طرز تهیه کیک یخچالی

در این مطلب قصد داریم شما عزیزان را با طرز تهیه یک نوع کیک یخچالی بی نظیر آشنا کنیم. در ادامه این مطلب همراه ما باشید.
سه‌شنبه، 4 بهمن 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه کیک یخچالی

مواد لازم برای تهیه مایه کیک یخچالی

مواد غذایی مقدار
شکلات نیمه شیرین یا شیری، ریز خرد شده سه تخته چهار اونسی (339 گرم)
خامه غلیظ یک و نیم پیمانه (360 میلی لیتر)
سفیده تخم مرغ، به دمای اتاق رسیده شش عدد
شکر گرانول سفید یک و نیم پیمانه (300 گرم)
کرم تارتار سه چهارم قاشق چای خوری
عصاره وانیل خالص یک قاشق چای خوری
کراکر گراهام سی تا سی و شش عدد (کمی بیشتر از 1 جعبه استاندارد)


طرز تهیه کیک یخچالی

کیک یخچالی یکی از انواع کیک های ساده و خوشمزه خانگی است که بدون نیاز به فر درست می شود، بنابراین اگر دورهمی در پیش دارید و به فر دسترسی ندارید این کیک ایده بسیار خوبی است. پس با راسخون همراه باشید تا با دستور پخت این کیک فوق العاده آشنا شوید.

برای تهیه این کیک در کل به سیزده ساعت زمان نیاز داریم که یک ساعت آن برای آماده سازی مواد اولیه، پنج دقیقه برای پخت و الباقی برای خنک کردن و تزئین صرف می شود. همچنین با مواد اولیه اشاره شده در این دستور می توانیم برای دوازده نفر کیک آماده کنیم.
نکته: این کیک از چهارده لایه تشکیل می شود.

مرحله اول: آماده کردن قالب
یک قالب مربعی به ابعاد 9×9 یا 8×8 اینچ را با کاغذ روغنی می پوشانیم و گوشه های آن را از قالب بیرون می گذاریم تا هنگام خارج کردن کیک کار راحت تری داشته باشیم. این کار برش و سرو کیک را آسان تر می کند.

مرحله دوم: آماده کردن گاناش شکلاتی
سه تخته چهار اونسی (339 گرم) شکلات خرد شده را در یک کاسه مقاوم در برابر حرارت می ریزیم و کنار می گذاریم. در ادامه یک و نیم پیمانه (360 میلی لیتر) خامه را در یک قابلمه کوچک ریخته و روی حرارت متوسط گرم می کنیم تا به آرامی شروع به جوشیدن کند.
خامه آب شده را روی شکلات می ریزیم  و می گذاریم دو تا سه دقیقه بماند تا شکلات به آرامی نرم شود بعد خیلی آهسته آن را هم می زنیم تا کاملا باهم ترکیب شده و شکلات ذوب شود. سپس روی آن را می پوشانیم و در یخچال می گذاریم و آماده می شویم برای درست کردن مرنگ مارشمالو.
نکته: گاناش را می توانید از سه روز قبل آماده کنید، بپوشانید و در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه کیک یخچالی

مرحله سوم: درست کردن مرنگ مارشمالو
شش عدد سفیده تخم مرغ، یک و نیم پیمانه (300 گرم) شکر و سه چهارم قاشق چای خوری کرم تارتار را در یک کاسه مقاوم در برابر حرارت می ریزیم. کاسه را روی یک قابلمه که تا ارتفاع دو اینچی با آب پر شده و در حال جوش است، قرار می دهیم و حدود چهار دقیقه به طور مداوم مواد را هم می زنیم تا شکر حل شده و مخلوط رقیق شود.
نکته: توجه داشته باشید که کاسه با آب در حال جوش در تماس نباشد

در ادامه یک قاشق چای خوری عصاره وانیل را به آن اضافه می کنیم، سپس با استفاده از یک همزن دستی یا برقی، با سرعت بالا به مدت 5 تا 6 دقیقه هم می زنیم تا قله های براق سفت شکل بگیرد حالا از روی بخار آب بر می داریم و می رویم سراغ مونتاژ کردن کیک.
نکته:  کاسه حاوی مرنگ را از روی قابلمه آب جوش بر می داریم و روی آن را محکم می پوشانیم و تا 2 روز در یخچال قرار می دهیم. از مرنگ به عنوان رویه استفاده می کنیم.

طرز تهیه کیک یخچالی

مرحه چهارم: مونتاژ کردن کیک
نکته: اگر مرنگ مارشمالو و گاناش هنگام جمع کردن کیک هنوز کمی گرم هستند، نگران نباشید اشکالی ندارد.
یک لایه بسیار نازک از مرنگ را کف قالبی که آماده کردیم می مالیم.
نکته: نیازی به یکنواخت مالیدن مرنگ نیست. این کار فقط به این دلیل است که کراکر به قالب بچسبد. بهترین کاری را که می توانید با مرنگ مارشمالو انجام دهید زیرا چسبناک است.

به آرامی آن را پخش می کنیم و روی آن را با یک لایه کراکر گراهام می پوشانیم. برای چیدمان یکنواخت باید آن ها را از هم جدا کنید. سپس روی آن را با یک لایه مرنگ مارشمالو، سپس یک لایه کراکر گراهام، سپس یک لایه گاناش شکلاتی، سپس یک لایه کراکر گراهام، سپس یک لایه دیگر از مرنگ مارشمالو، می پوشانیم و داخل یخچال قرار می دهیم.
نکته: این کار را در مجموع به صورت 6 لایه کراکر گراهام، 4 لایه مرنگ مارشمالو (شامل لایه نازک پایینی) و 3 لایه گاناش شکلاتی تکرار کنید.
نکته: لایه های تشکیل دهنده به این ترتیب خواهد بود مرنگ مارشمالو فوق نازک، کراکر گراهام، مرنگ مارشمالو، کراکر گراهام، شکلات، کراکر گراهام، مرنگ مارشمالو، کراکر گراهام، شکلات، کراکر گراهام، مرنگ مارشمالو، کراکر گراهام، شکلات.

مرحله آخر: ریختن مرنگ روی کیک
مرنگ مارشمالو را از یخچال خارج می کنیم و آن را با چنگال هم می زنیم. سپس کیک را از یخچال خارج می کنیم، سپس آن را از قالب خارج می کنیم و روی یک بشقاب یا تخته برش مقاوم در برابر حرارت قرار می دهیم و مرنگ مارشمالو را روی آن پخش می کنیم. می توانیم کیک را فوراً سرو کنیم یا آن را به مدت 1 ساعت در یخچل قرار دهیم و سپس سرو کنیم یا مرنگ را با فندک آشپزخانه حرارت می دهیم و برشته می کنیم و بلافاصله سرو می کنیم. روی باقی مانده کیک را محکم می پوشانیم و حداقل دوازده ساعت و حداکثر دو روز در یخچال قرار می دهیم.
نکته: می توانید کاغذ روغنی را قبل از حرارت دادن مرنگ جدا کنید

طرز تهیه کیک یخچالی

در آخر به نکاتی جهت بهتر شدن دستور پخت اشاره می کنیم
دستورالعمل آماده سازی کیک از قبل: گاناش را می توانید از قبل آماده کنید. کل کیک را (بدون استفاده از مرنگ) نیز می توانید مونتاژ کنید و تا 2 روز در یخچال نگهداری کنید. می توانید مرنگ را به اندازه ای که برای فیلینگ لازم است درست کنید و کیک را مونتاژ کنید و تا یک ماه در فریزر بگذاریدو بعد از یخ زدایی به اندازه کافی مرنگ تهیه کنید و روی کیک بمالید و سرو کنید. در ادامه به مقادیر لازم اشاره می شود:

مواد لازم برای تهیه مرنگ جهت فیلینگ
چهار عدد سفیده تخم مرغ
یک پیمانه (200 گرم) شکر گرانول سفید
نصف قاشق چای خوری کرم تار تار
سه چهارم قاشق چای خوری عصاره وانیل

مواد لازم برای تهیه مرنگ جهت رویه
دو عدد سفیده تخم مرغ
نصف پیمانه (100 گرم) شکر گرانول سفید
یک چهارم قاشق چایخوری کرم تار تار
یک چهارم قاشق چای خوری عصاره وانیل

نکته: برای یخ زدایی لازم است کیک را یک شب در یخچال قرار دهید

ابزارهای مورد نیاز برای تهیه دستور پخت: میکسر پایه دار | کاسه مخلوط کن شیشه ای | قالب مربع 9 اینچی | فندک آشپزخانه | ظرف مناسب سرو

مرنگ: بعد از مونتاژ کردن کیک به اندازه ای که برای رومال کیک لازم است ( یک پیمانه پر) از مرنگ بر می داریم و وقتی کیک را از یخچال خارج کردیم و آماده سرو شدیم، قبل از مالیدن مرنگ روی آن مرنگ را با چنگال یا همزن به آرامی هم می زنیم.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما