توصیه های موثر قبل از امتحانات پایان ترم

درفواصل استراحت بین مطالعه کمی قدم بزنید، نفس عمیق بکشید و حرکات کششی انجام دهید یا اصلا پنجره را باز کنید و از هوای بیرون تنفس کنید
دوشنبه، 13 دی 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
توصیه های موثر قبل از امتحانات پایان ترم
برای خیلی از شما ها پیش آمده که امتحان داشته باشید و فکر کنید همه چیز را بلد هستید و حوصله مرور درس را هم نداشته باشید و یا نسبت به خودتان خاطر جمع باشید و حس کنید نیاز ندارید تا دوباره درس بخوانید ولی روز امتحان بعد از اینکه چند سوال اول را حل کردید همه چیز تیره و تار می شود و نمی توانید سوال ها را پاسخ دهید.

بعد از امتحان هم با خودتان می گویید، حیف شد همه درس ها را خوانده بودم اما نتیجه بی نتیجه. حالا باید چکار کنم؟ نقش پدر و مادر در این پروسه چیست؟ در ادامه به ارائه چند راهکار ساده برای حل چنین مشکلی می پردازیم.
 

دانش آموزان در ایام امتحانات

1. سعی کنید شب امتحان را فقط به مرور اختصاص دهید. یعنی چیز جدیدی یاد نگیرید و فقط همان هایی که بلدید را یکبار مرور کنید. مرور به معنی تکرار طوطی وار نیست بلکه به معنی تکرار و تمرین که به پیدا کردن ارتباط بین مطالب می انجامد، می باشد. برای خود سرنخ یادداشت کنید که با دیدن آنها سر جلسه، مبحث و ادامه سرنخ در ذهنتان شکل ببندد.

اگر جزوه ای برای مرور ندارید می توانید از کتابهایی با عنوان لقمه، هایلایت یا جی بی که موسسات آموزشی مختلف تهیه کرده اند استفاده کنید. برای تهیه این کتابها، فروشگاه اینترنتی موبیدو گزینه مناسبی ست.

2. سعی کنید قبل از امتحان سوالات را حدس بزنید. یعنی با استفاده از نمونه سوالاتی که مرور کردید خودتان را جای معلم تان ببینید و حدس بزنید چه سوالاتی مهم تر هست. با این روش امتحان را پیشگویی می کنید.

3. امتحانات پایان ترم مثل همان امتحانات کلاسی است دلیلی برای نگرانی نیست.  در ضمن معمولا این سوالات، تکرار سوالات سالهای قبل هستند که میتوانید از جزوات آماده در اینترنت یا کتابهای شب امتحان که توسط موسسات مختلف چاپ میشود و به عنوان مثال در فروشگاه اینترنتی موبیدو هم پیدا میشود، تهیه کنید و با چنین سوالاتی آشنا شوید.

4. برای دیگران توضیح دهید. وقتی خودتان یک مطلب را یاد گفتید و توانستید به فرد دیگری توضیح دهید یعنی مبحث را خود درک کردید. با این روش نقاط ضعف و قوت خودتان را در هر مبحث متوجه می شوید و اطلاعاتی که داخل ذهن شما هست هم منظم می شود.

5. استراحت را فراموش نکنید. نمی توانید 24ساعت یک روز را مطالعه، تمرین و تکرار کنید. یک فاصله زمانی معین (مثلا هر دوساعت مطالعه نیم ساعت استراحت) را در نظر بگیرید و طبق برنامه عمل کنید.

6. ورزش را فراموش نکنید. البته نه به این معنی که پیاده روی کنید یا عرق بریزید بلکه باید کاری کنید که به مغزتان اکسیژن بیشتری برسد حتی فقط با نفس عمیق کشیدن. مغز 2 درصد وزن ما را تشکیل می دهد اما 20درصد انرژی بدن را مصرف می کند. درفواصل استراحت بین مطالعه کمی قدم بزنید، نفس عمیق بکشید و حرکات کششی انجام دهید یا اصلا پنجره را باز کنید و از هوای بیرون تنفس کنید.   
 
توصیه های موثر قبل از امتحانات پایان ترم
 

والدین درایام امتحانات

1. به فرزندتان انگیزه دهید. یعنی اگر در امتحانات نتیجه مدنظر شما را کسب کند مستحق چه چیزی خواهد بود. تشویق زبانی کنید، آنها می توانند با تمجید های کلامی کارهای بزرگی انجام دهند.


2. بگذارید فرزندتان بداند اگر لازم باشد شما با علاقه به او کمک می کنید. اگر از خانه دورید با فرزندتان تماس بگیرید، مرور و مطالعه مطالب را پیگیری کنید و اگر سوالی داشت اجازه بدهید تا از شما بپرسد.
 
3. غذاهای مفید و مناسب در اختیارشان قرار دهید. فست فود، غذاهای چرب، شکر و شیرینی گزینه های خوبی نیستند چون بعد از یک ساعت سطح انرژی را کاهش می دهند و کارایی بدن کم می شود. خوردن غذاهایی مثل ماهی، پروتئین، آجیل و ماست مفید هستند.
 
4. نوشیدن آب را به فرزندتان یاد آوری کنید. حداقل 8 لیوان آب فراموش نشود.

5. خواب کافی فرزندتان را زیر داشته باشید. در زمان خستگی یادگیری اتفاق نمی افتد. تمرکز و توجه پایین می آید و مطالعه و مرور تاثیرچندانی ندارد. در زمان خواب مغز میتواند اطلاعات را پردازش کند بنابراین بعد از مطالعه حتما خواب فرزندتان را کنترل کنید که فراموش نشود.
 
فرشاد فتحی
فروشگاه اینترنتی موبیدو


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.