چرا یک زن نمی تواند همزمان چند شوهر داشته باشد؟

چرا یک زن نمی تواند همزمان چند شوهر داشته باشد؟حکمت های حرام بودن چند همسری برای زن چیست؟ پاسخ را در این مطلب مطالعه بفرمائید.
يکشنبه، 17 ارديبهشت 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: قربان منتظمی
موارد بیشتر برای شما
چرا یک زن نمی تواند همزمان چند شوهر داشته باشد؟
مقدمه: 
اسلام اجازه توجه به نیازهای جنسی را در هیچ فردی به طور مطلق و بی قید و شرط نپذیرفته ، در پاسخ به اینکه زنان نمی توانند چند شوهر داشته باشند. ما معتقدیم دلیل این امر ناشی از موانع و تبعات منفی بسیاری است که بر این امر مترتب است .
 
بنا بر تحقیقات گوناگون روان شناسان و فیزیولوژیست ها ماهیت نیاز زنان به همسر و ازدواج برای آن ها در نگاهی کلی، برطرف کردن خلأ روحی و عاطفی است .
 
 یعنی این امر در نگاه کلان ماهیتی احساسی دارد ؛ در واقع هدف اصلی زنان برای ازدواج رسیدن به موقعیت مشخص و محترم اجتماعی و جلب حمایت فردی است که بتواند از هویت و استقلال آن ها حمایت کند .
 
 همچنین تمایل به مشارکت در ایجاد یک مجموعه عاطفی و اجتماعی و البته در کنار همه این ها پاسخی مناسب به نیاز جنسی هم به طور جدی مطرح است .
 
با این وجود ماهیت اصلی نیاز زنان به همسر امری است که در تشکیل یک خانواده و ارتباط با یک همسر معنا پیدا می کند .
 
 چند همسری زن در تضاد آشکار با روح نیاز به جلب حمایت یک مرد و تشکیل یک مجموعه مستقل و دارای منزلت اجتماعی خواهد بود .
 
 به علاوه این مساله از زاویه مقابل یعنی از منظر نگاه مردان به هیچ وجه قابل قبول نخواهد بود . مانع ایجاد رابطه حمایتی و احساسی مورد نیاز زنان ، از طرف مردان خواهد شد . موجب تزلزل بیش تر مجموعه خانواده خواهد گردید .
 
همچنین هر نوع رابطه با محارم یا زنان شوهر دار از نظر اسلام صد درصد و بدون هیچ ماده و تبصره ای مردود و غیر قابل قبول است .

 در حالی که در مواردی دیده شده تمایل به این رفتارها در برخی افراد بسیار بسیار شدید و پرقدرت شکل می گیرد ؛ اما از آن جا که اسلام مصالح کلی و جمعی را بر منافع فردی مقدم می دارد ، این اجازه ها را به هیچ وجه نمی دهد و مورد ارتباطات جنسی زنان با مردان دیگر هم از همین قبیل است .

با توجه به این‌که دلیل اصلی احکام، و فلسفه ی واقعی احکام در اختیار ما نیست و ما هم نمی توانیم به آنها پی ببریم .یعنی علم نمی تواند همه ی دلیل های واقعی را کشف کند.لذا ما تنها به گوشه‌هایی از حکمت‌های احکام، پی می‌بریم، 

در این مقاله برآنیم تا به این سوال پاسخ دهیم که : چرا در اسلام زن نمیتواند چند شوهری داشته باشد؟ و حکمت های حرام بودن چند همسری برای زن چیست؟ با ما همراه باشید.
 
اشکال چند شوهری همزمان از منظر حضرت علی (ع)
اساسی این است که چند شوهری همزمان برای یک زن، موجب اشتـباه انساب می‌شود[1] همین مسئله‌ و مشکل اشتباه انساب جوابی بود که امام علی(ع) به گروهی از زنان صدر اسلام ارائه داد.

و همه قانع شدند. گروهی چهل نفری از زنان خدمت امام علی(ع) آمدند و گفتند چرا مردان حق دارند همزمان چندین همسر(نهایت چهار همسر) داشته باشند اما زنان حق ندارند همزمان چندین شوهر داشته باشند آیا این از عدل الهی بدور نیست؟
 
علی(ع) دستور داد هر زن، ظرفی پر آبی را در ظرف بزرگی بریزند سپس هرکدام فقط همان آبی را بردارند که خود ریخته‌اند همگان با تعجّب گفتند آب‌ها با هم ممزوج شده‌اند این ممکن نیست، علی(ع) فرمود اگر یک زن همزمان چندین شوهر داشته باشد در صورت آبستن و تولد فرزند، چگونه امکان تشخیص وجود دارد که از کدام شوهر است.[2]
 
چند شوهری مخالف اقتضا ئات طبع زن و غیرت مرد است
 یکی از مهمترین حکمتهایی که می توان برای ممنوعیت تعدد شوهر نام برد اقتضای طبیعی و طبع زن و غیرت و طبیعت مرد است که از چنین امری رویگردان است.پیشرفت علم و صنعت نه تنها منکر این حقیقت نیست بلکه پژوهش های تجربی در حوزه علم روانشناسی ان را ثابت کرده است. [3]

غیرت مرد نسبت به همسر و مادر بر اساس خلقت و طبیعت او و مطابق با مصلحت انسان است. این مساله امری اعتباری نیست تا بتوان با رشد علم و دانش با آن مخالفت و بر خلاف مقتضای ان رفتار نمود.این در حالی است.
 
 که از نظر روانی تفاوتی اساسی بین ساختار روانی و گرایشها و عواطف زن و مرد وجود دارد. روانشناسان معتقدند که زنان به طور طبیعی «تک شوهرگرا» ) Monoandrous) میباشند و فطرتا از تنوع همسر گریزانند،
 
و خواستار پناه یافتن زیر چتر حمایت عاطفی و عملییک مرد میباشند و تنوع گرایی در زنان نوعی بیماری است. ولی مردان ذاتا تنوع گرا و «چند زنگرا» ) Poly gamous) میباشند. [4]
 
اشکال  اصلی چند شوهری گم شدن نسب اصلی
 اشکال عمده و اساسی که چندشوهری به وجود می‌آورد و همان بیش‌تر سبب شده که این رسم، عملًا موفقیتی نداشته باشد، اشتباه انساب است. در این نوع زناشویی، رابطه پدر با فرزند، عملًا نامشخص است.

همچنان که در کمونیسم جنسی نیز رابطه پدران با فرزندان نامشخص است و همان طوری که کمونیسم جنسی نتوانست برای خود جا باز کند،چندشوهری نیز نتوانست مورد پذیرش یک اجتماع واقعی بوده باشد.

زیرا... زندگی خانوادگی و تأسیس آشیانه برای نسل آینده و ارتباط قطعی میان نسل گذشته و آینده، خواسته غریزه طبیعت بشر است. [5]

تک همسری در مورد زن  نوعی جلوگیری از آسیب های  حقوقی ،روانی ، عاطفی و تربیتی در مورد  نسل  است. با تک همسری  اگر فرزندی متولد شد، به طور یقین مشخص می شود.
 
 که مربوط به چه کسی است و در نتیجه محارم، و حقوق و تکالیف پدر و بستگان(ارث، نفقه ، ازدواج ) این فرزند معلوم می شود. لذا یکی از مهم ترین حکمت های این مسئله مجهول بودن نسب فرزند است؛ و این در واقع؛ صیانت از نسل” است و نه تشخیص نسل.
 
پاسخ به شبهه آزمایش‌های DNA در چند شوهری
یکی دیگر از مشکلات مهمی که در صورت چند همسری برای زنان ایجاد می شود، مشخص نبودن پدر برای فرزندان و عدم تعلق عاطفی و گسست بین نسل ها می‌باشد.
 
تعلق فرزند به یک پدر و معین شدن پدر فرزند، اگر چه با تحقیقات امروزی و آزمایش‌های DNA و مانند آن ، مشخص می‌شود،دارای اشکالات زیر است.
 
1- اما از نظر روانی این امر همچنان مسئله ای حل نشدنی است؛ زیرا همان گونه که دانشمندان می‌گویند: نتایج آزمایش های تجربی صد در صد نیست و احتمال خطای انسانی یا اغراض و اهداف شخصی و دستبرد در نتایج وجود دارد .
 
2- در واقع اقناع روحی و روانی پدر و مادر و فرزند چیزی نیست که با آزمایش قابل حل باشد. فرزند می‌خواهد اطمینان قلبی و درونی یابد که پدر و مادر او واقعی هستند .

3- همین طور پدر و مادر، تا زمانی که اقناع و اطمینان قلبی و درونی از طریق باور به سلامت رفتار همسر صورت نگیرد ، چنین آرامشی به وجود نخواهد آمد .

اگر این گونه نشد ، به همان نسبت رابطه و پیوند عاطفی بین پدر و مادر و فرزند متزلزل خواهد بود. مطمئناً در صورت تعدد شوهر برای زن، این اطمینان و رابطه عاطفی حاصل نمی‌شود.
 
4- صیانت نسل با تشخیص نسل دو مقوله کاملا مجزا هستند
 
حکمتی که در روایات به «صیانت نسل» تعبیر شده است و برخی به اشتباه آن را تشخیص نسل معنا کرده اند.  این مطلب که با پیشرفت علوم ژنتیک و پزشکی و … امکان تشخیص فرزند در رحم  یا نسب فرزند وجود دارد نیزنمی تواند مجوز چند همسری زنان باشد به این دلیل است که؛
 
1) صیانت از نسل و تشخیص نسل یکی از حکمت های ممنوعیت چند همسری زنان  است نه تمام علت آن.
 
2) تشخیص پزشکی و علمی اموری خطاپذیر بوده که همواره امکان خطا در مورد آن می رود.
 
3) علوم تجربی با تمام پیشرفت خود امکان اثبات بی ضرر بودن رابطه متعدد جنسی زن را برای سلامت جنین شوهر اول یا دوم نداردبلکه مویدات فراوان بر آسیب پذیری جنین و نطفه در صورت ارتباطات مکرر و متنوع جنسی وجود دارد.
  
4) در صورتی که صیانت نسل را به معنای تشخیص نسل هم بدانیم باید توجه داشته باشیم که امکان آزمایش ژنتیک برای همه افراد در عرصه زمان و مکان وجود ندارد.

و از طرفی جواز تعدد شوهر منتهی به بی قید و بندی نسبت به تشخیص والد و همچنین بی قیدو بندی نسبت به امر تربیت و حضانت فرزند می شود که همه این موارد لطمه های جبران ناپذیری به فرزند بوده و از مصادیق عدم صیانت نسل است.
 
چند شوهری وظیفه و حمایت مالی و عاطفی  ایجاد نمی کند.
بیش‌ترین آسیب از چند شوهری به زن باز می‌گردد. چون اگر ارتباط فرزند با پدرش روشن نباشد و مرد، غیرتی نسبت به زن نداشته باشد، هرگز توجه لازم به زن و حمایت از او را به عهده نمی‌گیرد.

هر چند نمی توان روحیه میل به تجربه های متفاوت در هر انسانی را نادیده گرفت . به خصوص در شرایط وسوسه انگیز تشویق انحرافات جنسی و تشویق زنان به تنوع طلبی های زشت جنسی که توسط رسانه های آلوده دامن زده می شود ،
 
چه بسا این تمایلات به نوعی خود را به صورت یک امر طبیعی جلوه کند و زن احساس کند که از چند همسری بدش نمی آید ، اما حقیقت آن است که زن در چند شوهری هرگز نمی‌تواند حمایت و محبت و عواطف خالصانه و فداکاری یک مرد را نسبت به خود جلب کند، از این رو چند شوهری نظیر روسپی گری همواره مورد تنفر زن بوده است.
 
این امری است که از فشارهای روحی و افسردگی ها و زجر های روانی زنانی که متاسفانه چنین تجربه ای داشته اند، به خوبی مشهود و ملموس است و به هیچ وجه قابل انکار نیست ؛ پس چند شوهر داشتن نه با تمایلات و خواسته‌های مرد موافقت داشته است و نه با خواسته‌ها و گرایش‌های زنان.
 
پس مشکل اصلی چند شوهری زن در ماهیت اصلی روحی و روانی دو جنس و تاثیرات عمیق این امر در کانون خانواده نمود پیدا می کند هر چند در این میان فرزندی هم مطرح نبوده و بارداری و تولید نسلی هم تحقق پیدا نکند که اگر مساله همین گونه و منحصر در مشکل تشخیص هویت فرزندان بود باید این امر برای زنان بالای سن حاملگی مجاز دانسته می شد .
 
منع چند شوهری از عبرت های  تاریخی روسپیان است
تاثیر چند شوهری در نوع رابطه زن و مرد علاوه بر اینکه، در روابط روسپیان مشخص است، بعضی از گزارش های تاریخی نیز این امر را ثابت می کند.

(ابوالظهیرالحسن) مى‌‏نویسد:  «در سواحل مالابار قبیله‏‌اى به نام قبیله «نائیر» زندگى مى‌‏کنند. مردان این قبیله نمى‌‏توانند بیش از یک زن بگیرند.
 
 در صورتى که زنان آنها مى‌‏توانند شوهرهاى متعددى انتخاب کنند. به عقیده من علت وضع این قانون این است که مردان قبیله نائیر سلحشورترین قبایل مى‌‏باشند و به واسطه اصالتى که دارند حرفه جنگ با آنهاست، و همان طورى که ما در اروپا سربازان را از ازدواج منع مى‌‏کنیم تا علایق زناشویى مانع از انجام حرفه سربازى آنها نشود.
 
 قبایل مالابار هم سعى کرده‏اند حتى المقدور مردان قبیله نائیر را از علایق خانوادگى معاف دارند. و چون به واسطه گرمى آب و هوا ممکن نمى ‏شد مطلقاً آنان را از ازدواج ممانعت کنند، لذا مقرر داشته‏اند چند مرد داراى یک زن باشند تا علاقه خانوادگى آنها سست باشد و مانع انجام حرفه جنگى آنها نشود.» [6]

پس با توجه به تفاوت های بین زن و مرد، اگر چه در مواردی می توان چند زوجه را برای یک مرد، پذیرفت؛ اما هرگز نمی توان چند شوهر را برای یک زن پذیرفت. چون آسیب های این امری به حدی است که نمی توان به سراغ آن رفت.
 
سورپرایز و نظریه علمی که با احکام اسلامی  همسو می باشد.
دلیل  علمی عده طلاق
احکام اسلام  جهان مدرن و همه علوم پیشرفته را شگفت زده کرده است به این  سورپرایز و نظریه علمی به اثبات رسیده با نام ( آثار آب مرد) دقت کنید.

 می توان به جای آب از واژه اسپرم استفاده کرد. توضیح اینکه: آب (اسپرم) مرد دارای ۶۲ نوع پروتئین است واین پروتئینها از هر فرد به فرد دیگر متغیر است و هر کس اثر انگشت خودش فقط مختص به خودش می باشد.
 
و این مانند یک تراشه الکترونیکی می باشد که هر فرد تراشه خاص خودش را حمل می کند. همچنان بدن زن در درون خود یک رایانه به تمام معنا حمل می کند و این رایانه اطلاعات تراشه مردی که با او ارتباط برقرار می کند را در خود ثبت می کند!
 
این زن اگر در آن واحد، بلافاصله بعد از طلاق از همسر خودش، با مردی دیگر ازدواج کند ویا اینکه در یک بذهه تراشه های متعددی به رایانه او متصل شوند، این مانند ویروسی بزرگ است که وارد این رایانه شده است و لذا این زن دچار اختلالات هورمونی و روانی و بیماری های گوناگون می شود.

پروفسور رابرت به صورت علمی ثابت کرد که اولین حیض (عادت ماهانه) بعد از طلاق باعث ریزش ۳۲% الی ۳۵% و حیض دوم ۶۷% الی ۷۲% و حیض سوم ۹۹.۹% از اثر آب (منی) و اطلاعات مرد می شود.
 
و در واقع رحم زن بعد از سه حیض از هر اثری که در گذشته بوده پاک و طاهر می شود و آماده استقبال از تراشه و اثر اطلاعات جدید می گردد، و آن وقت بدون هیچ گونه ضرری برای زن می باشد.

لذا می بینیم زنانی که زناکار و بدکاره هستند دچار بیماریهای سخت و گوناگونی می شوند، که آنهم به دلیل اختلاط اثر آب های مختلف در آن واحد می باشد.
 
دلیل  علمی عده وفات
و اما دوره زنان بیوه شده مثلا “شوهرش فوت شده باشد، برای از بین بردن اثر آب می بایست مدت زیاد و بلندتر باشد، آنهم به دلیل این است که غم و اندوه باعث تثبیت بیشتر اثر مرد آن هم به شکل قوی تری می شود.
 
 و به همین دلیل نیازمند دوره ای است که خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید(اربعه اشهر و عشرا)(چهار ماه وده روز عده فوت همسر) تا ریزش اثر به صورت کامل انجام شود.
 
بناء این نظریه باعث شد تا این دانشمند بزرگ به تحقیق بیشتر و بیشتر روی آورد .این دانشمند تصمیم گرفت یک آزمایش انجام دهد، به همین خاطر او به منطقه ای در آمریکا سفر کردکه غالبا “جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می دهند، و آزمایش نشان داد که آن ها فقط اثر اطلاعات مردان خود را حمل می کنند.
 
و این در حالی است که در منطقه ای دیگر از آمریکا که غالبا “افراد آن را آمریکایی های باصطلاح روشنفکر، آزاداندیش و پیرو آزادی جنسی تشکیل می دهند، این آزمایش نشان داد که آن ها اثرات متعددی با خود حمل می کنند، از دو الی سه اثر.
 
با همه این تفاسیر قانع شد که اسلام تنها دینی می باشد که عفت و پاکی، حضانت زن و ارتباطات سالم او را با جامعه تضمین می کند و این که زن مسلمان پاکیزه ترین زن روی کره زمین می باشد.
 
ماهیت عده نگه داشتن زن هم تنها مساله اطمینان از عدم وجود فرزند نیست
ماهیت عده نگه داشتن زن هم تنها مساله اطمینان از عدم وجود فرزند نیست چه این امر را بپذیریم یا نه، مشکل اصلی تعدد شوهری زنان آن است که بنیان خانواده را ( که بر پایه توجه و تعلق روحی کامل زن به همسر خود و دیگر افراد خانواده شکل می گیرد ) به شدت متزازل می نماید .
 
موجب کمرنگ شدن رابطه عاطفی و تعلق روحی مردان نسبت به همسران و خانواده خود می گردد .در نتیجه امنیت خاطر را در سطح بدنه فعال جامعه یعنی مردان به شدت کاهش می دهد . ضرر این امر به طور غیر مستقیم خود زنان را تهدید می کند.
 
به علاوه موجب گسست عاطفی و قلبی بین نسل ها شده، ارتباط عمیق تربیتی بین والدین و فرزندان را مخدوش می نماید . احساس درونی مردان نسبت به فرزندان شان را که عامل اصلی تلاش و کوشش و حمایت های مالی و روحی و اجتماعی در مسیر رشد و تربیت و موفقیت آن هاست ، به شدت کاهش می دهد .
 
در نتیجه از آن جا که نیاز جنسی زنان ماهیتی فرعی و غیر اصلی در ارتباط با مردها دارد ، نیز به عنوان اصلی ترین نیاز در این زمینه مطرح نیست و با توجه به این تبعات منفی تعدد شوهر برای زنان ، اسلام اجازه این امر را به زنان نداده است .
 
زنان بیش از مردان خواهات تک همسرسی هستند.
چند شوهری  زتان نه تنها با طبیعت انحصار طلبی و فرزند دوستی مردان ناموافق است، با طبیعت زن نیز مخالفت دارد. تحقیقات روان شناسی ثابت کرده است که زن بیش از مرد خواهان تک همسری است.[7]
 
از نظر روانشناسی، تفاوتی اساسی بین ساختار روانی و گرایشها و عواطف زن و مرد وجود دارد. برخی از دانشمندان مانند مرسیه، ویل دورانت، اشمید، دونتزلان، راسل لی و ... معتقدند: زنان به طور طبیعی «تک همسرگرا» میباشند و فطرتاً از تنوع همسر گریزانند.
 
آنان خواستار پناه یافتن زیر چتر حمایت عاطفی و عملی یک مرد میباشند. بنابراین تنوع گرایی در زنان، نوعی بیماری است. ولی مردان ذاتاً تنوع گرا و «چندزنگرا» هستند. دکتر اسکات میگوید: «مرد اساساً چند همسرگرا است و توسعه تمدن، این چندهمسرگرایی طبیعی را توسعه بخشیده است»[8]
 
تک همسری در بهشت
خامساً بر اساس روایات زنان حتی در بهشت هم تک شوهرگرا هستند. که این بیانگر همان طبیعت و فطرت زنان است برای نمونه ام سلمه از رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ سؤال کرد: «پدر و مادرم فدای تو باد! زنی دو شوهر داشته و هر دو مرده و وارد بهشت شده اند؛ این زن به کدامیک از این دو تعلق دارد؟

 پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: ای ام سلمه! هر کدام که بهتر است و حسن خلقش بیشتر است او را انتخاب می کند ...».[9]

از این حدیث هم فهمیده می شود که زنان در بهشت نیز بیش از یک شوهر ندارند. بنابراین در اسلام «تک همسری» طبیعی ترین شکل زناشویی است و در موارد خاص مرد می تواند با رعایت شرایطی ویژه تعدد همسر اتخاذ کند، اما زن به دلایلی که گفته شد نمی تواند تعدد شوهر اتخاذ نماید.
 
چند شوهری مخالف با مصلحت اعضاء خانواده است
خانواده اجتماعی کوچک است که زیربنای اصلی تعالی فرد و اجتماع بشر را تشکیل می دهد از این رو اهمیت بسزایی در اندیشه اسلامی دارد و از سازوکار ظریف و پیچیده ای تبعیت می کند که تمام جوانب مصالح فردی و خانوادگی و اجتماعی اعم از مصالح دنیوی و اخروی در ان لحاظ شده است.

تربیت و پرورش فرزندان و زمینه سعادت و شقاوت دنیوی و اخروی آنها در خانواده شکل می گیرد.ز طرف دیگر تقسیم کار ویژه ای برای اعضاء خانواده در نظر گرفته شده است که در ضمن آن وظایف و اختیاراتی برای پدر و مادر پیش بینی شده است .

تعدد شوهر ضمن انکه نقض کننده حقوق و اختبارات اوست در تربیت و تعالی روحی و روانی و تربیتی فرزندان تاثیر منفی بسزایی خواهد داشت.
 
چند شوهری با حکمت بهداشت جسمی در تناقض است
بی شک ارتباط جنسی می تواند زمینه مناسب برای شکل گیری بیماری ها و عفونت های مختلف و انتقال آن را فراهم آورد این احتمال در ارتباطات متعدد جنسی بیشتر و خطرناکتر است.

در این میان زن به لحاظ ساختار جسمی و فیزیکی (داشتن رحم که محل تجمیع ترشحات مرد است) و هم به خاطر فعل و انفعالات طبیعی رحمی (حیض و نفاس و...) قابلیت بیشتری برای دریافت ، پرورش و انتقال بیماری ها و عفونت ها به همسر و فرزندان را دارد.

اسپرم می تواند باکتری ها را منتقل سازد باکتری هایی از اندام تناسلی مرد یا زن که به طور منظم خود را به دنباله اسپرم می چسبانند. باکتری ها با این چرخش آزاد در طی رابطه جنسی زن و مرد نه تنها به واژن منتقل می شوند بلکه وارد رحم و لوله های رحم می شوند و به وجود اورنده سلول های غیر ایمن می گردند. [10]

تک همسری در زنان ضمن اینکه از نظر بهداشتی زمینه شکل گیری عفونت های خطرناک ( که به وسیله ارتباط مکرر جنسی ممکن است در زن حاصل شود) را منتفی می کند زمینه انتقال آن به مرد دیگر یا فرزندان و ... نیز منتفی می نماید.
 
چند شوهری از نظر فقهی:
در چندهمسری و در نظام خانواده یکی از نکات بسیار مهم بحث «تمکین» زن از مرد میباشد که لزوم وجوب آن هم به لحاظ عقلی و هم به لحاظ نقلی کاملاً اثبات شده است.

یکی از مشکلات جدی در چند شوهری این است که معیار تمکین زن از مرد مشخص نیست و معین نیست که زن بر چه اساسی و در چه زمانی از کدام مرد باید تمکین کند.

علاوه بر این نظام هر خانواده در چند شوهری بهم میریزد و مشخص نمیشود که مدیریت کلان خانواده بر عهده کیست.

لازم به ذکر است که از نظر اسلام و بر اساس آنچه که با عقل منطبق است در هر خانواده مدیریت کلان خانواده برعهده مرد است که در چند شوهری این مدیریت کلان دچار تکثر و در نتیجه تشتت میگردد. [11]
 
چند شوهری زن را به آرامش نمی رسا ند.
روحیه مرد در مسائل جنسی تهاجمی است و زن روحیه تدافعی دارد، اگر زن بخواهد از حق طبیعی خود بهره مند شود باید در برابر خواهش و اصرار مرد باشد،

 مردان متعدد برای رساندن خود به کامجویی جنسی آن قدر حوصله به خرج نخواهند داد تا آرام آرام زن آمادگی جنسی پیدا کند، در این صورت خشونت جنسی رخ خواهد داد و خشونت جنسی نه تنها زن را از لذت جنسی محروم می‌کند؛ بلکه عمل جنسی را به شدت در نزد او منفور خواهد کرد.

ضمن اینکه هم ضررر جنسی و هم ضرر جسمی و هم ضرر روجی و روانی یک زن در مقابل چند مرد اصلا نمی تواند یک زن را به آرامش برساند. در حالیکه هدف ازدواج آرامش روانی زن و مرد است.
 
«وَ مِنْ ءَایَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکمُ مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُواْ إِلَیْهَا وَ جَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَ رَحْمَةً  إِنَّ فىِ ذَالِکَ لاََیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُون»و از نشانه‏ هاى او اینکه همسرانى از جنس خودتان براى شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودّت و رحمت قرار داد در این نشانه‏ هایى است براى گروهى که تفکّر مى ‏کنند! [12]
 
نتیجه:
در پاسخ به اینکه زنان نمی توانند چند شوهر داشته باشند. می گویم.از لحاظ اخلاقی، اجتماعی، روانشناسی، علمی،.جسمی، روحی و روانی..این ازدواج به ضرر زن می باشد.

1- این خلاف طبیعت و روحیات زن می باشد.
2. بدینوسیله بهداشت نسل به خطر می افتد
3. شناخت انساب و تمیز آنها از بین خواهد رفت.

ممکن است گفته شود که امروز پیشرفت علم، مشکل تشخیص فرزند را حل کرده است. بنابراین زنان می توانند به صورت همزمان چند شوهر داشته باشند. در پاسخ باید گفت:

 اولاً یکی از حکمتهای تحریم چند شوهری، مشکل شدن شناخت انساب است،

 ثانیاً هنوز پیشرفت های علم پزشکی در تشخیص نسب فرزند به حد کمال نرسیده و اگر هم برسد راه یافتن احتمال خطا در آن امکان خواهد داشت،

ثالثاً غیرت امری ذاتی و طبیعی است و پیشرفتهای علم نمی تواند با آن مبارزه کند.

رابعاً چند شوهری بطور طبیعی و فطری مردود است، لذا نه تنها اسلام و دیگر ادیان توحیدی، بلکه بطور گسترده ای در طول تاریخ و در میان جوامع بشری گریز جدی از آن وجود داشته است.
 
پی نوشت:
1- . مرتضی مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، چاپ فجر، تهران، چاپ شانزدهم، 1371، صص 367 ـ 368.
2-. همان، ص 380؛ منزلت زن، ص 251.
3. زمینه روانشناسی هیلگارد. ج1.فصل 10 ص 692
4. مراجعه کنید به . زمینه روانشناسی هیلگارد. ج1.فصل
5.مجموعه آثار، مرتضی مطهری، ج ۱۹، ص ۳۰۲.1
6. مجموعه‌ ‌آثار، شهید مطهری، ج ‌۱۹، ص ۳۰۲.
7.. مطهری، مرتضی، همان، ص368.
8.Why Polygamy Is Allowed In Islam, P. 52 , quoted From: "History of Prostitution", P.12
9.مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج8، ص119، حدیث 7.
10. https://btid.org/fa/news/49014
11. سرکار خانم دکتر عزتی وظیفه خواه در دلایل منع چند شوهری.
12. آیه 21 سوره روم
 
منابع:
https://www.talab.org/religion/religious-orders/why-can-not-she-have-a-husband.html
https://www.valiasr-aj.com/persian/mobile_shownews.php?idnews=13131

https://hawzah.net/fa/Question/View/12103
https://hawzah.net/fa/Question/View/12103
https://pasokh.org/fa/Question/View/11043
https://www.bonyadvokala.com/blog
https://pasokhgoo.ir/node/37137
https://www.soalcity.ir/node/368

https://www.delgarm.com/laws
https://misgiving.blog.ir/post
https://rashedoon.ir/1531

https://wikiporsesh.i


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.