تحلیل و بررسی افزایش قیمت آهن در سالی که گذشت

قیمت آهن هموراه در حال تغییر است حتی اکنون که دارید این مقاله را می خوانید،از این رو نمی توان گفت قیمت آهن آلات همواره ثابت است یا نوسانات ثابتی را در طول یک سال طی می کند.
دوشنبه، 13 تير 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
تحلیل و بررسی افزایش قیمت آهن در سالی که گذشت
قیمت آهن در سال 1400 با نوسانات زیادی همراه بود. از تصمیمات دولت برای شرایط اقتصادی گرفته تا تغییر دولت، همگی باعث ایجاد یکسری نوسانات در قیمت آهن شد.

در یک برهه زمانی از سال 1400 آن قدر تغییرات قیمت چشم گیر بود که می توان گفت در نوبه خود رکوردشکنی قیمت در بازار آهن تلقی گردید. با ما همراه باشید تا اتفاقات و تغییرات رخ داده در قیمت آهن آلات در بازار آهن را بررسی کنیم.
 

انواع مقاطع فولادی که در سال 1400 چقدر تغییر قیمت داشتند؟

به جرات می توان گفت سال 1400 سال پر از فراز و نشیب قیمتی برای محصولات فولادی از جمله میلگرد، تیرآهن،ناودانی و ورق بود. این نوسانات به گونه ای بود که هراس از تغییر قیمت در بین تمام خریداران و فروشندگان مقاطع فولادی دیده می شد و همین عامل باعث شد بسیاری از پروژه های ساخت و ساز دچار مشکلات کلانی از جمله عدم دسترسی به محصول و یا گرانی محصول شوند.

اگر بخواهیم روند تغییر قیمت محصولات فولادی را بررسی کنیم باید بگوییم که قیمت میلگرد تمام کارخانه ها دچار تحول و نوسان زیادی بود به گونه ای سال 1400 را با قیمت 13110 تومان آغاز نمود ولی نتوانست این روند را حفظ کند و تا پایان سال با نرخ 15750 تومان نیز معامله گردید. حتی در بازه ای از سال 1400 نیز به نرخ 17000 تومان رسید.

تیرآهن نیز نوسات زیادی را در این سال تجربه کرد و از 13630 تومان در فروردین ماه به 15100 تومان در اسفند ماه رسید.

ورق سیاه نیز از 19250 تومان افزیش قیمت خود را آغاز کرد و توانست تا آخر سال به قیمت 22000 تومان برسد.

همچنین قوطی پروفیل، استارت افزایش قیمت خود را از 23350 آغاز نمود و تا نرخ 23750 تومان پیش رفت. ناودانی نیز به عنوان یکی دیگر از مقاطع فولادی بازه قیمتی خود را در فرودین ماه از قیمت 13600 تومان آغاز کرد و تا 17450 تومان در اسفند ماه پیش رفت.
 

کدام مقاطع فولادی کمترین افزایش قیمت را داشت؟

تمام محصولات فولادی تقریبا نوسانات زیادی داشتند، بعضی ها کمتر و برخی بیشتر این نوسان را تجربه کردند. اما تمام این موارد باعث شد قیمت آهن دچار دگرگونی زیادی شود. در بین مقاطع فولادی پر کاربرد در صنایع، می توان گفت قوطی پروفیل تقریبا نوسانات قیمتی کمتری در سال 1400 را تجربه کرد.

با توجه به این که این محصول از قیمت بیشتری نسبت به دیگر مقاطع فولادی برخوردار است، اما توانست کمترین افزایش قیمت را تجربه و تقریبا قیمت خود را در سال 1400 حفظ کند. در جدول زیر تمامی نوسانات قیمتی قوطی پروفیل آورده شده است تا به این صورت درک این موضوع ملموس تر باشد.

 
تحلیل و بررسی افزایش قیمت آهن در سالی که گذشت


 

کدام مقاطع فولادی بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرد؟

قیمت آهن هموراه در حال تغییر است حتی حالا که دارید این مقاله را می خوانید، مطمئنا قیمت آهن تغییر یافته کرده است. از این رو نمی توان گفت قیمت آهن آلات همواره ثابت است یا نوسانات ثابتی را در طول یک سال طی می کند.

از جمله محصولاتی که در سال 1400 نوسانات زیادی را به خود دید و توانست رکورد بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص دهد، ناودانی بود. ناوادنی یکی از محصولات آهنی است که در زمینه های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد.

اما تغییرات سیاسی و تحولات داخلی کشور توانست بیشترین تاثیر را بر قیمت ناودانی داشته باشد و این محصول را از نرخ 13600 تومان به 17450 تومان برساند . اما باید خاطر نشان کرد در سال 1400 ناودانی به قیمت بالاتری نیز رسید و توانست از مرز 18000 تومان رد شود و با نرخ 18300 تومان در بازار خرید و فروش شود.
 

در نمودار زیر تمام نوسانات قیمتی ناوادنی به خوبی قابل مشاهده است.

 
تحلیل و بررسی افزایش قیمت آهن در سالی که گذشت
 

تاثیر قیمت شمش فولاد بر قیمت انواع مقاطع فولادی چگونه بود؟

 
تحلیل و بررسی افزایش قیمت آهن در سالی که گذشت



برای بررسی نوسانات قیمت آهن و تمام مشتقات آن در سال 1400 باید به نکته توجه نمود که محصول اساسی و اولیه برای تولید مقاطع فولادی، شمش است. این محصول که به عنوان محصول پایه برای تولید مقاطع فولادی در نظر گرفته می شود، با استفاده از ریخته گری و با فرآیندهای میانی نورد تولید می گردد.

همین امر باعث می شود محصول نهایی از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار باشد.

از این رو چون شمش فولادی ماده اولیه تولید تمام مقاطع فولادی است، تغییر قیمت شمش فولادی می تواند بر قیمت مقاطع دیگر اثر بگذارد.

در سال 1400 شمش توانست همانند دیگر محصولات تغییرات زیاد داشته باشد. شمش فولادی با نرخ 11500 تومان در فرودین ماه 1400 معامله شد و بعد از طی فراز و نشیب های زیادی  در اسفند ماه همان سال به قیمت 13750 تومان رسید.

البته ناگفته نماند در طی سال اوج گیری شدیدی را نیز تجربه کرد و حتی به قیمت 16200 تومان نیز رسید.

همین نوسانات توانست با اوج گیری خود، باعث تغییر مقاطع فولادی گردد و قیمت آن ها نیز اوج بگیرند.
 

افزایش قیمت آهن آلات بر چه کالا ها یا موارد دیگری تاثیر داشت؟

افزایش قیمت آهن می تواند بر موارد زیادی موثر باشد و باعث رکود و یا شلوغی بازار آن صنعت ها گردد. همان طور که پیداست بیشترین میزان مصرف آهن آلات در ساختمان سازی است.

در نتیجه با افزایش قیمت هر یک از مقاطع فولادی، قیمت ساخت و ساز و در نتیجه قیمت ملک نیز افزایش خواهد داشت.

به تبع آن با افزایش نرخ مسکن، قیمت اجاره نیز افزایش می یابد. همه این تغییرات مانند زنجیره به یکدیگر متصل هستند و می توانند با هر تغییری، قیمت موارد دیگر را نیز تغییر دهند.

اما تنها مصرف آهن آلات در ساخت و ساز نیست و در صنایع دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال در دکوراسیون های خانگی و صنعتی، راه و شهر سازی و ... از مقاطع فولادی استفاده های زیادی می شود.

از این رو وجود ساختار قیمتی یکسان برای هر مقطع فولادی می تواند شرایط اقتصادی و حتی فرهنگی یک جامعه را تضمین نماید و از ایجاد تزلزل در اقتصادی یک مملکت جلوگیری کند.

 نکته پایانی

در این مقاله سعی شد تغییر قیمت آهن در سال 1400 مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص گردد روند تمام مقاطع فولاد در این سال صعودی بود و یا نزولی!

همان طور که بیان شد، تمام مقاطع فولادی نظیر میلگرد، ورق، ناودانی و تیرآهن تقریبا روند صعودی بودن در پیش گرفته بودند. به طبع آن قیمت محصولات و خدمات زیادی که به این صنعت وابسته هستند نیز افزایش داشتند.

با توجه به این موضع و بررسی قیمت آهن در سال 1400، باید خاطر نشان کرد که این روند در طی سال های دیگر نیز ادامه دار خواهد و طی یک سال می تواند نوسانات زیادی را تجربه کند. در ادامه جامعه صنعتی و به طبع آن اقتصاد کشور دست خوش تغییرات شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.