کودکي که هرگز بزرگ نمي شود!

اگر خواننده پر و پا قرص سر نخ باشيد حتماً درباره کودکان مبتلا به پروگريا چيزهايي شنيده ايد؛ بچه هايي که در سن کودکي، پير مي شوند و تمام علائم و نشانه هاي انسان هاي پير از سفيد شدن مو تا ريختن دندان ها در آنها ظاهر مي شود.« بروک گرين برگ» درست برعکس آنهاست و با اينکه 17 سال از تاريخ تولدي که در شناسنامه
سه‌شنبه، 23 شهريور 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کودکي که هرگز بزرگ نمي شود!

کودکي که هرگز بزرگ نمي شود!
کودکي که هرگز بزرگ نمي شود!


 

نويسنده: سامرا قلي زاده




 

اين دختر 17 ساله آمريکايي با يکي از بيماري هاي عجيب قرن دست و پنجه نرم مي کند
 

اگر خواننده پر و پا قرص سر نخ باشيد حتماً درباره کودکان مبتلا به پروگريا چيزهايي شنيده ايد؛ بچه هايي که در سن کودکي، پير مي شوند و تمام علائم و نشانه هاي انسان هاي پير از سفيد شدن مو تا ريختن دندان ها در آنها ظاهر مي شود.« بروک گرين برگ» درست برعکس آنهاست و با اينکه 17 سال از تاريخ تولدي که در شناسنامه اش ثبت شده مي گذرد اما هنوز مثل بچه هاي يک ساله به نظر مي رسد! بيماري بروک آن قدر عجيب و نادر است که هنوز تحقيقات پزشکان بر روي او ادامه دارد.

کودکي که هرگز بزرگ نمي شود!

بروک گرين برگ در هشتم ژانويه سال 1993 در بيمارستان « سيناي» مريلند متولد شد. او يک ماه قبل از موعد مقرر به دنيا آمد و هنگام تولد فقط 1/8 کيلوگرم وزن داشت. در شش سال اول زندگي بروک با بيماري هاي زيادي دست و پنجه نرم کرد؛ بيماري هايي مثل زخم معده حاد و حتي تشنج.

کودکي که هرگز بزرگ نمي شود!

وقتي که او به سن پنج سالگي رسيد ناگهان به حالت کما رفت، پزشکان معالج بروک تشخيص دادند که اين کودک پنج ساله مبتلا به تومور مغزي شده است.

کودکي که هرگز بزرگ نمي شود!

خيلي ها از زنده ماندن او قطع اميد کردند اما بروک بعد از 14 روز به هوش آمد و در کمال تعجب بعد از انجام آزمايشات مجدد، ديگر هيچ توده اي در مغز او ديده نشد و به اعتراف پزشک معالجش، منبع آن بيماري همچنان رازي سر به مهر باقي ماند. روزها مي گذشت اما بروک همچنان مثل يک کودک يک ساله بود و اصلاً رشد نمي کرد. با انجام تحقيقات زياد، بالاخره اعضاي تيم پزشکي، به اين نتيجه رسيدند که در کروموزم يک او، جهش ژني اي به وجود آمده که علت آن ناشناخته است به خاطر همين اسم بيماري او را سندروم ايکس گذاشتند. در سال 2006 وقتي دامنه تحقيقات گسترده تر شد، دکتر «ريچارد واکر» يکي از استادان دانشکده پزشکي جنوب فلوريدا در مورد بيماري بروک اين طور توضيح داد که اعضاي بدن بروک مانند يک عضو واحد رشد نمي کنند اما هريک از اجزا به طور جداگانه و جدا از عضو ديگر رشد مي کنند.

کودکي که هرگز بزرگ نمي شود!

با اينکه در ابتدا علت بيماري بروک جهش ژني تشخيص داده شد اما در آزمايشات بعدي هيچ اختلال ژنتيکي يا جهش ژني در اين دختر مشاهده نشد. در سال 2009 بروک تحت آزمايش هاي بيشتري قرار گرفت و دکتر واکر هنگام اعلام نتيجه آزمايش ها گفت: «تغييرات اندکي در مغز بروک مشاهده شده اما رشد مغزي بروک فقط به اندازه يک کودک تازه متولد شده است. اما بخش هاي ديگر بدن او تقريباً به همان حالت باقي مانده و به نظر مي رسد که هيچ ارتباطي با مغز ندارند».

کودکي که هرگز بزرگ نمي شود!

حالا با اينکه 17 سال از عمر بروک گرين برگ مي گذرد اما رشد ذهني اين دختر به اندازه يک کودک نه ماهه تا يک ساله تخمين زده شده و او فقط 7/3 کيلوگرم وزن دارد. توانايي هايش هم به اندازه توانايي هاي بچه هاي چند ماهه است و حتي نمي تواند حرف بزند. استخوان هايش هم رشد کمي داشته اند و هنوز دندان هاي شيري اش هم نيفتاده اند. دکتر واکر مي گويد: «ما معتقديم که شرايط فعلي بروک موقعيت بسيار مناسبي براي جامعه پزشکي است تا با تحقيق و بررسي به روي آن، به راز روند افزايش سن در انسان ها پي برده شود».
منبع:همشهري سرنخ، شماره 46



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.