وسایلی که نباید داخل هواپیما برد

شاید شما هم از طرفداران سفر با هواپیما باشید و برایتان این موضوع جذاب باشد اما برای سفر با هواپیما باید با قوانین این وسیله آشنایی داشته باشید تا در هنگام سفر دچار شکل نشوید، برای دریافت اطلاعت بیشتر در این زمینه در مقاله زیر با ما همراه شوید.
پنجشنبه، 16 آذر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
وسایلی که نباید داخل هواپیما برد
برای تامین امنیت پرواز و ایمنی مسافران، حمل بعضی از اجسام و وسایل در هواپیما ممنوع هستند که به آن ها وسایل غیر مجاز در هواپیما گفته می‌ شود. بعضی از این وسایل به طور کلی در لیست اقلام ممنوعه و غیرمجاز هستند و بعضی دیگر به طور خاص برای ورود به کابین هواپیما، ممنوع می باشند. به همین خاطر نیاز است که شما با این وسایل آشنا شده تا در طول سفر خود با مشکل روبرو نشوید.
 

اشیای ممنوعه در پرواز‌های داخلی

دربه طور کلی بردن بسیاری از وسایل، از راه بخش بار امکان پذیر است، اما مسافران حق ندارند این وسایل را با خود به داخل کابین ببرند. از طرفی دیگر هم همراه داشتن برخی از وسایل، کاملا غیرمجاز است و حتی می‌ تواند موجب بروز مشکل برای شما گردد. به این نکته توجه کنید که بسیاری از مواردی که در ادامه بیان کرده ایم، در مورد پروازهای خارجی هم صدق می‌ کنند. این وسایل شامل:
 
اشیای تیز
همراه داشتن و حمل هرگونه شی تیز در کابین هواپیما نظیر قیچی، چاقو، تیغ، کاتر، ناخن‌ گیر، میخ و … غیرمجاز است و مسافران فقط می‌ توانند این نوع وسایل را به‌ عنوان بار اصلی و داخل چمدان، به مسئولان مربوطه در هواپیما تحویل دهند.
 
دخانیات
همراه داشتن و حمل دخانیات و لوازمی که مرتبط با آن ها می باشد مثل فندک و کبریت در کابین هواپیما غیر مجاز است. اما، معمولا مخالفتی با قرار دادن آن‌ ها داخل چمدان وجود ندارد؛ ولی سعی کنید این وسایل را با خود به داخل هواپیما نبرید و به مسئول مربوطه تحویل دهید.
 
مایعات
به همراه داشتن هر نوع مایعات از قبیل ادکلن و عطر، ژل‌ ها، اسپری و لوازم دیگری که محفظه شیشه‌ ای دارند را فقط در صورتی می‌ توان داخل هواپیما برد که حجم موادی که داخل آن‌ ها وجود دارد کمتر از ۱۰۰ میلی‌ لیتر باشد. هم چنین، مسافران باید این وسایل را در پلاستیک زیپ‌ دار یا شفاف قرار دهند تا بتوانند با خود به داخل کابین ببرند. زمانی که  حجم مایعات داخل شیشه زیاد باشد یا ابعاد خود وسیله بزرگ باشد، باید آن را به بخش بار  هواپیما تحویل دهید.
 
سرنگ پزشکی
سرنگ‌ های پزشکی هم جزو وسایل تیز به‌ شمار می آیند و به همراه داشتن آن‌ ها در هواپیما تنها با مجوز رسمی از طرف ایرلاین و به‌ منظور مصارف پزشکی مورد قبول خواهد بود.
 
سلاح گرم و وسایل تدافعی
حمل هرگونه  سلاح گرم و وسایل تدافعی به داخل کابین هواپیما ممنوع است و باید این وسیل دارای مجوز رسمی برای حمل باشند و به مسئولین قسمت بار تحویل داده شوند.  وزن اسلحه نباید بیشتر از ۵ کیلوگرم باشد و معمولا به‌ عنوان یک وسیله امنیتی هم مورد قبول واقع میگردد. این وسایل هر نوع کاربردی که داشته باشند، جز وسایل ممنوعه هستند و باید از طریق بخش بار فقط حمل گردند. وسایلی از قیبل: پنجه‌ بکس، اسپری اشک‌ آور، بی‌ حس‌کننده و …
 
ابزارآلات
مسافران فقط اجازه بردن  وسایل متعارف و موردنیاز را داخل کابین دارند و وسایلی نظیر ابزارآلات، حتی وقتی وزنشان هم کم باشد نباید به داخل کابین هواپیما برده شود؛ این وسایل فقط مجاز هستند که از طریق بخش بار حمل شوند و اگر اندازه آن‌ ها خیلی بزرگ باشد، بایدآن وسیله ها را به بخش کارگو تحویل دهید.
 
لوازم غواصی
تجهیزات ویژه غواصی نظیر کپسول‌ های اکسیژن را نمی‌ توان به داخل کابین هواپیما برد و باید آنها را به بخش بار تحویل دهید، مگر در مواردی که اندازه کپسول اکسیژن کوچک باشد و داخل کپسول به طور کامل خالی شده باشد. چراغ مشعل را هم فقط زمانی میتوانید با خود حمل کنید و به بخش بار تحویل دهید که باتری آن قابل جدا شدن باشد زیرا این وسایل اشتعال زا هستند و حمل آنها در کابین هواپیما بسیار خطرناک می باشد.
 
سایر وسایل
هم چنین حمل و همراه داشتن هر نوع وسیله اشتعال‌ زا، مواد الکل دار و … به داخل هواپیما غیرمجاز می باشد و مسافران فقط می‌ توانند این وسایل را با شرایط خاص، در قسمت بار تحویل دهند. به علاوه حمل لوازم آرایشی  هم زمانی به داخل کابین هواپیما مجاز میگردد که حجم و اندازه آن کم باشد در غیر این صورت باید به بخش بار تحویل داده شود.
 

اشیای ممنوعه در پرواز‌های خارجی

همه وسایلی که در قسمت بالا اشاره کردیم در دیگر کشور ها هم تقریبا غیر مجاز هستند ولی قوانین کشورها با هم متفاوت است و دانستن آن خالی از لطف نیست، وسایل غیر مجاز در سفرهای خارجه شامل: 
 
لوازم ورزشی
همراه داشتن هرگونه وسیله ورزشی به داخل کابین هواپیما، غیرمجاز  تلقی میگردد و باید وسایلی همچون چوب بیلیارد، بیسبال، گلف و … را به بخش بار تحویل دهید.
 
سلاح گرم
در کشور‌هایی که حمل اسلحه، جرم حساب نمیشود، باید قبل از تهیه بلیط پرواز، فرد به فرودگاه مراجعه کرده و یک سری فرم های مربوطه را پر کند و هم چنین مدارک مربوط به اسلحه را هم تحویل بخش مربوطه دهد. حمل سلاح گرم به داخل کابین مسافرها حتی در پرواز‌های خارجی هم غیرمجاز  می باشد و حتما باید آن را تحویل قسمت بار دهید. البته به این نکته هم توجه کنید  که قوانین هر کشور در رابطه با سلاح گرم، متفاوت است؛ بعضی میگویند هیچ باروتی نباید همراه اسلحه باشد، درصورتی‌ که برخی از ایر لاین‌ها با دریافت هزینه بیشتر و قرار دادن اسلحه در جعبه‌ های مخصوص، حمل آن‌ ها را حتی در سایز‌ های بزرگ‌ تر هم بدون ایراد می دانند.
 
دارو
با اینکه همراه داشتن دارو در هواپیما مجاز است، اما در بعضی از کشور‌ها، قوانین سختگیرانه‌ ای در این زمینه وجود دارد؛ به عنوان مثال در کشور امارات، مسافران نباید  قرص‌ های ضد بارداری، قرص‌ های کدئین دار و همچنین داروهای مربوط به ایدز و هپاتیت را همراه داشته باشند و حمل آنها غیر مجاز محسوب میگردد. در کشور ژاپن، حمل داروهای دگزامفتامین و سودوافدرین می‌ تواند موجب ایجاد مشکلاتی بدی برای مسافر شود و برای ورود مورفین و کدئین به کشور ژاپن حتما باید گواهی مواد مخدر تهیه کنید. در صورتی‌ که  یک داروی ویژه مصرف می‌ کنید، بهتر است توصیه‌ نامه و دستور پزشک معالج را به همراه  خود داشته باشید. همچنین، بهتر است قبل از سفر حتما قوانین دارویی مربوط به کشور مقصد را مطالعه کنید تا در هنگام سفر، مشکلات به حداقل برسد. همراه داشتن چیزی مثل سیگار الکتریکی شاید در برخی از کشور‌ها مجاز باشد، اما در سنگاپور و امارات غیرمجاز می باشد.
 
مواد گوشتی و میوه‌ جات
حمل مواد گوشتی نظیر ژامبون و سالامی به خیلی از کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، غیرمجاز می باشد و مسافران فقط مجاز هستند این مواد را در زمان خروج از کشور خود همراهشان داشته باشند. در بعضی از کشور‌ها مثل آمریکا، مسافران نمیتوانند هیچ گونه میوه و سبزیجات در چه در حالت‌ های خشک و چه در حالت یخ‌ زده وارد کنند را چرا که این موضوع ، تهدیدی برای امنیت سیستم کشاورزی کشور به حساب می آید. مسافرانی که حمل محصولات کشاورزی را پنهان می‌ کنند، به پرداخت جریمه‌ های سنگین متهم میگردند. در کشور استرالیا هم حمل هر نوع میوه باید از قبل گزارش داده شود.
 
سایر وسایل
بعضی از محصولات و لوازم چوبی یا ساز‌های موسیقی که از عاج حیوانات در معرض انقراض درست شده اند، در خیلی از کشور‌ها غیرمجاز تلقی میگردند. بعضی از کشور‌ها، لوازم چرمی که از پوست حیوانات کمیاب تولید شده باشد را هم غیرمجاز اعلام کرده اند. بعضی از کالا‌ها در یک کشور غیرمجاز هستند و در کشور‌های دیگر مجاز؛ با این تفاسیر حتما باید در مورد قوانین کشور مقصد در رابطه‌ با محصولی که برای خودتان یا به‌ عنوان سوغات خریداری می‌ کنید، به‌اندازه کافی تحقیق کرده باشید تا متهم به نقض قوانین گمرکی نشوید.

منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.