دلیل تفاوت میان زن و مرد در ارث بردن
در بُعد وظایف اجتماعی، مردان موظّف به شرکت در جنگ و جهاد بوده و هزینههای مالی جنگ را نیز باید بپردازند در حالی که زنان وظیفهای در این زمینه ندارند
دوشنبه، 15 اسفند 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده:
مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
دنیای قدیم یا به زن اصلاً ارث نمیداد یا اگر ارثی به زن تعلق میگرفت، زن نمیتوانست به طور مستقل در آن تصرف کند. گاه ارث بردن زن قطعی نبود و به میل و خواستِ صاحبان مالی و وصیت آنان بستگی داشت. عربها گاهی زن مردی را که میمرد، جزو اموال و دارایی مرد به حساب میآوردند و زن را به صورت کالایی تصاحب میکردند.
در یونان، روم، ژاپن، انگلستان، سوییس و فرانسه تا یکی دو قرن پیش از از این، زن استقلال مالی و حق تصرف در اموال خود را نداشت.(1) اما اسلام از همان آغاز با صراحت، حق مالکیت زن را اعلام کرد و برای او ارث قرار داد و حق تصرف در اموالش را در اختیارش گذاشت.
اسلام در نظامی سامانمند، سهم زن را از ارث در موارد متعدّدی، نصف مرد قرار داده است. از نظر اسلام پسر خانواده دو برابر دختر خانواده ارث میبرد. ارث بردن برادران و خواهران از یکدیگر و ارث بردن زن و شوهر از همدیگر نیز به همین صورت است؛ یعنی مرد دو برابر زن ارث میبرد. البته اگر علاوه بر فرزندان، پدر و مادر شخص مرده، زنده باشند، پدر و مادر به طور مساوی ارث میبرند.
این تفاوتها در احکام ارث از احکام مسلّم و قطعی است که در آیات قرآن کریم به صراحت آمده است؛(2) اما چیزی که مهم است دلیل و حکمت این تفاوت است. حکمت و فلسفهی این تفاوت را در ارث باید در نظام حقوقی اسلام و در مسائل خانوادگی و اجتماعی جستجو کرد. بر اساس قوانین اسلام، زن و مرد در هنگام تشکیل خانواده، وظایف و مسئولیتهای مشترک و متفاوتی را پذیرا میشوند.
در زمینهی مسائل اقتصادی، مسئولیت تمامی نیازهای اقتصادی زن و فرزندان و همچون مسکن، پوشاک، غذا، بهداشت و درمان و سایر امور ضروری زندگی با عنوان نفقه بر دوش مرد است. افزون بر این که مرد در آغاز زندگی مشترک مبلغی را به عنوان مهریه تقدیم همسرش میکند. دفاع از خانواده و هزینههای آن نیز متوجه مرد است.
در بُعد وظایف اجتماعی، مردان موظّف به شرکت در جنگ و جهاد بوده و هزینههای مالی جنگ را نیز باید بپردازند در حالی که زنان وظیفهای در این زمینه ندارند و از شرکت در جنگ و جهاد معافاند.
بنابر آنچه گفته شد، به خوبی آشکار گردید که مسئولیتهای اقتصادی و مالی مرد ایجاب میکند که امکانات بیشتری در اختیار او باشد تا بتواند به تعهدات خویش جامهی عمل پوشاند. جالب این است که توجه کنیم یکی از دلایل بیشتر بودن ارث پسر نسبت به دختر، تأمین نیازهای دختری است که در آینده به ازدواج پسر درمیآید.
به بیان دیگر، یکی از حکمتهای تفاوت ارث زنان و مردان در اسلام، تأمین نیازهای مالی زنان و فرزندان است. نکتهی مهم در نظام اقتصادی خانواده در اسلام این است که هر چند ثروت بیشتری در اختیار مرد قرار میگیرد امّا در عمل بخش عمدهی این ثروت از نظر مصرف در اختیار زن قرار میگیرد.(3)
زنان از نظر میزان مصرف پوشاک و تنوع در آن و زیور و زینت و آرایش در سطح کاملاً بالاتری قرار دارند و گاه آن چه یک زن در زندگی خرج تجمل و زینت و خودآرایی میکند از مخارج چند مرد بیشتر است.(4)
آن چه دربارهی تفاوت ارث زن و مرد، امروزه مورد پرسش است، در صدر اسلام نیز مطرح بوده است. "ابن ابی العوجا" مردی است که در قرن دوم هجری در زمان امام صادق (علیه السلام) میزیسته و به خداوند اعتقاد نداشته است. او عقاید الحادی خود را در همه جا ابراز میآمد و با علمای مسلمان آن عصر دربارهی خداشناسی و معاد و دیگر اصول اسلام به بحث مینشست.(5)
از اعتراضات این شخص به اسلام یکی همین مسئلهی ارث زن بود که میگفت: چرا زن که از نظر توانایی ضعیفتر از مرد است، ارثِ کمتری از مرد میبرد؟ امام صادق (علیه السلام) در پاسخ به این پرسش فرمودهاند: « علت این تفاوت، مسئلهی مهریه، نفقه و شرکت مرد در جنگ و جهاد (و سربازی) است».(6)
پینوشتها:
1- مرتضی مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص 200
2- ر.ک: سوره نساء (4): آیات 11 و 12
3- محمدحسین طباطبایی، المیزان، ج 4: ص 213
4- ر.ک: مرتضی مطهری، نظام حقوق زن، ص 209
5- مرتضی مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص 225
6- محمد بن حسن عاملی، وسائل الشیعه، ج 17، ص 436
منبع: زن در خانواده، سیدجعفر حق شناس، با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام)، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، شرکت چاپ و نشر بین الملل، چاپ اول، پاییز 1390.
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
بررسی دیدگاه تساوی ديه زن و مرد(نقد نظریه آیت الله صانعی) (قسمت دوم)
يکشنبه، 16 مرداد 1390
بررسی دیدگاه تساوی ديه زن و مرد(نقد نظریه آیت الله صانعی) (قسمت اول)
يکشنبه، 16 مرداد 1390
رابطه لفظ با معنی (وضع)
يکشنبه، 16 مرداد 1390
پديدار شدن مذاهب فقهي و تأسيس فقه سياسي اهل سنت (4)
سهشنبه، 4 مرداد 1390
پديدار شدن مذاهب فقهي و تأسيس فقه سياسي اهل سنت (3)
سهشنبه، 4 مرداد 1390
پديدار شدن مذاهب فقهي و تأسيس فقه سياسي اهل سنت (2)
سهشنبه، 4 مرداد 1390
پديدار شدن مذاهب فقهي و تأسيس فقه سياسي اهل سنت (1)
سهشنبه، 4 مرداد 1390
رابطه متقابل كتاب و سنّت 2
سهشنبه، 22 ارديبهشت 1388
رابطه متقابل كتاب و سنّت(1)
سهشنبه، 22 ارديبهشت 1388
روابط حقوقى مسلمانان با كفار
سهشنبه، 1 بهمن 1387
تازه های مقالات
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
هنر و زیبایى از منظر دین در بیان آیت الله جوادى آملى
بررسی بحث حجاب در دانشگاه و عدم رعایت آن در جامعه دانشجویی
علت بی غیرتی برخی مردان و نحوه تعامل با چنین همسری
در اقدام به طلاق، اولویت با کدامیک: منافع والدین یا فرزندان؟!
چه چیزهایی موجب رضایتمندی در زندگی می شوند؟
حضرت زهرا (س) حلقه ارتباط و اتصال در عالم هستی
پیوند خوشنویسی و کتابت قرآن
مقایسه سودآوری اتریوم و سولانا
سیر خط فارسی باستان
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز والدین
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
خلاصه ای از زندگی مولانا
دلنوشتههایی به مناسبت هفته بسیج
داستان های کوتاه از پیامبر اکرم (ص)
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
پیش شماره شهر های استان تهران
چهار زن برگزیده عالم
موارد بیشتر برای شما
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزبالله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تلآویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایتهای هستهای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعهنویی
رهبر انقلاب: حوزه علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیدههای جدید نظر بدهد
حملات خمپارهای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیستها