آسیب شناسی اجتماعی طلبه کُشی!

رسانه‌های غرب سال‌ها است که تمام توان خود را در راستای گسترش و ترویج افکاری هدفمند و تخریب‌گرایانه به کار بسته تا قشر طلبه را قشری؛ بی‌خبر از اوضاع معیشتیِ عموم مردم جامعه، متعصب بر عقایدی افراطی و به دور از انعطاف‌پذیری، سوءاستفاده از دین و ارکان دینی نظام و رادیکالیست‌هایی مخالف آزادی در جامعه معرفی کنند.
سه‌شنبه، 6 ارديبهشت 1401
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : آزاده مرنی
موارد بیشتر برای شما
آسیب شناسی اجتماعی طلبه کُشی!
از نخستین روزهای روی کار آمدن انقلاب اسلامی ایران، بالاخص دهه 60، معاندین این انقلاب عظیم بر آن شدند تا با چنگ زدن به هر دستاویزی زمینه‌های تزلزل و سقوط آن را فراهم آورند و در این راستا تمرکز خود را بر محور دین و اسلام هراسی (Islamophobia) بنا نهادند.

از این رو، پروژه‌ها و برنامه‌های گسترده‌ای با هدف قرار دادن مذهب و عوامل مذهبی (روحانیون، مبلغان دینی) در دستور کار خود گذاشتند تا با دوقطبی سازی در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه؛ شکافی غیر قابل ترمیم و فزاینده در میان اقشار مختلف کشور ایجاد کنند.
 

روحانیون و کشورداری

امام خمینی (رحمة الله علیه) با ژرف‌اندیشی در زمینه ورود روحانیون به امور اداره کشور و نیز اِشراف به اهداف پشت پرده و پروژه‌های دشمنان از ابتدای انقلاب اسلامی ایران؛ روحانیت را از مداخله در امور اجرایی کشور منع و در جبهه نظارت و پشتیبانی تشویق به فعالیت نمودند تا این قشر همیشه در صحنه و تأثیرگذار از مظان اتهام و هجمه‌های احتمالی به دور باشند.

صرف نظر از این که همین موضوع نیز باعث جولان دهی لیبرال‌ها و تحریف برخی اهداف و آرمان‌های انقلاب، در دهه نخست پیروزی انقلاب اسلامی شد، اما پیوندی عمیق‌تر میان روحانیون و مردم ایجاد گردید که بارزترین آن را در دوران هشت سال دفاع مقدس شاهد بودیم.به‌جرئت، عامل اصلی این بزه اجتماعی (طلبه کُشی) را هجمه گسترده رسانه‌های معاند در راستای پیوند و ارتباط بخشی، میان مشکلات اجتماعی - اقتصادی از جمله بیکاری و شرایط نامساعد اقتصادی با قشر روحانی و مسئولیت آنها در جامعه عنوان کرد.پیوندی که موجب احیای ویژه دین در ابعاد و زوایای مختلف کشور و کشورداری و همچنین گرایش غیر قابل تصور اکثریت مردم به آن شد و در سطح گسترده‌ای از اهداف و برنامه‌های تخریب‌گرایانه دشمنان را خنثی و منتج به پیروزی ایران اسلامی در جنگ با رژیم بعث عراق شد.
 

پروژه ادامه‌دار روحانی هراسی

با تبلور پیوند میان روحانیون و عموم مردم در دهه نخست پیروزی انقلاب اسلامی و پیروزی ایران در جنگ تحمیلی عراق به پشتوانی ابرقدرت‌های غربی، موج گسترده‌ای از انواع تحریم‌ها علیه ایران اسلامی آغاز گردید که زنگ خطری برای مخالفان این نظام مقدس بود.

در واقع گستره تأثیر قشر طلبه و روحانی در زوایای مختلف جامعه پُر رنگ‌تر می‌شد و همین مهم؛ زمینه بروز نگرانی مخالفان نظام مقدس جمهوری اسلامی را فراهم آورد و با در دستور کار قرار دادن پروژه تخریب هویت و جایگاه روحانیون از طریق تحریک عواطف جوانان و گره زدن عمده مشکلات اقتصادی و اجتماعی به حضور قشر روحانی در کشور، قدم را فراتر نهادند و ضربه‌ای سهمگین بر پیکره این قشر وارد آوردند. به طوری که اواسط سال 1396 خبر قتل یک روحانی به دست مجرمی سابقه‌دار، فضای جامعه را ملتهب کرد.

در سومین روز از آبان ماه سال 96 فردی با سابقه کیفری طلبه‌ای 45 ساله را با ضربات چاقو به قتل رساند و پس از دستگیری انگیزه خود را مشکلات فردی و اتخاذ حقوق خود از جامعه عنوان کرد! و این بزه، دقیقاً همان هدفی بود که توطئه گران و معاندین سال‌ها در اتاق فکرهای خود در پی تحقق آن بودند.

آسیب شناسی اجتماعی طلبه کُشی!

2 سال پس از این واقعه دردناک، در هفتمین روز از اردیبهشت سال 1398 در خیابان شهدای همدان، یک روحانی 46 ساله به نام «مصطفی قاسمی» در حال خروج از حوزه علمیه؛ به ضرب 2 گلوله توسط یک جوان به شهادت رسید.

قاتل بلافاصله پس از ارتکاب جرم، در صفحه اینستاگرام خود به قتل یک روحانی اعتراف کرد که همین امر موجب شناسایی و اقدامات امنیتی در راستای دستگیری وی و در نهایت کشته شدن در حین تعقیب و گریز و دستگیری 4 نفر از همدستان او شد.

اما آنچه که حائز اهمیت است محتوای صفحه اینستاگرام قاتل شهید «مصطفی قاسمی» است که نشان دهنده افکار ضد دینی وی و همراهی او با سلطنت‌طلبان و دشمنان انقلاب اسلامی بود.
البته این روند به همین‌جا ختم نشد و بستری در راستای هتک حرمت روحانیون و بروز و ظهور توهم توطئه در اذهان عمومی نسبت به این قشر شد. تا جایی که حتی برخی با نقشه‌ای از پیش تعیین شده اقدام به قبح‌شکنی توهین و تعرض به روحانیت و ساخت فیلمی با همین مضمون و سناریو کردند.

ماجرا از این قضیه بود که اواخر فروردین‌ماه سال 1400 جوانی با سیلی زدن به‌صورت یک روحانی و انتشار فیلم این صحنه، موجی از حواشی و فرافکنی‌ها را به همراه داشت.

پلیس فتا که این ماجرا را به صورت ویژه با همکاری قوای اطلاعاتی پیگیر شد، در کمتر از 8 ساعت خطیان را دستگیر و متوجه شد که این عمل به صورت کاملاً نمایشی و توسط یک پدر و پسر و با هدف اخذ پناهندگی صورت گرفته است! در واقع این قبیل افراد با انتشار چنین وقایع و تصاویری تنها قصد هم‌سو شدن با معاندان نظام و دریافت تسهیلات خاص را دارند.

آسیب شناسی اجتماعی طلبه کُشی!

در ادامه چندی پیش (16 فروردین سال جاری) 3 طلبه در صحن پیامبر اعظم (ص) حرم مطهر رضوی مورد ضربات چاقوی فردی تکفیری قرار گرفتند که 2 تن از آنها به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

فرد ضارب که بلافاصله توسط زائران دستگیر و تحویل مقامات امنیتی حرم مطهر داده شد، در نخستین اعترافات خود بیان نمود که وابسته به جریان تشیع انگلیسی بوده است. هر چند که به گفته مقامات قضایی این جنایت یک ترور کور قلمداد و برنامه‌ای از پیش تعیین شده برای آن عنوان نشده است اما هدف اصلی خدشه‌دار کردن شأن، ارزش و جایگاه روحانیت و همچنین ضربه زدن به پیکره اسلام در کشور بوده است که کاملاً هم سو با اهداف غرب گران و تجزیه‌طلبان است.
 

آسیب‌شناسی طلبه کُشی

با نگاهی اجمالی به قتل روحانیون در 5 سال گذشته، کاملاً آشکار و مبرهن می‌شود که امروزه پروژه روحانی هراسی و اسلام‌ستیزی (Anti-Islam) غرب بیش از پیش قوت گرفته و دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران، در سایه کم‌توجهی برخی مسئولین به اهدافی همچون؛ تفرقه‌افکنی و ایجاد شکاف ملی - مذهبی، بیش از هر زمان دیگری نزدیک شده‌اند.

به بیان دیگر، معاندان انقلاب اسلامی اصل ایدئولوژیک نظام را مورد هدف قرار داده‌اند تا با ترور شخصیت فیزیکی روحانیون، پازل انسجام یافته جامعه را در هم آمیخته و هویت دینی اجتماع را خدشه‌دار کند.

البته نباید از بحث ایجاد انشقاق اتباع خارجی و ملت ایران نیز چشم‌پوشی کرد چرا که با توالی زنجیرة قتل طلاب و اعترافات قاتلین سُنی و یا تبعه خارجی، موضوع بحران امنیت ملی به میان کشیده می‌شود که نتیجه مهاجرت برخی شهروندان کشورهای همسایه به ایران عنوان شده است تا از همبستگی شیعه و سُنی و همچنین اتحاد کشورهای اطراف ایران اسلامی جلوگیری شود.

حائز اهمیت آن که بنا به نظر برخی جامعه‌شناسان، امروزه شاهد سیر تحول گسترده‌ای در جامعه انقلابی هستیم که با قرارگیری در مسیر تحریفات فکری جوانان و دین‌زدایی در میان اقشار مختلف جامعه ایجاد شده است.

آسیب شناسی اجتماعی طلبه کُشی!

در این راستا می‌توان به‌جرئت، عامل اصلی این بزه اجتماعی (طلبه کُشی) را هجمه گسترده رسانه‌های معاند در راستای پیوند و ارتباط بخشی، میان مشکلات اجتماعی - اقتصادی از جمله بیکاری و شرایط نامساعد اقتصادی با قشر روحانی و مسئولیت آنها در جامعه عنوان کرد.

رسانه‌های غرب سال‌ها است که تمام توان خود را در راستای گسترش و ترویج افکاری هدفمند و تخریب‌گرایانه به کار بسته تا قشر طلبه را قشری؛ بی‌خبر از اوضاع معیشتیِ عموم مردم جامعه، متعصب بر عقایدی افراطی و به دور از انعطاف‌پذیری، سوءاستفاده از دین و ارکان دینی نظام و رادیکالیست‌هایی مخالف آزادی در جامعه معرفی کنند.

این در حالی است که هر فرد با بصرت و آگاهی، به‌سهولت شرایط کنونی کشور و ارتباط مستقیم آن را با تحریم‌های فزاینده سردمداران غرب درک می‌کند و می‌داند که اوضاع نامطلوب اقتصادی به هیچ عنوان ارتباطی با قشر روحانی ندارد و تمام این افکار زاییده اتاقِ فکرهای غرب و معاندان نظام در راستای متزلزل سازی ارکان قدرت ایران اسلامی است و جنگ روانی جاری، نشان از ضعف غرب در مقابله با قدرت ایران اسلامی و اشاعه اسلام ناب محمدی (ص) در منطقه را دارد.


منابع:

1- جنگ شناختی و تصویر روحانیت در شبکه‌های معاند!، صدای حوزه
2- خواب تأویل ناشدنی «آخوند کشی»!، انصاف نیوز
3- مهم‌ترین آسیبی که طلاب را تهدید می‌کند، تابناک
4- جزئیات قتل طلبه همدانی از زبان شاهدان عینی، مشرق نیوز
5- قاتل واقعی طلبه همدانی، بخشی از جریان اصول‌گراست!، روزنامه نصف جهان


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.