اهمیت و جایگاه اربعین حسینی از دیدگاه مقام معظم رهبری

در این نوشتار، نگاهی اجمالی به اهمیت و جایگاه اربعین حسینی از دیدگاه رهبر انقلاب اسلامی و توصیه های معظم له به زائران اربعین حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام داریم.
يکشنبه، 7 اسفند 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
اهمیت و جایگاه اربعین حسینی از دیدگاه مقام معظم رهبری

طرح مسأله و ضروت بحث

راهپیمایی جهانی اربعین حسینی دارای جایگاه و اهمیت بسیار والاست و نقش موثری در اتحاد جهان اسلام حول محور امام حسین علیه السلام جهت حفظ و پاسداشت ارزش ها و شعائر اسلامی و تقویت روحیه مبارزه با ظلم و استکبار دارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره توجهی بسیار عمیق و دقیق به نهضت عاشورا و اربعین حسینی داشته و در مناسبت‌های مختلف به تبیین و روشنگری پیرامون این بزرگ‌ترین واقعه تاریخ اسلام پرداخته‌اند.

ویژگی خاصی که در بیانات معظم له در این زمینه به خوبی قابل مشاهده می‌باشد همانا جامع‌نگری و در عین حال تبیین دقیق، کارآمد، مبتنی بر تحلیل تاریخ و موشکافی‌های علمی و محققانه در زوایای پنهان و آشکار حماسه عظیم عاشورا و اربعین حسینی است که در این نوشتار، اجمالی از بیانات و توصیه های حکیمانه ایشان می آید.
 

جایگاه و اهمیت حرکت اربعین حسینی

اربعین، یک آغاز

اربعین در حادثه ی کربلا یک آغاز بود... خیلی ها از زبان زینب کبری علیها السلام یا امام سجاد علیه السلام یا از دیدن وضع اسرا، خیلی چیزها را فهمیدند، ولی کی توانایی این را داشت که در مقابل آن دستگاه ظلم و استکبار و استبداد و اختناق، آنچه را که فهمیده است، بروز دهد؟ مثل یک عقده ای در گلوی مؤمنین باقی بود. این عقده روز اربعین اولین نِشتر را خورد؛ اولین جوشش در روز اربعین در کربلا اتفاق افتاد.(۱۳۸۷/۱۱/۲۸)
 

شروع جاذبه مغناطیس حسینی

شروع جاذبه ی مغناطیس حسینی، در روز اربعین است. جابر بن عبدالله را از مدینه بلند می کند و به کربلا می کشد. این، همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن های متمادی، در دل من و شماست.( ۱۳۸۵/۱/1)
 

ریشه ماجرای اربعین

از روز عاشورا تا روز اربعین این چهل روز، چهل روز فرمانروایی منطق حق در میان دنیای ظلمانی حاکمیت بنی امیه و سفیانی ها بود. ... فریاد زینب کبری علیها السلام، فریاد حضرت سجاد علیه السلام... در کوفه، در شام، در آنجایی که ظلمات محض بود... بزرگترین رسانه بود، همین ها بود که عاشورا را نگه داشت... تاریخ و ریشه ی این روز اربعین و ماجرای اربعین این است.(۱۳۶۸/۷/۲۱)
 

حرکت موثر زینب کبری علیها السلام

حادثه ی عاشورای حسینی را ستمگران و ظالمان می خواستند نگذارند باقی بماند، زینب کبری علیها السلام نگذاشت. دو حرکت عمّه ما- زینب کبری علیها السلام - انجام داد، یک حرکت، حرکت اسارت بود به کوفه و شام و آن روشنگری ها و آن بیانات که مایه ی افشای حقایق شد یک حرکت دیگر، آمدن به زیارت کربلا در اربعین بود.(۱۳۹3/۱۰/۱۷)

رسانه بی همتا

حرکت اربعین، یک فریاد رسا و یک رسانه ی بی همتا است، چنین چیزی وجود ندارد دیگر در دنیای اینکه میلیون ها انسان راه می‌افتند، نه فقط از یک شهر یا یک کشور [بلکه] از کشورهای مختلف، و نه فقط از یک فرقه ی اسلامی [بلکه] فرق مختلف اسلامی و حتی بعضی ادیان غیر اسلامی، این وحدت حسینی است.(۱۳9۸/۷/۲1)
 

عامل قوت جبهه مقاومت

راهپیمایی اربعین قوت اسلام است، قوت حقیقت است، قوت جبهه ی مقاومت اسلامی است که این جور اجتماع عظیم میلیونی راه می افتند به سمت کربلا، به سمت حسین علیه السلام، به سمت قله و اوج افتخار فداکاری و شهادت که همه ی آزادگان عالم باید از او درس بگیرند.(۱۳9۸/۷/۲1)
 

فراگیری جهانی اربعین حسینی علیه السلام

اربعین جهانی شد و جهانی‌تر هم خواهد شد؛ این خون حسین بن علی است که بعد از ۱۴۰۰ سال دارد می جوشد و روز به روز تازه‌تر می شود روز به روز زنده‌تر می شود. این همان پیام عاشورا است که از حلقوم اباعبدالله و حلقوم زینب کبری در نهایت غربت و تنهایی صادر شد و امروز فضای عالم را فرا گرفته است و فرا می گیرد.(۱۳۹۸/۶/۲۷)
 

توصیه هایی درباره راهپیمایی باشکوه اربعین

این فرصت را مغتنم بدانید

این حرکت عظیم مردم از ایران، از کشورهای دیگر اسلامی، از هند، از اروپا، حتی از آمریکا و کشورهای دیگر از راه های دور، افرادی می آیند در این راهپیمایی شرکت می کنند؛ دو روز، سه روز بیشتر یا کمتر، در این راه، پای پیاده حرکت می کنند؛ مردم عراق هم انصافا با کمال بزرگواری و محبت پذیرایی می کنند از اینها؛ خیلی حرکت عظیم و پرمعنا و پرمغزی است و کسانی که موفق می‌شوند باید مغتنم بشمارند.(۱۳9۴/۹/۹)
 

زیارت نامه های ائمه را بخوانید

این زیارت ائمه علیهم السلام، این معاشقه ی معنوی با این بزرگواران، این زیارت های سرشار از مفاهیم عالی و ممتاز که در اختیار ما است...وقتی بخواهیم با اینها حرف بزنیم، با چه زبانی حرف بزنیم؟ کی می توانیم با این فصاحت، با این بلاغت، با این شیوایی کلمات پیدا کنیم، ترکیبات پیدا کنیم، مفاهیم پیدا کنیم در ذهن خودمان و با اینها حرف بزنیم؟ این زیارتها خیلی خوب است.(۱۳9۴/۹/۹)
 

پیوندهای ایمانی را محکم کنید

از ده ها کشور در راهپیمایی اربعین شرکت می کنند و میهمان مردم عراق می شوند، سعی کنیم در این راهپیمایی پیوندهای مستحکم بین برادران مسلمان را بیشتر کنیم؛ پیوند بین عراقی و غیر عراقی، پیوند بین شیعه و سنی، پیوند بین عرب و فارس و ترک و گرد؛ این پیوندها مایه ی سعادت است.(۱۳۹8/۶/۲۷)
 

شور و شوق اربعین را حفظ کنید

این حرکت عظیم میلیونی بین نجف و کربلا را، بین نجف و امام حسین علیه السلام را مشاهده می کنید؟ این شور و شوق را می‌بینید؟ این حرکت آن وقتی که لازم باشد باخطر همراه بشود، باز هم این شور و شوق در ملت ما، در مردم ما، در جوان های ما وجود دارد، این را باید نگه داشت، این آن چیزی است که ضامن بقای این کشور است.(۱۳۹۵/ ۸/۲۶)
 

حرکت اربعین را گسترش و عمق بدهید

حسین علیه السلام اجتماع عظیمی را درست می کند. این دل ها با هزاران گام در راه است، همه حرکت می کنند، همه راه می افتند به سمت آن معدن و سرچشمه ی معنویت و آزادگی، و این را به رخ دنیای مادی امروز می کشند. و این ان‌شاءالله روز به روز بایستی حرکت بیشتری بکند و گسترش بیشتری پیدا کند، و البته عمق بیشتری هم پیدا کند.(۱۳9۸/۷/۲1)
 

معنا و مضمون این مراسم را روز به روز بیشتر کنیم

این مراسم راهپیمایی اربعین را هرچه می توانید و هرچه می توانیم، باید پربارتر و معنوی‌تر کنیم؛ معنا و مضمون این مراسم را باید روز به روز بیشتر کنیم؛ اهل فکر، اهل فرهنگ، اهل اقدام فرهنگی و فکری، برای این حرکت عظیم بنشینند برنامه ریزی کنند، امروز هدف هر مسلمان باید ایجاد تمدن اسلامی نوین باشد؛ ما امروز این را می خواهیم.(۱۳9۸/۶/۲۷)
 

شکرکنید...

این حادثه ی راهپیمایی اربعین را شکر کنید. شکرش از جمله به این است که آن روحیات را، آن حالات را در خودتان نگه دارید؛ آن برادری را، آن مهربانی را، آن توجه به ولایت را، آن آماده شدن بدن برای تَعَب کشیدن را، آن ترجیح دادن زحمت کشیدن و عرق ریختن و راه رفتن بر راحتی و تنبلی را در همه ی امور زندگی باید این را دنبال کرد. این می شود شکر.(۱۳۹۵/۹/۳)
 

جمع بندی و نتیجه گیری

در این مطلب، جستاری بر اهمیت و جایگاه اربعین حسینی از دیدگاه رهبر انقلاب اسلامی و توصیه های معظم له به زائران اربعین حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام داشتیم تا این مواعظ حکیمانه و راهگشا، چراغ راه زائران باشد و با معرفتی بیش از پیش به زیارت امام حسین علیه السلام مشرف بشوند و این راهپیمایی باشکوه، دستاوردهای زیادی برای آحاد امت اسلامی داشته باشد.
 
 
منبع:
هفته نامه خط حزب‌الله، دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی (حفظه الله)، شماره ۳۵۷، شهریور 1401 ش (صفر 1444 ق).


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.