مشاوره، نیاز انسان امروزی برای زندگی بهتر

مشاوره روانشناسی به‌عنوان یک شغل کمکی راه‌های رسیدن به سلامت روان را جستجو می‌کند و بر روی کیفیت زندگی و بهبود آن تمرکز می‌کند، حقیقت این است که مشاوره می‌تواند شکل بهتری از جامعه بشری ایجاد کند و از بروز مشکلات پیچیده جلوگیری نماید.
سه‌شنبه، 23 فروردين 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
مشاوره، نیاز انسان امروزی برای زندگی بهتر
شاید اولین چیزی که از شنیدن نام مشاور به ذهنتان می‌رسد، این باشد که فقط یک بیمار روانی نیاز به مشاوره دارد! در حالی که این‌طور نیست.

حقیقت این است که همه ما به نوعی در زندگی  و برای پیشبرد اهداف خود در مسیر درست نیاز به مشاوره و راهنمایی داریم. در گذشته برای این کار ریش‌سفیدها و بزرگ‌ترها مرجع محسوب می‌شدند و همه افراد برای پیدا کردن جواب سوالات خود  و یا راهنمایی و مشاوره گرفتن برای حرکت در مسیری تازه به آن‌ها رجوع می‌کردند.

البته هنوز هم بزرگ‌ترها انتخاب بسیار خوبی هستند تا از راهنمایی و تجربیات آن‌ها استفاده کنیم. اما روش سریع‌تر و بهتر این است که برای هر کاری از مشاوران خبره در همان حوزه کمک بگیریم.

به‌طور مثال اگر مشکلات خانوادگی شما را آزار می‌دهد، بهترین انتخاب این است که از مشاوران خانواده کمک بگیرید. همچنین برای بهبود کسب و کار نیاز به یک مشاور اقتصادی دارید و یا اینکه برای موفقیت در یک پرونده حقوقی باید به سراغ یک وکیل خبره و باتجربه بروید.

شاید جستجو کردن یک مشاور باتجربه و استفاده از راهنمایی او را هزینه اضافی بدانید. شاد بخواهید همه سوالات خود را در صفحات وب جستجو کنید و تجربیات کاربران دیگر استفاده کنید.

البته این هم روش منحصر به فردی است که با در اختیار داشتن یک گوشی و یا لپ‌تاپ و بسته اینترنت بتوانیم سوالات متعدد را در صفحات وب جستجو کنیم. اما نباید فراموش کرد که مشاوران به شکل اصولی و صحیح به سوالات پاسخ می‌دهند تا نیازی به آزمون و خطا نداشته باشیم.

 در هر صورت موضوع مهم این است که خود ما به‌تنهایی نمی‌توانیم تمامی مشکلات پیش رو را حل کنیم و نیاز به راهنمایی یک فرد باتجربه برای این کار داریم. از سوی دیگر یکی از مشاغل بسیار مهم در جهان، مشاوره است که به‌عنوان شغل کمکی شناخته می‌شود.

حقیقت این است که مشاوره می‌تواند شکل بهتری از جامعه بشری ایجاد کند و از بروز مشکلات پیچیده جلوگیری نماید. نباید فراموش کرد که همه ما موجوداتی احساسی و معاشرتی هستیم. در عین حال در طول روز، ماه و سال طیف وسیعی از احساسات مختلف مثبت و منفی مانند شادی، غم، رنج و یا افسردگی را تجربه می‌کنیم.

اگر این احساسات منفی را نتوانیم کنترل کنیم، ممکن است به خودمان  و یا سایر افراد ضربه بزنیم و همین موضوع به‌خوبی اهمیت مشاوره را نشان می‌دهد. اما شاید هنوز هم در اهمیت این شغل کمکی تردید داشته باشید. به همین دلیل در ادامه این صفحه چند مزیت و ویژگی  مثبت مشاوره در جنبه‌های مختلف را بررسی می‌کنیم.

مشاوره به بهبود خلق و خوی ما کمک می‌کند

مشاوره روانشناسی به‌عنوان یک شغل کمکی راه‌های رسیدن به سلامت روان را جستجو می‌کند و بر روی کیفیت زندگی و بهبود آن تمرکز می‌کند. روان‌درمانی  و تکنیک‌های مشاوره‌ای به افراد کمک می‌کنند که خلق و خو و رفتارهای خود را بهتر بشناسند و درک بیشتری از احساسات خود به دست بیاورند. در عین حال مشاوره می‌تواند به بهبود خلق و خوف درمان بیماری‌های روانی و همچنین کاهش هزینه‌های پزشکی کمک کند.

ما با مراجعه به مشاوران و کمک گرفتن از آن‌ها می‌توانیم بهبود در روابط اجتماعی و ارتقای در عزت نفس خود را تجربه کنیم. در عین حال انعطاف پذیری بهتری در مقابل شرایط مختلف زندگی خواهیم داشت و با کوچک‌ترین اتفاق ناگوار به هم نمی‌ریزیم.
 
مشاوره، نیاز انسان امروزی برای زندگی بهتر


همه ما شرایط مختلف سخت و آسان را تجربه می‌کنیم. همچنین در شرایطی قرار می‌گیریم که ممکن است تصمیم اشتباه داشته باشیم و رفتار درستی از خود نشان ندهیم. به‌طور مثال رانندگی یک فعالیت کاملا عادی محسوب می‌شود که در عین حال نیاز به آرامش و تسلط بر اعصاب دارد.

شاید اولین خطر در مسیر رانندگی نداشتن کنترل روی اعصاب باشد. در این صورت احتمال تصادفات جاده‌ای و در حداقل حالت ممکن سرعت‌های غیرمجاز و جریمه‌های سنگین را تجربه خواهیم کرد که در این صورت باید به فکر استعلام جریمه خودرو و پرداخت هزینه‌های ناشی از آن باشیم. اما با داشتن کنترل روی احساسات و دریافت مشاوره‌های درست می‌توانیم جلوی بسیاری از هزینه‌های و یا اتفاقات ناگوار را بگیریم.

مشاوره روانشناسی راهی برای پیشگیری و درمان افسردگی و اضطراب

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های روانی در جامعه، افسردگی است که به شکل مزمنی کیفیت زندگی را برای فرد بیمار مختلف می‌کند .علاوه بر آن شرایط نامساعد بیماری در فرد افسرده می‌تواند روی سایر افراد مرتبط با او نیز تاثیر منفی بگذارد  و به همین دلیل عوارض آن گسترش پیدا می‌کند.

از سوی دیگر اضطراب نیز عاملی موثر در کاهش سلامت روان شناخته می‌شود که عوارضی مانند اختلال فکری و رفتاری ایجاد می‌کند. در این میان مشاور به‌عنوان بک فرد راهنما می‌تواند عوارض این بیماری‌ها را تا حد زیادی کاهش دهد و در بر خی موارد برطرف کند.

یادگیری و آموزش مهارت‌های موثر در این زمینه تاثیر مثبتی بر تجربه احساسات مثبت در فرد دارند و عزت نفس و اعتماد به نفس را در او افزایش می‌دهند. علاوه بر آن، برنامه‌های آموزش مشاور در مسیر افزایش تاب‌آوری اجتماعی گزینه موثری در بهبود بیماری‌های مزمنی مانند افسردگی و اضطراب است.

مشاوره شغلی و تاثیر آن در کسب و کار

شاید تصور کنید که مشاوره شغلی فقط گزینه مناسبی برای افراد جویای کار است تا شغل مناسب خود را پیدا کنند؛ در حالی که این‌طور نیست. مشاوره شغلی به سازمان‌ها و کارفرمایان نیز کمک می‌کند تا راه‌های جدید و تازه‌ای را برای رشد بهتر کارمندان خود پیدا کنند. همچنین کارفرمایان بتوانند با استفاده از شرایط مشاوره گروهی استفاده کنند و حس مسئولیت‌پذیری، عزت نفس و اعتماد به نفس را در کارمندان خود افزایش دهند.

بهبود در روند یادگیری دانش‌آموزان

مشاوره دریچه‌های تازه‌ای از بهبود در نتایج یادگیری را برای دانش‌آموزان به همراه دارد. برای این کار مشاوران مدرسه می‌توانند خدمات خود را به‌صورت مستقیم و یا غیرمستقیم ارائه دهند. همچنین هر دانش‌آموز به‌طور جداگانه از خدمات مشاوره استفاده کند و یا اینکه دانش‌آموزان به شکل گروهی در موقعیت مشاوره قرار بگیرند.

علاوه بر موارد ذکر شده خدمات مشاوره می‌تواند جنبه‌های گستره و بزرگ‌تری را دربر بگیرد. به‌طور مثال مشاوره برای زندانیان و کاهش رفتارهای منفی تا بهبود در کیفیت زندگی آن‌ها، مشاوره برای بیماران در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، مشاوره تحصیلی، ازدواج و بسیاری از موارد دیگر در زیرمجموعه فعالیت مشاوره قرار می‌گیرد.

در عین حال مراجعه به مشاور نیز به ما کمک می‌کند که حقیقت درون خود را بودن هر نوع پوشش و فیلتری مشاهده کنیم و با خود واقعی خود در تماس باشیم. در این صورت تصوری درست‌تری از خود می‌بینیم و برای برنامه‌ریزی رفتار در آینده تصمیمات بهتر و منطقی‌تری خواهیم گرفت. علاوه بر آن استفاده از راهنمایی‌ها و تجربیات مشاور راه‌های نرفته را برای ما کوتاه می‌کند تا با سرعت بیشتر  و به شکل اصولی در مسیر اهداف خود گام برداریم و خطاهای کمتری داشته باشیم.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط