شهر بابک کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

امروز قصد دارم شما را با شهری که به دیار مس و فیروزه شهرت دارد آشنا کنم: شهر بابک. بابک یکی از شهر های پر آوازه استان کرمان است که قدمت آن به 1200 سال قبل باز میگردد. طبق اسناد تاریخی موجود پیشینه این...
جمعه، 7 مهر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
شهر بابک کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

مشخصات

کشور ایران
استان کرمان
شهرستان بابک
بخش مرکزی
جمعیت ۱۰۳۹۷۵نفر
مساحت ۱۳۵۷۴ کیلومتر مربع 
زبان گفتار کرمانی
مذهب شیعه
ارتفاع از سطح دریا ۱۸۴۵ متر از سطح دریا
شرایط آب و هوا معتدل خشک
پیش شماره تلفن ۰۳۴
شناسه ملی خودرو ایران ۶۵-ل
ره آورد ریواس، انار، بادام، زیره، پسته، هلو، گردو، بنه، گیلاس، شاتوت، انگور، زردآلو، سیب، اِسپار، کُرنون، فیروزه، طلا و مس

شهر بابک در قسمت  غربی‌ استان کرمان واقع شده و با شهر های یزد و فارس همسایه میباشد. این شهر  از  قسمت شمال با یزد، از قسمت جنوب با سیرجان، از قسمت شرق با رفسنجان، از قسمت غرب با استان فارس و یزد همسایه میشود. شهر بابک به دلیل قرار گرفتن در مسیر بزرگراه تهران-بندر عباس و مسیر بندر عباس به اصفهان و غرب کشور و عبور راه‌آهن سراسری ایران از شهرستان بابک،از اهمیت ارتباطی زیادی برخوردار است.

زبان مردمان این شهر کرمانی میباشد که یکی از لهجه‌ های زبان فارسی است که در استان کرمان و شهرهای استان رایج است. لهجه کرمانی به لهجه شیرازی شباهت فراوانی دارد. لباس محلی کرمانی پوشش محلی این شهرستان است و پوشش زنان این منطقه شامل: چارقد، پیچه یا نقاب، چادر دلاغ، شلیت، پیرن، پیراهن شش ترک، یل، پای‌ پوش، گیوه و گالش می‌شود و پوشاک محلی مردان شامل: انواع مختلف کلاه‌ همانند کلاه نمدی، کلاه شاپو، پیراهن، قبا، سرداری، جلیقه، شال کمر، قبا، گیوه، ساغری، ارسی، زنگال، قندر و پاپیچ و مچ پیچ میشود.

اگر بخواهیم اشاره ی به صنایع دستی این شهر بکنیم میتوانیم از صنایع چوبی، بافت قالی، قالیچه و فیروزه، لبنیات، نان کرنون و ریواس نام ببریم.

درباره تارخچه شهر بابک دو نظریه وجود دارد، برخی معتقدند که بنیان گذار این شهر قوم ساسانیان بوده اند و برخی اعتقادشان این است که در زمان زرتشت شهر بابک شهری آباد بوده و ربطی به سلسله ساسانی ندارد. یکی از مورخان باستان شناس به نام پاریزی معتقد است که نام شهر بابک ریشه در سلسله ساسانی دارد و نام آن از پسر ساسان که نامش بابک بوده گرفته شده است.

آب و هوای شهر بابک معتدل خشک است. یعنی دارای تابستان‌ های نسبتاً گرم با دوره گرمای کوتاه و شب‌ های تابستانی خنک میباشد و در زمستان‌ ها بسیار سرد است. در مورد بارندگی سالیانه در این منطقه چیزی حدود  ۱۶۳/۸ میلی‌ متر تخمین زده شده است.شهر بابک در ارتفاع ۱۸۴۵ متر از سطح دریا و دشتی مرتفع واقع گردیده است.
 

این شهرستان شامل بخش‌های زیر می‌باشد:

 
شهرها:

خورسند ، خاتون‌آباد ، جوزم و دهج

دهستان:
دهستان استبرق ، دهستان مدوارات ، دهستان پاقلعه ، دهستان میمند
 
روستاها:
آب‌گندمان، آدورستان، بادومیه، باشک، باغ بنه،بی‌جو، بیدآخوند، بیدارستان، پاچناران، پارسکوه سفلی، پاقلعه، پاگدار و ...
 

جای‌ های دیدنی شهرستان بابک

 
شهر بابک کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
عمارت موسی خانی
اگر شما هم به سبک و سیاق معماری قدیمی و خانه های قدیمی علاقه دارید حتما سفری بهر بابک داشته و از عمارت موسی خانی دیدن فرمایید. این عمارت به معنای واقعی نمونه اصیل هنر و استعداد معماران ایرانی میباشد. اگر بخوام طرح و نقشه این عمارت را برای شما در چند جمله وصف کنم به طزاحی های مختلفی که روی دیوارها نقشه بسته اشاره میکنم که نظر هر گردشگری را به خود جلب میکند، هم چنین پنجره هایی با شیشه های رنگی که آدمیزاد را به یاد خانه مادر بزرگ ها در گذشته می اندازد و حوضچه آبی رنگ وسط عمارت که زیبایی دو چندانی به این بنا داده است. این بنا دارای دو طبقه و سه ضلع شمالی، غربی، و جنوبی میباشد که در فصل های مختلف استفاده می‌ شده‌ اند. نقش هایی مقل نقش کبوتر، سرو، گل و بوته، و نقش‌ های هندسی از جمله تزئینات اجرا شده در این عمارت است. همه چوب‌ های استفاده شده در درها و پنجره‌ها از جنس چوب گردو و چوب درخت توت است.این عمارت تاریخی هم اکنون در دست میراث فرهنگی میباشد.

شهر بابک کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
روستای صخره‌ ای میمند
این روستای زیبا در ‪ ۳۶‬کیلومتری شرق شهر بابک قرار گرفته است و از جاذبه های دیدنی این شهر به حساب می آید. برخی قدمت این روستا را به 1500 سال قبل برمیگردانند و بعضی معتقدندکه قدمت آن مربوط به 1200 سال پیش میباشد. این روستا که به روستای دست کنده میمند معروف است دارای 400 خانه دست کنده د دل کوه میباشد. این روستای صخره ای شهرتی جهانی دارد و در فهرست آثار ملی کشور ثبت گردیده. شاید در کشورهای دیگر هم این معماری صخره ای به چشم بخورد ولی چیزی که این روستا را از دیگر موارد مشابه متمایز کرده این است که هنوز هم در این محل مردم زندگی میکنند و این منطقه قابل سکونت است.

شهر بابک کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
دریاچه مخرگه
اگرمیخواهید یک مکان رویایی را در خاطره خود ثبت کنید حتما به دریاچه مخرگه در شهر بابک بروید چرا که این دریاچه به آینه طبیعی مشهور است و انعکاس ابرها و صخره های اطراف بر روی دریاچه منظه ای بی نظیر میسازد. رودخانه حبیب‌ اله خانی آب مورد نیاز این دریاچه را تامین میکند. دریاچه مخرگه بستری نمکی دارد و آب آن شور است. برای رفتن به این دریاچه حتما باید یک راهنمای خبره داشته باشید چرا که اطراف دریاچه باتلاق های خطرناکی وجود دارد. عمق ریاچه به طور تقریبی 30 سانتی متر میباشد.

شهر بابک کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
غار ایوب
این غار در شهر دهج که از توابع شهر بابک میباشد قرار گرفته و در فصل بهار و تابستان میزبان گردشگران زیادی میباشد. کوه ایوب 3000 متر ارتفاع دارد و دیواره های غار به دلیل فرسایش در گذر زمان به حالت زنبوری درآمده اند. همین ظاهر متفاوت وجه تمیز این غار و علت شهرت آن است.

شهر بابک کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
آتشکده آذربغ
برای رفتن به این آتشکده باید از جاده انار شهر بابک گذر کرده و وارد روستای کهتو کرها شوید که هم اکنون خالی از سکنه میباشد. این آتش کده قصه درازی دارد و بارها در گذر زمان مورد نالطفی واقع گردیده. این آتشکده در دوران زرتشت محل عبادت بوده که به دست اسکندر مقدونی تخزیب میگردد و بعد ها بابک پسر ساسان دوباره آن را بازسازی میکند. در دوره آخر سلسله صفویه جنگی میان افغان ها و ارتش شهر بابک صورت میگیرد که در آن زمان هم این آتش کده به توپ بسته میشود و فرمانروای ارتش که نامش قطب الدین حیدر بود به همراه پسرانش در این بنا کشته و مدفون میشوند.

شهر بابک کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

منطقه جوزم
یکی یگر از مناطق گردشگری شهرستان بابک منطقه جوزم است که در 45 کیلومتری این شهرستان واقع شده و جزو خوش آب و هوا ترین مناطق شهر بابک میباشد. این منطقه به خاطر قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی تهران -بندرعباس یکی از جاده های اصلی برای عبور و مرور به حساب می آید. این منطقه هم جاذبه های طبیعی و گردشگری دارد و هم بناهای تاریخی همچون حمام قدیمی، منزل خان، بنای شترگاه و قبرستان قدیمی.

شهر بابک کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
چاه گز
اینن منطقه به خاطر همجواری از سمت شرق با منطقه حفاظت شده گودغول سیرجان و از سمت جنوب با منطقه حفاظت شده بهرام گور دارای منظره منحصر به فرد و زیبایی است که متشکل از گونه های مختلف گیاهی و جانوری میشود. این منطقه در 70 کیلومتری شهرستان بابک قرار گرفته است.

شهر بابک کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
کفه نمک استبرق
این کویر نمک  در 16 کیلو متری شهرستان بابک قرار گرفته که در سال های خیلی قبل یک دریاچه بوده و در گذر زمان تبدیل به کویر نمک گردیده.  این کویر در روستای استبرق قرار گرفته و سالانه گردشگران زیادی را به این روستا میکشاند.

شهر بابک کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
دشت ریواس
اگر قصد سفر به شهرستان بابک را دارید بهترین زمان برای رفتن به آنجا ماه اردیبهشت میباشد زیرا با صحنه ای بسیار زیبا موجه خواهید شد. دشت ریواس یکی از دلایل شهرت شهر بابک است که در ماه اردیبهشت چشم انداز زیبایی را فراهم می آورد. وقتی به این دشت بروید با صحنه ای مخمل گون و قرمز رنگ مواجه میشود که در اثر رشد ریواس های قرمز میباشد. حتماا در ماه اردیبهشت به این شهر بروید و از دیدن این دشت زیبا لذت ببرید.

شهر بابک کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
مسجد و حسینه شهر کهنه
طبق اسنادی که در کتاب های تاریخی وجود دارد این مسجد از زمان سلسله صفویه در شهر بابک تاسیس گردیده و علت معروفیت آن نمای خاص این مسجد است. صحن این مسجد به صورت چهار گوش است و برای ساخت دیوار ها و گنبد از آجر و گچ استفاده شده و مقرنس های زیبا در سرتاسر مسجد به چشم میخورد. این حسینیه دو در دارد که یکی از این درها به سمتی باز میشود که قبلا بازار بوده.


افراد مشهور و مشاهیر شهرستان بوکان

 
دکتر غلامرضا کافی
در سال 1347 در شهر بابک به دنیا آمد.ایشان تحصیلان خود را تا دیپلم در شهر بابک گرفت و برای تحصیلات دانشگاهی راهی شیراز شد و در همین شهر ماند مدرک دکترای خود را در رشته‌ ی زبان و ادبیات فارس از دانشگاه شیراز گرفت و بعد عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز گردید. از آثار وی تا به الان 15 جلد کتاب به چاپ رسیده که میتوان به کتاب های "بهار در برهوت"، "سمفونی‌های خاردار"، "ترانک‌ها"، "همین زنجره تا صبح" و ... اشاره کرد.
 
سرکار خانم افسر اسلامی
یکی از پژوهشگران نامدار شهرستان بابک که در سال 1385 به عنوان پژوهشگر  برتر در چهارمین همایش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران که در ماه اسفند برگزار شد انتخاب گردید.
 
مرتضی فرخی برفه
ایشان در سال ۱۳۰۱ در روستای میمند متولد شد و در سال ۱۳۰۹ به همراه پدرش برای دایر کردن مکتب خانه به روستای برفه رفت و درهمانجا ساکن گردید. تحصیلات مقدماتی را در مکتب خانه کنار پدرش گذراند و سپس برای ادامه تحصیل به مرکز شهر رفت و در آنجا با عالمانی همچون مرحومین آقایان شیخ محمد اسماعیل احمدی و میرزا حسین عسکری آشنا گردید. در این زمان اولین دبستان دولتی ۴ کلاسه به سیستم جدید آموزشی در شهربابک که بعدها به نام دبستان رودکی نامیده شد تاسیس و وی در همان سال اول موفق شد گواهینامه پایان تحصیلات ابتدایی خود را بگیرد. در سال ۱۳۲۳ به کرمان رفت تا خدمت سربازی خود را بگذراند و پس از پایان خدمت به شهر بابک بازگشت و اولین مدرسه ابتدایی شهر بابک را بازگشایی کرد و نام خودش را بر روی این مدرسه گذاشت.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
استوری شهادت امام سجاد علیه السلام / نفس آخره یارب
play_arrow
استوری شهادت امام سجاد علیه السلام / نفس آخره یارب
محبت امام حسین(علیه السلام) منتی بزرگ است
محبت امام حسین(علیه السلام) منتی بزرگ است
حکمت | عوامل سلب آرامش در خانواده / استاد رفیعی
music_note
حکمت | عوامل سلب آرامش در خانواده / استاد رفیعی
سیره حضرت زینب (سلام علیها) در مکتب پنج تن آل عبا
سیره حضرت زینب (سلام علیها) در مکتب پنج تن آل عبا
مواجه با ظلم و ظالمان هدف امام حسین علیه السلام
مواجه با ظلم و ظالمان هدف امام حسین علیه السلام
حکمت | آخرین وصیت امام حسین (علیه‌السلام) / استاد حسینی قمی
music_note
حکمت | آخرین وصیت امام حسین (علیه‌السلام) / استاد حسینی قمی
حکمت | دلیل شهادت امام‌حسین؛ بغضاً لابیک / استاد علوی تهرانی
music_note
حکمت | دلیل شهادت امام‌حسین؛ بغضاً لابیک / استاد علوی تهرانی
حکمت | تاثیر لقمه‌ پاک و حلال / استاد عالی
music_note
حکمت | تاثیر لقمه‌ پاک و حلال / استاد عالی
معنی اسم احمد و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم احمد و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم اترک و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم اترک و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ابوریحان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ابوریحان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
شهرستان رامیان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان رامیان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
همه آنچه که باید درباره روستای رادکان بدانید
همه آنچه که باید درباره روستای رادکان بدانید
همه آنچه که باید درباره روستای روئین بدانید
همه آنچه که باید درباره روستای روئین بدانید
شهرستان رینه کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان رینه کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن