هشتم شهريور؛ پرواز دو کبوتر عاشق

هر ساله با فرا رسيدن هشتم شهريور، مردم ايران، صحيفه خونين خوبي ها و مظلوميت دو تن از بهترين فرزندان وطن را مرور مي کنند. آري، هشتم شهريور، سالروز شهادت مظلومانه شهيدان، رجايي و باهنر است که روز مبارزه با تروريسم ناميده شده است. براي گراميداشت مقام اين عزيزان، که الگوهاي شايسته دولتمردان در نظام اسلامي هستند، هفته اول شهريور،
پنجشنبه، 21 مرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هشتم شهريور؛ پرواز دو کبوتر عاشق
هشتم شهريور؛ پرواز دو کبوتر عاشق
هشتم شهريور؛ پرواز دو کبوتر عاشق

نويسنده: جواد رحماني




هر ساله با فرا رسيدن هشتم شهريور، مردم ايران، صحيفه خونين خوبي ها و مظلوميت دو تن از بهترين فرزندان وطن را مرور مي کنند. آري، هشتم شهريور، سالروز شهادت مظلومانه شهيدان، رجايي و باهنر است که روز مبارزه با تروريسم ناميده شده است. براي گراميداشت مقام اين عزيزان، که الگوهاي شايسته دولتمردان در نظام اسلامي هستند، هفته اول شهريور، هفته دولت نام گذاري شده است تا ياد و خاطره آن بزرگواران براي هميشه در تاريخ زنده بماند.
دو ماه پس از فاجعه خونين هفتم تير که در آن، شهيد بهشتي، رئيس ديوان عالي کشور، به همراه 72 تن از مسئولان خدمتگزار جمهوري اسلامي ايران، در دفتر مرکزي حزب جمهوري اسلامي به شهادت رسيدند، ايادي استکبار، توطئه خونين ديگري رقم زدند. ساعت سه بعد از ظهر هشتم شهريورسال 1360، هنگام برگزاري جلسه رئيس جمهور و نخست وزير در دفتر نخست وزيري در خيابان پاستور، به ناگاه در انفجاري مهيب، آتش و خون درهم آميخت و اين دو کبوتر عاشق، رجايي و باهنر، از خاک به افلاک پرکشيدند. اين حادثه، يک ماه پس از فرار بني صدر و رجوي، سرکرده سازمان منافقين، از ايران رخ داد و از جمله عمليات هاي تروريستي سازمان مجاهدين خلق (منافقين) بود.

رئيس جمهور شهيد؛ رجايي

او در سال 1338، در رشته رياضي ليسانس گرفت و به عنوان دبير رياضي مشغول به کار شد. رجايي ، معلمي بود که انديشيدن را به دانش آموزانش مي آموخت و به خاطر فعاليت هاي انقلابي خود، چندين سال از عمر گران بهايش را در زندان ها سپري کرد.
پس از پيروزي انقلاب اسلامي، در سال 1359، نماينده مردم تهران شد. وي مدتي وزير آموزش و پرورش بود. و در 18 شهريور 1359 به نخست وزيري رسيد. پس از عزل بني صدر، در انتخابات سال 1360 ، به عنوان دومين رئيس جمهور ايران انتخاب شد و سرانجام در 48 سالگي به سوي معبود پرکشيد.

نخست وزير شهيد؛ باهنر

او نيز همانند شهيد رجايي، به خاطر مبارزات خود، سال هايي را در زندان هاي گوناگون سپري کرد. وي تحصيلات حوزوي و دانشگاهي داشت و پس از گرفتن ليسانس، دوره فوق ليسانس را در رشته امور تربيتي گذراند. و دکتراي الهيات را آغاز کرد. محمد جواد باهنر، پس از پيروزي انقلاب اسلامي، مدتي نماينده مردم کرمان در مجلس خبرگان و نماينده مردم تهران در مجلس بود. او در کابينه شهيد رجايي، وزير آموزش و پرورش بود و پس از شهادت دکتر بهشتي، دبير کل حزب جمهوري اسلامي شد. پس از عزل بني صدر و انتخاب شهيد رجايي به عنوان رئيس جمهور، دکتر باهنر نيز به نخست وزيري برگزيده شد. او در زمينه هاي مختلف آثار متعددي دارد. اين فرزند برومند ايران زمين، در 48 سالگي به همراه يار ديرينه اش، شهيد رجايي، از خاک و افلاک پرکشيد.

سخناني از امام و رهبري درباره شهيدان، رجايي و باهنر

امام خميني رحمت الله عليه:
«( آقاي رجايي و آقاي باهنر) اين طور نبوده که رياست در آنها تأثير کرده باشد؛ آنها در رياست تأثير کرده بودند؛ يعني آنها رياست را آورده بودند زير چنگ خودشان، رياست، آنها را نبرده بود تحت لواي خودش، و اين يک درسي است که انسان بايد از اينها ياد بگيرد.»(1)

آيت الله العظمي خامنه اي(مد ظله العالي):

«من، شهيد رجايي را به عنوان يکي از اسوه هاي بزرگ تقوا و اخلاص و ايمان مي شناسم.» (2)
اين دو عنصر خدمتگزار (رجايي و باهنر) را بايد به عنوان عناصر فراموش نشدني در تاريخ دولت و انقلاب خودمان همواره به ياد داشته باشيم.»(3)
«اين دو بزرگوار، حقاً و انصافاً، از عناصر برگزيده و برجسته اين کشور و نظام بودند. امتحان داده و دلسوز و مردمي بودند. وجودشان با آرمان هاي انقلاب آميخته بود. طعم سختي ها را چشيده بودند. دوران مجاهدت و مبارزه براي پيروزي اسلام را با توفيقات و سربلندي پشت سر گذاشته بودند. همه اينها ارزش هايي بود که در اين عزيزان وجود داشت.» (4)
«مرحوم شهيد آقاي رجايي و مرحوم آقاي باهنر، حقيقتاً دو نمونه برجسته از ياران انقلاب و امام بودند».(5)

پي نوشت ها:

1. صحيفه نور، ج20، ص 35.
2. همان، ج 35، ص465.
3. همان، ج28، ص295.
4. همان، ج27، ص405.
5. همان، ج 26، ص428.

منبع: کتاب گلبرگ شماره 122




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما