آیا نوشتن «پارک مساوی با پنچری» چرم دارد؟

نوشتن پارک مساوی است با پنچری یکی از عبارت‌هایی است که افراد علاقه دارند بدانند نوشتن آن جرم است یا خیر. بسیاری از صاحبان پارکینگ‌ها برای تشدید ممانعت برای پارک‌نکردن وسایل نقلیه مقابل درب پارکینگ، تابلوهایی با مضمون پارک برابر با پنچری را نصب می‌کنند و اگر رفتاری خلاف آن مشاهده کنند به خودرو پارک شده خسارت وارد می‌کنند.
شنبه، 11 آذر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
آیا نوشتن «پارک مساوی با پنچری» چرم دارد؟
امروزه با افزایش روزافزون وسایل نقلیه یکی از چالش‌های مهم رانندگان پیداکردن جا پارک است. لازم به ذکر است که این افراد باتوجه‌به قانون، خودروی خود را در هر مکانی نمی‌توانند پارک کنند. هر چند قانون پارک‌کردن مقابل درب پارکینگ را ممنوع کرده؛ اما گاهی افراد مبادرت به پارک‌کردن مقابل درب پارکینگ‌ها می‌کنند.

در نتیجه صاحبان پارکینگ برای جلوگیری از این روند، اقدام به نوشتن عبارت‌هایی تحت عنوان «پارک = پنچری» می‌کنند. اگر این افراد خودرویی را مقابل پارکینگ خود ببینند، اقدام به خسارت زدن، به این خودروها می‌کنند.

آیا نوشتن «پارک مساوی با پنچری» جرم دارد؟

مطابق با قانون مدنی، کوچه متعلق به عموم مردم بوده و هیچ کس حق تملک آن را ندارد. ماده 24 قانون مدنی، در این خصوص بیان می دارد که: «هیچ‌ کس نمی‌ تواند طرق و شوارع عامه و کوچه‌ هایی را که آخر آن‌ ها مسدود نیست، تملک نماید.» با این حال، تردد و استفاده از شوارع و طرق نیز نباید به گونه ای باشد که مانع انتفاع سایرین از راه های مزبور گردد.

در برخی مواقع، افراد به منظور این که از پارک نمودن صاحبان وسایل نقلیه در مقابل منازل خود خودداری کنند، عبارت «پارک مساوی با پنچری» را در خیابان ها نصب نموده و در صورتی که شخصی اقدام به پارک نمودن وسایل نقلیه خود، در مقابل این تابلوها نماید، ممکن است که با پنچری وسیله خود مواجه شود.

از آن جایی که پنچر نمودن اموال دیگران، به نوعی ایجاد خسارت محسوب می شود، ممکن است که این سوال در ذهن برخی افراد مطرح شود که آیا نوشتن پارک مساوی با پنچری جرم است؟ و قانون  گذار آن را جرم انگاری نموده یا خیر؟

در پاسخ به این پرسش باید بیان داشت که قانون گذار در مواد مختلف قانون مجازات و سایر قوانین، به طور خاص عمل نوشتن پارک مساوی با پنچری و سپس پنچر نمودن اموال دیگران را جرم انگاری نکرده است، اما از آن جایی که درج این عبارت، به نوعی نشانه تهدید علیه دیگران محسوب می شود، می توان بیان نمود که نوشتن پارک مساوی با پنچری جرم محسوب می شود.
 

عنوان مجرمانه و مجازات نوشتن پارک مساوی با پنچری

در قسمت گذشته، به پاسخ به این پرسش پرداختیم که آیا نوشتن پارک مساوی با پنچری جرم است یا خیر و در این رابطه توضیح دادیم که نوشتن عبارت پارک مساوی با پنچری، به طور به خصوص جرم انگاری نشده، اما از این باب که نوشتن این عبارت به نوعی تهدید علیه دیگران محسوب می شود، می توان گفته که انجام این عمل جرم است. در این بخش از مقاله قصد داریم تا به توضیح عنوان مجرمانه و مجازات نوشتن پارک مساوی با پنچری بپردازیم.

در رابطه با این موضوع که عنوان مجرمانه نوشتن پارک مساوی با پنچری چیست؛ باید بیان داشت که مطابق با ماده 669 قانون مجازات اسلامی، بخش تعزیرات، این عمل یک اقدام به تهدید می باشد. مطابق با این ماده، هرگاه، کسی دیگری را به هر نحو تهدید نماید، اعم از این که او را تهدید به پنچر نمودن وسیله نقلیه کند، مشمول مجازات این ماده می گردد.

مجازات نوشتن پارک مساوی با پنچری، بنابر متن صریح این ماده، مجازات شلاق تا 74 ضربه یا زندان از یک ماه تا یک سال می باشد. همانطور که از متن ماده مشخص است دو نوع مجازات برای نوشتن پارک مساوی با پنچری وضع گردیده که یکی مجازات شلاق تا 74 ضربه می باشد و دیگری زندان از یک ماه تا یک سال است.

از آن جایی که میان دو مجازات، از عبارت «یا» استفاده شده است، فرد به یکی از دو نوع مجازات (شلاق یا زندان) محکوم می شود و میزان آن نیز با توجه به ادله و مدارک، ممکن است متغیر باشد. برای مجازات شلاق حداکثر 74 ضربه و برای مجازات زندان، حداکثر یک سال و حداقل یک ماه تعیین گردیده است.

به عبارتی طبق قانون تهدید دیگران به ضرر مالی جرم است و به این صورت نیست که در جامعه قانونی هر کسی خودسر اقدام قانونی کند، قانون چنین اجازه‌ای را به افراد نمی‌دهد و در صورت آسیب رساندن به ماشین پارک شده، صاحبخانه‌ای که وسیله نقلیه در مقابل درب آن پارک شده، باید خسارت وارده را بپردازد. اما در صورت تکرار پارک مزاحم، صاحبخانه می‌تواند دعوای مزاحمت مطرح کند اما کسی حق ندارد، خودسرانه اعمال قانون کرد.

هرچند که که حریم ملک با توجه به محل احداث و عرض معبر، پیاده‌رو و کوچه توسط شهرداری تعیین می‌شود، ولی در هر صورت ساکنان حق نصب این تابلوها یا نوشتن چنین جملاتی را روی دیوار ندارند، چون نصب این تابلو به صراحت تهدید محسوب می‌شود.اما محاکم باید طور دیگری برخورد کنند و مجرمان را راهنمایی کنند.

همچنین دقت به این موضوع لازم است که شرایط و ویژگی‌های فرد تهدید کننده و تهدید شونده از قبیل سن، جنسیت، موقعیت و مقام، قدرت جسمانی و… در تحقق جرم تهدید و میزان مجازات موثر است.
 

چگونگی و نحوه شکایت برای نوشتن پارک مساوی با پنچری

در بخش های پیشین مقاله به جرم بودن یا نبودن نوشتن پارک مساوی با پنچری و نیز عنوان مجرمانه و مجازات آن پرداخته و بیان نمودیم که این عمل، جرم تهدید بوده و قانون گذار برای آن دو نوع مجازات (شلاق یا زندان) را تعریف نموده است. در این قسمت از مقاله قصد داریم تا به توضیح چگونگی و نحوه شکایت برای نوشتن پارک مساوی با پنچری بپردازیم.

از آن جایی که نوشتن پارک مساوی با پنچری، در قانون ایران، تحت عنوان تهدید جرم انگاری شده است؛ قانون گذار به افرادی که پنچری وسایل نقلیه خود مواجه شده اند، این امکان را داده است که از این جرم شکایت نموده و به ثبت شکوائیه خود بپردازند. در حال حاضر، ثبت شکایت کیفری در دفاتر خدمات قضایی صورت می گیرد و افراد می بایست با مراجعه به این دفاتر شکایت خود را به ثبت رسانند.
 
برای ثبت شکایت از طریق این دفاتر، رعایت شرایط و ضوابط نحوه ثبت شکایت الزامی بوده که از جمله آن می توان به ثبت نام در سامانه ثنا و احراز هویت در آن، اخذ نوبت از سامانه نوبت دهی دفاتر خدمات قضایی و تهیه و ارائه مدارک لازم اشاره نمود. پس از رعایت این شرایط، کارشناسان دفاتر خدمات قضایی، خدمات لازم در خصوص تنظیم متن شکواییه و اسکن و ضمیمه نمودن مدارک و مستندات مربوطه را برای شاکی انجام داده و شکایت او را در سامانه به ثبت می رسانند.

پس از آن شکایت به دادگاه صالح ارسال گردیده و رسیدگی به پرونده آغاز می شود. در این مرحله، شاکی می بایست از طریق حساب کاربری خود در سامانه ثنا، اقدام به پیگیری شکایت ثبت شده نموده و ابلاغیه ها و روند پیشرفت پرونده را مشاهده نماید.

با توجه به مطالب قیده شده در قسمت فوق، به افراد توصیه می شود که از نوشتن عبارت پارک مساوی با پنچری در مقابل منازل یا محل های عبور خودداری نموده، زیرا موجب مجرم شناخته شدن آن ها می شود. بهتر است که به جای این اصطلاح، از عبارت توقف ممنوع طبق ماده 163 آیین نامه راهنمایی و رانندگی مصوب سال 1384 استفاده شود که بلامانع است.
 

راهکار صحیح چیست؟؟

اگر با خودروی مزاحمی مواجه شدید که مانع از رفت‌وآمد شما به منزل می‌شود و در مقابل ورودی ساختمان شما پارک کرده؛ می‌توانید با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید، آنها برای شما جرثقیل می‌فرستند تا خودرو به پارکینگ منتقل شود. به این ترتیب شهروند بی‌ملاحظه برابر قانون تنبیه و جریمه خواهد شد.

لازم به ذکر است که استفاده از تابلوهای «توقف ممنوع» آن هم فقط جلوی پل یا ورودی درب خانه بلامانع است. طبق ماده ۱۶۳ آیین نامه راهنمایی و رانندگی پارک کردن جلوی درب پارکینگ منازل از حقوق ساکنین منزل بوده و پارک خودرو در این مکان‌ها ممنوع است و در صورت تکرار پارک مزاحم، صاحب‌خانه می‌تواند دعوای مزاحمت مطرح کند اما کسی حق ندارد خودسرانه نسبت به اعمال قانون اقدام کند.
 

و در پایان

تابلوی «پارک مساوی است با پنچری» اگرچه به منظور آرامش ساکنان ساختمان نصب می‌شود، اما تبعات آن می‌تواند آرامش را از آنها سلب کند. بر اساس قانون مجازات اسلامی تهدید به ضرر مالی، ۲ ماه تا ۲ سال حبس یا شلاق تا ۷۴ ضربه را در پی دارد. تهدید به پنچری جرم است تهدید به ضرر مالی «به هر نحو»، تحت شمول ماده ۶۶۹ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی قرار می‌گیرد. در این صورت نیز تهدیدکننده قابل مجازات با این ماده است.
 

منابع

https://delta.ir
https://haghvaran.com
https://www.heyvalaw.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.