سلامت کودک

پاسخ به سؤالات مرتبط با مدفوع نوزاد

در این مقاله سعی شده است به برخی سؤالات مادران در خصوص مدفوع فرزند نوزادشان پاسخ داده شود.
يکشنبه، 24 بهمن 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پاسخ به سؤالات مرتبط با مدفوع نوزاد
مدفوع فرزندتان می تواند نشانه خوبی از نحوه تغذیه و میزان سلامتی او باشد. در این بخش می توانید پاسخ به برخی از سوالاتی که مادران در خصوص مدفوع نوزادشان داشته اند را مشاهده کنید.
 

1- به چه علت مدفوع نوزاد تازه متولد شده ام به رنگ سبز مایل به سیاه تیره است؟

نخستین مدفوع فرزندتان به این رنگ خواهد بود چرا که حاوی مکونیوم یعنی ماده ای چسبناک است که از مایع آمنیوتیک و مخاطی تشکیل شده است که جنین به هنگام حضور در رحم مادر بلعیده است. مکونیوم در مدفوع نوزاد تازه متولد شده نشان می دهد که روده ها به خوبی کار می کنند. بنابراین جای نگرانی نیست و پس از چند روز تمام آثار مکونیوم از بین می رود.
 

2- از شیر خود فرزندم را تغذیه می کنم و مدفوع دختر پنج روزه ام به رنگ زرد خردلی است. آیا این مدفوع طبیعی است؟

آغوز یعنی نخستین شیر دریافتی فرزندتان همچون یک ملین عمل کرده و به خروج مکنیوم از بدن او کمک می کند. هنگامی که مکونیوم از بین رفت مدفوع او به رنگ زرد روشن یا خردلی تغییر می کند. این مدفوع معمولاً شل بوده و ممکن است به نظر برسد دانه هایی در آن وجود دارد. همچنین ممکن است متوجه بوی کمی شیرین از آن شوید.
 

3- در صورتی که فرزندم را از شیر خود گرفته و با شیر خشک او را تغذیه کنم، آیا مدفوعش متفاوت خواهد شد؟

نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می کنند نسبت به نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند مدفوع متفاوتی دارند، به این دلیل که هضم شیر خشک سخت تر از شیر مادر است. مدفوع احتمالاً به رنگ قهوه ای کم رنگ یا زرد با بافت حجیم تر و فشرده تر خواهد بود. همچنین بوی آن شبیه به بوی مدفوع بزرگسالان است.
 
پاسخ به سؤالات مرتبط با مدفوع نوزاد


4- مدفوع فرزندم انفجاری است، آیا امری طبیعی به حساب می آید؟

در صورتی که از شیر خود فرزندتان را تغذیه می کنید، دفع مکرر مدفوع شل برای فرزندتان کاملاً طبیعی است. با این حال مدفوع انفجاری می تواند نشانه بروز اسهال باشد، به ویژه اگر فرزندتان بیش از حد معمول دفع داشته و مدفوع او نیز بسیار آبکی است. اسهال می تواند موجب کم شدن آب بدن شود، بنابراین اگر احساس می کنید به اسهال مبتلا شده و در عرض 24 ساعت این وضعیت برطرف نشده است، باید به پزشک عمومی یا پزشک فرزندتان مراجعه کنید.
 

5- آیا درست است که تغذیه نوزاد با شیر مادر از بروز اسهال در او جلوگیری می کند؟

بله، نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می کنند کمتر به اسهال عفونی مبتلا می شوند به این دلیل که شیر مادر به پیشگیری از بروز عفونت ویروسی که موجب به وجود آمدن اسهال می شود کمک می کند. نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می کنند ایمنی که از شیر مادر بدست می آید را ندارند بنابراین بیشتر در معرض ابتلاء به عفونت قرار دارند.
 

6- فرزندم به هنگام دفع زور می زند و رنگ صورتش قرمز می شود آیا به یبوست مبتلاء شده است؟

برای نوزاد طبیعی که در هنگام دفع نشانه هایی از فشار و شاید قرمز شدگی را از خود نشان دهد. با این حال، چنانچه به نظر می رسد مشکلی وجود دارد و به وضوح زور می زند و در رنج و عذاب است، ممکن است دچار یبوست شده باشد. در صورتی که احساس کردید فرزندتان به یبوست دچار شده است او را نزد پزشک برده تا معاینه شود.
 

7- تنها با شیر خود فرزندم را تغذیه می کنم اما مدفوع او به جای زرد و خردلی معمول در نوزدانی که با شیر مادر تغذیه می کنند، به رنگ سبز است. این به چه معنا است؟

این امر می تواند نشانه آن باشد که فرزندتان به درستی بر روی سینه شما قرار نگرفته و از آن به خوبی تغذیه نمی کند به طوری که شیر رقیق بیشتری در ابتدای تغذیه دریافت کرده که حاوی لاکتوز (قند موجود در شیر) است و شیر غنی تر پایانی کافی را دریافت نمی کند. به این دلیل که فرزندتان گرسنه است، به دفعات بیشتر شیر مصرف می کند و ممکن است نتواند لاکتوز اضافی دریافتی در ابتدای هر تغذیه را هضم کند. این امر موجب بروز دل درد و مدفوع سبز و روان تر می شود. متخصص بهداشت و درمان یا مشاوره شیردهی قادر خواهد بود قرار گرفتن صحیح نوزاد بر روی سینه شما را بررسی کرده و آن را اصلاح نماید به طوری که بتواند شیر پر چرب مورد نیاز از یک سینه را پیش از ادامه تغذیه از سینه دیگر دریافت کند. هر زمان که فرزندتان دچار اسهال شد حتماً باید او را نزد پزشک یا متخصص اطفال ببرید.
 
جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله راهنمای تصویری انواع مدفوع نوزاد را مطالعه نمایید.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.