حساب هاي کاربري سيستم شما را امن تر مي کنند

« دوري و دوستي» بايد شعار حساب هاي کاربري(1) ويندوز باشد. بر روي هر سيستم ويندوزي که مورد استفاده چند نفراست، بهتر است مرزهايي را براي هر کاربر درست کرد تا در محدوده خودش کار کند و ويندوز را به سليقه خودش آرايش و تنظيم کند. به عنوان مثال، مادر خانواده مي تواند گلچيني از نشاني هاي وب( Favorites) براي
شنبه، 17 مهر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حساب هاي کاربري سيستم شما را امن تر مي کنند

حساب هاي کاربري سيستم شما را امن تر مي کنند
حساب هاي کاربري سيستم شما را امن تر مي کنند


 






 
« دوري و دوستي» بايد شعار حساب هاي کاربري(1) ويندوز باشد. بر روي هر سيستم ويندوزي که مورد استفاده چند نفراست، بهتر است مرزهايي را براي هر کاربر درست کرد تا در محدوده خودش کار کند و ويندوز را به سليقه خودش آرايش و تنظيم کند. به عنوان مثال، مادر خانواده مي تواند گلچيني از نشاني هاي وب( Favorites) براي خودش داشته باشد، و نمي خواهد که کاغذ ديواري محل کار پدر خانواده را در صفحه نمايش خودش ببيند. پسر نوجوان خانواده در محدوده خودش تکاليف درسي خود را نگه مي دارد، و دختر خردسال خانواده در منطقه اي حفاظت شده کار مي کند.
حساب هاي کاربري به نيازهاي فردي هر کاربر پاسخ مي دهند، بي آن که به خريد يک نرم افزار اضافي نياز باشد. چه از ويندوز اکس پي استفاده کنيد چه از ويستا يا ويندوز7، برپايي و مديريت حساب هاي کاربري بسيار ساده است.

انواع حساب ها
 

ويندوز مورد استفاده تان هرچه که باشد، هر حساب کاربري مجموعه اي از حقوق، تنظيم ها، و اطلاعات پيکربندي است. هرگاه يک حساب کاربري جديد بسازيد و براي نخستين بار وارد آن شويد، شبيه به يک نسخه ويندوز به تازگي نصب شده خواهد بود. زمينه، طرحواره رنگي، و ساير تنظيم هاي شخصي همگي پيش فرض هاي (2) ويندوز خواهند بود. برنامه هاي کاربردي اي که تحت حساب کاربري اصلي نصب مي شوند در ساير حساب ها باز هم حضور خواهند داشت، اما همچنان که در بخش حاشيه اي « نصب نرم افزار» خواهيد ديد، همه برنامه ها ممکن است اجازه اجرا نداشته باشند.
سه نوع حساب وجود دارد: Administrator ( مديريت) ، Standard (استاندارد، که در ويندوز اکس پي Limited ناميده مي شد)، و Guest ( ميهمان). هرکدام از اين نوع حساب ها حامل حقوق متفاوتي در کامپيوتر هستند. بسياري از کاربران با تجربه فقط از يک حساب Administrator به اين دليل بهره مي گيرند که دستيابي و امتياز کامل را براي هر چيزي در ويندوز فراهم مي سازد، اما هميشه بهترين گزينه براي کار در کامپيوتر نيست. براي ايمني داده ها بهتر است با يک حساب استاندارد کار کنيم و در صورت نياز از يک حساب Administrator بهره بگيريم.
يک حساب Administrator کنترل جميع حساب ها را در اختيار دارد، يعني در هر حسابي بر روي کامپيوتر مي تواند تغيير به وجود بياورد. مهم تر، مديران مي توانند هر نرم افزاري را نصب کنند، به هر فايلي بر روي سيستم دسترسي پيدا کنند، و بخش هاي ايمن ساز داده ها را تغيير بدهند. لزوماً، نخستين حسابي که در ويندوز ساخته مي شود از نوع Administrator است.
حساب هاي استاندارد شبيه به حساب هاي Administrator هستند، اما چند کار را در آنها نمي توان انجام داد. در اين نوع حساب ها اکثر برنامه هاي کاربردي بدون هيچ مسئله اي به اجرا در مي آيند، مگر اين که آنها اختصاصاً براي يک حساب خاص نصب شده باشند. در يک حساب استاندارد نمي توان فايل ها را حذف کرد (يک دليل ديگر براي عدم استفاده دائم از يک حساب Administrator)، نمي توان تغييراتي به وجود آورد که روي حساب هاي کاربري ديگر اثر مي گذارد، يا نمي توان برنامه نصب يا نصب زدايي(3) کرد.
حساب ميهمان يا Guest بسيار شبيه به يک حساب استاندارد است، اما کاربران Guest نمي توانند براي حساب خود گذرواژه (4) به وجود بياورند، يا تنظيم هاي ويندوز را تغيير بدهند. ويندوز يک حساب Guest حاضر و آماده دارد، اما غير فعال است. براي فعال کردن آن در ويستا و ويندوز 7 به Control Panel، User Accounts And Family Safety، Manage، Another Account برويد. روي آيکن حساب Guest کليک کنيد و روي دکمه Turn On کليک کنيد.

حساب هاي کاربري سيستم شما را امن تر مي کنند
 

در ويندوز اکس پي، Control Panel را باز کنيد و سپس روي Change An Account، User Accounts آيکن Guest ، و دکمه Turn On The Guest Account کليک کنيد.

يک حساب جديد برپا کنيد
 

ساخت حساب براي هريک از اعضاي خانواد آسان است. اول، اطمينان يابيد که در يک حساب Administrator کار مي کنيد. دوم، در ويستا و ويندوز7، روي Start و Control Panel کليک کنيد و Add Or Remove User Accounts را تحت User Accounts And Family Safety انتخاب کنيد.

حساب هاي کاربري سيستم شما را امن تر مي کنند
 

روي Create A New Account کليک کنيد. يک نام براي حساب جديد انتخاب کنيد و استاندارد يا مديريتي بودن حساب را مشخص کنيد.

حساب هاي کاربري سيستم شما را امن تر مي کنند
 

روي Create Account کليک کنيد. اگر بعدها لازم باشد که يک حساب را حذف کنيد، آن حساب را در پنجره Manage Account انتخاب کنيد و روي Delete The Account کليک کنيد. يک گزينه براي ذخيره فايل هاي آن حساب به نمايش در خواهد آمد. يکي از موارد Delete Files يا Keep Files را انتخاب کنيد. سرانجام، با کليک کردن روي دکمه Delete Account، عمل حذف را تأييد کنيد.
در ويندوز اکس پي، روي Start، Control Panel، Create An Account و User Accountsکليک کنيد. يک نام براي حساب جديد انتخاب کنيد و روي Next کليک کنيد. يکي از موارد Computer Administrator يا Limited را انتخاب کنيد و روي Create Account کليک کنيد. براي حذف يک حساب در ويندوز اکس پي، روي Change An Account در پنجره User Accounts کليک کنيد، يک حساب را انتخاب کنيد، و روي Delete The Account کليک کنيد.

انتخاب عکس
 

هرگاه روي دکمه Start کليک کنيد، يک آيکن در گوشه بالاي منوي Start خواهيد ديد.

حساب هاي کاربري سيستم شما را امن تر مي کنند
 

اين آيکن، عکس مربوط به حساب کاربري فعال است. در انتهاي عمليات نصب ويندوز از شما در خواست مي شود که يک عکس را براي حساب Administrator انتخاب کنيد. حال که مدتي است که از نصب ويندوز گذشته است و شما با پيکربندي ويندوز خود راحت شده ايد، ممکن است بخواهيد که عکسي را انتخاب کنيد که بيشتر به «شما» مي خورد. براي اين کار در ويندوز ويستا يا ويندوز7، گزينه Change Your Picture را در ناحيه User Accounts از Control Panel انتخاب کنيد. پنجره نام و عکس حساب به نمايش در مي آيد که تحت آن تعدادي عکس يا تصوير ديگر را خواهيد ديد. اگر يکي از آنها نظر شما را جلب کرد، روي آن کليک کنيد و سپس روي دکمه Change Picture کليک کنيد.

حساب هاي کاربري سيستم شما را امن تر مي کنند
 

اگر هيچ کدام را باب طبع خود نيافتيد، روي لينک Browse For More Pictures کليک کنيد. يک پنجره Open به نمايش در خواهد آمد. سيستم تان را جستجو کنيد و يک عکس مورد پسندتان را در آن بيابيد. ازهوشمندي ويندوز در قيچي کردن عکس ها به گونه اي که بهترين حالت ممکن براي عکس شما باشد تعجب خواهيد کرد.

حساب هاي کاربري سيستم شما را امن تر مي کنند
 

اگر بخواهيد که تصوير مربوط به يک حساب کاربري متفاوت را تغيير بدهيد، روي Manage Another Account کليک کنيد. پنجره Manage Accounts به نمايش در خواهد آمد. حال، روي حسابي که مي خواهيد اصلاح شود کليک کنيد و سپس روي Change The Picture کليک کنيد و مراحلي را انجام دهيد که پيشتر ذکر گرديد.
در ويندوز اکس پي، Control Panel را باز کنيد، روي User Accounts کليک کنيد، و روي Change An Account کليک کنيد. روي حسابي که مي خواهيد تغيير بدهيد کليک کنيد. در صفحه بعدي، لينک Change My Picture را انتخاب کنيد. باز هم، از ميان تصاوير آماده ويندوز اکس پي يکي را مي توانيد انتخاب کنيد، يا روي Browse For More Pictures براي دستيابي تصاوير ديگر کليک کنيد. هرگاه تصوير يا عکس مورد نظرتان را انتخاب کرديد، روي Change Picture کليک کنيد.

يک گذرواژه انتخاب کنيد
 

حتماً تا به حال متوجه لينک هاي تغيير دادن گذرواژه در کنار لينک هاي تغيير دادن عکس يا تصوير حساب کاربري شده ايد. به عنوان مثال، در ويندوز اکس پي، لينک Change The Password دو سطر بالاتر از لينک Change The Picture ظاهر مي شود. حال ، ممکن است آن حساب ها بدون گذرواژه ساخته شده باشند. مايکروسافت ساخت گذرواژه براي هر حساب را توصيه مي کند، چون حريم خصوصي کاربر و ايمني داده هاي کاربر با گذرواژه بهتر حفظ مي شود. واضح است که هرگاه يک گذرواژه براي يک حساب برپا شود، به خاطر سپردن آن گذرواژه در مسئوليت کاربر يا مدير آن حساب خواهد بود. اگر گذرواژه ها را در جايي يادداشت مي کنيد، آن را در جايي مطمئن- مثلاً در جايي غير از صفحه کليد - قرار دهيد.
اگر تا به حال براي حسابي که انتخاب کرده ايد هيچ گذرواژه اي اختصاص نيافته باشد، يک لينک Create A Password در صفحه Change An Account (يا User Account در ويندوز اکس پي) خواهيد ديد.

حساب هاي کاربري سيستم شما را امن تر مي کنند
 

در هر سه نگارش اخير ويندوز، صفحه Create Password حاوي سه کادر ورودي يکسان است: يکي براي گذرواژه جديد، يکي براي تأييد گذرواژه جديد، و يکي براي يک يادآور گذرواژه (5) . اين کادرها را پر کنيد و روي Create Password کليک کنيد.

حساب هاي کاربري سيستم شما را امن تر مي کنند
 

پس از آن که يک گذرواژه به يک حساب اختصاص داده شود، گزينه Change The Password جاي لينک Create را خواهد گرفت. علت حضور لينک Remove The Password نيز واضح است. مهم تر، ممکن است از شما درخواست شود که مشخص کنيد که کدام کاربران باز هم مي توانند به اسناد شما دسترسي داشته باشند. کليک کردن روي دکمه Make Private، Yes ، محتويات پوشه هاي شما را قفل خواهد کرد. توجه داشته باشيد که يک حساب Administrator مي تواند گذرواژه هاي همه حساب ها را تغيير بدهد، اما يک حساب Limited يا Standard فقط مي تواند گذرواژه خودش را تغيير بدهد.
به هنگام تغيير دادن گذرواژه ها، ممکن است يک پيام هشدار ببينيد که مي گويد اين تغييرات کل فايل هاي رمزنگاري شده EFS، گواهي نامه هاي شخصي(6) ، و گذرواژه هاي ذخيره شده براي سايت هاي وب و منابع شبکه را حذف خواهد کرد. نظر به اين که اکثر کاربران از امکانات رمزنگاري ويندوز استفاده نمي کنند، مورد اول خيلي اهميت ندارد؛ دو مورد آخر رنج آور خواهند بود، چون مجبوريد همه آن گذرواژه ها را از نو تايپ و ذخيره کنيد.

Parental Controls
 

برپاسازي حساب هاي کاربري به شما امکان مي دهد که استفاده از کامپيوتر را طبق نيازهاي هر کاربر کامپيوتر تنظيم کنيد. در ويندوز ويستا، و ويندوز7، امکان تنظيم گزينه هاي برنامه Parental Controls را بر روي يک حساب استاندارد براي ممنوع کردن دستيابي برنامه ها و بازي هاي ويژه و همچنين کنترل زمان استفاده کودکان از کامپيوتر در اختيار خواهيد داشت.
در صفحه Manage Accounts، روي لينک Set Up Parental Controls کليک کنيد و مشخص کنيد که مي خواهيد اين کنترل ها بر روي کدام حساب استاندارد اعمال شود.

حساب هاي کاربري سيستم شما را امن تر مي کنند
 

پس از چند لحظه، پنجره User Controls به نمايش در خواهد آمد. با تغيير دادن گزينه Parental Controls از Off به On En-force Current Setting
عمليات را آغاز کنيد، و سپس تنظيم هاي ديگر را فعال کنيد.

حساب هاي کاربري سيستم شما را امن تر مي کنند
 

پي نوشتها:

1)user account
2)default
3)uninstall
4)password
5)password hint
6)user certificate
منبع:ريزپردازنده، شماره 188



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط