رنگ‌موهاي باثبات ، آلرژي‌زاترند

محققان انگليسي به تازگي با انتشار گزارشي اعلام كرده‌اند دو سوم افرادي كه از رنگ‌موهاي شيميايي استفاده مي‌كنند، دچار نوعي از واكنش‌هاي آلرژيك مي‌شوند. اين محققان هشدار داده‌اند كه واكنش‌هاي آلرژيك مي‌توانند به ابتلا به درماتيت يا التهاب پوست صورت و يا در موارد شديدتر به تورم صورت منجر شود. همچنين تحقيقات اخير
شنبه، 6 شهريور 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رنگ‌موهاي باثبات ، آلرژي‌زاترند

رنگ‌موهاي باثبات ، آلرژي‌زاترند
رنگ‌موهاي باثبات ، آلرژي‌زاترند


 

نويسنده:سميه شرافتي




 
محققان انگليسي به تازگي با انتشار گزارشي اعلام كرده‌اند دو سوم افرادي كه از رنگ‌موهاي شيميايي استفاده مي‌كنند، دچار نوعي از واكنش‌هاي آلرژيك مي‌شوند.
اين محققان هشدار داده‌اند كه واكنش‌هاي آلرژيك مي‌توانند به ابتلا به درماتيت يا التهاب پوست صورت و يا در موارد شديدتر به تورم صورت منجر شود. همچنين تحقيقات اخير در لندن نشان داده است درصد مراجعه بيماران مبتلا به درماتيت طي شش سال گذشته دو برابر افزايش يافته و در درمانگاه‌ها به 11/7 درصد براي بزرگسالان رسيده است.
اين در حالي است كه متخصصان پوست در كشور ما نيز علاوه بر اين‌كه تاكيد مي‌كنند مساله آلرژي ناشي از رنگ‌مو جديد نيست و از زماني كه رنگ‌موها وارد سيستم آرايشي و بهداشتي شدند، آلرژي و حساسيت نسبت به آن‌ها هم وجود داشته، معتقدند افزايش آمار افراد مبتلا به آلرژي‌هاي ناشي از استفاده از رنگ‌مو به دليل افزايش جمعيت و افزايش استفاده‌كنندگان از اين فرآورده‌هاست.

رنگ‌موهاي باثبات ، آلرژي‌زاترند

قبل از استفاده تست شود
 

«اساسا در محصولات خارجي هميشه جمله قبل از استفاده تست شود براي استفاده از رنگ‌موها قيد مي‌شد، چون اغلب مردم نسبت به ماده موجود در اين رنگ‌ها به نام پارافني‌لينيديامين حساسيت داشتند.»
دكتر حسين طباطبايي دبير انجمن پوست و مو ضمن بيان اين جملات تاكيد مي‌كند، اين به آن معنا نيست كه تمام استفاده‌كنندگان به اين ماده حساسيت داشته باشند.
وي به تحقيقي كه در مورد رنگ‌موها و آلرژي ناشي از آنها در مركز آموزش و پژوهش بيماري‌هاي پوست و جذام دانشگاه تهران انجام شده اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «از سال 1371 تا 1381 به مدت ده سال بر روي 222 نفر از اين بيماران مطالعه‌اي انجام شد و مشخص شد كه 6/3 درصد از اين افراد به ماده اصلي رنگ‌مو كه همان پارافني‌لينيديامين است حساسيت و آلرژي نشان دادند. همچنين در مطالعه‌اي كه از سال 1382 تا پايان 1383 بر روي250 نفر از افراد استفاده‌كننده از اين رنگ‌موها انجام شد، مشخص شد كه دو درصد از اين افراد نسبت به رنگ‌مو واكنش آلرژيك نشان دادند.»
با اين اوصاف، متخصصان ايراني معتقدند درصد افرادي كه به رنگ‌موها آلرژي پيدا مي‌كنند زياد نيست، يعني اين‌طور نيست كه دو سوم مردم نسبت به اين رنگ‌موها آلرژي تماسي پيدا كنند، ولي در درصدي از مردم حساسيت‌هاي آلرژيك نسبت به رنگ‌موها بخصوص رنگ‌موهاي تيره و سياه كه حاوي ماده پارا‌فني‌‌لينيديامين است، به‌وجود مي‌آيد.
دكتر بليغي، متخصص پوست و مو در مورد واكنش به حساسيت ايجاد شده نسبت به اين ماده مي‌گويد: «اين افراد نسبت به اين ماده بار اول حساسيت پيدا مي‌كنند و بارهاي بعدي كه از آن استفاده مي‌كنند دچار يك واكنش آلرژيك نسبتا شديد در قسمت سر مي‌شوند. جالب اين‌جاست كه اين واكنش آلرژيك در خود موها اتفاق نمي‌افتد و در اطراف مو يعني در پيشاني، گوش و پشت گردن واكنش‌هاي آلرژيك به‌صورت خارش، تاول، پوسته‌ريزي و قرمزي كه گاهي اوقات تمام صورت را مي‌گيرد و باعث تورم چشم‌ها مي‌شود.»
وي با اشاره به اينكه اكثرا بيماران اين واكنش‌ها را مربوط به آلرژي نسبت به رنگ‌مو نمي‌دانند چون انتظار دارند اين علائم در ناحيه سر خودشان را نشان دهند نه در ناحيه صورت ادامه مي‌دهد: «اين در حالي‌ است كه ماده رنگ‌مو زياد با پوست كف سر تماس پيدا نمي‌كند و با پوست اطراف بيشتر در تماس است اما به طور كلي رنگ‌مو به خاطر مواد شيميايي مختلفي كه دارد به‌خصوص رنگ‌موهايي كه براي روشن كردن و بلوند كردن مو استفاده مي‌شوند و در آن‌ها اكسيدان به‌كار مي‌رود، اين مواد به ساقه مو صدمات جدي مي‌زنند و مو را بد‌حالت مي‌كنند حتي ممكن است در اغلب موارد منجر به ريزش مو شود. پس به نظر مي‌رسد عوارض رنگ‌موها بيشتر عوارض تحريكي ناشي از آن‌ها است و واكنش‌هاي آلرژيك ناشي از آنها تا سال‌ها باقي مي‌ماند.»
دكتر بليغي در اين باره معتقد است: «در اين موارد ما به افرادي كه تمايل زيادي به استفاده از رنگ‌مو دارند توصيه مي‌كنيم كه از هيچ‌گونه فرمول شيميايي استفاده نكنند چون علي‌رغم اين‌كه تمام اين فرآورده‌ها با اسامي مختلف و محصول كارخانه‌هاي مختلف هستند ولي اكثرا ماده شيميايي آن‌ها يكي است. در اين موارد بهتر است از رنگ‌موهاي گياهي مثل حنا و فرآورده‌هاي نظير آن استفاده كرد. حتي عوض كردن نوع رنگ‌مو با يك مارك ديگر هيچ كمكي به اين بيماران نمي‌‌كند. همچنين براي اين بيماران از داروهاي ضد حساسيت و كورتون‌هاي خوراكي براي درمان استفاده مي‌كنيم.»

افزايش آمار آلرژي بدليل افزايش مصرف
 

بررسی‌ها نشان داده كه بيش از 75 درصد از خانم‌ها و در حدود 18 درصد از آقايان از رنگ‌مو استفاده مي‌كنند كه در مورد آقايان دليل اصلی استفاده آن‌ها پوشانيدن موهای سفيد‌رنگ است. ولي متخصصان كشور ما تاكيد مي‌كنند كه آمار استفاده از رنگ‌موها در مردان نيز نسبت به گذشته رو به افزايش است و البته نهايتا بيش از 5 درصد از اين افراد تا‌كنون تجربه آلرژی های پوستی و صدمات مو را داشته‌اند كه متاسفانه اين آمار در حال افزايش است. گفتني است، در آلمان، فرانسه و سوئد مصرف رنگ‌موهاي حاوي اين تركيب ممنوع شده است.
محققان معتقدند كه حتی در اكثر رنگ‌موهايی كه بسيار معروف و پر‌فروش نيز هستند مواد شيميايی زيادی وجود دارد كه به موها صدمه می‌زند. بنابر همين گزارش در كشورهاي غربي جوانان به دنبال تغيير دادن رنگ‌موهای خود بيشتر از رنگ‌های گرم و قرمز استقبال مي‌كنند و در اين نوع رنگ‌های قرمز و قوی بيشتر از مواد شيميايی استفاده شده است كه ثبات بيشتری داشته و بسياری از مردم نيز فكر مي‌كنند ثبات بيشتر آن‌ها نشانه مرغوبيت رنگ است.
در صورتی كه بررسی‌ها نشان داده كه هرچه رنگ ثبات بيشتری داشته باشد و ديرتر از بين برود ميزان مواد شيميايی موجود در آن نيز بيشتر است و خود اين امر زمينه‌ساز بسياری از صدمات و آلرژی‌های پوستی و مشكلات مو در افراد است.
منبع: www.hamshahrionline.ir



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.