برچسب های هوشمند در صنایع غذایی: کاربردها و مزایا

برچسب های هوشمند آخرین نوآوری در بسته بندی است که می تواند توسط تولید کنندگان مواد غذایی برای بهبود قابلیت ردیابی، اطلاعات محصول و ایمنی مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرد. در این مقاله با کاربردها و مزایای این برچسب ها آشنا شوید.
سه‌شنبه، 3 اسفند 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
برچسب های هوشمند در صنایع غذایی: کاربردها و مزایا
ماهیت متنوع برچسب‌های هوشمند که طیف گسترده‌ای از فناوری ‌ها و کاربردها را در بر می‌گیرد، منجر به سردرگمی در مورد اینکه دقیقاً برچسب هوشمند چیست، شده است. این مقاله توضیح می‌دهد که برچسب‌های هوشمند چیست، کاربردها و مزایای اصلی استفاده از برچسب‌های هوشمند در صنایع غذایی چیست و همچنین نگاهی به روش‌های جدید پیشگامانه‌ای که توسط تولیدکنندگان مواد غذایی استفاده می‌شوند تا به آن ها مزیت رقابتی بدهد.
 

برچسب های هوشمند چیست؟

برچسب‌های هوشمند به‌عنوان یک اصطلاح کلی برای هر برچسب‌گذاری یا کدگذاری که از فناوری برای افزودن عملکرد و داده ‌های فراتر از بارکد سنتی استفاده می‌کند، استفاده می‌شود. این شامل بارکدهای جا سازی شده داده، کدهای RFID و QR در کنار طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی جدید و نوآورانه است که از فناوری جدید بهره می برند. در واقع برچسب هوشمند تبدیل یک بارکد تک بعدی به منبعی غنی از داده برای تامین کنندگان، بسته بندی ها، کارکنان تدارکات و تبلیغ کنندگان است. برچسب زدن هوشمند می تواند کیفیت / منشأ محصولات را نشان دهد، ایمنی مواد غذایی را بهبود بخشد و ضایعات مواد غذایی را با ردیابی محصول از طریق زنجیره تامین کاهش دهد. در این مقاله نگاهی به برخی از برچسب های اصلی مواد غذایی هوشمند و مزایای آن ها برای صنایع غذایی می اندازیم.
 

کد QR برچسب هوشمند

کدهای پاسخ سریع، همچنین به عنوان کدهای QR شناخته می شوند، نوع نسبتا جدیدی از بارکد هستند که می توانند مقادیر زیادی از اطلاعات را ذخیره کنند. این ها می توانند برای شناسایی اقلام، ردیابی محصول و همچنین بازاریابی مواد غذایی برای مصرف کنندگان استفاده شوند. آن ها را می توان به سرعت توسط طیف وسیعی از دستگاه ها از جمله تلفن های همراه، خواند. با نشان دادن تفاوت گسترده در قابلیت‌های بین بارکد و کد QR، یک بارکد سنتی دارای ظرفیت 20 کاراکتر است در حالیکه یک کد QR می‌تواند بیش از 7000 کاراکتر را ذخیره کند. با وجود افزایش اطلاعات، در واقع خواندن کدهای QR برای ماشین‌ها سریع‌تر از بارکد است.
 
برچسب های هوشمند در صنایع غذایی: کاربردها و مزایا
 
در تمام دوربین‌های تلفن‌های هوشمند جدید یک کدخوان QR داخلی وجود دارد، به این معنی که مصرف‌کنندگان مدرن می‌توانند به راحتی از اطلاعات اضافی که می‌توانند بدون نیاز به دانلود برنامه به محصولات غذا و نوشیدنی اضافه شوند، بهره‌مند شوند. این فرصت‌هایی را برای تولیدکنندگان و بازاریابان مواد غذایی ایجاد می‌کند تا از بارکدهای QR برای افزودن ارزش اضافی به کاربر نهایی، مانند گنجاندن ایده‌های دستور غذا یا اطلاعات تغذیه‌ای استفاده کنند.
 

بارکدهای جاسازی شده داده – بارکد GS1-128

بارکد تعبیه شده داده یک بارکد تک بعدی توسعه یافته است که می تواند اطلاعات بیشتری مانند شماره کالای تجاری جهانی، انقضا و شماره دسته ای را به اضافه سایر ویژگی های مورد استفاده در محل فروش مانند وزن ذخیره کند. آن ها بارکدهایی هستند که دارای عملکرد اضافی و بالاتر از شناسایی ساده محصول هستند. به عنوان مثال، ذخیره اطلاعات بیشتر مانند تاریخ انقضای غذا و ردیابی محصول. یکی از این نمونه های محبوب، بارکد GS1-128 است که برای ارائه استانداردی جهانی برای تبادل داده ها ایجاد شده است. این توسط تولید کنندگان مواد غذایی برای افزودن قابلیت ردیابی، شناسه های به روز برنامه و رویه های خودکار استفاده می شود. در نهایت ارزش افزوده برای تولید کننده، سوپرمارکت و مشتری به همراه دارد.
 

برچسب های هوشمند RFID

برچسب ‌های شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) را می‌توان به محصولات غذایی چسباند و با استفاده از میدان‌های الکترومغناطیسی می‌تواند به طور خودکار محصولات را از طریق زنجیره تامین ردیابی کند. این امر قابلیت ردیابی را به محصول اضافه می کند که برای ردیابی منبع غذا و جلوگیری از کالاهای تقلبی حیاتی است. در نهایت این به بهبود ایمنی و امنیت غذایی کمک می کند که به ویژه برای کالاهای فاسد شدنی مانند گوشت، غذاهای دریایی و محصولات لبنی مهم است.
 

مزایای برچسب گذاری هوشمند در صنایع غذایی

برای سال ‌های متمادی، بارکدها به سادگی مجموعه‌ای از اعداد و حروف را به صفحه نمایش منتقل می‌کردند تا بتوان آن ها را شناسایی کرد، اما برچسب‌گذاری هوشمند این فرآیند زمانی تک بعدی را متحول کرد و برچسب‌گذاری مواد غذایی را به قرن بیست و یکم آورد. این مهم است زیرا تحقیقات نشان می دهد که برچسب ها به شدت بر رفتار مصرف کننده تأثیر می گذارد.
 
برچسب های هوشمند در صنایع غذایی: کاربردها و مزایا
 
برچسب‌گذاری هوشمند اجازه می‌دهد تا اطلاعات پیچیده نه تنها به یک ماشین، بلکه به انسان‌ ها از جمله مصرف‌کننده منتقل شود که فرصتی بزرگ برای بازاریابان است تا محصول غذایی خود را در یک صنعت فوق‌العاده رقابتی متمایز کنند. زمانی که یخچال معمولی و شلوغ سوپرمارکت و تعداد محصولات غذایی مختلفی را که مصرف کننده باید انتخاب کند، در نظر بگیرید متوجه می شوید این موضوع اهمیت حیاتی دارد. در ادامه نگاهی می اندازیم به اینکه چگونه برچسب زدن هوشمند می تواند با بسیاری از چالش هایی که صنعت غذا با آن مواجه است مقابله کند:
 

چگونه می توان از برچسب های هوشمند برای کاهش ضایعات مواد غذایی استفاده کرد

در حال حاضر سالانه 1.3 میلیارد تن مواد غذایی هدر می رود. برچسب‌های هوشمند می‌توانند با ردیابی تازگی یک محصول و ارائه این اطلاعات به مصرف‌کنندگان و کارگران، به کاهش ضایعات مواد غذایی کمک کنند. این بدان معنی است که می توان اقداماتی را برای اطمینان از استفاده از غذا قبل از فاسد شدن انجام داد ( به عنوان مثال کاهش قیمت محصول یا اهدای آن به یک موسسه خیریه محلی ). علاوه بر این اطلاعات برچسب هوشمند نیز می تواند توسط صنایع غذایی و لجستیک برای اندازه گیری تازگی محصول مورد استفاده قرار گیرد.
 
برچسب های هوشمند در صنایع غذایی: کاربردها و مزایا
 
این اطلاعات مشخص می‌کند که کجا ناکارآمدی‌ ها باعث خراب شدن محصولات می‌شوند که می‌توان برای بهینه ‌سازی این فرآیند ها استفاده کرد. این از اهمیت حیاتی برخوردار است زیرا در حال حاضر یک سوم کل مواد غذایی تولید شده به هدر می رود، که به طور فزاینده ای برای مصرف کنندگان آگاه به محیط زیست ناخوشایند می شود.
 

برچسب های هوشمند ایمنی مواد غذایی را بهبود می بخشد

بیش از 61 نام مختلف برای شکر روی برچسب مواد غذایی فقط در آمریکا وجود دارد که پیچیدگی اطلاعات محصول و دشواری درک مصرف کنندگان را نشان می دهد. برچسب‌های هوشمند می‌توانند با ارائه اطلاعات بیشتر در مورد هر ماده در هنگام اسکن، به مقابله با این امر کمک کنند تا به مشتریان کمک کنند واقعاً چه چیزی در غذایشان وجود دارد. علاوه بر این، برچسب‌های هوشمند ظرفیت بیشتر برای اطلاعات و قابلیت ردیابی به‌طور باورنکردنی برای فراخوانی مواد غذایی مفید است و به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا به سرعت مواد غذایی آلوده و اطلاعات دسته‌ای آن را پیدا کنند و بر اساس آن با این مواد آلوده برخورد کنند. دسترسی به مراحل و مکان هایی که محصول طی کرده است، تعیین دقیق نقطه آلودگی مواد غذایی را آسان می کند، بنابراین تنها محصولات آسیب دیده باید فراخوانی شوند ( برخلاف رویکرد سنتی فراخوانی کل محدوده محصول ). این پتانسیل صرفه‌جویی میلیون‌ها دلار برای تولیدکنندگان مواد غذایی را دارد که نشان‌دهنده ROI ( نرخ بازگشت سرمایه ) برچسب‌های هوشمند است.
 

برچسب گذاری و تبلیغات مواد غذایی

روندهای فعلی مواد غذایی به این معنی است که مصرف کنندگان به طور فزاینده ای به اعتبارات اخلاقی غذای خود علاقه مند هستند و به فواید سلامتی برخی غذاها و نوشیدنی ها اهمیت می دهند. برچسب های هوشمند ظرفیت اضافی برای اطلاعات اجازه می دهد تا اطلاعات بیشتری در مورد سلامت و اخلاق محصولات غذایی و نوشیدنی ارائه شود. به عنوان مثال، برچسب‌های هوشمند می‌توانند شامل منشأ محصول، مراحل انتقال از مزرعه به کارخانه، اطلاعات بیشتر درباره محصول، دستور العمل‌ ها، پیشنهادات چند خرید محصول و همچنین نظارت بر تازگی غذا باشد که ارزش قابل توجهی برای مصرف‌کننده می‌افزاید.
 

 افزایش قابلیت ردیابی برای به چالش کشیدن غذاهای تقلبی

جعل مواد غذایی سالانه بیش از 30 میلیارد پوند برای صنعت غذای جهانی هزینه دارد و بریتانیا شاهد بالاترین میزان کاهش محصول (که شامل سرقت نیز می شود) در اروپا است، بنابراین هر راهی که با برچسب گذاری هوشمند بتواند از کوچک شدن مواد غذایی جلوگیری کند، پتانسیل سودآوری را دارد. برچسب های هوشمند می توانند برچسب های امنیتی را در خود جای دهند و به سوپرمارکت ها کمک می کنند تا سرقت را به حداقل برسانند. آن ها همچنین می توانند برای جلوگیری از جعل با استفاده از فناوری بلاک چین برای ردیابی منشاء غذا و هر مرحله از سفر محصول در قالب غیرقابل هک استفاده شوند. این امر مشروعیت غذا را تضمین می کند و در نتیجه اعتماد مصرف کننده را افزایش می دهد. Clearmark یک راهنمای جامع در مورد نحوه استفاده از بلاک چین برای مبارزه با تقلب مواد غذایی به طور خاص در بخش گوشت و طیور نوشته است.
 

برنامه های کاربردی برچسب گذاری هوشمند نوآورانه برای بسته بندی مواد غذایی

به عنوان یک مفهوم در ابتدای راه، پتانسیل کامل برچسب های هوشمند هنوز به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است، با این حال هنوز نمونه های متعدد و خلاقانه ای از تولیدکنندگان مواد غذایی وجود دارد که از برچسب های هوشمند به شیوه ای خلاقانه و بدیع استفاده می کنند. در این مقاله به چند نمونه ملموس از مزایای استفاده از برچسب های هوشمند در صنایع غذایی نگاهی می اندازیم:
 
* Fishpeople یک شرکت آمریکایی است که با استفاده از برچسب های هوشمند به مصرف کننده نشان می دهد ماهی از کجا صید شده است، در کدام کشتی حمل شده است و حتی گاهی اوقات ناخدای کشتی را نیز مشخص می کند. این امر باعث می‌شود که محصول متمایز شود زیرا مشتریان تجربه دقیقی از مراحل مختلفی که ماهی طی کرده دارند که قدرت برچسب‌های هوشمند را نشان می‌دهد.
* Anhueser-Busch از برچسب های هوشمند برای برجسته شدن در بازار شلوغ نوشیدنی استفاده کرد. ایجاد یک بطری آبجو با یک پد فشار که وقتی فعال می‌شود باعث می‌شود چراغ‌ های LED از چشم یک چهره روی بسته ‌بندی بتابد.
 
برچسب های هوشمند در صنایع غذایی: کاربردها و مزایا
 
* کمیسیون اروپا برچسب هایی را تأمین کرده است که می توانند با اندازه گیری گازهای منتشر شده توسط طیور، تشخیص دهند که مرغ در حال فاسد شدن است. سپس رنگ برچسب به نام "Freshcode" تغییر می‌کند، بنابراین هم مصرف‌کنندگان و هم خرده ‌فروشان می‌توانند تازگی مرغ را تعیین کنند. آن هایی که می توانند باکتری ها را شناسایی و از بین ببرند. با توجه به مزایای فراوان برچسب‌گذاری هوشمند و استفاده ‌های نوآورانه که در این مقاله بیان شد، به راحتی می‌توان فهمید که چرا انجمن تولیدکنندگان مواد غذایی ایالات متحده پیش‌بینی می‌کند که ۸۰ درصد محصولات غذایی ظرف پنج سال آینده از برچسب ‌های هوشمند استفاده خواهند کرد.
 

ظهور بسته بندی واقعا هوشمند

صاحبان برند باید همیشه آخرین فناوری‌هایی را که واقعاً مرزها را در بسته ‌بندی و آثار هنری جابجا می‌کنند، در نظر بگیرند. بسته بندی تعاملی و پاسخگو یک نمونه است. آینده‌ای را تصور کنید که در آن محصولات غذایی شما به شما اطلاع می‌دهند که چه زمانی باید از سوپرمارکت بازدید کنید تا عرضه خود را تجدید کنید و چه زمانی ظروف دارویی به شما می‌گویند زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است. محققان به تازگی صفحه نمایش های الکترونیکی را برای بسته بندی های کاغذی ساخته اند، نوآوری که می تواند نحوه جذب و تعامل برندها با مشتریان را تغییر دهد. برای اینکه کاغذ بیشتر شبیه صفحه نمایش لمسی شود، تصاویر گرافیکی در یک طرف ورق کاغذ یا مقوا و جوهر رسانا در طرف دیگر چاپ می شود تا حسگرهای لمسی ایجاد شود. هنگامی که کد شناسایی می شود، با تلفن هوشمند مشتری تعامل دارد. یک اسکن ساده می تواند اطلاعات محصول، پیشنهادات ویژه را در اختیار مشتری قرار دهد و آن ها را به کمپین های بازاریابی، رویدادها و مناسبت های خاص مرتبط کند.
 

انواع برچسب های هوشمند چیست؟

* برچسب های تراشه
* برچسب های قابل چاپ
* برچسب های الکترونیکی
 

برنامه SmartLabel چیست؟

SmartLabel به شما امکان می دهد به این اطلاعات دسترسی داشته باشید، چه به غذا، نوشیدنی، وسایل خانه، مراقبت از حیوانات خانگی یا محصولات مراقبت شخصی علاقه مند باشید، Smart Label اطلاعاتی را که شما به دنبال آن هستید بدون توجه به جایی که هستید، دقیقاً در نوک انگشتان شما دارد.
 

SmartLabel چگونه کار می کند؟

برچسب هوشمند برچسبی است که دارای فناوری است که عملکرد و محتویات برچسب ها یا بسته بندی را فراتر از روش های چاپ سنتی گسترش می دهد. این نوع برچسب ها به تعامل با یک دستگاه مصرف کننده مانند تلفن هوشمند، برای تسهیل تعامل متکی هستند.
 

منبع: Clearmark



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.