سلامت کودک

علت سبز و کف دار بودن مدفوع نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند

در این مقاله به نکاتی در خصوص رنگ سبز و کف دار بودن مدفوع نوزاد پرداخته و علت آن مورد بررسی قرار گرفته است.
چهارشنبه، 28 مهر 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علت سبز و کف دار بودن مدفوع نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند
نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می شوند به طور معمول اجابت مزاج مکرری دارند. این نوزادان امکان دارد که پس از هر مرتبه تغذیه نیاز به تعویض پوشک داشته باشند. مدفوع آنها باید به رنگ زرد خردلی، دلمه ای و روان یا آبکی باشد به طوری که شبیه به اسهال به نظر می رسد اما بهتر است به خاطر داشته باشید که رژیم غذایی نوزادی که از شیر مادر تغذیه می کند به طور کامل از مایعات تشکیل شده است. تا زمانی که شروع به مصرف مواد غذایی جامد یا غذای کمکی نکند، مدفوع او رقیق و آبکی خواهد بود. پس از یک ماهگی یا بیشتر امکان دارد اجابت مزاج نوزاد کمتر شود اما قوام و رنگ مدفوع او به همان صورت باقی خواهد ماند.
 
گاهی اوقات مدفوع نوزاد به رنگ سبز دیده می شود. این امر همیشه نشان دهنده وجود مشکل در او نیست. مدفوع با ظاهر دلمه و به رنگهایی در گستره زرد تا سبز برای نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند طبیعی است. با این حال در صورتی که فرزندتان به طور مکرر دارای مدفوعی سبز کف دار و نرم  است، این وضعیت ممکن است به دلیل عدم تعادل در شیر پیشین یا شیری که در ابتدای شیردهی (foremilk) دریافت می کند و شیر پسین یا شیر دریافتی در انتهای شیردهی (hindmilk) بوجود آمده باشد. شیر پیشین از مقدار لاکتوز بالایی برخوردار است و میزان چربی آن پایین می باشد. در صورتی که نوزاد مقدار زیادی شیر پیشین دریافت کند، قادر به هضم تمام لاکتوز موجود در آن نخواهد بود. در نتیجه لاکتوز در روده او باقی مانده و تخمیر یا ترش می کند و موجب تشکیل گاز و سبز و اسیدی شدن مدفوع می شود.
 

علت عدم تعادل در شیر پیشین و شیر پسین چه می باشد؟

در طول تغذیه زمانی که فرزندتان در ابتدای شروع شیردهی قرار دارد بیشتر شیر پیشین دریافت می کند. پس از گذشت مدتی و خالی شدن شیر پیشین از سینه مادر، شروع به دریافت شیر پسین غنی تر و با چربی بیشتر می کند. چنانچه هنگام شیردهی نوزاد میزان شیر بیش از حد باشد یا به طور مکرر او را از این سینه به آن سینه هدایت کنید، فرزندتان در نهایت ممکن است بیش از حد شیر پیشین دریافت نماید. مدفوع سبز حباب دار نشانه عدم تعادل در شیر پیشین و شیر پسین است اما داشتن مدفوع سبز به تنهایی نشان دهنده عدم تعادل نمی باشد. در صورتی که فرزندنتان از تغذیه خود رضایت دارد، به قدر کافی شیر دریافت می کند و وزن اضافه می نماید احتمالاً نیازی به نگرانی نیست. مدفوع بعضی از نوزادان سبز تر از سایرین است. چنانچه فرزندتان دارای علائم دیگری مانند تقاضای مکرر جهت تغذیه، بالا آوردن بیش از حد محتویات معده، بی قراری، تولید گاز معده، یا بثورات ناشی از بستن پوشک که برطرف نمی شوند است، این امر ممکن است به دلیل عدم تعادل در شیر پیشین و شیر پسین باشد. جهت برطرف نمودن عدم تعادل بهتر است مادر از روش بلوک شیردهی جهت کم کردن تولید شیر در سینه یا محدود ساختن شیردهی تنها از یک سینه در هر وعده تغذیه استفاده نماید.
 
علت سبز و کف دار بودن مدفوع نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند


علل دیگر سبز شدن مدفوع

نوزادانی که دچار حساسیت غذایی شده باشند نیز ممکن است مدفوع شان سبز دیده شود. علائم حساسیت غذایی شبیه به علائمی است که نوزاد شیر پیشین بیش از حد مصرف کرده باشد. هرچند در صورت ابتلاء به حساسیت غذایی مدفوع اغلب سبز و مخاطی است. نوزادانی که دچار حساسیت غذایی شده اند ممکن است علائمی شبیه به کولیک یا قولنج، بثورات پوستی، اگزما، خس خس سینه یا مدفوع حاوی خون و مخاط از خود نشان دهند.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.