شهر رامیان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

شهر رامیان یکی از شهرهای استان گلستان می باشد که از سمت شمال با گنبدکاووس، از جنوب با استان سمنان، از سمت شرق با آزادشهر و از سمت غرب با علی‌آباد همسایه است. این شهر تا مرکز استان گلستان ۸۰ کیلومتر و تا پایتخت ۴۹۳ کیلومتر فاصله‌ دارد. آب و هوای رامیان در بخش جنوبی، کوهستانی و در قسمت شمال نیمه مرطوب‌ می باشد. شهر رامیان مساحتی برابر با ۷۸۳ کیلومتر مربع دارد و جمعیت آن با توجه به سرشماری ای که انجام گرفته برابر با ۱۲٬۴۲۶ نفر می باشد.
شنبه، 20 آبان 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
شهر رامیان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

مشخصات

کشور ایران
استان گلستان
شهرستان رامیان
بخش مرکزی
جمعیت  ۱۲٬۴۲۶ نفر
مساحت ۷۸۳ کیلومتر مربع
زبان گفتار فارسی و ترکی
مذهب شیعه
ارتفاع از سطح دریا ۲۲۶ متر
شرایط آب و هوا بخش جنوبی، کوهستانی و در  بخش شمال نیمه مرطوب‌
پیش شماره تلفن 0174622     
شناسه ملی خودرو ایران ۶۹ ل
ره آورد ابریشم بافی، عسل، آلو جنگلی (قَلَرو)، آلوچه جنگلی، ازگیل وحشی، بلوبری جنگلی، عروسک‌، قلیان، جا شمعی، سازها و بازی‌ های چوبی و ....


شهر رامیان یکی از شهرهای استان گلستان می باشد  که از سمت شمال با گنبدکاووس، از جنوب با استان سمنان، از سمت شرق با آزادشهر و از سمت غرب با علی‌آباد همسایه است. این شهر تا مرکز استان گلستان ۸۰ کیلومتر و تا پایتخت ۴۹۳ کیلومتر فاصله‌ دارد. آب و هوای رامیان در بخش جنوبی، کوهستانی و در قسمت شمال نیمه مرطوب‌ می باشد. شهر رامیان مساحتی برابر با ۷۸۳ کیلومتر مربع دارد و جمعیت آن با توجه به سرشماری ای که انجام گرفته برابر با ۱۲٬۴۲۶ نفر می باشد. سه شهر دلند، قلعه میران و فندرسک از توابع این شهر هستند و رامیان دارای ۵۵ روستا می باشد. موقعیت جغرافیایی شهر رامیان با طول شرقی ۵۵٫۹ درجه و عرض شمالی ۳۷٫۱ درجه می‌ باشد؛ که نسبت به مرکز استان ۷۶ کیلومتر فاصله دارد. مقدار بارندگی در شهر رامیان بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌ متر در سال است. مردم این شهر به زبان های فارسی و ترکی صحبت میکنند و شغل اکثر مردم در این منطقه کشاورزی، نوغانداری و آموزگاری می باشد. به علاوه مردم این منطقه در کنار فعالیت‌ های کشاورزی از هنر صنایع دستی نیز بهره‌ مند هستند. اگر بخواهیم به صنایع دستی این منطقه اشاره کنیم می‌توان چادر شب بافی یا ابریشم بافی را نام برد. 
 

این شهرستان شامل بخش‌ های زیر می‌باشد:

 
شهرها:
رامیان، دلند، خان ببین
 
دهستان:
دهستان قلعه‌میران، دهستان فندرسک جنوبی، دهستان فندرسک شمالی
 
روستاها:
آرازگل، ازداری، بلوچ‌ آباد مشو، پل‌ آرام، توران‌ ترک، تاتار علیا، جوزچال، دارکلاته، زینب‌ آباد، سفیدچشمه، سیدکلاته، شش‌ آب، کشکک، گلند، لاله‌ باغ، نارکلاته، ویرو و .....
 

جای‌ های دیدنی شهرستان رامیان


شهر رامیان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
چشمه گل رامیان
یکی از مکان های دیدنی و زیبای شهر رامیان چشمه گل رامیان است که آب موجود در این چشمه از زمین میجوشد و این منطقه از سه طرف به جنگل و از طرف دیگر به زمین های کشاورزی متصل میشود. در نزدیکی این چشمه جنگل زربین واقع شده و سالانه پذیرای گردشگران زیادی می باشد. این چشمه به خاطر عمق زیادی که دارد رنگ آن سبز خیلی تیره و خوشرنگ است. این چشمه به شکل بیضی می باشد و طول آن تقریبا ۹۰ متر و عرض آن ۸۰ متر و عمق آن ۴۴ متر است که در ارتفاع ۳۲۰ متری از سطح دریا واقع شده است. چشمه گل رامیان با این شهرستان  ۵ کیلومتر فاصله دارد و در قسمت غربی این شهرستان قرار گرفته است.

شهر رامیان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
آبشار سرخه کمر
اگر شما هم عاشق مناطق طبیعی و خوش آب و هوا و آبشارهای فراوان هستید حتما  سری به مجموعه آبشارهای سرخه کمر که در فاصله سه کیلومتری از شهرستان رامیان قرار گرفته اند بزنید. این  آبشارها در جنوب شرق شهر رامیان قرار گرفته اند و قریب به هشت آبشار در این مسیر وجود دارد و بلندترین آن ارتفاعش 28 متر و نام آن آبشار نعیم آباد است و مورد علاقه افراد ورزشکار است که برای فرودهای فنی خود از آن استفاده می کنند. سرخه کمر نام اولین آبشار در این منطقه است و ارتفاع آن 23 متر می باشد.

شهر رامیان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
آبشار خزه ایی پشمکی
یکی دیگر از مناطق دیدنی و  طبیعی شهرستان رامیان آبشار خزه ای پشمکی است که در فاصله شانزده کیلومتری این شهرستان قرار گرفته و دارای آب و هوای بسیار خوش می باشد. این آبشار در فصل بهار و زمستان دارای مناظر بسیار زیبایی است که در این فصول گردشگران زیادی را به سمت خود میکشاند. این منطقه دارای چشمه ها و آبشار های زیادی است و غار پشمکی نیز در اینجا واقع گردیده.

شهر رامیان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
قلعه میران
قلعه میران که به نام های قلعه موران، قلعه ماران یا دژتاکی نیز معروف است در قله ای به ارتفاع 2430 متر قرار رگفته و در قسمت جنوب غرب شهر رامیان می باشد. در  قسمت بالایی این قله زمینی مسطح به مساحت 3 کیلومتر مربع قرار گرفته که در طول تاریخ پایتخت و مرکز بعضی ازحکومت ها محسوب می شده که از مهمترین ان ها می توان به پایتخت ییلاقی سلسله اشکانیان اشاره کرد.

شهر رامیان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
منطقه گردشگری اولنگ-بادو
یک مسیر جنگلی رویایی که در ارتفاعات 2800 متری شهرستان رامیان قرار رگفته جنگل اولنگ- بادو است و در مسیر جاده رامیان به شاهرود قرار گرفته است. این منطقه در نیمی از سال پوشیده از برف می باشد و تابستان های فوق العاده خنکی دارد. به همین خاطر به یکی از مکان های پربازدید رامیان مبدل شده است.

شهر رامیان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
جنگل و چشمه نیلبرگ
یکی دیگر از مکان های طبیعی و پرجاذبه شهرستان رامیان جنگل و چشمه های نیلبرگ می باشند  که در فاصله  ۴ کیلو متری جنوب شرقی مرکز شهر رامیان قرار گرفته اند. مسیر دسترسی  به ای جنگل ها و چشمه به صورت خاکی است. این منطقه بیشتر مورد استفاده کشاورزان و وسایل نقلیه کشاورزی قرار میگیرد. جنگل درختان انجیلو که درختانی تاریخی از دوره ی هیرکانیا به شمار میروند محل مناسبی برای گذران اوغات فراغت به وجود آورده اند. چشمه های آب جوشان و پرآب زیادی در این منطقه وجود دارد که یکی از همین چشمه ها آب شرب مورد نیاز شهر رامیان را تامین می کند.

شهر رامیان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

آبشار های بسیار زیبای جوزک
این آبشار در وسط جنگلی بکر و دست نخورده بین دو کوه واقع شده و منظره ای زیبا را به وجود آورده است؛ این آبشار هم یکی دیگر از آبشارهای شهرستان رامیان به شمار می آید و کمی بالاتر از چشمه نیلبرگ قرار گرفته است. تقریبا از چشمه ی نیلبرگ شهرستان رامیان تا این آبشار کمتر از یک ساعت مسیر پیاده روی وجود دارد و کل مسیر حرکت از کنار رودخانه ی قابل شرب و زیبا عبور میکند و آبشار هایی نیز در مسیر  قرار گرفته اند.

شهر رامیان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
جاده رامیان - شاهرود
یکی از جاده های سرسبز و دلنواز کشور جاده رامیان- شاهرود است که گر از آن خاطره ای دل انگیز در ذهن شما بر جای میگذارد. این جاده در قسمت جنوبی شهرستان رامیان واقع شده و طول مسیر آن 100 کیلومتر است. در فصول مختلف راه چشمه های زلال و تفرجگاههای زیادی برای  استراحت در این جاده وجود دارد که یکی از امتیارات آن برای جذب گردشگر به حساب می آید.

شهر رامیان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
حمام اروج
حمام اروج در محله قدیمی کهنه بازار شهر رامیان قرار گرفته است. معماری این بنا به به صورت مربع و مصالحی که در آن استفاده شده آجرهای ۲۵×۲۵ سانتیمتر، سنگ لاشه و ملاط ساروج می باشد. این حمام در ابتدای حکومت مظفرالدین شاه قاجار توسط حاکم استرآباد ‹‹ امیر سعدالله خان میرفندرسکی ›› تاسیس شد. این حمام شامل سه سالن رختکن، استحمام و خزینه می باشد و دارای ۱۲ طاق جناقی زیبا و سقف گنبدی است. افزون بر این این حمام دارای دو خزینه آب سرد و گرم، حوض، پاشوره و گرمخانه است. اسم دیگر این گرمابه به خاطر نزدیکر بودن با محله آق اوایلی در ضلع غربی شهرستان رمیان به حمام آق اوایلی معروف است.
 

افراد مشهور و مشاهیر شهرستان رامیان

 
حجت الاسلام حاج شیخ سیدحسین حسینی واعظ
حاج شیخ سید حسین حسینی واعظ درسال 1300 شمسی در رامیان چشم به جهان گشود، در ابتدا ادب و قرآن را کنتر مرحوم حاج ملا حجت اله جعفریان رامیانی یاد گرفت و بعد از آن به مدرسه علمیه جهت تحصیل علوم حوزوی رفت و از درس حاج شیخ سلمان شاهرودی بهره گرفت. پس از آن به قم رفتند. وی پس از درگذشت مرحوم حاج شیخ محمد اثنی عشری ماقلب  به شیخ محمد امام، امام جماعت مسجد جعفری در سال 1345 شدند. پس از آن دست به یک سری اقدامات اساسی در تربیت نسل جوان زدند و از آن جمله میتوان به تشکیل انجمن مذهبی در مسجد جعفری اشاره کرد که بسیاری از جوانان دانش آموز خصوصا دبیرستانی های شهر در آن شرکت می کردند. این مساله سبب رشد مذهبی شهر گردید که بارها با اعتراض مامورین ساواک وبرو شد. آن مرحوم برای تکمیل کار فرهنگی ریشه دار خود در سال 1347 شمسی کتابخانه مسجد جعفری را احداث کرد و نزدیک به 3000 جلد کتاب چاپی و نسخ خطی را در آن جمع آوری کرد. ارتباط ایشان با حوزه علمیه قم و علمای منطقه اعم از شیعه و سنی بسیار زیاد بود که این امر برکات فراوانی را برای منطقه به وجود می آورد، حضور اساتید حوزه علمیه در مجالس مذهبی رامیان و تاسیس کلاس های دارالتبلیغ از آن جمله بود. با شروع انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی ( ره ) ایشان در راس رهبری منطقه قرار گرفتند و تربیت یافتگان انجمن اسلامی مسجد جعفری جزء اولین پیشتازان این حرکت بودند.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.