هشت راهکار فوق العاده برای رفع خستگی پس از کار

معمولا ما در اواسط روز، به خصوص زمانی که از سر کار برمی گردیم، احساس خستگی و کوفتگی می‌کنیم به طوری که نای بلند شدن و انجام باقی کارهایمان را نداریم. از آن‌جا که ما نمی‌توانیم شغل مان یا ساعت کاری آن را تغییر دهیم، باید به دنبال راه حل‌های دیگری باشیم. با راسخون همراه باشید.
شنبه، 21 مرداد 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
هشت راهکار فوق العاده برای رفع خستگی پس از کار
اینکه بعد از گذراندن یک روز کاری، احساس خستگی کنید، کاملا طبیعی است. به هر حال، ساعت‌های طولانی سر پا ایستادن و یا حتی نشستن پشت میز، توان انسان را تحلیل می‌برد و فرد احتیاج به تجدید قوا دارد. به علاوه، هر فرد شاغلی باید در کنار کار کردن، توانایی پیش بردن فعالیت‌های روزمره‌ی خود بعد از ساعات کاری را هم داشته باشد؛ این در حالی است که بعضی از افراد، بعد از گذراندن یک روز کاری، به قدری خسته‌اند که عملا توانایی انجام هیچ کار دیگری را ندارند و شاید ترجیح دهند که به جای شام خوردن، زودتر بخوابند!
 

چرا بعضی افراد بعد از کار، خیلی خسته‌ هستند؟

شاید شما هم به عنوان یک کارمند یا کارفرما گاهی به دلیل تکراری شدن کار در طول روز و یا مشغله‌ی زیاد دچار خستگی و کسلی مفرط شده باشید و یا بعد از پایان کار، آنقدر احساس خستگی می‌کنید که انگار کوه کنده‌اید. در این حالت شاید بارها از خودتان پرسیده باشید که دلیل این همه خستگی چیست؟
 

شما بیش از حد از صفحه‌ی مانیتور کامپیوتر خود استفاده می‌کنید:

مشاغل زیادی وجود دارند که مجبورید در آن‌ها چندین ساعت در روز با کامپیوتر کار کنید. اگر‌چه این سبک کاری برای خیلی از ما عادی شده است، اما به هیچ‌وجه سبک سالمی نیست. چشم‌های ما از نگاه کردن طولانی به مانیتور خسته می‌شوند. همچنین، رنگ صفحه‌ی نمایش هم می‌تواند بر روحیه‌ی ما اثر بگذارد.
 

شما از فشار تعاملات شخصی خسته شده‌اید:

هر محیط کاری پر است از آدم‌هایی که لزوما از ارتباط با آن‌ها لذت نمی‌بریم، بنابراین هر چقدر هم که اجتماعی و اهل معاشرت باشید، طبیعی است که گاهی در اثر تعامل با دیگران کمی احساس خستگی کنید. تعاملات کاری بسیار متفاوت از روابط دوستانه است. شما می‌توانید بدون خستگی، ساعت‌ها با دوستان صمیمی خود حرف بزنید، اما در برخوردهای رسمی و در محیط کار، شرایط متفاوتی وجود دارد. این موضوع می‌تواند بر سطح انرژی شما تاثیر بگذارد؛ این امر به ویژه اگر فردی درون‌گرا هستید، صادق است.
 

شغل پر‌استرسی دارید:

اگر در یک محیط استرس‌زا هستید، احتمالاً در پایان روز احساس تخلیه‌‌ی انرژی و خستگی زیادی خواهید کرد. وقتی استرس داریم انرژی زیادی مصرف می‌کنیم؛ گاهی حتی کالری بیشتری می‌سوزانیم و علایم جسمی مانند تیر کشیدن‌ها و دردها هم به سراغ‌مان می‌آیند. نباید تعجب کرد که بدن و ذهن ما در هنگام استرس سریع‌تر خسته می‌شوند.
 

شغل شما جنبه‌ی فیزیکی دارد:

ممکن است شغلی داشته باشید که جنبه‌های فیزیکی زیادی دارد؛ شاید مجبور باشید تمام روز سر پا بایستید، وسایل سنگینی حمل کنید و یا از لباس‌ها و تجهیزات ایمنی شخصی استفاده کنید. به هر حال اگر شغل شما همراه با فعالیت‌های فیزیکی پیوسته باشد، تعجبی ندارد که وقتی به خانه می‌رسید خسته شده باشید.بدن ما برای حرکت مداوم ساخته نشده است، بنابراین یک تغییر طولانی در راه رفتن و یا ایستادن واقعاً می‌تواند بر سطح انرژی ما تأثیر نامطلوبی بگذارد.
 

شما به اندازه‌ی کافی از مغز خود استفاده نمی‌کنید و خسته شده‌اید:

شاید این موضوع برای شما تعجب‌آور باشد، اما اگر روز را با خستگی به پایان می‌برید، ممکن است به این دلیل باشد که شما آنقدر کار نکرده‌اید که ذهن خود را مشغول کنید.گاهی اوقات  مغز ما از عدم‌ استفاده خسته می‌شود.

در این حالت، یا به دلیل عدم تحریک، به خواب‌آلودگی عادت می‌کند و یا احساس خستگی روانی می‌کنیم، چون مغز ما سیگنال‌های خستگی، سرخوردگی و عصبانیت را دریافت می‌کند.اگر به خاطر کم‌کاری‌های خودتان، عصبی هستید و احساس بی‌کفایتی می‌کنید، تعجبی ندارد که در پایان روز، یک افت انرژی آزاردهنده را تجربه کنید.
 

شما به مواد مغذی بیشتری احتیاج دارید:

فرقی نمی‌کند که در خانه باشید یا محل کار؛ موضوع تغذیه چیزی است که مستقیما روی سطح انرژی شما اثر می‌گذارد و این در حالی است که بسیاری از افراد شاغل، صبح‌ها با عجله و بدون صرف یک صبحانه‌ی سالم و مقوی، خانه را ترک می‌کنند.

احتمالا بعضی از این افراد برای ناهار هم وقت کافی نمی‌گذارند و در نهایت به یک ساندویچ سوپرمارکتی یا مقداری میان‌وعده به عنوان ناهار، اکتفا می‌کنند. متاسفانه این هم یک موضوع متداول است که کمتر به آن اهمیت می‌دهیم، اما می‌تواند سطح انرژی ما را به نحو محسوسی کم کرده و ما را خسته کند. تعجبی ندارد که با وجود این رژیم‌های غذایی ناسالم و پشت سر گذاشتن یک روز کاری سخت، در پایان روز، توان انجام هیچ کاری را نداشته باشیم!
 

وضعیت قرارگیری شما باعث خواب‌آلودگی شما می‌شود:

ممکن است عجیب به نظر برسد، اما نحوه‌ی نشستن اشتباه شما، خیلی بیشتر از یک پشت درد ساده بر بدن شما تأثیر می‌گذارد! این موضوع می‌تواند مشکلات گوارشی برای شما ایجاد کند، بر روحیه‌ی شما تأثیر بگذارد و باعث خستگی شود.

اگر در پایان یک روز کاری، اغلب احساس درد و خواب‌آلودگی می‌کنید، این به طور بالقوه به دلیل این است که روی صندلی خود میفتید یا به شکل ناصحیح می‌نشینید. هرچه بدن ما بیشتر در موقعیت‌های غیر طبیعی قرار گیرد، فشار بیشتری را تحمل می‌کند و اینجا است که کم کم علایم هشداردهنده، ظاهر می‌شوند.
 

شما به اندازه‌ی کافی استراحت نمی‌کنید:

اگر وقتی از محل کار به خانه می‌آیید، واقعا احساس خستگی می‌کنید، ممکن است به این دلیل باشد که از ساعت‌های تنفس بین کار به درستی استفاده نمی‌‌کنید.اگرچه این مساله می‌تواند مربوط به مهارت شما در مدیریت زمان باشد، اما در عین حال می‌تواند نشان دهد که شما بیش از اندازه مغز خود را تحت‌فشار قرار می‌دهید.

اگر به اندازه‌ی کافی استراحت نکنید، مغز شما دائما مملو از ایمیل ، موسیقی ، مکالمات و تمام چیزهای دیگری می‌شود که در طول روز کاری با آن‌ها سر و کار دارید.فراموش نکنید که این اضافه بار حسی، یک چیز واقعی است و در حال تخلیه‌ی انرژی شما است.

هشت راهکار فوق العاده برای رفع خستگی پس از کار


هشت راهکار برای رفع خستگی بعد کار

برای کاهش خستگی بعد از کار، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

از دیجیتال‌ها دور شو:

یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای همه‌مان لازم است تا انرژی‌مان را برای باقی روز نگه داریم این است که به محض اینکه به خانه برگشتیم، کیفمان را با همه محتویاتش، از موبایل گرفته تا تبلت و لپتاپ همان جلوی در بگذاریم و تا چند ساعت از هیچ کدامشان سراغی نگیریم. این بزرگ‌ترین اشتباه ممکن است که وقتی از یک کار روزانه به خانه برمی‌گردیم باز هم بر روی ابزار دیجیتالمان خیمه بزنیم و ادامه روز زیبایمان را هدر دهیم!
 

نعمت‌هایتان را لیست کنید:

این یکی ممکن است خیلی کلیشه به نظر برسد اما برای من یکی که حقیقتا جواب داده است. صبح قبل از شروع روزتان، یک لیست کوتاه از چیزهایی که امروز به خاطر شکرگذارید بنویسید و ببینید که چطور در ادامه روز بخاطر همان لیست کوتاه حالتان خوب است و انرژی‌تان به راه!
 

بعد از کار به ورزش بروید:

این یکی اگرچه خیلی سخت و محال به نظر می‌رسد اما اگر دچارش شوید، رهایی از آن غیرممکن خواهد بود! یک ورزش سخت و هوازی را برای بعدازظهرتان انتخاب کنید و تمام خستگی‌هایتان را به همراه سموم اضافی از بدن خارج کنید.
 

موسیقی، موسیقی، موسیقی:

به راستی چه معجزه‌ای بالاتر از یک موزیک خوب در دنیا وجود دارد؟ هر وقت انرژی‌تان ته کشید پلی لیست مورد علاقه‌تان را به راه کنید و ببینید چطور همه چیز مثل روز اولش می‌شود!
 

اطرافتان را با آدم‌های باانرژی پر کنید:

یک نصیحت برایتان دارم و اگر آن را آویزه گوش خود کنید در زندگی خیر می‌بینید! از هرچه آدم غرغرو و افسرده و بی حال است دوری کنید و به جایش دورتان را با آدم‌هایی پر کنید که حالشان خوب است و نگاهشان به دنیا خوب است و حال شما را هم خوب می‌کنند. مهم نیست شما چقدر بی‌انرژی هستید، به محض این که در معرض یک آدم سرحال قرار می‌گیرید، انرژی‌های خوب به سمتتان هجوم خواهد آورد!
 

به کارهایی که می‌کنید عشق بورزید:

در زندگی فقط یک چیز وجود دارد که می‌تواند شما را بدون احساس خستگی و گرسنگی ساعت‌ها سرپا نگه دارد و آن چیزی نیست چز پَشِن! Passion یا همان شور و هیجان وافر نسبت به یک کار آنقدر اتفاق جادویی و عجیبی است که اگر داشته باشیدش هرگز احساس خستگی نخواهید کرد.
 

بعد از کار به یک کافه بروید:

این یکی هم کاملا پیشنهاد می‌شود. با آدم‌های مورد علاقه‌تان و یا با عزیزترین آدم زندگیتان که همانا کسی نیست جز شخص خودتان، بروید به یک کافه‌ی خوب، یک قهوه‌ی خوب بخورید، به یک موسیقی خوب گوش دهید و بعدش برگردید سر خانه و زندگی‌تان!
 

گاهی هیچکسِ هیچکس باشید:

بعد از یک روز طولانی و خسته کننده هیچ چیز به اندازه یک حمام داغ و طولانی نمی‌چسبد! می‌توانید برای یکی دو ساعت نه مادر کسی باشید، نه همسر کسی و نه بگذارید هیچ‌کس از شما چیزی بخواهد! دوش بگیرید، برای خودتان چای مورد علاقه‌تان را دم کنید و ولو شوید یا سریال مورد علاقه‌تان را تماشا کنید و بعدش با یک انرژی تازه ادامه روز را از سر بگیرید!
 

سخن آخر

استراحت کافی و تغذیه سالم دو عامل بسیار مهم در رفع خستگی پس از کار هستند. برای استراحت کافی، سعی کنید به موقع خوابیده و حداقل ۷ تا ۸ ساعت خواب کنید. همچنین، در طول روز هم بهتر است چندین بار کوتاه استراحت کنید و از فضای کاری خود برای چند دقیقه دور شوید.

تغذیه سالم نیز باید به صورت منظم و به تعادل باشد. سعی کنید غذاهایی که حاوی مواد مغذی مثل پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند را به جای غذاهای پرچرب و پرشکر انتخاب کنید. همچنین، باید به مقدار آب کافی نیز توجه داشته باشید و حداقل ۲ لیتر آب در روز مصرف کنید.

در نهایت، تلاش کنید در طول روز به موقع استراحت کنید و به خودتان فرصت بدهید تا بدنتان را بازسازی کند. این می‌تواند شامل استفاده از تکنیک‌های تنفسی، ماساژ و یا حتی چند دقیقه خواندن کتاب باشد.
 

 منابع

https://www.digikala.com/mag/10-reasons-why-you-are-so-tired-after-work/
https://www.modiseh.com/


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.