سلامت کودک

بروز اسهال در نوزادی که از شیر مادر تغذیه می کند

در این مقاله می توانید علائم و نشانه های بروز اسهال در نوزادی که از شیر مادر تغذیه می کند را بیابید.
چهارشنبه، 3 آذر 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بروز اسهال در نوزادی که از شیر مادر تغذیه می کند
اسهال عارضه ای است که در آن مدفوع به حالت شل یا آبکی درآمده و می تواند نوزادان، کودکان در تمام سنین و بزرگسالان را تحت تأثیر قرار دهد. این بیماری ممکن است در اثر بروز آلرژی غذایی، عفونت، انگل، رژیم غذایی یا در موارد نادر مسمومیت ایجاد شود. تشخیص آن در نوزادی که از شیر مادر تغذیه می شود می تواند سخت تر باشد به این دلیل که اکثر نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند در شروع به دفعات اجابت مزاج داشته و مدفوع شان آبکی است.
 

علائم اسهال در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند

بروز اسهال در نوزادی که با شیر مادر تغذیه می شود امری غیر طبیعی به حساب نمی آید. نوزادی که از شیر مادر تغذیه می کند می تواند چندین مرتبه در روز یا بعد از هر تغذیه اجابت مزاج داشته باشد. به همین دلیل می توانید حتی با وجود آبکی و مکرر بودن اجابت مزاج فرزندتان، آن را طبیعی بدانید، مگر آنکه متوجه مدفوع سبز انفجاری، مدفوع همراه با مخاط یا خون در آن یا مدفوع بدبو یا با بوی اسیدی شوید. در این موارد می تواند اسهال باشد. به علاوه چنانچه فرزندتان به طور هشدار دهنده ای افزایش اجابت مزاج پیدا کرده است احتمال دارد که به اسهال مبتلا شده باشد با این حال تنها افزایش در اجابت مزاج بدون سایر علائم معمولاً نشان دهنده وجود مشکل نمی باشد. در صورتی که تصور می کنید فرزندتان به اسهال دچار شده است یا علائم دیگری از بیماری را در او مشاهده می کنید با پزشک خود مشورت نمایید.
 

آیا در این وضعیت بایستی به شیردهی ادامه دهم؟

در صورت ابتلاء فرزندتان به اسهال بایستی همچنان به روند شیردهی ادامه دهید چرا که شیر مادر حاوی آنتی بادی هایی است که وجودشان برای رشد نوزاد و کمک به او در مبارزه با عفونت ها ضروری می باشد. این شیر همچنین آب بدن نوزاد را حفظ می کند. در صورتی که علاوه بر اسهال، استفراغ نیز می کند به منظور حفظ آب بدن او دفعات تغذیه را بیشتر و میزان تغذیه در هر مرتبه را کمتر سازید.
 
به منظور کمک به بهبود فرزند خود لازم است عامل بروز اسهال در او را پیدا کنید.
 
علل متداول بروز اسهال در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند به قرار زیر است:
 
* ابتلاء به عفونت های ویروسی همچون روتوویروس، آدنوویروس، کلسی ویروس، آستروویروس و آنفولانزا
 
* ابتلاء به عفونت های باکتریایی از جمله سالمونلا، شیگلا، استافیلوکوک، کمپیلوباکتر یا ای کولای (E.coli)
 
* ابتلاء به انگل های روده ای مانند ژیاردیازیس
 
* ابتلاء به آلرژی های غذایی، به طوری که در آن نوزاد نسبت به مواد غذایی که در شیر مادر وجود دارد واکنش نشان می دهد. اکثر این مواد محصولات لبنی، سویا، گندم، مغزهای گیاهی (آجیل) یا صدف را شامل می شود.
 
* مصرف یک دوره آنتی بیوتیک به این دلیل که این دارو ها به ناحیه فلور روده آسیب می رسانند.
 
* وجود بیش از حد مایعات در رژیم غذایی مادر به ویژه آب میوه ای که حاوی فروکتوز باشد.
 
* مسمومیت، در صورتی که مادر ماده ای سمی را مصرف کرده و نوزاد شیر مادر را دریافته نموده باشد.
 
فرزند خود را در خصوص علائم دیگری از جمله استفراغ، درد معده، تب، وجود خون در مدفوع، نفخ، مدفوع چرب و گاز معده مورد بررسی قرار دهید.
 
بروز اسهال در نوزادی که از شیر مادر تغذیه می کند


نحوه درمان اسهال

لازم است که اسهال درمان شود به این دلیل که موجب کم آبی بدن می شود به طوری که می تواند منجر به مرگ نوزادان تازه به دنیا آمده شود. اطمینان حاصل کنید که فرزندتان در طول درمان مایعات زیادی دریافت می کند.
 
در صورتی که فرزندتان زیر سه ماه است و یا بالای سه ماه و یکی از علائم زیر را در او مشاهده می کنید با پزشک تماس بگیرید:
 
* مدفوع سیاه
 
* استفراغ مزمن یا متداوم
 
* خشکی دهان یا کم آب به نظر آمدن چهره
 
* تب بالا (بیش از 4ر100 درجه فارنهایت یا 38 درجه سانتیگراد در صورتی که نوزاد زیر سه ماه است یا بیش از 101 درجه فارنهایت (33ر38 درجه سانتیگراد) اگر بالای سه ماه می باشد)
 
درمان اسهال به وضعیت نوزاد بستگی دارد. در صورتی که دچار عفونت شده باشد، این بیماری نیاز به دارو دارد.
 
در صورت ابتلاء به آلرژی غذایی، باید آنچه خود مصرف می کنید را کنترل نموده و مصرف موادی که دارای پتانسیل آلرژی زایی هستند را در رژیم غذایی خود محدود سازید. همچنین می توانید فرزند خود را به منظور تشخیص ماده آلرژی زا مورد آزمایش قرار دهید.
 
در صورتی که نوزاد استفراغ می کند، پزشک ممکن است محلول الکترولیت را به منظور حفظ آب بدن یا هیدراته نگاه داشتن بدن او تجویز نماید. چنانچه نوزاد از خوردن امتناع کرده و غذا نخوردن او بیش از 2 روز طول بکشد نگران کننده خواهد بود. به طور معمول اشتهای او طی یک یا دو روز به حالت عادی بازمی گردد.
 
فرزند خود را خشک نگاه دارید و هر مرتبه که لازم است پوشک او را عوض کنید و از کرم مخصوص پوشک جهت جلوگیری از بروز بثورات پوستی استفاده نمایید.
 
از دادان داروهای ضد اسهال به فرزندتان خودداری کنید مگر آنکه پزشک تجویز نموده باشد.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.