثبات روش و گرايش وى كافى است .
بـيان كليه ويژگيهاى بارز حضرت آيت الله العظمى خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى در اين بـحـث كـوتـاه ، نـمـى گـنـجـد. ازايـن رو، ايـن بحث را با سخنى از زبان يكى از ياران ايشان ، حضرت آيت الله مصباح يزدى به پايان مى بريم :
مـن اگـر بـخـواهـم دربـاره شـخـص ايـشـان و ويـژگـيـهـايـى كـه خـداى مـتـعـال بـه ايـشـان عـطـا فـرمـوده و امتيازاتى كه به ايشان لطف كرده صحبت كنم ، حقش را نمى تـوانـم ادا كـنـم ، ولى در چـنـد جـمـله كـوتـاه عـرض بـكـنم كه : ايشان فقاهت را توأ م با تقوا، تـيزهوشى و فراست را توأ م با بردبارى و سعه صدر؛ مديريت را همراه با تعبد و پايبندى به اصول و مبادى اسلامى ؛ فكر روشن و ثاقب و درخشان را با دورانديشى و تشخيص مصالح دراز مـدت امـت اسـلامـى ؛ حـزم و احـتـيـاط را تـوأ م بـا شجاعت و شهامت ؛ بهره مندى از علوم مختلف اسـلامـى را هـمـراه بـا ذوق و گـرايـشـهـاى هـنـرى اصـيـل ؛ اعـتـمـاد بـه نـفـس را هـمـراه بـا تـوكـل بـر خـداى مـتـعـال ؛ تـلاش و جـديـت و نـظـم و بـرنـامـه ريـزى را تـوأ م بـا تـوسـل بـه ولى عـصـر ـ عـجـل الله تـعـالى فـرجه الشريف ـ و ائمه اطهار؛ و در يك كلمه همه شرايط و مزاياى مديريت را با روح عبادت و بندگى و اخلاص جمع مى كند.
ادامه دارد ...
منبع:كتاب رهبري از نسل كوثر
/ن