غذاهای که با تابه دو طرفه  عالی میشود درست کرد

تابه های دو طرفه یا تابه های رژیمی از پرطرفدارترین تابه های نسل جدید هستند که برای رژیم های لاغری مناسب ترین گزینه هستند. اگر شما هم به تازگی تابه دوطرفه خریده اید، اما نمی دانید داخل آن چه غذاهایی را می توانید بپزید. در ادامه این بخش با راسخون همراه باشید.
يکشنبه، 7 آبان 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
غذاهای که با تابه دو طرفه  عالی میشود درست کرد
تابه های دو طرفه یا تابه های رژیمی از پرطرفدارترین تابه های نسل جدید هستند که برای رژیم های لاغری مناسب ترین گزینه هستند. اگر شما هم به تازگی تابه دوطرفه خریده اید، اما نمی دانید داخل آن چه غذاهایی را می توانید بپزید، با ادامه این بخش از راسخون همراه باشید.
 

خصوصیات تابه رژیمی یا تابه دو طرفه

اغلب ماهیتابه های دو طرفه دارای جنس چدن و ضد خش هستند.
ماهیتابه های دو طرفه قابلیت جدا شدن دو طرف ماهیتابه از یکدیگر را دارند.
اغلب ماهیتابه های دو طرفه دارای دسته آهنربایی برای استفاده ساده تر هستند.
در بین دو ماهیتابه، این نوع تابه ها واشری تعبیه شده که مانع از بیرون ریختن روغن داخل ماهیتابه دو طرفه به بیرون می شود.
این تابه ها در بخش داخلی دارای شیارهایی هستند.
 

طرز استفاده از ماهیتابه دو طرفه

قبل از استفاده از ماهیتابه دو طرفه، باید ابتدا راهنمای موجود در جعبه را مطالعه کنید تا از جزییات پخت و پز آگاه شوید.
طرز استفاده از بهترین نوع این تابه‌ها، به‌این‌گونه است که می‌توان آن‌ها را بدون نیاز به روغن به صورت مستقیم روی شعله اجاق‌ گاز قرار داد. البته باید نسبت به نچسب بودن سطح درونی و بیرونی تابه و همچنین محکم بودن قفل آن مطمئن باشید.

این نوع ماهیتابه به روغن کمی نیاز دارد و علت استفاده از روغن کم نیز این است که وقتی غذا در یک محیط بسته قرار می‌گیرید، با کمی عرق کردن، آب و روغن را به ظرف پس می‌دهد و همین باعث می‌شود که غذا تا حد زیادی آب پز شود اما ظاهر سرخ شده‌ای داشته باشد و همین راز اصلی ماهیتابه دوطرفه می‌باشد.

البته باید دقت داشته باشید که در استفاده از این ماهیتابه دوطرفه غذایتان نسوزد زیرا به دلیل اینکه محیط آن بسته است، غذا به سرعت بوی سوختگی می‌گیرید و اگر ماهیتابه نیز بی‌کیفیت باشد، این بو بیشتر است.

غذاهای که با تابه دو طرفه  عالی میشود درست کرد
 

تهیه انواع غذا با ماهیتابه رژیمی

در تابه رژیمی می‌توانید انواع غذاهایی مانند زیر را بپزید.

انواع گوشت قرمز و مرغ و ماهی

اگر به مصرف گوشت قرمز و سفید علاقه‌مند هستید اما برای طبخ آن نمی‌خواهید از روش سرخ کردن استفاده کنید، پیشنهاد ما این است که مرغ و گوشت را به قطعات ریز تقسیم و سپس آن‌ها را مزه‌دار کنید. در نهایت نیز بدون استفاده از روغن می‌توانید آن‌ها را در تابه بریزید و با بستن درب تابه، مرغ و ماهی را با به‌کار بردن کمترین روغن و با بخار آب بپزید تا آماده شوند. اکثر تابه‌های دو طرفه در یک طرف خود حالت گریل دارند که در غذاهایی مانند مرغ و ماهی می‌توانید از آن استفاده کنید.
 

انواع غذاهای سرخ کردنی

شما می‌توانید در تابه دو طرفه، انواع غذاهای سرخ کردنی مانند کتلت، کوکو، سبزی، سیب زمینی و … را بدون اینکه ظاهر غذا به هم بخورد، بپزید. یکی از مزیت‌های تابه رژیمی این است که می‌توانید مواد غذایی مختلف را در آن سرخ کنید. در غذاهای سرخ کردنی بعد از اینکه یک طرف غذا سرخ شد باید آن را برگردانید و طرف دیگر را سرخ کنید که استفاده از این نوع ماهی تابه، کار را راحت می‌کند. برای سرخ کردن مواد غذایی با این تابه‌ها به‌راحتی می‌توانید از کمترین میزان روغن استفاده کنید.
 

لازانیا و پیتزا در تابه دوطرفه

یکی از انواع غذا با ماهیتابه رژیمی پخت لازانیا و پیتزا است. برای پخت لازانیا و پیتزا اغلب نیازمند فر هستیم اما خبر خوش این است که پخت این غذاها در تابه رژیمی به راحتی امکان‌ پذیر است. برای پخت پیتزا ابتدا باید تابه رژیمی را روی حرارت بگذارید تا کمی گرم شود. تابه را با قلم مو چرب کنید و خمیر پیتزا در آن قرار دهید، یک لایه سس گوجه را با قلم مو روی آن بمالید و بعد از اینکه پنیر پیتزا و دیگر مواد را روی آن  قرار دادید درب تابه را ببندید تا پیتزا آماده و پنیرها ذوب شوند.

برای پخت لازانیا نیز باید کف تابه دو طرفه را چرب کنید. سپس چند ورقه لازانیا را کف تابه بچینید و روی آن مقداری مایه گوشتی بگذارید و روی آن‌ها را نیز با پنیر پیتزا بپوشانید. این کار را لایه لایه تکرار کنید تا مواد گوشتی، قارچ و ورقه‌های لازانیا تمام شوند. روی آخرین لایه را نیز باید با پنیر پیتزا بپوشانید. در نهایت باید درب تابه را ببندید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. مدت زمان پخت لازانیا بدون فر حدود 30 دقیقه است.
 

انواع کیک

برای پخت کیک نیز می‌توانید از تابه رژیمی استفاده کنید، به‌صورت زیر عمل کنید :

ابتدا باید واشر دور درب تابه دو طرفه را خارج کنید تا کیک حین پخت خمیر نشود. بر روی شعله اجاق گاز یک عدد شعله پخش کن بگذارید. سپس تابه را روی شعله پخش کن قرار دهید تا کاملا داغ شود.هر دو طرف تابه را کاملا چرب کنید.

مایع کیک را با هر روشی که آماده کرده‌اید در تابه بریزید و آن را با قاشق به صورت ابر و بادی پخش کنید. مایه کیک باید نصف تابه را پر کند. حال تابه را روی شعله پخش کن بگذارید و حرارت را تا انتها کم کنید.

دقت کنید که در30 دقیقه اول درب تابه را باز نکنید. بعد از این زمان باید کیک را چک کنید وقتی یک طرف کیک طلایی شد، تابه را برگردانید و طرف دوم را برای مدت 5 تا 7 دقیقه روی حرارت بگذارید تا کمی طلایی شود. بعد از اینکه پخت کیک کامل شد، تابه را کمی روی حرارت با در باز بگذارید تا بخار داخل آن کاملا تبخیر شود.
 

انواع کباب تابه‌ای

شما می‌توانید در تابه رژیمی، کباب تابه‌ای با گوشت چرخ کرده و جوجه کباب تابه‌ای بپزید. برای اینکه در ماهیتابه رژیمی کباب تابه‌ای درست کنید، بعد از اینکه گوشت مرغ را  طعم‌دار کردید، در هر سیخ چوبی 4 تا 5 تکه گوشت مرغ قرار می‌دهیم. تابه را با مقدار خیلی کمی روغن چرب کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید. سیخ‌ها را به ترتیب در کنار هم داخل تابه بچینید و بعد از اینکه یک طرف کباب‌ها سرخ شد و رنگ گرفت، آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگرشان نیز سرخ شود.

در تابه رژیمی می‌توانید سیب زمینی تنوری و خوش عطر بدون استفاده از حتی یک قطره روغن بپزید. برای این نوع سیب زمینی کبابی، ابتدا باید  سیب زمینی‌ها را بشویید و سپس آن‌ها را با پوست خرد کنید و کف تابه دوطرفه بچینید. درب تابه را ببندید و حرارت را کم کنید. بعد از یک ربع تا بیست دقیقه یک طرف سیب زمینی‌ها که طلایی شد باید آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگر نیز پخته شود.
 

انواع سبزیجات بخارپز

اگر به سبزیجات آبپز علاقه دارید، انواع سبزیجات را در تابه رژیمی بگذارید و بعد از اینکه بخار پز شدند آن‌ها را میل کنید.
در نهایت، با استفاده از ماهی تابه دو طرفه، می‌توانید غذاهایی شامل مرغ، گوشت، سبزیجات و حتی تخم مرغ را در کمترین زمان و با کمترین چربی و روغن درست کنید. این روش ساده و سریع، برای همه افرادی که به دنبال یک غذای سالم و خوشمزه هستند، مناسب است. با انتخاب ماهی تابه دو طرفه، مطمئن باشید که در حال خوردن غذاهایی سالم و خوشمزه هستید.
 

مزایای تابه های دو طرفه

1. تابه های رژیمی یا دو طرفه به علت قفل شدن از بالا مصرف روغن بسیار کمی دارند.
2. استفاده از ماهیتابه های دو طرفه سبب می شود روغن به اطراف نپاشد و اگر حتی تابه از دستتان بیافتد محتویات آن پخش نمی شود.
3. ماهیتابه های دو طرفه امکان برگرداندن سریع مواد غذایی را خواهد داد. یعنی اگر شما غذاهایی را در این نوع تابه ها بپزید که نیاز به سرخ شدن و طبخ دوطرف آن داشته باشد، به راحتی می توانید تابه را برگردانید تا طرف دیگر غذا پخته و سرخ شود.
4. استفاده از تابه های دو طرفه سبب می شود، ظاهر زیبای غذا حفظ شود و غذا به صورت یکنواخت پخته شود.
5. استفاده از تابه های دو طرفه موجب می شود، زمانی که نیاز به تهیه غذا با حجم بیشتر دارید، تابه ها را از هم جدا کرده و به صورت همزمان و جداگانه روی اجاق گاز از آنها استفاده کنید.
 

منابع

https://namnak.com
https://saineh.ir/blog
https://chatgpt.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.