طرز تهیه کیک چند لایه لیمو با فراستینگ پنیر خامه ای

در این مطلب قصد داریم شما را با طرز تهیه یک نوع کیک لیمویی بسیار خوش طعم و زیبا آشنا کنیم.
دوشنبه، 3 بهمن 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه کیک چند لایه لیمو با فراستینگ پنیر خامه ای

مواد لازم برای تهیه کیک لیمویی

مواد غذایی مقدار
آرد همه منظوره الک شده سه پیمانه (354 گرم)
بکینگ پودر دو و نیم قاشق چای خوری
جوش شیرین یک دوم قاشق چای خوری
نمک یک دوم قاشق چای خوری
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق یک پیمانه (230 گرم)
شکر گرانول سفید یک و سه چهارم پیمانه (350 گرم)
تخم مرغ بزرگ، به دمای اتاق رسیده سه عدد
عصاره وانیل خالص دو قاشق چای خوری
شیر کامل، به دمای اتاق رسیده یک پیمانه (240 میلی لیتر)
پوست لیمو یک قاشق غذا خوری (حدود 2 عدد لیمو)
آب لیموی تازه (آب حدود 2 عدد لیمو) یک سوم پیمانه (80 میلی لیتر)


مواد لازم برای تهیه فراستینگ  پنیر خامه ای

مواد غذایی مقدار
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق یک پیمانه (230 گرم)
پنیر خامه ای پرچرب، نرم شده در دمای اتاق هشت اونس (224 گرم)
شکر قنادی چهار و نیم پیمانه (540 گرم)
آب لیموی تازه دو قاشق غذا خوری (30 میلی لیتر)
عصاره وانیل خالص یک قاشق چای خوری
نمک به مقدار لازم


طرز تهیه کیک لایه ای لیمو با کره و پنیر خامه ای لیمویی

کیک لیمویی از کیک های خوشمزه و معروف فرانسوی می باشد و امروزه پخت این کیک نه تنها در فرانسه بلکه در بسیاری از کشورها رواج دارد. برای تهیه کیک لیمویی که در ادامه آموزش می دهیم، از لیموی تازه استفاد می شود که طعم آن را به مراتب دلپذیرتر می کند و در نهایت آن را با فراستینگ کره و پنیر خامه ای می پوشانیم و با برش هایی از لیمو تزئین می کنیم، با راسخون همراه باشید تا با دستور پخت این کیک خوشمزه و بی نظیر آشنا شوید.

برای تهیه این کیک در کل به چهار ساعت زمان نیاز داریم که سی دقیقه آن برای آماده سازی مواد اولیه، بیست و و پنج دقیقه برای پخت و الباقی برای تزئین و خنک کردن کیک صرف می شود. همچنین با مواد اولیه اشاره شده در این دستور تهیه، می توانیم برای ده الی دوازده نفر کیک آماده کنیم.

مرحله اول: گرم کردن فر و آماده کردن قالب
فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتیگراد) روشن می کنیم تا گرم شود. سپس سه قالب کیک 8 اینچی را چرب کرده و داخل آن ها را با کاغذ روغنی می پوشانیم و سپس کاغذ روغنی را نیزچرب می کنیم.
نکته: کاغذ روغنی به کیک ها کمک می کند تا به راحتی از قالب ها جدا شوند.

مرحله دوم: ترکیب کردن مواد خشک
سه پیمانه (354 گرم) آرد، دو و نیم قاشق چای خوری بیکینگ پودر، یک دوم قاشق چای خوری جوش شیرین و یک دوم قاشق چای خوری نمک را در یک کاسه متوسط ریخته و باهم مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله سوم: ترکیب کردن مواد تر
با استفاده از همزن دستی یا برقی و در یک کاسه جداگانه، یک پیمانه (230 گرم) کره و یک و سه چهارم پیمانه (350 گرم) شکر را با سرعت بالا به مدت سه دقیقه هم می زنیم تا یکدست و کرم رنگ شوند. در صورت نیاز، کناره ها و کف کاسه را با یک کاردک پلاستیکی می تراشیم.
در ادامه سه عدد تخم مرغ و دو قاشق چای خوری عصاره وانیل را اضافه می کنیم وبا دور تند همزن حدود دو دقیقه دیگر هم می زنیم تا مخلوط شوند. در صورت نیاز کناره ها و کف کاسه را بالیسک می تراشیم و وسط کاسه جمع می کنیم.

مرحله چهارم: ترکیب کردن مواد خشک و مواد تر (درست کردن مایه کیک)
در این مرحله همزن را روی سرعت کم قرار می دهیم و مواد خشک الک شده را به آرامی به مواد تر اضافه می کنیم و هم می زنیم و در حالی که همزن هنوز روشن است، یک پیمانه (240 میلی لیتر) شیر، یک قاشق غذا خوری (حدود 2 عدد لیمو) پوست لیمو و یک سوم پیمانه (80 میلی لیتر) آب لیموی تازه (آب حدود 2 عدد لیمو) را اضافه می کنیم و فقط تا زمانی که ترکیب شوند مخلوط می کنیم.
نکته: ممکن است لازم باشد همه مایه کیک را با دست هم بزنیم تا مطمئن شویم که ته کاسه آرد گلوله ای شده ای وجود ندارد.
نکته: مایه کیک کمی غلیظ خواهد شد.

مرحله پنجم: پختن کیک
ابتدا مایه کیک را به طور مساوی در قالب های کیکی که از قبل آماده کرده ایم می ریزیم و هر کدام را روی سطح کار می کوبیم تا هوای داخل آن ها خارج شود و حفره های هوا روی سطح آن ها ظاهر شود.
سپس قالب ها را داخل فر می گذاریم و حدود 21 تا 26 دقیقه یا تا زمانی که کیک ها کاملا پخته شوند، آن ها را می پزیم.
نکته: برای تست پخت، یک خلال دندان را در مرکز کیک فرو کنید اگر تمیز بیرون بیاید، کیک پخته است.

مرحله ششم: خنک کردن کیک ها
بعد از سپری شدن مدت زمان پخت کیک ها را از فر خارج کرده و اجازه می دهیم در قالب هایشان بمانند و کمی خنک شوند سپس کیک ها را از قالب بیرون می آوریم و روی توری سیمی می گذاریم تا کاملا خنک شوند.
نکته: کیک ها باید قبل از فراستینگ و مونتاژ شدن کاملا خنک باشند.
نکته: کیک های پخته شده پف دار هستند، اما ضخیم نیستند. ارتفاع آنها حدود 1 تا 1.5 اینچ می باشد.

مرحله هفتم: آماده کردن فراستینگ
در یک کاسه بزرگ و با استفاده از همزن دستی یا برقی، یک پیمانه (230 گرم) کره را با سرعت متوسط حدود دو دقیقه ​​هم می زنیم تا کرم رنگ شود. سپس هشت اونس (224 گرم) پنیر خامه ای را به آن اضافه می کنیم و با همزن مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شوند.
در ادامه چهار و نیم پیمانه (540 گرم) شکر شیرینی پزی، دو قاشق غذا خوری (30 میلی لیتر) آب لیمو و یک قاشق چای خوری عصاره وانیل را اضافه می کنیم و با سرعت کم هم می زنیم و بعد سرعت را زیاد می کنیم و سه دقیقه دیگر مخلوط می کنیم.
نکته: اگر فراستینگ خیلی رقیق است، شکر شیرینی‌پزی بیشتر، اگر فراستینگ خیلی غلیظ است، آب لیمو بیشتری اضافه کنید،
نکته: فراستینگ را بچشید اگر خیلی شیرین است، کمی نمک اضافه کنید. (من همیشه کمی نمک اضافه می کنم!)

طرز تهیه کیک چند لایه لیمو با فراستینگ پنیر خامه ای

مرحله هشتم: چیدمان و تزئین کیک
با استفاده از یک چاقوی دندانه دار بزرگ، یک لایه نازک از روی کیک ها برش می دهیم تا سطحی صاف ایجاد کنیم و در اصطلاح کیک هار ا تراز کنیم.
نکته: می توانید خرده های کیک را دور بریزید و یا آن را پودر کنید و در آخز به عنوان تزئین استفاده کنید.
حالا ابتدا یک لایه از کیک ها را روی پایه کیک یا صفحه گردان کیک قرار می دهیم و روی آن را به طور یکنواخت با حدود یک پیمانه از فراستینگ می پوشانیم.
بعد لایه دوم کیک را روی آن قرار می دهیم و روی آن را هم به طور مساوی با حدود یک پیمانه از فراستینگ می پوشانیم.
در آخر لایه سوم کیک را روی آن ها قرار می دهیم و مابقی فراستینگ را به صورت لایه ای نازک در تمام قسمت های بالا و کناره ها پخش می کنیم و با استفاده از پالت خامه کشی آن را صاف می کنیم.
اختیاری: می توانید روی کیک را با مقداری خامه فرم گرفته خانگی تزئین کنید به این صورت که مقداری از خامه را داخل قیف با ماسوره (Wilton B8) بریزید و روی کیک پایپ کنید و روی هر کدام یک برش کوچک از لیمو قرار دهید.
نکته کلیدی: قبل از برش دادن، کیک را حداقل 30 تا 45 دقیقه در یخچال قرار می دهیم. این به کیک کمک می کند شکل خود را هنگام برش حفظ کند.

طرز تهیه کیک چند لایه لیمو با فراستینگ پنیر خامه ای

طرز تهیه کیک چند لایه لیمو با فراستینگ پنیر خامه ای

مرحله آخر: سرو و نگهداری کیک
کیک تزئین شده را به یک ظرف مناسب منتقل می کنیم و برش می زنیم و به همراه یک فنجان چای یا قهوه سرو می کنیم و روی باقی مانده آن را محکم می پوشانیم و به مدت پنج روز در یخچال نگهداری می کنیم.

در آخر به نکاتی جهت بهتر شدن دستو پخت اشاره می کنیم
دستورالعمل‌ آماده کردن کیک از قبل: لایه‌های کیک را می‌توانید از شب قبل بپزید، خنک کنید و محکم بپوشانید. به همین ترتیب، فراستینگ را می توانید آماده کنید و سپس روی آن را بپوشانید و یک شب در یخچال قرار دهید. زمانی که می خواهید از فراستینگ استفاده کنید اجازه دهید به مدت 10 دقیقه در دمای اتاق بماند تا کمی نرم شود.

دستورالعمل انجماد: کیک خامه کشی شده یا لایه های کیک بدون فراست را می توانید ۲ تا ۳ ماه منجمد کنید. برای یخ زدایی هم کافی است یک شب در یخچال قرار دهید و قبل از تزئین و سرو به دمای اتاق برسانید.

ابزارهای مورد نیاز برای تهیه دستور پخت: میکسر پایه دار | قالب های گرد 8 اینچی | پالت خامه کشی | قیف (یکبار مصرف یا قابل استفاده مجدد) | ماسوره طرح ویلتون B8 | پایه کیک یا صفحه گردان

آرد: آرد همه منظوره را قبل از اندازه گیری حتما الک کنید.

شیر کامل: می‌توانید از شیر کم‌چرب به جای آن استفاده کنید، اما توجه کنید که طعم کیک به آن اندازه غنی و مرطوب نخواهد بود.

باترکریم پنیر خامه ای وانیلی: برای فراستینگ پنیر خامه ای وانیلی، آب لیمو را می توانید با شیر یا خامه غلیظ در فراستینگ جایگزین کنید. یک چهارم قاشق چای خوری عصاره وانیل خالص اضافه کنید.

کیک 2 لایه: برای تهیه کیک 2 لایه، مایه کیک را به طور مساوی بین دو قالب کیک 9 اینچی تقسیم کنید. در این صورت زمان پخت طولانی تر خواهد بود. از یک خلال دندان برای تست آماده بودن استفاده کنید.

کاپ کیک لیمویی: با این دستور تعداد زیادی کاپ کیک لیمویی می توانید درست کنید. کپسول های کاپ کیک را تا دو سوم ظرفیت پر کنید و به مدت 18 تا 22 دقیقه بپزید. برای تست آماده بودن از خلال دندان استفاده کنید.

کیک 9×13 اینچی: مایه کیک را در یک قالب 9×13 اینچی بریزید. قالب را تا دو سوم ظرفیت آن پر کنید. زمان پخت نزدیک به 40 دقیقه خواهد بود. از یک خلال دندان برای تست آماده بودن استفاده کنید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.