معرفی کتاب نقش انسان در تقدیرات شب‌های قدر

کتاب نقش انسان در تقدیرات شب قدر متن ویراستاری شده و تهیه شده از سلسله جلسات صوتی سخنرانی‌های محمد شجاعی است که توسط نشر محیی انتشار یافته است.
پنجشنبه، 1 ارديبهشت 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معرفی کتاب نقش انسان در تقدیرات شب‌های قدر

مشخصات کتاب «نقش انسان در تقدیرات شب های قدر»

نام کتاب نقش انسان در تقدیرات شب‌های قدر
مولف محمد شجاعی
ناشر نشر محیی
تعداد صفحات 140
سال انتشار 1397
رده سنی بزرگسال
 

خلاصه ای از کتاب نقش انسان در تقدیرات شب قدر

خیلی مواقع شنیده‌ایم شب قدر شب معمولی نیست! فقط شب دعا نیست! فقط شب بیدار ماندن نیست! فقط شب قرآن به سر کردن نیست! شبی است که قرار است تقدیرمان رقم بخورد؛ قرار است حتی تقدیرمان را تغییر دهیم. هیچ فکر کرده‌اید چطور می‌توانیم در سرنوشت خود تاثیرگذار باشیم؟

 در کتاب نقش انسان در تقدیرات شب قدر که به همت نشر محیی، سخنرانی‌های محمد شجاعی تدوین و ویرایش شده است، می‌توان به پاسخ این سوال رسید.

از نظر مولف در این سه شب باید تلاش کنیم بهترین تقدیرات را برای خودمان رقم بزنیم. از نظر ایشان مسلم است که خودمان به‌درستی نمی‌توانیم تقدیرات را مهندسی کنیم، پس به کسانی نیاز داریم که با مهندسی دنیا و آخرت و با خود ما آشنایی زیادی دارند و ما را بهتر از خودمان می‌شناسند؛ یعنی الله تبارک‌و‌تعالی و اهل‌بیت(علیهم‌السلام).

ایشان در ابتدا از شب قدر و فضیلت آن سخن می گوید و به موضوع تفکر در این شب تاکید می کند و در ادامه نیز قرآن را منبع شناخت بهترین تقدیرمی داند و به چرایی آن می‌پردازد.

وی ادامه می دهد که در شبی که باید برای یکسال آینده برنامه نوشت؛ البته برنامه آماده امضا، بایستی در ابتدا چرتکه بیندازیم و بدانیم آنچه که خواهان آن هستیم در شان حقیقت وجودمان است یا خیر؟! در قدم بعد هم تمام آن چیزهایی که باعث می شوند تقدیرات عالی پذیرفته نشوند را بشناسیم و سعی در اصلاح آن باشیم.

در این کتاب به این مورد اشاره شده است که معصیت، بداخلاقی، حسادت، زودرنجی ، یا آشتی، صلح،دوستی، رشد معنوی، نزدیکی به حق تعالی، حضور قلب بیشتر، نزدیکی به خانواده آسمانی، نزدیکی به امام زمان و... هر چه که بوده، داده­های شما بوده که تعیین کرده است و الان به آن رسیدید. بنابراین،این خود ما هستیم که مشخص می کنیم چه تقدیراتی داشته باشیم.

در واقع ایشان «خودشناسی» را لازمه بهره مندی از شب قدر می دانند و جهل نسبت به خود را مسیر و برنامه گمراهی می‌دانند.

ایشان از لبیک گفتن به ندای هل من ناصر ینصرنی سخن به میان می آورند و انتظار فرج را بهترین تقدیر شب قدر می‌‎دانند. 

در واقع باید گفت کتاب نقش انسان در تقدیرات شب قدر، شما را برای درک یک لیله‌القدر با بالاترین دریافت‌ها، آماده خواهد کرد!
 
معرفی کتاب نقش انسان در تقدیرات شب‌های قدر
 

استاد محمد شجاعی کیست؟

محمد شجاعی متولد ۱۳۴۳ در شهر ری است. وی دانش آموخته رشته فلسفه از دانشگاه تهران و طلبه دروس خارج فقه است.
 
به علت شیفتگی به فراگیرى علوم دین،ایشان بعد از اتمام دورة دبیرستان وارد حوزه علمیه ای در تهران شدند. ایشان در حوزه علیمه زیر نظر استاد مجتهدی تهرانی وارد شده و سال­ها در محضر ایشان کسب فیض نمودند. هم زمان با مشغول شدن به دروس حوزوی، جنگ تحمیلی آغاز شد و در کنار تحصیلات حوزوی، وارد میدان جنگ شده و در عرصه های مختلف با مسئولیت مختلف شرکت داشتند.
 
ایشان همین طور از محضر اساتید بزرگواری چون علامه حسن زاده آملی، آیت الله جوادی آملی، آیت الله انصاری شیرازی، آیت الله ممدوحی که از شاگران مرحوم آیت الله بهجت بودند، حاج آقا امامی و مرحوم آقای دولابی، کسب فیض نموده اند.

ستاد محمد شجاعی مولف  بیش 10 جلد کتاب شامل: آشتی با امام زمان علیه السلام، عزادار حقیقی، دّر و صدف، بازتاب نور، ضرورت خود شناسی، صلوات، پرتوی از اسرار روزه، فرد و  جامعه متعالی، کمالات وجودی انسان، ترجمه مناجات شعبانیه و پیرامون امام زمان علیه السلام است.

برگزاری بیش از 4000 جلسه سخنرانی در موضوعات گوناگون معرفتی و اخلاقی که در تولید اندیشه‌های متعالی در عرصه‌های مختلف علوم عقلی و نقلی نقش آفرینی نموده و مخاطبان بسیاری را پای درس ایشان آورده است.‏

بیان استدلالات قوی و استفاده از آیات قرآن کریم و روایات و ادعیه معصومین علیهم السلام، در مباحث خودسازی و تزکیه نفس، شیوه منحصر به فرد این استاد عالیقدر است که تاکنون آثار مکتوب ارزشمندی را به جا نهاده است.‏
 
معرفی کتاب نقش انسان در تقدیرات شب‌های قدر

برش هایی از کتاب:

+ به عبـارت دیگـر، امـام زمـان ظـرف پدیـد آمــدن و رقــم خــوردن همــه تقدیرهــا هســتند. از ایــن رو گفته انــد: شــب قـدر، شـب ِ امـام زمـان اسـت. هرکـس بخواهـد، بـه خـدا دسـت یابـد و بهتریـن تقدیرهـا را بـرای خـود دریافـت کنـد، بایـد دسـت بـه دامـان امـام بشـود و بـا امـام خـود ارتبـاط و اتصـال ویـژهای برقـرار کنـد.

+ اگــر دائــم مشــغول دعــا‌ خوانــدن شــویم، فرصــت نداریــم فکــر کنیـم کـه چـه چیـزی را میخواهیـم تحویـل امـام زمـان بدهیـم، ایــن زمــان بــا غفلــت میگــذرد و مــا چیــز مفیــدی، دســت امــام‌ زمـان نخواهیـم داد. لـذا؛ مهمتریـن عمـل در شـب قـدر، شـنیدن، فکرکــردن، نقشــهریختن و تصمیمگیــری اســت.
 
+ شــب قــدر، نیــز شــب تقدیــر اســت؛ یعنــی مــا بایــد اندازه هایــی را معیــن و مشــخص کنیــم و بــه خداونــد تبــارک‌ و ‌تعالــی بدهیــم تــا بــرای ســال بعدمــان تقدیــرات خــوب و زیبایــی داشــته باشــیم. بنابرایـن بایـد در ایـن شـبها تمریـن کـرده و مهارتهایمـان را زیـاد کنیـم. بـزرگان دیـن یـک سـال مراقبـت میکردنـد کـه بـرای شـب قـدر بهتریـن تقدیـر را خدمـت حضـرت بدهنـد کـه امضـاء کنـد.
 
+ مــا بــه چــه نــوع تقدیرهایــی احتیــاج داریــم؟ بــه تقدیرهایــی احتیـاج داریـم کـه خیـر دنیـا و آخـرت مـا باشـد، مثـل تقدیـر شـادی و آرامـش.
 
+ شـما دائـم جوشـن کبیر، جوشـن صغیـر و نماز صـد رکعتـی بخوان، گریــه و عــزاداری کــن؛ ولــی وقتــی نامــهای کــه بــه  ســت حضــرت میدهـی بـر پایـه، همـان سـبک زندگـی حیوانـی اسـت، حضـرت هـم بـا گریـه مجبـور اسـت، همـان را امضـاء کنـد، زیـرا انتخـاب توسـت و خــودت ایــن گونــه میخواهــی زندگــی کنــی. حضــرت میفرماینــد، اگـر میخواهـی سـبک زندگـیات را تغییـر بـده تـا آن را امضـاء کنـم.

+ زیـرک، کسـی نیسـت کـه سـعی میکنـد بهتریـن خواسـتهها را بـا توانمنــدی خــود بیایــد، بلکــه زیرکتریــن افــراد در ایــن شــبها، بــه دنبــال ایــن هســتند کــه؛ انســانهای برجســته و بــزرگ، کاملتریــن انسـانها و حتـی خـود امـام زمـان بـرای مـا چـه چیزهایـی را لازم میداننــد و از خداونــد میخواهنــد، او نیــز عالیتریــن تقدیــرات را  نقش انسان در تقدیرات شب قدر از دعاهــا بیــرون یکشــد و بــا صداقــت، آنهــا را از خداونــد تبــارک و ‌تعال ی میخواهـد.

+ وقتــی انســان فهمیــد کــه خــود حقیقــی او، آن بخشــی از وجــود اوســت کــه عاشــق اهلل میشــود، زمانــی کــه ِ خــود حقیقــیاش را شـناخت؛ بایـد تقدیراتـش را بـه انـدازه و براسـاس خـود حقیقـی اش درخواســت کنــد؛ نــه براســاس خــود حیوانــیاش.
 

جمع بندی

شب قدر شب نزول قرآن است و بنابر روایات بالاتر از هزار ماه هست چراکه در این شب تمام تقدیرات الهی در مورد همه عوالم و موجودات نوشته می شود و به دست امام زمان داده می شود و هر موجود و مخلوقی رزق یکسال خودت را از دست مبارک امام زمان دریافت می کند. کتاب نقش انسان در تقدیرات شب قدر برای درک بهتر و بیشتر اینکه چگونه این رزق را کسب کنیم سخن گفته است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.