طرز تهیه کیک گردو و زغال اخته

در این مطلب قصد داریم شما را با طرز تهیه یک نوع کیک گردوی بسیار نرم و لطیف که همراه با میوه زغال اخته خواهد بود آشنا کنیم.
يکشنبه، 16 بهمن 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه کیک گردو و زغال اخته

مواد لازم برای تهیه مایه کیک

مواد غذایی مقدار
آرد همه منظوره (الک شده) یک و نیم پیمانه (190 گرم)
بیکینگ پودر یک قاشق چای خوری
جوش شیرین یک چهارم قاشق چای خوری
نمک یک چهارم قاشق چای خوری
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق یک دوم پیمانه (115 گرم)
شکر گرانول سفید سه چهارم پیمانه (150 گرم)
تخم مرغ بزرگ، به دمای اتاق رسیده دو عدد
عصاره وانیل خالص یک قاشق چای خوری
خامه ترش پر چرب، به دمای اتاق رسیده یک دوم پیمانه (120 گرم)
شیر یا آب پرتقال، به دمای اتاق رسیده دو قاشق غذا خوری (30 میلی لیتر)
زغال اخته تازه یا یخ زده دو پیمانه (250 گرم)
گردوی تقریباً خرد شده دو سوم پیمانه (90 گرم)


مواد لازم برای تهیه رویه کیک

مواد غذایی مقدار
شکر قهوه ای تیره یا روشن بسته بندی شده یک سوم پیمانه (67 گرم)
آرد همه منظوره (الک شده) یک دوم پیمانه (63 گرم)
دارچین آسیاب شده یک قاشق چای خوری
کره بدون نمک، سرد و مکعبی شده یک چهارم پیمانه (چهار قاشق غذا خوری؛ 60 گرم)
گردوی تقریباً خرد شده دو سوم پیمانه (90 گرم)


مواد لازم برای تهیه آیسینگ (اختیاری)

مواد غذایی مقدار
شکر قنادی سه چهارم پیمانه (90 گرم)
شیر، خامه غلیظ یا آب پرتقال یک و نیم قاشق غذا خوری (22 میلی لیتر)
عصاره وانیل خالص (در صورت استفاده از آب پرتقال می توانید از آن صرفنظر کنید) یک دوم قاشق چای خوری


طرز تهیه کیک گردو و زغال اخته

کیکی که امروز می خواهیم آموزش دهیم ایده بسیار خوبی برای صبحانه، برانچ، میان وعده یا حتی دسر است. پس همراه ما باشید تا با دستور پخت آن آشنا شوید.
 
برای تهیه این کیک در کل به یک ساعت و بیست دقیقه زمان نیاز داریم که بیست دقیقه برای آماده سازی مواد اولیه، پنجاه دقیقه برای پخت و الباقی برای تزئین آن صرف می شود. همچنین با مواد اولیه اشاره شده در این دستور می توانیم برای ده نفر کیک آماده کنیم.
نکته: قبل از تهیه این کیک حتما دستور پخت و لوازم مورد نیاز را مطالعه و آماده نمایید تا به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنید.

مرحله اول: گرم کردن فر و آماده کردن قالب
فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتی گراد) روشن می کنیم تا گرم شود. در ادامه یک قالب با ظرفیت دو لیتر را چرب می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله دوم: ترکیب کردن مواد خشک
یک و نیم پیمانه (190 گرم) آرد، یک قاشق چای خوری بیکینگ پودر، چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین و یک چهارم قاشق چای خوری نمک را در یک کاسه متوسط می ریزیم و باهم مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله سوم: ترکیب کردن مواد تر
در یک کاسه دیگر و با استفاده از همزن دستی یا برقی، یک دوم پیمانه (115 گرم) کره و سه چهارم پیمانه (150 گرم) شکر را با سرعت بالا حدود دو دقیقه هم می زنیم تا کرمی و ترکیب شوند.
در ادامه همزن را با سرعت متوسط روشن می کنیم و دو عدد تخم مرغ را یکی یکی اضافه می  کنیم و بعد از هر بار اضافه کردن خوب هم می زنیم.
بعد یک قاشق چای خوری عصاره وانیل و یک دوم پیمانه (120 گرم) خامه ترش را نیز به موادمان اضافه می کنیم و هم می زنیم کناره ها و کف کاسه را با یک کاردک پلاستیکی می تراشیم و دوباره به میزان لازم هم می زنیم تا ترکیب شوند.

مرحله چهارم: ترکیب کردن مواد خشک و مواد تر (درست کردن مایه کیک)
در این مرحله همزن را با سرعت کم روشن می کنیم ومواد خشک را به همراه دو قاشق غذا خوری (30 میلی لیتر) شیر یا آب پرتقال به مواد تر اضافه می کنیم و هم می زنیم تا مخلوط و یکدست شوند.
نکته: توجه کنید که مواد را بیش از حد مخلوط نکنید. مایه کیک غلیظ خواهد شد.
در آخر دو پیمانه (250 گرم) زغال اخته و دو سوم پیمانه (90 گرم) گردو را داخل آن می ریزیم و به آرامی هم می زنیم تا ترکیب شوند.

طرز تهیه کیک گردو و زغال اخته

مرحله پنجم: ریختن مایه کیک در قالب
مایه کیک به دست آمده را در قالب آماده شده می ریزیم و پخش می کنیم و چند باز زوی سطح کار می کوبیم تا هوای داخل آن آزاد شود، سپس کنار می گذاریم.

مرحله ششم: آماده کردن رویه کیک
یک سوم پیمانه (67 گرم) شکر قهوه ای، یک دوم پیمانه (63 گرم) آرد و یک قاشق چای خوری دارچین را با هم در یک کاسه متوسط ​​می ریزیم و مخلوط می کنیم.
در ادامه یک چهارم پیمانه (چهار قاشق غذا خوری؛ 60 گرم) کره سرد را اضافه می کنیم و با ابزار شیرینی پزی یا چنگال (یا حتی با دستان خود) هم می زنیم تا کره با بقیه مواد مخلوط شود. در آخر دو سوم پیمانه (90 گرم) گردوی خرد شده را به آن اضافه و مخلوط می کنیم.

مرحله هفتم: ریختن رویه و پختن کیک
به طور یکنواخت مواد پودری را روی مایه کیک می ریزیم و پخش می کنیم حالا کیک را داخل فر می گذاریم و به مدت چهل الی پنجاه و پنج دقیقه آن را می پزیم.
نکته: زمان پخت بسته به ظرفی که استفاده می کنید بسیار متفاوت است. زمان پخت در یک تابه سرامیکی ضخیم بیشتر از یک قالب کمربندی فلزی طول می کشد.
نکته: مواظب باشید، کیک زمانی درست می شود که لبه ها قهوه ای شده و خلال دندانی که در مرکز آن فرو کرده اید تمیز بیرون بیاید. اگر متوجه شدید که در فر شما روی کیک خیلی زود قهوه ای می شود، آن را به آرامی با فویل آلومینیومی بپوشانید.

طرز تهیه کیک گردو و زغال اخته

مرحله هشتم: خنک کردن کیک
بعد از سپری شدن مدت زمان پخت کیک را از فر خارج کرده و به مدت 10 تا 15 دقیقه روی توری سیمی قرار می دهیم تا کمی خنک شود.

مرحله نهم: آماده کردن فراستینگ
در همین حین که کیک خنک می شود آیسینگ را درست می کنیم. به این ترتیب که سه چهارم پیمانه (90 گرم) شکر قنادی را در یک کاسه متوسط می ریزیم و یک و نیم قاشق غذا خوری (22 میلی لیتر) شیر، خامه غلیظ یا آب پرتقال به آن اضافه می کنیم و هم می زنیم تا شکر حل شود و یک مایه رقیقی حاصل شود. حالا آیسینگ را روی کیک داخل قالب که کمی هم گرم است می ریزیم و آن را به صورت مربعی برش می دهیم.

طرز تهیه کیک گردو و زغال اخته

مرحله آخر: سرو و نگهداری کیک
برش های کیک را در یک ظرف مناسب جمع می کنیم و همراه یک فنجان چای یا قهوه سرو می کنیم و باقیمانده کیک را می پوشانیم و می توانیم آن را تا یک روز در دمای اتاق و تا پنج روز در یخچال نگهداری کنیم.

در آخر به نکاتی جهت بهتر شدن دستور پخت اشاره می کنیم
دستورالعمل انجماد: کیک را طبق دستور پخت، بپزید و کاملا خنک کنید و سپس تا 3 ماه (با یا بدون مایه کیک) فریز کنید. برای یخ زدایی کافی است یک شب در یخچال قرار دهید و سپس به دمای اتاق برسانید و سرو کنید یا حتی می توانید فر را با دمای 300 درجه فارنهایت (149 درجه سانتیگراد) روشن و گرم کنید و کیک را به مدت 15 دقیقه داخل فر بگذارید. در آخر روی کیک اگر ساده است، حتما قبل از سرو آیسینگ بریزید.

قالب برای پخت کیک: از یک قالب پخت که 2 لیتر ظرفیت دارد، استفاده کنید. مانند: یک قالب پخت مربعی 9 اینچی، یک قالب کمربندی 9 اینچی یا 10 اینچی یا یک قالب 11×7 اینچی. استفاده از یک قالب کیک گرد معمولی 9 اینچی را توصیه نمی کنیم زیرا مایه کیک بسیار زیاد است لذا به طور یکنواخت پخته نمی شود.

خامه ترش: اگر خامه ترش ندارید، می توانید به جای آن از ماست معمولی یا یونانی استفاده کنید.

زغال اخته: اگر از زغال اخته خشک شده به جای زغال اخته تازه یا منجمد استفاده می کنید، به یک پیمانه (140 گرم) از آن نیاز دارید.

آیسینگ اختیاری : آیسینگ اختیاری است و با خیال راحت می توانید از آن صرف نظر کنید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.