آنچه باید در مورد جراحی رباتیک بدانید

جراحی با کمک ربات در حال افزایش است، به طوری که بیش از 30 درصد از جراحان، عملیات خود را حداقل به کمک یک سیستم رباتیک تکمیل می کنند. در اینجا فهرستی از پرسش و پاسخ های برتر در مورد جراحی با کمک ربات را گردآوری کرده‌ایم تا همه چیز را از انواع جراحی رباتیک در مقابل جراحی سنتی پوشش دهیم.
شنبه، 11 دی 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آنچه باید در مورد جراحی رباتیک بدانید

جراحی رباتیک چیست؟

جراحی رباتیک که به عنوان جراحی با کمک ربات نیز شناخته می شود، روشی از جراحی است که به پزشکان اجازه می دهد تا روش های جراحی پیچیده را با دقت، کنترل و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به سایر روش های جراحی مرسوم انجام دهند. اساساً، جراحی رباتیک از هوش مصنوعی برای ارائه ابزارهای رباتیک هوشمند به جراحان استفاده می کند. برای انجام جراحی به کمک ربات، جراح برش‌های کوچکی در بدن ایجاد می‌کند و سپس ابزار رباتیک را همراه با یک دوربین سه‌بعدی با کیفیت بالا وارد می‌کند. بر اساس تصاویر با وضوح بالا که توسط دوربین ارسال می شود، جراح می تواند ابزارهای رباتیک را از یک کنسول مجاور دستکاری کند تا عمل را با دقت کامل کند. جراحی به کمک ربات مفید است زیرا دست‌های ربات می‌توانند در هر جهتی خم شوند تا به مناطقی برسند که دسترسی به آن‌ها برای انسان دشوار است. علاوه بر این، در حالیکه جراح کنترل کاملی بر بازوهای ربات دارد، لرزش دست انسان در طول فرآیند مشاهده نمی‌شود، و این امکان را به دقت بیشتر از دست انسان می‌دهد.
 

چه کسی جراحی رباتیک را کنترل می کند؟

مفهوم جراحی رباتیک ممکن است برخی از بیماران را نگران کند که از ایده ربات در حال انجام جراحی ناراحت هستند. با این حال، خود ربات هرگز تصمیمی نمی گیرد. جراح باید به ربات بگوید که در هر مرحله از عمل چه کاری انجام دهد. مشابه نحوه عملکرد یک بازی ویدیویی، دستگاه حرکات جراح را در زمان واقعی ترجمه می‌کند و کنسول کنترل را هدایت می‌کند، که دقیقاً حرکات جراح را روی صفحه نمایش در بدن بیمار تقلید می‌کند. از آنجایی که سیستم جراحی رباتیک تنها به دستورات دریافتی از کنسول پاسخ می دهد، جراح در تمام مدت کنترل کامل این عمل را در دست دارد. جراح به همراه سایر اعضای تیم جراحی، برای کل عمل در اتاق عمل هستند و می‌توانند در هر زمانی که بخواهند به سمت میز رفته و مسئولیت ربات را بر عهده بگیرند. اگرچه معمولاً ساعات طولانی مورد نیاز برای اعمال جراحی عمیق می‌تواند باعث خستگی شود، اما جراحی به کمک ربات به جراح اجازه می‌دهد تا راحت بنشیند و دست‌های ربات را به راحتی هدایت کند و توانایی جراح را برای تمرکز و هوشیاری تا حد امکان در طول عمل افزایش دهد.
 
آنچه باید در مورد جراحی رباتیک بدانید

 چه کسی جراحی رباتیک را اختراع کرد؟

 در حالیکه دانشمندان در دهه 1960 شروع به بررسی ایده استفاده از رباتیک برای جراحی کردند، رباتیک تا دهه 1980 عملاً در طی مراحل جراحی مورد استفاده قرار نگرفت. در دهه 1980، هاپ پل ((DVM و ویلیام بارگار (MD) یک سیستم هدایت تصویر ارتوپدی برای کمک به عمل تعویض مفصل ران ایجاد کردند. در سال 2000، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) جراحی های رباتیک را در ایالات متحده تایید نمود.
 

آینده جراحی رباتیک چیست؟

با ادامه رشد و پیشرفت رشته جراحی رباتیک، بسیاری از انواع جراحی به کمک ربات در حال توسعه هستند. به طور کلی، توسعه سیستم‌های رباتیک جراحی، مرزهای آنچه را که قبلاً در جراحی با کمک ربات امکان‌پذیر می‌دانست، جابه‌جا می‌کند، بدون شک اثبات جراحی رباتیک نقش مهمی در زمینه پزشکی برای سال‌های آینده خواهد داشت.
 
آنچه باید در مورد جراحی رباتیک بدانید


مزایای جراحی رباتیک چیست؟

جراحی رباتیک دارای طیف گسترده ای از مزایاست. در زیر چند مورد از مزایای اصلی که یک بیمار می تواند از انجام عمل جراحی رباتیک بر خلاف جراحی سنتی دریافت کند، آورده شده است.
 
تهاجم حداقلی
جراحی رباتیک تقریباً همیشه یک روش کم تهاجمی است. جراحی های کم تهاجمی شامل برش های کوچکتر است که به معنای کاهش احتمال درد یا آسیب به رباط ها و بافت های اطراف است. برش های کوچکی که در یک جراحی کم تهاجمی دخیل هستند نیز به کاهش از دست دادن خون کمک می کنند. به طور خاص، نمای سه بعدی جراحان در طول جراحی رباتیک به آن ها دید بهتری از رگ های خونی می دهد تا بتوانند از ثابت ماندن سطح خون بیمار در طول جراحی اطمینان حاصل کنند. علاوه بر این، برش‌های کوچک‌تر نیاز به به بدن اجازه می‌دهد تا بهبودی زودتر را آغاز کند. روش های جراحی کم تهاجمی نیز به دلیل اندازه برش کوچکتر منجر به کمترین جای زخم می شوند. یک اسکار کوچک یک نگرانی منطقی زیبایی برای اکثر افراد است که جراحی رباتیک با ایجاد برش های کوچک آن را برطرف می کند. از آنجایی که جراحی رباتیک نفوذ کمتری دارد و حداقل آسیب بافتی را شامل می شود، بیماران جراحی رباتیک معمولاً آسیب عضلانی کمتر، کاهش درد و بستری کوتاه تری را نسبت به بیماران جراحی سنتی تجربه می کنند. کاهش زمان بستری شدن در بیمارستان به این معنی است که بیماران جراحی رباتیک زودتر به خانه های خود باز می گردند و به طور بالقوه فعالیت های عادی خود را سریعتر از سر می گیرند.
 
بهبود دقت جراحی
جراحی به کمک ربات جراحان را قادر می سازد تا اقدامات دقیق تری را انجام دهند. بهبود دقت جراحی منجر به خطر کمتر خطا در حین عمل و همچنین روند بهبود سریعتر می شود. به طور خاص، جراحی رباتیک دقت را در این زمینه ها افزایش می دهد:
* دید: به لطف فناوری ناوبری سه بعدی که در طی جراحی رباتیک استفاده می شود، جراح می تواند پیشرفت خود را در زمان واقعی مشاهده کند تا به وضوح آنچه قبلاً با موفقیت انجام شده است را ببیند و مراحل بعدی خود را بسنجد.
* قابل پیش بینی بودن: داشتن تصویری واضح از اینکه دقیقاً چه چیزی برش داده می شود و نحوه برش آن به جراح کنترل بیشتری بر عمل می دهد.
* دقت: حتی جراحانی که دست‌های بی‌عیب و نقصی دارند، در طول هر عمل جراحی خطر کمی لرزش یا تکان خوردن دست را دارند. ابزارهای رباتیک مورد استفاده برای جراحی به کمک ربات با افزودن یک لایه دقت اضافی برای محافظت از بیماران در برابر اشتباهات تصادفی، خطر خطای انسانی را کاهش می دهند.
*  ثبات: بازوهای رباتیک علاوه بر دقیق تر بودن، سازگارتر از دست انسان هستند. در مقایسه با روش‌های جراحی سنتی، جراحی‌های به کمک ربات نتایج ثابت‌تری دارند.
* سازگاری: جراحی رباتیک به جراح این امکان را می دهد که تاکتیک های خود را در هر نقطه ای برای رسیدن به اهداف جراحی تغییر دهد. در طول این عمل، جراح می‌تواند هر زمان که لازم بداند عمل را به صورت دستی ادامه دهد.
 
عوارض کمتر
یکی از عوارض اصلی در روش های جراحی سنتی، خطر عفونت است. با این حال، برش های کوچکتر مورد استفاده در جراحی کم تهاجمی این خطر را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. به‌عنوان مثال، جراحی رباتیک به‌جای باز کردن کل حفره شکم برای عمل جراحی، اندازه زخم را بسیار کوچک‌تر و راحت‌تر نگه می‌دارد. جراحی رباتیک همچنین می تواند خطر سایر عوارض بعد از جراحی مانند گیرافتادگی مفصل یا از دست دادن خون زیاد را به حداقل برساند. با از دست دادن خون کمتر، جراحی به کمک ربات باعث بهبود سریع و کامل می شود.
 

نگرانی های جراحی رباتیک چیست؟

در حالیکه جراحی رباتیک طیف گسترده ای از مزایا را ارائه می دهد، همیشه یک گزینه برای همه بیماران نیست. بسته به نوع جراحی که بیمار نیاز دارد، ممکن است معایبی از جراحی رباتیک برای شرایط خاص آن ها وجود داشته باشد. هر بیمار باید قبل از تصمیم گیری در مورد روش، با پزشک خود در مورد اینکه آیا جراحی رباتیک برای شرایط او مناسب است یا خیر صحبت کند. اغلب، جراحی رباتیک به دلیل عدم ارائه بازخورد لمسی کافی به جراحان، که ترکیبی از بازخورد نیرو و بازخورد لمسی است که احساس لامسه را تحریک می‌کند، مورد انتقاد قرار می‌گیرد. بازخورد هپتیک برای کمک به جراح برای تشخیص و تطبیق اعمال نیروی بیش از حد یا ناکافی در حین جراحی کلیدی است. افزایش بازخورد لمسی در حین جراحی باعث بهبود دستکاری بافت و کاهش شکستن بخیه ها می شود. یکی دیگر از مواردی که باید در مورد معایب جراحی رباتیک در نظر گرفت، احتمال شکست یا نقص مکانیکی است. اگرچه موارد خرابی مکانیکی و نقص در حین جراحی با کمک ربات بسیار نادر است، این مشکلات فنی به طور بالقوه ممکن است رخ دهد. در این موارد، جراح باید وارد عمل شود و به نوع دیگری از جراحی روی بیاورد که ممکن است شامل برش‌های بزرگ‌تر، زمان طولانی‌تر عمل، افزایش زمان بیهوشی و دوره نقاهت طولانی‌تر برای بیمار باشد.
 
آنچه باید در مورد جراحی رباتیک بدانید


در طول جراحی رباتیک چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

قبل از شروع عمل، بیهوشی عمومی به شما داده می شود، به این معنی که در تمام مدت خواب و بدون درد خواهید بود. در طول جراحی رباتیک، جراح عمل را از ایستگاه کامپیوتری در نزدیکی بیمار هدایت می کند، اما مانند یک روش جراحی سنتی، مستقیماً بالای سر شما نمی ایستد. مراحل اصلی جراحی رباتیک عبارتند از:
 
* برش‌های کوچکی در بدن بیمار ایجاد می شود.
* ابزار جراحی رباتیک مینیاتوری و یک لوله نازک متصل به دوربین سه بعدی با کیفیت بالا را در بدن بیمار قرار می دهند.
* جراح به کنسول نزدیک بیمار رفته، که تصویری با بزرگنمایی بسیار بالا با وضوح عالی از فضای داخلی بدن ارائه می‌کند تا روند کار را هدایت کند.
* ابزارهای رباتیک به دستورات جراح پاسخ می‌دهند و حرکات را به حرکات دقیق و بی‌درنگ در بدن بیمار تبدیل می‌کنند.
* برای تکمیل موفقیت آمیز جراحی از دامنه حرکتی و مهارت بیشتر ابزار رباتیک استفاده می کنند.
* ابزارهای جراحی رباتیک را از بدن بیمار خارج کرده و نقاط برش را می بندند.
 
پس از جراحی، برای بهبودی از عمل به اتاق ریکاوری فرستاده می شوید. از آنجایی که جراحی رباتیک یک روش کم تهاجمی است، دوره نقاهت شما به احتمال زیاد کوتاه خواهد بود و باید بتوانید نسبتاً سریع به فعالیت های معمول خود بازگردید.
 

تفاوت بین جراحی رباتیک و لاپاراسکوپی چیست؟

در حالیکه روش جراحی باز سنتی شامل ایجاد یک برش بزرگ برای انجام این عمل است، هر دو جراحی رباتیک و لاپاراسکوپی از برش‌های کوچک‌تری استفاده می‌کنند که از طریق آن جراح می‌تواند ابزار جراحی مینیاتوری و دوربین را وارد کند. سپس جراح از تصاویر تولید شده توسط دوربین برای تکمیل جراحی استفاده می کند. از آنجایی که جراحی رباتیک و لاپاراسکوپی هر دو از برش‌های کوچک‌تری استفاده می‌کنند، هر دو روش با مزایای جراحی کم تهاجمی مانند کاهش درد، از دست دادن خون کمتر، زمان بهبودی سریع‌تر و اسکارهای کوچک‌تر همراه هستند. علیرغم شباهت های آن ها، چند تفاوت کلیدی بین جراحی رباتیک و لاپاراسکوپی وجود دارد. مهمتر از همه، جراح به صورت دستی بیمار را در طول جراحی لاپاراسکوپی عمل می کند، در حالیکه در حالت رباتیک، جراح ابزارهای رباتیک را از راه دور از کنسول در طول جراحی به کمک ربات هدایت می کند. ابزارهای جراحی مورد استفاده برای یک روش لاپاراسکوپی دارای دامنه حرکتی محدودی هستند، در حالیکه ابزارهای جراحی رباتیک برای باز کردن و بسته شدن و همچنین چرخش مفصلی هستند. علاوه بر این، جراحی لاپاراسکوپی استاندارد تنها از یک دوربین استفاده می کند که دید دو بعدی را ارائه می دهد. ولی در جراحی رباتیک، یک تصویر سه بعدی با وضوح بالا و بزرگنمایی شده برای جراح ایجاد می کند تا داخل بدن بیمار را با دقت بیشتری مشاهده کند.
 

آیا جراحی رباتیک بهتر از جراحی لاپاراسکوپی است؟

اینکه جراحی رباتیک یا جراحی لاپاراسکوپی بهترین انتخاب است بستگی به نوع عمل دارد. به طور کلی، جراحی رباتیک روش بهتری برای کار در فضاهای کوچک و صعب العبور است، زیرا ابزارهای جراحی مورد استفاده برای جراحی با کمک ربات بالاترین سطح مهارت ممکن را ارائه می دهند. ابزارهای جراحی رباتیک انعطاف پذیرتر از دست انسان هستند و می توانند 360 درجه کامل بچرخند و به جراح این امکان را می دهند که دقیق تر باشد و به مناطقی از بدن بیمار که قبلاً غیرقابل دسترس بوده است برسد.
 

انواع جراحی رباتیک چیست؟

جراحی رباتیک یک راه حل مناسب برای بسیاری از مسائل بهداشتی است. از برداشتن اندام های آسیب دیده مانند آپاندیس گرفته تا درمان بیماری های ارتوپدی مانند تونل کارپال، جراحی به کمک ربات یک روش همه کاره است. انعطاف‌پذیری و مهارت ابزارهای رباتیک، جراحی به کمک ربات را برای عملیات‌های فشرده مانند ترمیم یک عضو یا پیوند شریان مناسب می‌سازد. برخی از جراحی های اصلی که ربات ها می توانند انجام دهند عبارتند از:
 
* جراحی قلب: ابزارهای رباتیک مورد استفاده در جراحی با کمک ربات می توانند بر روی رگ های خونی کوچک و باریک حفره قفسه سینه کار کنند بدون اینکه به اندازه روش های جراحی سنتی آسیب وارد کنند.
* جراحی مفاصل: جراحی به کمک ربات برای تعویض مفصل رایج شده است، زیرا جراحان را قادر می‌سازد تا مفصل مصنوعی را دقیقاً وارد کنند تا تا حد امکان طبیعی باشد. به طور خاص، نتایج تعویض زانو و تعویض مفصل ران با فناوری جدید جراحی رباتیک بهبود یافته است.
* جراحی دستگاه گوارش: ابزارهای رباتیک می توانند به جراحان در انجام هر کاری از بازسازی اندام ها و بافت ها تا برداشتن کیسه صفرا کمک کنند. علاوه بر این، جراحی با کمک ربات یک راه حل کم تهاجمی برای سرطان معده است زیرا به جراحان اجازه می دهد تا تومورهای بزرگ را برش دهند و غدد لنفاوی را بدون ایجاد برش های بزرگ در شکم خارج کنند.
* جراحی زنان: از آنجایی که جراحی های زنان در نواحی کوچک لگن نیز انجام می شود، جراحی به کمک ربات یک روش قابل اعتماد برای رسیدگی به شرایطی مانند فیبروم، مشکلات تخمدان و لوله فالوپ و افتادگی اندام لگن است.
* جراحی پروستات: جراحی پروستات رباتیک اغلب برای درمان سرطان پروستات بدون ایجاد درد یا از دست دادن خون به اندازه جراحی باز استفاده می شود.
* جراحی کلیه: کلیه چه در اثر سنگ کلیه، فشار خون بالا، دیابت، کیست، سرطان یا یک مشکل ژنتیکی آسیب دیده باشد، جراحی رباتیک می تواند بخشی یا تمام کلیه را از بین ببرد.
 

آیا جراحی رباتیک بی خطر است؟

مانند هر نوع جراحی، جراحی رباتیک خطرات بالقوه ای دارد. با این حال، جراحی رباتیک به طور قابل توجهی احتمال عوارض جراحی سنتی، مانند عفونت، از دست دادن شدید خون یا آسیب های اندام را کاهش می دهد. برای کمک به درک بهتر حداقل خطرات این روش، در اینجا چند سوال و پاسخ متداول در مورد ایمنی جراحی رباتیک وجود دارد:
* میزان موفقیت جراحی رباتیک چقدر است؟ جراحی رباتیک به طور کلی 95 درصد موفقیت دارد.
* خطرات جراحی رباتیک چیست؟ از آنجایی که جراحی رباتیک بازخورد لمسی محدودی دارد، که به جلوگیری از آسیب اندام مجاور کمک می کند، ابزار جراحی رباتیک می تواند در صورت عدم نظارت بر اندام های مجاور تأثیر بگذارد. با این حال، یک جراح به طور مداوم این روش را زیر نظر دارد و ربات را کنترل می کند، بنابراین این خطر تا حد زیادی کاهش می یابد.
* آیا جراحی رباتیک ایمن تر از جراحی سنتی است؟ در حالیکه هر دو نوع جراحی از میزان موفقیت بالایی برخوردار هستند، استفاده از جراحی رباتیک توسط یک جراح آموزش دیده می تواند از دست دادن خون در طول روش کم تهاجمی و همچنین درد و ناراحتی بعد از عمل را به حداقل برساند.
* آیا جراحی رباتیک دردناک است: داده‌های جمع‌آوری‌شده از بیماران جراحی نشان می‌دهد که بهبودی پس از عمل جراحی رباتیک نسبت به بهبودی پس از جراحی‌های لاپاراسکوپی درد کمتری دارد.
 
منبع: OrthoBethesda


اخبار مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.