حيات غيرزميني هم وجود دارد.

وقتي پاي زندگي و حيات پيش مي آيد، پاي بيولوژيست ها هم وسط کشيده مي شود. البته بايد توجه کنيم که تعريف آنها از حيات و زندگي، کمي با تصور معمولي اي که از موجودات زنده وجود دارد. متفاوت است. خيلي ها فکر مي کنند که فقط انسان ها، حيوانات و گياهان داراي حيات هستند اما بيولوژيست ها حتي يک باکتري کوچک را موجود
شنبه، 3 مهر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حيات غيرزميني هم وجود دارد.

حيات غيرزميني هم وجود دارد.
حيات غيرزميني هم وجود دارد.


 






 
وقتي پاي زندگي و حيات پيش مي آيد، پاي بيولوژيست ها هم وسط کشيده مي شود. البته بايد توجه کنيم که تعريف آنها از حيات و زندگي، کمي با تصور معمولي اي که از موجودات زنده وجود دارد. متفاوت است. خيلي ها فکر مي کنند که فقط انسان ها، حيوانات و گياهان داراي حيات هستند اما بيولوژيست ها حتي يک باکتري کوچک را موجود زنده مي دانند. دکتر علي کرمي، متخصص فناوري زيستي و بيولوژي ملکولي است. او سال ها در اين زمينه تحقيق کرده و در حال حاضر، عضو هيات علمي و محقق دانشگاه علوم پزشکي بقيه الله(عج)
است. با او درباره امکان وجود حيات در جايي غير از زمين و همين طور حيات هوشمند و يوفوها صحبت کرديم.
به عنوان يک بيولوژيست، نظر شما درباره وجود حيات در خارج از کره زمين چيست؟
مطمئن هستم که جايي در گوشه و کنار جهان هستي، حتما حيات وجود دارد. در بين ميليارها ميليارد کهکشان که هر کدام هزاران سياره دارند، تقريبا از نظر احتمال هم غيرممکن است که ما تنها نمونه حيات باشيم. البته اين امکان وجود دارد که در کهکشان خودمان هوشمندترين باشيم اما در کهکشان هاي ديگر مشخص نيست.
اگر موجودات زنده اي به غير از ما وجود داشته باشند. پس چرا هيچ اثري از آنها مشاهده نمي کنيم؟
اول اينکه وقتي صحبت از موجود زنده مي کنيم، همه فکر مي کنند که آن موجود بايد شبيه انسان بوده و براي خودش تمدني درست کرده باشد اما اگر فرض کنيم که موجودات باهوشي هم در خارج از زمين وجود داشته باشند، ممکن است سال ها طول بکشد تا موفق به برقراري ارتباط با ما بشوند. ما فراموش کرده ايم که تاريخچه کل حيات در کره زمين نزديک يک ميليون سال است. عمر کره زمين 4/5 ميليارد سال است و اولين شواهد حيات 3/8 ميليارد سال قبل شکل گرفت. 600 ميليون سال پيش، پستانداران در کره زمين وجود داشتند و 5/2 ميليون سال قبل هم، موجودات انسان نما در کره زمين زندگي مي کردند؛ يعني يک ميليون سال طول کشيد تا ما تبديل به موجوداتي باهوش بشويم؛ يعني از حدود 200 هزار سال قبل است که انسان هاي باهوش با فراستي به شکل ما در کره زمين به وجود آمده اند.
پس به نظر شما موجود زنده در فضا حتما وجود دارد، حالا ممکن است موجود هوشمند هم وجود داشته باشد؟
اگر حيات در جاي ديگري وجود داشته باشد، ممکن است هنوز به مرحله تکاملي اي که ما انسان ها داريم، نرسيده باشد. حتي ممکن است موجوداتي به هوشمندي خود ما در سيارات و کهکشان هاي ديگر وجود داشته باشند. اما بهتراست قبل از هر چيز بپرسيم حتي اگر آنها به اندازه ما باهوش باشند، چطور بايد خودشان را به ما برسانند؟ مگر ما مي توانيم از منظومه شمسي خودمان خارج شويم که از آنها انتظار داريم از منظومه شان خارج شوند و خودشان را به مان نشان بدهند؟
چه شرايطي بايد وجود داشته باشد تا نمونه هاي اوليه حيات در جايي به وجود بيايد؟
مهم ترين و ثابت ترين شرايط آب، اکسيژن، مواد اوليه و دماي مناسب است. نظريه اي وجود دارد که مي گويد ملکول هاي اوليه به صورت تصادفي ترکيب شده اند و بعد همان ملکول ها توانسته اند خودشان را بازتوليد کنند؛ يعني از روي خودشان کپي کنند. همين حالا ما در آزمايشگاه، باکتري هايي را شناسايي مي کنيم که تا قبل از اين نمي شناختيم. شايد با پيشرفت علم، ما هم بتوانيم موجودات ديگري را بشناسيم. کشفيات عظيم زيست شناسي چنان شگفت انگيز است که دانشمندان مي گويند ويروس ها هم خود به خود و تصادفي جهش نمي کنند، گويا نقشه و برنامه اي وجود دارد. ما تاکنون مي گفتيم اين تغييرات تصادفي است ولي الان مشخص شده حتي ويروس ها که مرز بين موجود جاندار و مرده هستند- با برنامه خود را تغيير مي دهند (جهش هاي ژنتيکه دارند). ما شاهد مقاوم شدن ميکروب ها به آنتي بيوتيک ها و حتي واکسن ها هستيم. چرا؟ چون حيات، بسيار پيچيده تر از آن است که تا به حال فکر مي کرده ايم. براي همين است که به قول اروين شرودينگر- برنده جايزه نوبل فيزيک- در کتاب معروفش که 50 سال پيش نوشته، هميشه يک سوال مهم وجود دارد و آن اين است که حيات چيست؟! حتي امروز در سال 2010 هم براي اين سؤال جوابي وجود ندارد.
يعني اگر سياره اي اين شرايط را داشته باشد، حتما در آن حيات وجود دارد؟
نمي توان گفت حتما، اما اين شرايط را دارد که حيات در آن به وجود بيايد. البته نه آن طور که ما فکر مي کنيم؛ يعني با توجه به تعداد اين سياره ها، امکان وجود حيات در جايي غير از زمين تقريبا نزديک صددرصد است اما ممکن است شکل حيات، به معناي وجود موجودات متمدن و باهوش نيست. آن ها مي توانند در شکلي پست تر و پايين تر از ما وجود داشته باشند.
حالا اگر در يک سياره دور در اين کهکشان بزرگ، حيات هوشمندي وجود داشته باشد، بايد حتما شبيه انسان ها باشد؟
نه، اصلا اين طور نيست. شکل وآناتومي بدن موجودات بسته به شرايط متفاوت است. موجودات مي توانند قدکوتاه تر، پهن تر، بلندتر و.... باشند حتي شکل هوش در آنها مي تواند متفاوت باشد و ممکن است در بدن آنها چيزي مثل مغز ما وجود نداشته باشد. موجودات فرازميني، مي توانند آن قدر متفاوت باشند که ما قادر به رصد و ديدن آنها نباشيم. اينکه موجودات باهوش شبيه ما هستند، از فيلم هاي علمي و تخليلي و شايعات مربوط به يوفوها به وجود آمده است.
يعني شما معتقد هستيد که يوفوها وجود ندارند؟
من فکر نمي کنم که يوفوها وجود ندارند اما فکر مي کنم اگر آنها واقعا از يک تمدن باهوش که اين توانايي را به آنها داده که خودشان را به ما برسانند، آمده باشند، دليلي براي قايم باشک بازي وجود ندارد؛ چون آنها يا مي خواهند اينجا ساکن شوند، يا مي خواهند با ما ارتباط برقرار کنند که در هر صورت بايد خودشان را به ما نشان بدهند. در ضمن اگرآن ها مي توانند از يک کهکشان دوردست خودشان را به زمين برسانند و اين قدر هم شبيه ما هستند، چرا قبل از اين هيچ اثر و نشانه اي از آنها به زمين نرسيده است؟ يوفوها اگر وجود داشته باشند، از خارج نيامده اند. آنها مي توانند هواپيماهاي سري يا طرح هاي تحقيقاتي باشند. هيچ سند علمي اي براي فضايي مبني بر آنها در دست نيست.
منبع: نشريه سرنخ- ش 38



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.