آزمایش CBC چیست + دلایل انجام

آزمایش CBC یک تست تشخیصی قطعی نیست. افزایش یا کاهش غیر طبیعی سلول‌های خونی، می‎تواند نشان دهنده طیف گسترده‌ای از مشکلات و بیماری‌ها باشد.
يکشنبه، 22 خرداد 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
آزمایش CBC چیست + دلایل انجام
آزمایش CBC می‌تواند به تشخیص طیف وسیعی از شرایط و بیماری‌ها، از جمله کم خونی، عفونت و سرطان کمک کند. آزمایش شمارش کامل خون، معمولاً توسط پزشک متخصص برای چکاپ  کامل، تشخیص بیماری، نظارت بر وضعیت پزشکی یا روند درمان تجویز می‌شود.

CBC برای ارزیابی سلامت عمومی بیماران لازم است. این آزمایش اغلب به عنوان بخشی از یک معاینه پزشکی معمول انجام می‌شود تا به پزشک تصویر واضحی از شرایط خونی بیمار بدهد. اگر قصد دارید تا اطلاعات بیشتری در ارتباط با آزمایش CBC بدست بیاورید، ادامه مطالب را از دست ندهید.

CBC در آزمایش خون چیست؟

در ابتدا بهتر است بطور خلاصه بدانید که آزمایش CBC چیست؟ این آزمایش به پزشک در خصوص سلامت عمومی شما اطلاعات مهمی می‌دهد زیرا اختلالات خونی، ابتلا به بیماری‌های عفونی، ویروسی، باکتریایی و ضعف‌های مزمن همگی در وضعیت و تعداد گلبول‌های خونی شما مشخص هستند. آزمایش شمارش کامل سلول های خونی موارد زیر را بررسی می‌کند:

گلبول‌های سفید (WBCs): گلبول‌های سفید به بدن شما کمک می‌کنند تا با میکروب و عاملین عفونت مبارزه کرده و آنها را از بین ببرد. اگر در برگه نتیجه آزمایش مشخص شد که بدن شما تعداد زیادی از این سلول‌ها را تولید و ترشح می‌کند، احتمالا نشانه وجود التهاب، عفونت یا بیماری‌های ویروسی است.

در مقابل اگر تعداد WBC کم باشد، نشان دهنده این است که بدن شما در خصوص ابتلا به انواع عفونت‌ها در معرض آسیب پذیری بیشتری است. البته مصرف برخی از داروها، ژنتیک و بیماری‌های مرتبط با مغز استخوان نیز می‌توانند سبب کاهش تعداد این سلول‌ها شوند.

گلبول‌های قرمز (RBC): RBC اکسیژن (سوخت سلول‌ها برای متابولیسم) را به سراسر بدن شما رسانده و در مقابل دی اکسید کربن را از بدن خارج می‌کنند. اگر تعداد گلبول‌های قرمز شما خیلی کم باشد، به احتمال زیاد مبتلا به کم خونی هستید.

هموگلوبین (Hbیا Hgb): این پروتئین در سلول‌های خونی شما وجود دارد و وظیفه آن رساندن اتصال به اکسیژن و رساندن آن به سراسر بدن است.

هماتوکریت (HCT): آزمایش هماتوکریت مشخص می‌دهد که چه مقدار از خون شما را گلبول‎های قرمز تشکیل داده‌اند. سطوح پایین HCT در اغلب موارد نشانه دهنده این است که بدن شما آهن کافی ندارد. آهن به بدن شما در ساخت گلبول‌های قرمز کمک می‎کند.

در مقابل، سطوح بالای HCT به این معنی است که بدن شما دچار کمبود آهن وکم آبی شده است یا اینکه احتمالا دچار اختلالات مرتبط با مغز استخوان هستید.

میانگین حجم جسمی (MCV): این آزمایش اندازه متوسط ​​گلبول‌های قرمز را مشخص می‌کند. اگر RBC بزرگ‌تر از حد نرمال باشند، MCV شما بالاتر خواهد بود. بزرگ‌تر بودن این سلول‌ها با کاهش سطح ویتامین B12 یا فولات مرتبط است. همچنین اگر گلبول‌های قرمز خون شما کوچک‎تر از حد نرمال باشد، نشان دهنده ابتلا به نوعی کم خونی است.

پلاکت‎ها: پلاکت‌ها سلول‌هایی هستند که به لخته شدن خون شما کمک می‌کنند. مقدار پایین‌تر از حد نرمال این سلول‌ها سبب می‌شود که درهنگام آسیب، بدن شما نتواند به موقع با لخته کردن خون از خونریزی جلوگیری کند.

میزان پراکندگی حجم گلبول‌های قرمز:RDW RDW تنوع در سایز گلبول‌های قرمز خون را نشان می‌دهد. سطوح مختلف این فاکتور باعث تمایز انواع کم خونی می‌شود. برای مثال چنانچه میزان RDW بالا باشد؛ پزشک تشخیص کم خونی ناشی از فقر آهن را می‌دهد و در مقابل اگر میزان RDW از رنج نرمال کمتر باشد؛ نشان دهنده‌ی کم خونی ناشی از تالاسمی است.

میزان نرمال CBC در آزمایش خون

موارد زیر نتایج نرمال شمارش کامل خون برای بزرگسالان است:

شمارش گلبول‌های قرمز

مرد: ۴.۳۵-۵.۶۵ تریلیون سلول در لیتر (۴.۳۵-۵.۶۵ میلیون سلول/mcL)
زن: ۳.۹۲-۵.۱۳ تریلیون سلول در لیتر (۳.۹۲-۵.۱۳ میلیون سلول/mcL)
 
هموگلوبین
مرد: ۱۳.۲-۱۶.۶ گرم در دسی لیتر (۱۳۲-۱۶۶ گرم در لیتر)
زن: ۱۱.۶-۱۵ گرم در دسی لیتر (۱۱۶-۱۵۰ گرم در لیتر)
 
هماتوکریت
مرد: ۳۸.۳-۴۸.۶ درصد
زن: ۳۵.۵-۴۴.۹ درصد
شمارش گلبول‌های سفید
برای هر دو جنسیت: ۳.۴-۹.۶ میلیارد سلول در لیتر (۳۴۰۰ تا ۹۶۰۰ سلول/mcL)
 
شمارش پلاکت
مرد: ۱۳۵-۳۱۷ میلیارد/لیتر (۱۳۵۰۰۰ تا ۳۱۷۰۰۰/mcL)
زن: ۱۵۷-۳۷۱ میلیارد/لیتر (۱۵۷۰۰۰ تا ۳۷۱۰۰۰/mcL)

 
آزمایش CBC چیست + دلایل انجام
 

آمادگی‌های قبل از انجام آزمایش

آزمایش CBC با دریافت نمونه خون انجام می‌شود. اگر نمونه خون شما فقط برای این آزمایش مورد سنجش قرار می‌گیرد، احتیاج به ناشتایی نیست و می‌توانید قبل از انجام آزمایش به طور معمول غذا بخورید.

امّا اگر همزمان با آزمایش پلاکت، آزمایش‌های دیگری مانند: قند، چربی و تست عملکرد تیروئید TSH، T3 یا T4 را نیز انجام می‌دهید، نیاز به رعایت ناشتایی دارید. در ضمن حتماً قبل از انجام آزمایش پزشک خود را در مورد داروها یا مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید مطلع کنید. شاید نیاز باشد موقتا مصرف بعضی از داروها قطع شود.

آزمایش CBC چه بیماری‌هایی را نشان می‌دهد؟

آزمایش CBC به پزشک شما کمک می‌کند تا روند درمان و احتمال ابتلا به برخی از بیماری‌ها و اختلالات مانند اختلالات خونی و اختلالات ناشی از عفونت‌ را بررسی کند. بیماری‌های متنوعی از طریق این آزمایش قابل تشخیص هستند. از جمله این بیماری‌ها:

کم خونی (زمانی که گلبول‌های قرمز کافی برای حمل اکسیژن در بدن وجود نداشته باشد)

اختلالات مغز استخوان، مانند سندرم‌های میلودیسپلاستیک

بیماری‌های خونی مانند: آگرانولوسیتوز و تالاسمی و کم خونی سلول داسی شکل

عفونت‌ها یا سایر مشکلاتی که باعث افزایش یا کاهش غیرطبیعی گلبول‌های سفید خون می‌شوند

انواع مختلفی از سرطان مل: لوسمی و لنفوم

عوارض جانبی شیمی درمانی

کمبود ویتامین و مواد معدنی

آزمایش CBC یک تست تشخیصی قطعی نیست. افزایش یا کاهش غیر طبیعی سلول‌های خونی، می‎تواند نشان دهنده طیف گسترده‌ای از مشکلات و بیماری‌ها باشد. اگر آزمایش شما سطوح غیر طبیعی سلول‌های خونی را نشان دهد، پزشک آزمایش خون تخصصی‌تری را برای تأیید نتایج و ارزیابی بیشتر وضعیت بیماری تجویز می‌کند.

تشخیص سرطان خون در آزمایش CBC

زمانی که سلول‌های بدن دچار رشد و تکثیر بیش از اندازه می‌شوند سرطان رخ می‌دهد. در حالت عادی سلول‌های بدن پس از بلوغ به مدت ۱۲۰ روز در خون گردش دارند و پس از آن به اصطلاح پیر شده و دچار مرگ سلولی می‌شوند. اما زمانی که به علت تنظیم‌های غلط سلولی، سلول‌ها سرطانی می‌شوند، دچار تکثیر بیش از اندازه شده و اصطلاحا نامیرا می‌شوند.

اگر تشخیص سرطان به موقع صورت بگیرد، فرد با احتمال زیاد به طور کامل درمان می‌شود. یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در بدن، سرطان خون است.

این سرطان سبب رشد و تکثیر بیش از اندازه سلول‌های خونی در مغز استخوان می‌شود. مهم‌ترین راه‌ تشخیص سرطان خون، انجام تست CBC است. چنانچه فرد تغییرات غیرطبیعی در سلول‌های خونی داشته باشد، نتایج به صورت زیر مشخص می‌شود.

 
آزمایش CBC چیست + دلایل انجام
 

هومکا و انجام آزمایش CBC در منزل

آزمایش CBC یکی از مهم‌ترین آزمایش‌های خون است. این آزمایش کاربرد‌های مختلف و زیادی در علم پزشکی دارد و علی رغم ساده بودن آن، اطلاعات بسیار کاربردی و مهمی را برای پزشک فراهم می نماید.

افزایش یا کاهش غیر طبیعی سلول‌های خونی با علائم مختلف و مزمن همراه است. بنابراین لازم است که حداقل هر شش ماه برای انجام چکاپ به آزمایش مراجعه کنید. در این رابطه پیشنهاد ما این است که برای پایش وضعیت سلامتی خود از خدمات آزمایش در منزل هومکا استفاده کنید؛ تا ضمن اطلاع از وضعیت سلامتی‌تان، از ریسک انتقال یا ابتلا به بیماری کرونا جلوگیری شود.

شرکت هومکا با بهره گیری از بهترین متخصصان، خدمات آزمایش در منزل را تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی به همه ساکنین استان تهران، کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، اهواز و رشت ارائه می‌دهد.

شما می‌توانید برای درخواست آزمایش در منزل یا تفسیر آنلاین آزمایش، با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس گرفته یا با مراجعه به وبسایت هومکا به نشانی www.homeca.ir، درخواست آزمایش مورد نظر خود را ثبت کنید. خواهید دید که در کوتاه‌ترین زمان، آزمایش در منزل شما انجام خواهد شد و نتیجه آزمایش نیز در اسرع وقت در اختیاران قرار خواهد گرفت.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما