اتوماسیونِ فرآیند روباتیک

در این مقاله در مورد فناوری نرم افزار اتوماسیون روباتیک که هر کسی می تواند برای هر فرآیند تجاری از آن استفاده کند توضیح داده می شود.
جمعه، 29 بهمن 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اتوماسیونِ فرآیند روباتیک

اتوماسیون فرآیند روباتیک (Robotic Process Automation (RPA)) چیست؟

اتوماسیون فرآیند روباتیک (RPA) یک فناوری نرم افزاری است که استفاده از آن برای همه افراد برای خودکارسازی کارهای دیجیتالی آسان است.
 
با RPA، کاربران نرم‌افزار، روبات‌های نرم‌افزاری یا «روبات‌ها»یی ایجاد می‌کنند که می‌توانند فرآیندهای تجاری مبتنی بر قوانین را یاد بگیرند، تقلید کنند و سپس اجرا کنند. اتوماسیون RPA کاربران را قادر می سازد تا با مشاهده اقدامات دیجیتال انسان، روبات ایجاد کنند.

به روبات های خود نشان دهید که چه کاری باید انجام دهند، سپس به آنها اجازه دهید کار را انجام دهند. روبات‌های نرم‌افزار اتوماسیون فرآیند روباتیک می‌توانند با هر برنامه یا سیستمی به همان روشی که افراد انجام می‌دهند تعامل داشته باشند - به جز این که روبات‌های RPA می‌توانند در تمام ساعات شبانه‌روز، بدون توقف، بسیار سریع‌تر و با قابلیت اطمینان و دقت 100% کار کنند.
 

RPA چه کاری می تواند برای من انجام دهد؟

ربات‌های اتوماسیون فرآیند رباتیک همان مجموعه مهارت‌های دیجیتالی افراد را دارند. روبات های RPA را به عنوان یک نیروی کار دیجیتالی در نظر بگیرید که می توانند با هر سیستم یا برنامه ای تعامل داشته باشد. به عنوان مثال، روبات‌ها می‌توانند به کپی-پیست کردن، حذف داده‌های وب، انجام محاسبات، باز کردن و انتقال فایل‌ها، تجزیه ایمیل‌ها، ورود به برنامه‌ها، اتصال به APIها و استخراج داده‌های بدون ساختار کمک کنند.

و از آن جایی که روبات‌ها می‌توانند با هر رابط یا گردش کاری سازگار شوند، نیازی به تغییر سیستم‌های تجاری، برنامه‌ها یا فرآیندهای موجود به منظور خودکارسازی وجود ندارد.
 
راه اندازی، استفاده و اشتراک گذاری روبات های RPA آسان است. اگر می‌دانید چگونه روی گوشی خود ویدیو ضبط کنید، می‌توانید روبات‌های RPA را پیکربندی کنید. این کار به اندازه زدن دکمه های ضبط، پخش، و توقف و استفاده از کشیدن و رها کردن برای جابجایی فایل ها در محل کار بصری است.

روبات‌های RPA را می‌توان برای اجرای فرآیندهای تجاری در سراسر سازمان برنامه‌ریزی، شبیه سازی، و سفارشی‌سازی کرد و به اشتراک گذاشت.
 

در مورد  RPA

با همه هجوم ها، گرفتن پاسخ های واضح برای سؤالات اساسی می تواند دشوار باشد. RPA ابزاری است که در دست همه است . در اینجا پاسخ هایی به زبان ساده برای سؤالات رایج در مورد این فناوری اتوماسیون وجود دارد که هیچ کس نباید از پرسیدن آن بترسد!
 
RPA به چه معناست؟
RPA مخفف Robotic Process Automation است. "Robotic" برنامه‌ای را توصیف می‌کند که می‌توانید آن را برای انجام کار - به همان روشی که انجام می‌دهید - با سیستم‌ها و برنامه‌های کاربردی کامپیوتری تنظیم کنید. پروسس یا "فرآیند" به کاری که می خواهید انجام دهید اشاره دارد. و "اتوماسیون" همان چیزی است که به نظر می رسد - باعث می شود کار به تنهایی اتفاق بیفتد.
 
روبات های RPA چیستند؟
روبات‌های RPA یا فقط «روبات‌ها»، برنامه‌های نرم‌افزاری هستند که برای انجام کارهای دیجیتالی راه‌اندازی می‌کنید. آنها فقط چت ربات های ساده نیستند - آنها یک نیروی کار دیجیتال هستند. روبات‌های RPA می‌توانند با هر سیستم یا برنامه‌ای مانند یک کارگر انسانی تعامل داشته باشند. به سادگی همین است که به روبات‌های خود نشان دهید که چه کاری انجام دهند، سپس به آنها اجازه دهید کار را انجام دهند.
 
آیا RPA همان اتوماسیون هوشمند است؟
RPA بخش بزرگی از اتوماسیون هوشمند است. اتصال فناوری‌های هوش مصنوعی (مانند یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی) با نرم‌افزار RPA چیزی است که آن را «هوشمند» می‌کند. اتوماسیون هوشمند برای بسیاری از سناریوهای اتوماسیون فرآیندهای تجاری و پیچیده تر از RPA به تنهایی کار می کند.
 
پردازش هوشمند اسناد چیست؟
اکثر اطلاعات در قالب مجموعه نیستند (اغلب به عنوان "داده های بدون ساختار" شناخته می شوند). پردازش هوشمند اسناد (Intelligent Document Processing (IDP)) قادر است داده ها را از هر سندی جمع آوری کند، اطلاعات مربوطه را استخراج کند و داده ها را سازماندهی کند. چرا این مهم است؟ داشتن داده‌های مناسب و قابل استفاده، چیزی است که ابزارهای RPA را قادر می‌سازد تا جادوی خود را انجام دهند، یعنی، فرآیندها را اجرا کنید.
 
آیا RPA رایگان است؟
بله و خیر. ما معتقدیم که همه باید به راه حل های اتوماسیون دسترسی داشته باشند، بنابراین برخی شرکت ها پلت فرم RPA پیشرو در صنعت را به صورت رایگان در اختیار افرادی مانند دانش آموزان، مشاغل کوچک، توسعه دهندگان و محققان قرار می دهkد. هسته اصلی کسب و کار آنها پشتیبانی از اتوماسیون شرکت ها و تحول دیجیتال با پلت فرم و خدمات است. برای شروع، هر سازمانی می‌تواند به یک نسخه آزمایشی رایگان دسترسی داشته باشد تا بتواند قدرت RPA را برای یک تست درایو دریافت کند.
 
اتوماسیونِ فرآیند روباتیک
 
چرا از RPA استفاده کنیم؟
آیا تا به حال احساس کرده اید که مثل یک روبات کار می کنید؟ نمونه‌های کلاسیک فرآیندهایی که برای خودکار شدن آماده شده‌اند، کار «صندلی گردان» نامیده می‌شوند - کارهایی دستی، تکان دهنده و تکراری که با تکمیل شدن توسط یک فرد، ورودی خلاقانه صفر یا ارزش افزوده صفر دارند. RPA این کار «روباتی» را به دست می گیرد و آن را بهتر و سریعتر بدون توقف یا اشتباه اجرا می کند.
 
وقتی RPA با فناوری‌های هوش مصنوعی (معروف به خودکارسازی هوشمند) ازدواج می‌کند، به ما امکان می‌دهد تا با یکپارچه‌سازی فناوری، فرآیندهای کاری و افراد، نحوه عملکرد کسب‌وکارها را دوباره تصور کنیم.
 
در اینجا چند مورد از مزایای برتر استفاده از RPA+AI آورده شده است:
 
* هر فرآیند تجاری را از ابتدا تا انتها به صورت خودکار انجام می دهد
* فرآیندهای جلو و پشت آفیس را به هم متصل می کند
* سازماندهی و پردازش داده های پیچیده
* خطاها و استثناها را حذف می کند
* تقویت امنیت عملیاتی
* از انطباق اطمینان حاصل می کند
* افزایش تجربه مشتری
* کارمندان را آزاد می کند
* یک بازگشت عالی سرمایه را می بیند
 
کجا می توانیم از RPA استفاده کنیم؟
در سراسر صنایع و اندازه های تجاری، RPA  می تواند هر فرآیند تکراری و دستی را انجام دهد - و در عرض چند دقیقه راه اندازی و اجرا شود. راه‌های اعمال اتوماسیون هوشمند فقط با تخیل شما محدود می‌شود. و با روبات‌های از پیش ساخته‌شده آماده دانلود، می‌توانید روبات‌هایRPA  را که از قبل آموزش دیده‌اند برای انجام وظایفی مانند استخدام و حضور در هواپیما یا رسیدگی به مطالبات بیمه بیابید. این روبات ها را در هر جایی می توانید به کار گیرید.
 
آیا برای استفاده از RPA  باید نحوه کدنویسی را بدانیم؟
برای استفاده از RPA  نیازی به کدنویسی نیست. با یک رابط کاربری ساده، هر کسی می‌تواند از آن استفاده کند. آیا یادگیری RPA  آسان است؟ بله. برای موفقیت در اینجا نیازی نیست که CIO  باشید. بهترین نتایج برای پذیرش سازمانی PRA بر روی یک تیم اصلی ساخته شده است که شامل افرادی با مجموعه مهارت های توسعه و فناوری اطلاعات است که با کاربران تجاری برای سازماندهی و بهینه سازی اتوماسیون ها کار می کنند.
 
پیاده سازی RPA  چگونه به نظر می رسد؟
شروع با RPA  آسان است، اما درست است که به تنهایی موفقیت بلندمدت را تضمین نمی کند، به خصوص در مقیاس وسیع. قبل از شروع، نگاهی عمیق به سفر RPA  و چند نمونه از موارد استفاده بیندازید. پیاده سازی RPA  در جریان کاری شما در واقع یک سفر طولانی مدت برای ایجاد تغییرات تجاری - عملیاتی و فرهنگی است. شما به یک تیم اصلی عالی و ابزار مناسب نیاز دارید. کمک گرفتن از شرکای متخصص RPA  نیز ضرری ندارد.
 
چرا پروژه های RPA  شکست می خورند؟
به ندرت یک نقطه شکست در پروژه های RPA  وجود دارد. اما برخی از مشکلات رایجی که مطمئناً می توانید از آنها جلوتر باشید عبارتند از: فقدان مهارت ها یا دانش RPA ، ارتباطات ناکافی و عدم مدیریت تغییر، عدم دخالت IT از ابتدا، تعریف نادرست معیارهای موفقیت.
 
بعد از RPA  چه اتفاقی می افتد؟
اگر اینجا هستید، باید یک متفکر بزرگ باشید. آخرین کلمه کلیدی برای جایی که فناوری RPA  به آن تکامل می یابد، هایپراتوماسیون است. این ایده اتوماسیون فرآیندهای کسب و کار - حتی به طور خودکار - با پیچیدگی فزاینده است، که امروزه به ورودی های دانش افراد متکی است. اتوماسیون شروع به تغییر ماهیت خود می کند، نه تنها با ارائه راهی در دسترس برای "دیجیتالی" شدن فرآیندهای کسب و کار، بلکه با تغییر تجربه کاری انسان و فراهم کردن زمینه برای افزایش و تحول پیچیده تر و هوشمندانه تر تجارت. به طور خلاصه، RPA  شروع یک دوره جدید کار را تعریف کرد. بقیه هنوز در راه است.
 
کریس هاف، مدیر ارشد استراتژی در کوفاکس می گوید: «اتوماسیون فرآیند روباتیک یک روبات فیزیکی [یا] مکانیکی نیست. در عوض، "روبات" در اتوماسیون فرآیند روباتیک، روبات های نرم افزاری هستند که بر روی یک ماشین فیزیکی یا مجازی کار می کنند.
 
مدیر محصول نینتکس، می‌گوید: RPA  یک فرم از اتوماسیون فرآیند کسب‌وکار است که به هر کسی اجازه می‌دهد مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را برای انجام توسط یک روبات تعریف کند. ربات‌های RPA  قادر به تقلید از بیشتر تعاملات انسان و رایانه برای انجام هزاران کار بدون خطا، با حجم و سرعت بالا هستند.
 
اگر این نوع فناوری اتوماسیون خسته کننده به نظر می رسد - به خصوص در مقایسه با روبات های هالیوود - این به دلیل طراحی است. RPA در نهایت در مورد خودکار کردن برخی از پیش پا افتاده ترین و تکراری ترین وظایف و فرآیندهای مبتنی بر رایانه در محل کار است. به عنوان مثال به وظایف کپی-پیست و انتقال فایل ها از یک مکان به مکان دیگر فکر کنید.
 
RPA فرآیندهای روزمره ای را که زمانی به اقدامات انسانی نیاز داشت، خودکار می کند - اغلب بخش زیادی از آن به روشی زمان بر و منظم انجام می شد. همچنین RPA نوید می دهد که کارایی سازمان ها را افزایش دهد.
 
به بیان ساده‌تر، RPA فرآیندی است که طی آن یک روبات نرم‌افزاری از ترکیبی از اتوماسیون، بینایی کامپیوتر و یادگیری ماشینی برای خودکارسازی کارهای تکراری و با حجم بالا که مبتنی بر قانون و محرک هستند، استفاده می‌کند.
 
اتوماسیون فرآیند روباتیک چیزی نیست جز دستور دادن به ماشین برای اجرای کارهای دستی روزمره و تکراری. اگر یک مرحله منطقی برای انجام یک کار وجود داشته باشد، یک روبات قادر خواهد بود آن را تکرار کند. RPA نرم افزاری است که اقدامات مبتنی بر قوانین انجام شده در رایانه را خودکار می کند.
 
RPA یک شکل پیشرفته از اتوماسیون فرآیندهای کسب و کار است که قادر است وظایف انجام شده توسط یک انسان را روی رایانه خود ثبت کند، سپس همان وظایف را بدون دخالت انسان انجام دهد. در اصل، این یک روبات کپی‌کننده مجازی است.
 
نقش RPA خودکار کردن وظایف تکراری است که قبلاً توسط انسان انجام می شد. این نرم افزار برای انجام کارهای تکراری در برنامه ها و سیستم ها برنامه ریزی شده است. به نرم افزار یک گردش کار با مراحل و برنامه های متعدد آموزش داده می شود.
 
RPA برای کارهایی که شامل پردازش داده‌های انسانی در سطح بالایی هستند ایده‌آل است. رایج‌ترین کاربردهای برنامه‌های RPA، عملکردهای تکراری یا فرآیندهای فشرده داده را تکمیل می‌کنند، جایی که نتایج مبتنی بر منطق پیش‌بینی می‌شود.
 
لندرمن، چهار بررسی اساسی را هنگام تعیین مناسبات احتمالی RPA به اشتراک می‌گذارد:
 
* فرآیند باید مبتنی بر قانون باشد.
* این فرآیند باید در فواصل زمانی منظم تکرار شود، یا یک ماشه از پیش تعریف شده داشته باشد.
* فرآیند باید دارای ورودی ها و خروجی های تعریف شده باشد.
* کار باید حجم کافی داشته باشد.
 
توضیح و تبشیر RPA خارج از  موضوعات فنی IT باید کمی ساده تر از انجام این کار برای موضوعات دیگر، مانند بدون سرور یا میکروسرویس ها، باشد که توضیح آنها برای افراد غیر فنی سخت تر است. تعاریف بالا گویای این موضوع است. همچنین نشان دادن این که پیاده‌سازی RPA می‌تواند مستقیماً با کاهش کار سخت در مشاغل روزمره به افراد خارج از IT به آنها کمک کند، ساده‌تر است.
 
مودو سوداکار می گوید: "کسب و کارها و سازمان ها RPA  را دوست دارند، زیرا به آنها کمک می کند تا بهره وری را در طیف گسترده ای از جمعیت - کاربران، مشتریان، کارمندان، فروشندگان، بازاریاب ها، افراد تجاری، حسابداران، تحلیلگران حقوقی و مالی و غیره بهبود بخشند."
 
با این حال، لامپ‌ها معمولاً با نمونه‌های قابل دسترس از نحوه استفاده از فناوری در شرکت، سریع‌تر روشن می‌شوند. پس بیایید به فرآیندهای فشرده داده به عنوان یک نقطه شروع خوب برگردیم. سوداکار به ما یادآوری می‌کند که چند عمل مختلف می‌توانند در داده‌ها مشارکت داشته باشند: دریافت داده، پردازش داده، جمع‌آوری داده، تصحیح داده، ایجاد داده و غیره.
 
به فرآیندهای تکراری در عملکردهای تجاری مانند امور مالی، خدمات مشتری و منابع انسانی فکر کنید.
 
میزان این نوع کار را در زمینه ای مانند امور مالی در نظر بگیرید: مطالبات و مطالبات پرداختنی به تنهایی به طور سنتی نیازمند هزاران تلاش دستی و مکرر توسط کارگران ماهر است. به همین دلیل است که پیش‌بینی‌های بزرگی در مورد RPA  در عملکردهای تجاری خاص مشاهده می‌کنید: برای مثال، گارتنر پیش‌بینی کرده بود که 73 درصد از کنترل‌کنندگان شرکت‌ها تا سال 2020 نوعی از RPA  را در بخش‌های مالی خود پیاده‌سازی کنند، در حالی که این رقم در سال 2018 برابر با 19 درصد بود.
 
سایر واحدهای تجاری سنتی، مانند خدمات مشتری و منابع انسانی، نمونه های خاص خود را از فرآیندهای مبتنی بر داده، مبتنی بر قوانین و تکرار ارائه می دهند. صنایع خاصی مانند بیمه و خدمات مالی نیز در استفاده از RPA مناسب هستند.
 
علاوه بر فرآیندهای تجاری مانند مواردی که در امور مالی، خدمات مشتری و منابع انسانی بررسی کردیم، مزایای دیگر RPA چیست؟ توصیه می شود فکر کنید که سازمان شما چه کاری می تواند با زمان بازیافته تیم IT انجام دهد.
 
اتوماسیونِ فرآیند روباتیک


پتانسیل بهره وری RPA بسیار امیدوارکننده تر از آن است که بتوان نادیده گرفت. تکنولوژی به پیشرفت خود ادامه خواهد داد، اما این لزوما به این معنی نیست که روبات‌ها مشاغل را از بین می‌برند. در حالت ایده‌آل، این روبات‌ها به CIOها اجازه می‌دهند تا کارمندان را برای کارهای معنی‌دارتر آزاد کنند که تلاش‌های تحول دیجیتال سازمانشان را پیش می‌برد. همچنین به شکاکان  باید یادآوری کرد که بسیاری از فروشندگان آزمایش‌های رایگان ارائه می‌دهند تا بتوانید قبل از خرید، RPA را در عمل تجربه کنید.
 
حتی زمانی که شرکت‌های بیشتری از RPA استفاده می‌کنند، اختلاف نظر در رابطه اساسی بین هوش مصنوعی و RPA وجود دارد. همان طور که گزارش تحقیقاتی «راهنمای اجرایی برای هوش مصنوعی در دنیای واقعی»، که توسط هاروارد بیزینس ریویو آنالیتیکس تهیه شده است، اشاره می‌کند: «بعضی این سؤال را دارند که آیا RPA واجد شرایط هوش مصنوعی است یا خیر.»
 
چرا اختلاف نظر وجود دارد؟ RPA همان طور که پیش می رود، مثل یک شبکه عصبی عمیق، یاد نمی گیرد. همانطور که گزارش شده است، اگر چیزی در کار خودکار تغییر کند - برای مثال، یک فیلد در یک فرم وب حرکت ‌کند - روبات RPA معمولاً نمی‌تواند آن را به تنهایی کشف کند.
 
حتی اگر این دیدگاه را داشته باشید، قطعاً یک رابطه بین RPA و هوش مصنوعی وجود دارد - یک رابطه رو به رشد.
 
هاف کوفاکس می‌گوید: «فناوری‌های هوش مصنوعی که قضاوت و رفتار انسان را تقویت می‌کنند و تقلید می‌کنند، مکمل فناوری‌های RPA هستند که اقدامات انسانی مبتنی بر قوانین را تکرار می‌کنند. این دو فناوری دست به دست هم می دهند، درست مانند کارگران مبتنی بر دانش سنتی «یقه سفید» و کارگران مبتنی بر خدمات «یقه آبی» که به عنوان موتوری برای افزایش بهره وری برای یک سازمان همکاری می کنند.»
 
وقتی RPA در هماهنگی با فناوری‌های هوش مصنوعی مستقر می‌شود، قابلیت‌هایی به دست می‌آورد. فناوری‌های پررونق هوش مصنوعی - یعنی شبکه‌های عصبی عمیق - ابزارهای کاملاً جدیدی را به جعبه ابزار RPA اضافه می‌کنند که عمدتاً در وظایف بینایی و زبانی هستند.
 
منبع: کِوین کِیسی، automationanywhere


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.