طرز تهیه کاپ کیک با مغز کوکی

در این مطلب می خواهیم طرز تهیه یکی از خاص ترین و خوشمزه ترین کاپ کیک های موجود در دنیا را به شما عزیزان آموزش دهیم.
يکشنبه، 14 اسفند 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه کاپ کیک با مغز کوکی

مواد لازم برای تهیه مایه کوکی

مواد غذایی مقدار
آرد همه منظوره (الک شده) دو و یک چهارم پیمانه (281 گرم)
نشاسته ذرت دو و یک چهارم قاشق چای خوری
نمک سه چهارم قاشق چای خوری
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق سه چهارم پیمانه (12 قاشق غذا خوری؛ 170 گرم)
شکر قهوه ای روشن یا تیره بسته بندی شده یک پیمانه (200 گرم)
سفیده تخم مرغ پاستوریزه، به دمای اتاق رسیده یک سوم پیمانه (80 میلی لیتر)
عصاره وانیل خالص دو قاشق چای خوری
شکلات چیپسی نیمه شیرین یک پیمانه (180 گرم)


مواد لازم برای تهیه مایه کاپ کیک

مواد غذایی مقدار
آرد همه منظوره (الک شده) یک و سه چهارم پیمانه (219 گرم)
بیکینگ پودر یک قاشق چای خوری
جوش شیرین یک چهارم قاشق چای خوری
نمک یک دوم قاشق چای خوری
شیر کامل، به دمای اتاق رسیده یک دوم پیمانه (120 میلی لیتر)
خامه ترش، به دمای اتاق رسیده یک دوم پیمانه (120 گرم)
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق یک دوم پیمانه (1 چوب؛ 115 گرم)
شکر گرانول سفید یک پیمانه (200 گرم)
سفیده تخم مرغ پاستوریزه، به دمای اتاق رسیده یک سوم پیمانه (80 میلی لیتر)
عصاره وانیل خالص دو قاشق چای خوری


مواد لازم برای تهیه فراستینگ مایه کوکی

مواد غذایی مقدار
کره بدون نمک، نرم شده تا دمای اتاق یک پیمانه (2 چوب؛ 230 گرم)
عصاره وانیل خالص دو قاشق چای خوری
خامه یا شیر یک قاشق غذا خوری
نمک یک قاشق چای خوری
شکر قنادی، الک شده سه پیمانه (360 گرم)
باقی مانده مایه کوکی به مقدار لازم


طرز تهیه کاپ کیک با مغز کوکی

کاپ کیک‌ها یکی از راحت ‌ترین و خوشمزه‌ ترین کیک‌های مجلسی هستند که در ابعاد کوچک و به تعداد زیاد برای مهمانی و مجالس خود می‌ توانید تهیه و درست کنید. این خوشمزه‌های کوچک در قالب‌های مخصوص کاپ کیک و در طعم‌های مختلف درست می‌شوند. مدلی که امروز می خواهیم آموزش دهیم یک مقدر خاص است پس پیشنهاد می دهیم همراه ما باشید تا با دستور پخت آن آشنا شوید.

برای تهیه این کاپ کیک ها در کل به دو ساعت زمان نیاز داریم که یک ساعت برای آماده سازی مواد اولیه، هجده دقیقه برای پخت و الباقی برای خنک کردن و تزئین آن ها صرف می شود. همچنین با مواد اولیه اشاره شده در این دستور می توانیم دوازده عدد کاپ کیک تهیه کنیم.

مرحله اول: ترکیب کردن مواد خشک کوکی
در یک کاسه متوسط، دو و یک چهارم پیمانه (281 گرم) آرد، دو و یک چهارم قاشق چای خوری نشاسته ذرت و سه چهارم قاشق چای خوری نمک را می ریزیم و مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله دوم: ترکیب کردن مواد تر کوکی
با استفاده از همزن دستی یا برقی، سه چهارم پیمانه (12 قاشق غذا خوری؛ 170 گرم) کره را با سرعت متوسط ​​در یک کاسه بزرگ حدود دو دقیقه هم می زنیم تا یکدست و کرم رنگ شود.
سپس یک پیمانه (200 گرم) شکر قهوه ای را به آن اضافه می کنیم و با سرعت متوسط حدود سه دقیقه هم می زنیم تا سبک و پفکی شود. با استفاده از یک کاردک پلاستیکی، کناره ها  و کف کاسه را می تراشیم و وسط کاسه جمع می کنیم.
در ادامه یک سوم پیمانه (80 میلی لیتر) سفیده تخم مرغ و دو قاشق چای خوری عصاره وانیل را اضافه می کنیم و حدود دو دقیقه دیگر هم می زنیم تا کاملا مخلوط شوند.

مرحله سوم: ترکیب کردن مواد تر و مواد خشک (درست کردن مایه کوکی)
در این مرحله نیمی از مواد خشک را به مواد تر اضافه می کنیم و با سرعت کم حدود پانزده ثانیه هم می زنیم تا بافت پودری آرد از بین برود.
سپس بلا فاصله بقیه مواد خشک را اضافه کرده و هم می زنیم تا یکدست شوند. در نهایت و با استفاده از یک کاردک پلاستیکی یک پیمانه (180 گرم) شکلات چیپسی را داخل مایه کوکی آماده شده می ریزم و هم می زنیم.

طرز تهیه کاپ کیک با مغز کوکی

مرحله چهارم: نگهداری مایه کوکی
مایه کوکی را به مدت پانزده دقیقه فریز می کنیم یا در یخچال می گذاریم. سپس از آن به اندازه یک قاشق غذا خوری جدا می کنیم و می غلطانیم و این کار را دوازده بار تکرار می کنیم. حالا داخل یک بشقاب کاغذ روغنی قرار می دهیم و کوکی های گلوله شده را داخل آن می چینیم تا مرحله 13 در یخچال قرار می دهیم و باقی مانده مایه کوکی را نیز می پوشانیم و تا مرحله 14 در دمای اتاق قرار می دهیم.

مرحله پنجم: گرم کردن فر و آماده کردن قالب
فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتی گراد) روشن می کنیم تا گرم شود. در ادامه یک قالب مافین 12 فنجانی را با کپسول کاپ کیک می پوشانیم.

مرحله ششم: ترکیب کردن مواد خشک کاپ کیک
در این مرحله یک و سه چهارم پیمانه (219 گرم) آرد، یک قاشق چای خوری بکینگ پودر، یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین و یک دوم قاشق چای خوری نمک را در یک کاسه متوسط می ریزیم و ​​باهم مخلوط می کنیم.

مرحله هفتم: ترکیب کردن شیر و خامه ترش
در یک کاسه کوچک یک دوم پیمانه (120 میلی لیتر) شیر و یک دوم پیمانه (120 گرم) خامه ترش را می ریزیم و با همزن مخلوط می کنیم تا یکدست شوند، سپس آن ها را کنار می گذاریم.

مرحله هشتم: ترکیب کردن مواد تر کاپ کیک
با استفاده از همزن دستی یا برقی، یک دوم پیمانه (1 چوب؛ 115 گرم) کره و یک پیمانه (200 گرم) شکر را با سرعت متوسط ​​حدود سه دقیقه در یک کاسه بزرگ مخلوط می کنیم تا سبک و پفکی شوند. با استفاده از یک کاردک پلاستیکی، کناره ها و کف کاسه را با لیسک می تراشیم.
در ادامه یک سوم پیمانه (80 میلی لیتر) سفیده تخم مرغ و دو قاشق چای خوری وانیل را به آن اضافه می کنیم و به مدت دو دقیقه یا تا زمانی که کاملا مخلوط شوند، هم می زنیم.

مرحله نهم: ترکیب کردن مواد تر و مواد خشک (درست کردن مایه کاپ کیک)
در حالی که همزن روشن است، مواد خشک و مخلوط شیر و خامه ترش را به طور تناوبی و در سه مرحله به مواد تر اضافه می کنیم و به آرامی آن ها را هم می زنیم تا مخلوط شوند. حالا سی ثانیه دیگر یا تا زمانی که مایه صاف و کرمی به نظر برسد، آن ها را هم می زنیم.

مرحله دهم: ریختن مایه کاپ کیک در قالب
مایه کاپ کیک به دست آمده را با استفاده از یک قاشق داخل قالبی که از قبل با کپسول های مخصوص کاپ کیک پوشانده ایم می ریزیم و فقط حدود سه چهارم ظرفیت آن ها را پر می کنیم تا هنگام پخت سر ریز نشوند.

طرز تهیه کاپ کیک با مغز کوکی

مرحله یازدهم: پخت کاپ کیک ها
قالب را داخل فر می گذاریم و کاپ کیک ها را به مدت 16تا 19 دقیقه یا تا زمانی که لبه های آن ها قهوه ای طلایی شوند و خلال دندانی که در مرکز آن ها فرو کرده ایم تمیز بیرون بیاید می پزیم.

مرحله دوازدهم: خنک کردن کاپ کیک ها
بعد از سپری شدن مدت زمان پخت کاپ کیک ها را از فر بیرون می آوریم و به همراه قالبشان به مدت 5 دقیقه روی توری سیمی می گذاریم تا خنک شوند.

مرحله سیزدهم: اضافه کردن کوکی های گلوله شده به کاپ کیک ها
بعد از اینکه کاپ کیک ها کمی خنک شدند آن ها را از قالب خارج می کنیم و در همین لحظه کوکی های گلوله شده را نیز از یخچال بیرون می آوریم و با دقت هر کدام را یک به یک در مرکز کاپ کیک ها قرار می دهیم.
نکته: ممکن است بگویی بعد از قرار دادن کوکی ها در مرکز کاپ کیک ها برجستگی آن ها مشخص است اشکالی ندارد چون روی آن ها را قرار است با فراستینگ بپوشانید.
در ادامه کاپ کیک های کوکی دار را روی توری سیمی می چینیم تا کاملا خنک شوند.

طرز تهیه کاپ کیک با مغز کوکی

مرحله چهاردهم: آماده کردن فراستینگ مایه کوکی
در حالی که کاپ کیک ها خنک می شوند، فراستینگ مایه کوکی را درست می کنیم در نتیجه با استفاده از همزن دستی یا برقی، یک پیمانه (2 چوب؛ 230 گرم) کره را در یک کاسه بزرگ با سرعت متوسط ​​به مدت سه دقیقه یا تا زمانی که سبک، پفکی و کاملا یکدست شود، هم می زنیم.
در ادامه دو قاشق چای خوری عصاره وانیل، یک قاشق غذا خوری شیر و یک قاشق چای خوری نمک را به آن اضافه کرده و هم می زنیم تا مخلوط شوند. با استفاده از یک کاردک پلاستیکی، کناره ها و کف کاسه را می تراشیم و وسط کاسه جمع می کنیم.
سپس سه پیمانه (360 گرم) شکر قنادی را اضافه می کنیم و با سرعت کم به مدت پانزده ثانیه هم می زنیم. سرعت همزن را به سرعت متوسط ​​رو به بالا تغییر می دهیم و فراستینگ را حدود چهار تا پنج دقیقه مخلوط می کنیم تا کاملا سبک و پفکی شود.
در ادامه باقی مانده مایه کوکی را به تکه های یک چهارم خرد می کنیم و در حالی که همزن با سرعت متوسط ​​کار می کند، به موادمان اضافه می کنیم و فقط تا زمانی که ترکیب شوند مخلوط می کنیم.
نکته: در صورت تمایل، می توانید از مایه کوکی مقداری جدا کنید و به صورت 12 گلوله کوچک شکل دهید و روی کاپ کیک های فراست شده قرار دهید و تزئین کنید.

مرحله پانزدهم: مونتاژ کردن کاپ کیک ها
وقتی کاپ کیک ها کاملا خنک شدند، روی آن ها را تزئین می کنیم. به این صورت که فراستینگ را با چاقو یا پالت خامه کشی کوچک روی کاپ کیک ها بمالد و یا اینکه فراستینگ را داخل قیف با ماسوره گرد بزرگ ( فراستینگ داخل ماسوره کوچک گیز می کند) بریزید و روی کاپ کیک ها پایپ کنید و در نهایت روی هر کدام یک عدد کوکی گلوله شده کوچک قرار دهید و یا چیپس شکلاتی بریزید.

طرز تهیه کاپ کیک با مغز کوکی

مرحله آخر: سرو و نگهداری کاپ کیک ها
کاپ کیک های فراست شده را داخل یک ظرف مناسب می چینیم و به همراه یک فنجان چای یا قهوه سرو می کنیم و باقی مانده آن ها را می پوشانیم و می توانیم به مدت سه روز در یخچال نگهداری کنیم.

در آخر به نکاتی جهت بهتر شدن دستور پخت اشاره می کنیم
دستور تهیه از قبل: کاپ کیک های ساده را می توانید از یک روز قبل درست کنید و با توپ های مایه کوکی پر کنید و روی آن ها را بپوشانید و یک شب در یخچال نگهداری کنید. همچنین می توانید باترکریم را از یک روز قبل درست کنید و روی آن را بپوشانید و تا زمان استفاده در یخچال نگهداری کنید. سپس کاپ کیک ها و باتر کریم را قبل از فراست کردن به دمای اتاق برسانید.

دستورالعمل انجماد: کاپ کیک های روکش شده، بدون فراست، پر شده یا پر نشده را می توانید 2 تا 3 ماه فریز کنید. برای یخ زدایی هم کافی است یک شب در یخچال قرار دهید.

سفیده تخم ‌مرغ پاستوریزه: می‌توانید سفیده تخم‌ مرغ پاستوریزه را از فروشگاه های بزرگ خریداری کنید. اگر ترجیح می دهید از سفیده تخم مرغ استفاده نکنید، می توانید دو قاشق غذا خوری نشاسته ذرت را با یک سوم پیمانه شیر در دمای اتاق، جایگزین کنید. شیر کامل بهترین گزینه است، اما از شیرهای 2 درصد چربی یا حتی غیرلبنی هم می توانید استفاده کنید.

شیر کامل و خامه ترش: شیر کامل و خامه ترش برای داشتن طعم و بافت بهتر به شدت توصیه می شوند. اما اگر به آن ها دسترسی ندارید می توانید از ماست ساده پرچرب هم استفاده کنید، اگرچه ممکن است کیک های کوچک بافت سبک نداشته باشند. همین امر در مورد شیر کم چرب نیز صدق می کند.

چرا باید مواد به دمای اتاق برسند؟ همه اقلام یخچالی باید به دمای اتاق بسند تا به راحتی باهم مخلوط شوند و مایه یکنواختی را به وجود بیاورند.

ابزارهای مورد نیاز برای تهیه دستور پخت: میکسر دستی یا برقی، قالب مافین، کپسول کاپ کیک ، ماسوره Ateco 808، قیف قابل استفاده مجدد یا یکبار مصرف


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.