فلسطين و صهيونيزم (16) انقلاب اسلامى و فلسطین
درس شانزدهم: انقلاب اسلامى و مسأله فلسطين
روابط رژيم شاه با اشغالگران قدس
رژيم شاه از اين روابط به عنوان كفّه اى كه مى تواند امنيت رژيمش را در مقابل اعراب ، متعادل سازد، ياد مى كرد.(285)
تـعـداد يـهـوديـان ايـران كـه در اواخر عهد ناصرالدين شاه به سه هزار نفر و در اواخر سلطنت رضا شاه به بيست هزار نفر مى رسيد، در سال 1338 به حدود 45 هزار نفر رسيد. مراكز عمده اقـتـصـادى ايـران در ايـن دوران در دسـت يـهوديان ثروتمند بود. املاك ، مستغلاّ ت ، صرّافيها، جـواهـر فـروشـيـهـا، عـتـيـقـه فـروشـيـهـا، سـهـام بـانـكـهـا و كنترل سيستم بانكى نيز در دست اين گروه بود.
بـطـور كـلّى دو رژيـم در زمـينه هاى سياسى ، اقتصادى ، امنيتى و نظامى همكاريهاى گسترده اى داشـتـند كه اغلب به صورت كمك از سوى رژيم شاه به رژيم صهيونيستى بود. در اينجا به برخى از آنها اشاره مى كنيم .
الف ـ كمكهاى سياسى
علاوه بر تصويب طرح تقسيم فلسطين از سوى نماينده ايـران ، رژيـم شاه جزو نخستين دولتهايى بود كه رژيم صهيونيستى را به صورت دوفاكتو به رسميّت شناخت . هدف اصلى سياست خارجى اسرائيل در اين زمان ، تثبيت موجوديت اين رژيم و شـكـسـتـن ديـوار انـزواى سـيـاسـى آن در جـهـان بود كه با شناسايى اين موجود غاصب از سوى كـشـورهـايـى نـظـيـر ايـران ايـن هـدف عـمـلى مـى شـد. چـنـد سال بعد سفارت اسرائيل در ايران افتتاح شد.(286)
2 ـ اعـطـاى تـسـهـيـلات مـهـاجـرتـى بـه يـهـوديـان عـراق از طـريـق خـاك ايـران
پـس از تـشـكـيـل رژيم صهيونيستى ، موج جديدى از مهاجرت يهوديان به سرزمينهاى اشغالى آغاز شد. عـراق يـكى از كشورهاى مهاجر فرست بود كه تصور مى شد يهوديان در اين كشور مورد آزار و اذيـت هـسـتـنـد.(287) سـرويـس جـاسـوسـى اسرائيل امكانات مهاجرت يهوديان عراق را به اسرائيل از طريق ايران فراهم كرد.
ب ـ همكاريهاى اقتصادى
1 ـ هـمـكـاريـهـاى تـجـارى
2 ـ همكاريهاى پولى
آنها در تشكيلات سياسى و ضالّه بهائيّت نيز فعاليت مى كـردنـد، عـلاوه بـر نـفـوذ در دسـتـگـاه اقـتـصـادى كـشـور، در پستهاى حساس نظامى ، سياسى و فرهنگى كشور هم نفوذ داشتند.(291)
3 ـ تـأسـيـس شركتهاى صنعتى و كشاورزى
ج ـ همكاريهاى امنيتى و اطّلاعاتى
د ـ همكاريهاى نظامى
همچنين جهت يكسان كردن سازمان ارتش ، دو كشور در زمـينه هاى استراتژيك نظير اداره تجهيزات الكترونيك ارتش ايران ، نيروى هوايى ، استفاده از تـأسـيسات رادار ايران ، تعليمات ارتش ، آموزش جنگهاى ضد چريكى قراردادهايى ميان دو رژيم به امضا رسيد.(294)
بـا تـوجـه بـه ايـن هـمـكـاريـهـاى گـسـتـرده و مـؤ ثـر دو جـانبه بود كه رژيم صهيونيستى از واژگونى شاه و پيروزى انقلاب اسلامى بشدّت احساس خطر كرد.
موضع ملّت مسلمان ايران در قبال تشكيل رژيم صهيونيستى
بر خلاف مواضع ضد اسلامى رژيم شاه ، ملت مسلمان ايران به رهبرى روحانيت آگاه ، از ابتدا انـزجـار و مـخـالفـت خـود را بـا تشكيل رژيم صهيونيستى و روابط دو رژيم وابسته اعلام كرد. اوليـن اقـدام مـشـخـص در ايـن زمـيـنـه ، اعـلام خـطـر آيـة الله كـاشـانـى بـا تـشـكيل دولت غاصب اسرائيل بود.
ايشان به رغم وجود خفقان ، مردم را در روز 20 دى ماه 1326 بـه تـظـاهـرات بـه نفع فلسطين دعوت كرد(295) و شماره حسابى را جهت كمك به مردم فـلسـطين افتتاح نمود. همزمان با اين اقدامات گروه فداييان اسلام به رهبرى شهيد سيد مجتبى نـواب صـفـوى ، گـروهـى مـركـّب از پنج هزار نفر براى عزيمت به فلسطين مهيّا ساخت كه با مـخـالفـت رژيـم شـاه رو بـه رو شـد.
بـا تـشـديـد مبارزات ضد اسرائيلى و انگليسى آية الله كاشانى ، رژيم ، ايشان را به لبنان تبعيد كرد. آية الله كاشانى پس از بازگشت از تبعيد و در دوران ملى شدن صنعت نفت ، هدف از مبارزه را قطع دست انگليس از نفت ، حمايت از مردم فلسطين و وحدت ملتهاى اسلامى بيان كرد.(296)
امام خمينى (ره) و مسأله فلسطين
پـس از تـبعيد حضرت امام (ره) به تركيه و عراق ، ايشان به مناسبتهاى مختلف مواضع خود را در قـبـال مـسـأله فـلسـطـيـن و اسـرائيـل بـيـان مى كرد و با الهام از رهنمودهاى ايشان مبارزه با اسـرائيـل و حمايت از آرمان فلسطين يكى از عناصر اصلى قيام ملت ايران عليه رژيم شاهنشاهى محسوب مى شد.
ايران و مسأله فلسطين پس از پيروزى انقلاب اسلامى
در اين ديدار حضرت امام خمينى (ره) با اعلام جمله مشهور (امروز ايران ، فردا فلسطين) اولويت سياست خارجى جمهورى اسلامى ايران را مشخص كردند و سياست (آزادى قدس) از آن پس در عمل ، مشكلات بسيارى را براى اسرائيل فراهم ساخت .
اقدامات عملى جمهورى اسلامى ايران در حمايت از مردم فلسطين
1 ـ تـعـطـيـل سـفـارت رژيـم صـهـيـونـيـستى
نـخـسـتـيـن گـام در ايـن راسـتـا، تـعـطـيـلى سـفـارت رژيـم صـهـيـونـيـسـتـى در تـهـران و تـبـديـل آن بـه سـفـارت فلسطين با اعطاى لقب (سفير فلسطين) به نماينده ساف در ايران بـود. كـه به عنوان اولين اقدام سياسى پر سر و صداى ايران لقب گرفت .(299) اين اقـدام بـه مـنـزله تـعـطـيـلى كـليـه فـعـاليـتـهـاى ضـد فـلسـطـيـنـى و ضـد عـربـى سـفـارت اسـرائيـل در حـسـاسـتـرين نقطه خاورميانه بود كه كمك بزرگى به نهضت فلسطين تلقى مى شد.
2 ـ اعـلام روز قـدس
3 ـ كـمكهاى انسان دوستانه
4 ـ تـلاشـهـاى ديـپـلمـاتـيـك
از آنجا كه دفاع از آرمان فلسطين از اولويت خاصّى در سياست جمهورى اسلامى برخوردار است ، مـخالفت با سياستهاى ضد فلسطينى و قطع رابطه با كشورهاى خائن به آرمان فلسطين از اقـدامـات ديـپـلمـاتيك كشور ما بوده است هرچند ضررهاى مادى از اين ناحيه به كشور ما وارد شده است .(300)
5 ـ مـخـالفـت بـا طـرحـهـاى صـلح
طـرح سـازش غـزّه اريـحـا كـه امـيـد مـبـارزه ضـد صـهـيـونـيـسـتـى را كـمـرنگ مى كند، تنها، به دليـل مـخالفت جمهورى اسلامى ايران و استمرار قيام مردمى در سرزمينهاى اشغالى با شكست رو بـه رو شده است .
جمهورى اسلامى ايران توانسته است امواج پراكنده مخالفين سازش را در يك صـف واحـد و منسجم قرار دهد. مخالفت ايران با پيمان سازش از چنان تأثيرى برخوردار است كه روند كلى سازش را به شكست كشانده است .
تأثير انقلاب اسلامى بر نهضت فلسطين
تـأثـيـر مهم ديگر انقلاب اسلامى بر نهضت فلسطين استمرار قيام در شرايط دشوار سازش سـران عـربـى بـا رژيـم صـهـيـونـيستى است . مردم فلسطين با اميد به اينكه جمهورى اسلامى پشتيبان واقعى آنهاست ، به مبارزات خود ادامه داده و طرحهاى سازش را به شكست كشانده اند.
پی نوشتها :
284 ـ شناسايى دوفاكتو به معناى شناسايى موقت است .
285 ـ ر.ك : جـهـان زيـر سـلطـه صـهيونيسم ، ص 32، انتشارات سپاه پاسداران ، تهران ، 1361.
286 ـ تـاريـخ افـتـتـاح سـفـارت رژيـم صـهـيـونـيـسـتـى در تـهـران ، بـه دليل موج مخالفتهاى مردمى ناشى از افتتاح رسمى آن ، معلوم نيست .
287 ـ بـعـدهـا مـعـلوم شـد كـه اقـدامـات يـهـود آزارى در عـراق ، گـوشه اى از اقدامات آنتى سـمـيتيستى (Semitist -SAntoi) صهيونيستها در راستاى موجّه نشان دادن مهاجرت يهوديها به اسرائيل ، بوده است (ر.ك : توطئه جهانى ، محمد تقى تقى پور).
288 ـ ايـن پـيـمـان پـس از پـيروزى انقلاب اسلامى به پيمان همكاريهاى منطقه اى O.C.E (اِكو) تغيير نام يافت .
289 ـ جهان زير سلطه صهيونيسم ، ص 46.
290 ـ همان .
291 ـ همان ، ص 48.
292 ـ همان ، ص 46.
293 ـ ظهور و سقوط سلطنت پهلوى ، خاطرات ارتشبد سابق حسين فردوست ؛ ج 1، ص 442 ـ 446.
294 ـ جهان زير سلطه صهيونيسم ، دفتر سياسى سپاه ، ص 45.
295 ـ ايـران اسـلامـى در بـرابـر صـهـيـونـيـسـم ، سـيـد جلال الدين مدنى ، ص 19، انتشارات سروش ، 1362.
296 ـ همان ، ص 80.
297 ـ جهان زير سلطه صهيونيسم ، ص 5.
298 ـ بـخـش زيـادى از بـيـانـات حـضـرت امام قبل از تبعيد ايشان به تركيه در مورد خطر اسرائيل است .
299 ـ جـبـهـه نـجات اسلامى فلسطين ، زامل سعيدى ، ص 99، دفتر مطالعات سياسى و بين المللى ، 1370.
300 ـ قـطـع رابـطـه با مصر، به دليل مطالبات ما از آن كشور، زيانهاى فراوانى را در پى داشت .
فهرست منابع :
قرآن كريم .
از كجا تا كجا، ناصر السعيد، ترجمه ابوميثم ، موسسه تحقيقاتى علمى الغدير، 1360.
اسـرائيـل ، اسـطـوره هـا و واقـعـيـتـهـا، لوكـرنيف ، ترجمه مازيار، تهران انتشارات ابوريحان ، 1359.
اسـرائيـل پـايـگـاه امـپـرياليسم و حركتهاى اسلامى فلسطينى ، سيد هادى خسروشاهى ، تهران دفتر نشر فرهنگ اسلامى ، 1370.
اسـرائيـل فـاشـيـسـم جـديـد، مـحـمـدحسن وزيرى كرمانى ، تهران ، بنگاه ترجمه و نشر كتاب ، 1359.
اسـتـراتـژى صـهيونيسم در منطقه عربى و كشورهاى همجوار آن ، موسسه الارض ويژه مطالعات فلسطين ، تهران ، انتشارات بين المللى اسلامى ، 1363.
اطلاعات (روزنامه)
انقلاب اسلامى و جنبشهاى اسلامى در خاورميانه ، مجموعه مقالات پيرامون جهان سوم ، حميد احمدى ، تهران ، نشر سفير، 1369.
ايـران اسـلامـى در بـرابـر صـهـيـونيسم ، سيد جلال الدّين مدنى ، تهران ، انتشارات سروش ، 1362.
پرونده فلسطين ، حكم دروزه ، ترجمه كريم زمانى ، بى جا، انتشارات بعثت ، بى تا.
تاريخ اورشليم (بيت المقدس) ، سيد جعفر حميدى ، تهران ، انتشارات اميركبير، 1364.
تـاريـخ شـصـت سـاله فـلسـطـيـن ، امـيـل غـورى ، تـرجـمـه عبدالرسول جامعى ، تهران ، نشر ناشر، 1362.
تـاريخ معاصر كشورهاى عربى ، گروه نويسندگان آكادمى شوروى ، ترجمه حسين روحانى ، تهران ،انتشارات توس ، 1367.
تـاريـخ نـويـن فـلسـطـيـن ، عبدالوهّاب كيّالى ، ترجمه محمد جواهر كلام ، تهران انتشارات امير كبير، 1366.
ترس و اميدوارى ، هرمز همايون پور، تهران ، انتشارات كتاب سرا، 1354.
تـوطئه جهانى ، پژوهشى پيرامون صهيونيسم جهانى ، محمد تقى تقى پور، سازمان تبليغات اسلامى ، 1367.
تـوطـئه كـمـونـيـزم ، مـاكسيم رودنسون و ايزاك دويچر، ترجمه هزار خانى ، تهران ، انتشارات رواق ، 1357.
جبهه نجات ملى فلسطين ، زامل سعيدى ، تهران ، دفتر مطالعات سياسى و بين المللى ، 1370.
جغرافياى سياسى خاورميانه و شمال آفـريـقـا، آلاسـدايـر درايسدل و جرالد اچ بليك ، ترجمه دُرّه مير حيدر، تهران ، انتشارات دفتر مطالعات سياسى و بين المللى .
جمهورى اسلامى ، (روزنامه) .
جـنـگ اعـراب و اسـرائيـل ، ناصر اسكويى ، تهران ، شركت سهامى چاپ و انتشارات كتب ايران ، 1346.
جهان اسلام (روزنامه) .
جهان زير سلطه صهيونيسم ، دفتر سياسى سپاه ، تهران ، انتشارات سپاه پاسداران ، 1361.
حقايقى درباره صهيونيسم ، رمان برادسكى ، ترجمه م . احمدآبادى ، انتشارات كتيبه ، 1358.
خاورميانه (فصلنامه) ، خاورميانه در قرن بيستم ، ژان پى ير درينيك ، ترجمه فرنگيس اردلان ، بى جا، انتشارات جاويدان ، 1368.
خداحافظ اسرائيل ، افرايم سولا، ترجمه فرامرزى ، تهران ، نشر آرمان ، 1357.
خـطـر جـمـود بـراى جهان اسلام و ايران ، سيد غلامرضا سعيدى ، بى جا، انتشارات معراج ، بى تا.
درباره فلسطين ، ماكسيم رودنسون و ايزاك دويچر، ترجمه هزارخانى ، تهرانى انتشارات رواق ، 1357.
دولت اسرائيل ، گالينا نيكيتينا، ترجمه ايرج مهدويان ، تهران ، انتشارات پيشگام ، 1359.
دومـيـن رسـتـاخـيـز عـرب ، كـليـمـچ جان ، ترجمه رحمت الله صالحى ، تهران ، انتشارات سپهر، 1352.
سرگذشت فلسطين يا كارنامه سياه استعمار، اكرم زعيتر، ترجمه على اكبر هاشمى رفسنجانى ، قم ، دفتر تبليغات اسلامى ، 1362.
سـيـاسـت و حـكـومـت در فلسطين اشغالى ، مصطفى ملكوتيان ، تهران ، انتشارات دانشگاه تربيت مدرس (جزوه) .
صـلح بـدون سـاف ، مـارتـيـن ايـنـديـك ، تـرجـمـه گـروه مـطـالعـه روابـط بـيـن الملل .
ظهور و سقوط سلسله پهلوى ، حسين فردوست ، تهران ، انتشارات اطلاعات ، 1370.
العالم (مجله) .
كيهان (روزنامه) .
گيتاشناسى كشورها، محمود محجوب و فرامرز ياورى ، تهران ، انتشارات گيتاشناسى .
ما و مسأله فلسطين ، جمال عبدالناصر، ترجمه ابراهيم يوسفى ، انتشارات آرمان ، 1351.
مـسـأله فـلسـطـيـن ، گـزارش كنفرانس حقوقدانان عرب در الجزاير، ترجمه اسد الله مبشّرى ، شركت سهامى انتشارات خوارزمى .
مـاجـراى اسـرائيـل ، صـهـيـونـيـسـم سـيـاسـى ، روژه گـارودى ، تـرجمه منوچهر بيات مختارى ، مشهد،آستان قدس رضوى ، 1364.
نـظـم نـويـن جـهـانـى ،هـوشـنـگ امـيـراحمدى ، ترجمه سعيدى ،اطلاعات سياسى اقتصادى ،شماره 55ـ56.
واقعيتهاى جامعه اسرائيل ، جك برن استين ، ترجمه محمود افتخار زاده ، بى جا، بى نا، بى تا.
/ن