شهر شاهرود کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

یکی از شهرهای استان سمنان شهر شاهرود می باشد که دارای مساحت ۱۸۹۲۹۹ کیلومتر مربع است و بر اساس سرشماری که در سال 1395 انجام گرفت جمعیت آن ۱۵۰۰۰۰ نفر تخمین زده شد. شاهرود به خاطر قرار گرفتن در مسیر مشهد،یکی از شهرهای بسیار پرتردد استان سمنان به حساب می آید. شاهرود از قسمت شمالی به شهرهای آزادشهر، علی‌ آباد، رامیان و گرگان واقع در استان گلستان، از قسمت شرقی به شهرهای سبزوار و بردسکن واقع در استان خراسان رضوی و شهر میامی در استان سمنان، از قسمت جنوبی به شهر طبس در استان خراسان جنوبی و شهر خور در استان اصفهان و از قسمت غربی به شهر دامغان در استان سمنان محدود میگردد.
چهارشنبه، 22 آذر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
شهر شاهرود کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

مشخصات

کشور ایران
استان سمنان
شهرستان شاهرود
بخش مرکزی
جمعیت  ۱۵۰۰۰۰ نفر
مساحت ۱۸۹۲۹۹ کیلومتر مربع
زبان گفتار زبان فارسی با گویش شاهرودی
مذهب اسلام شیعه
ارتفاع از سطح دریا ۱۳۸۰
شرایط آب و هوا معتدل و کوهستانی
پیش شماره تلفن ۰۲۳
شناسه ملی خودرو ایران ۹۶ ج، ص، ط
ره آورد آب‌نبات، انگور، برگهٔ میوه، نان تفتان و نان کاک

یکی از شهرهای استان سمنان شهر شاهرود می باشد که دارای مساحت ۱۸۹۲۹۹ کیلومتر مربع است و بر اساس سرشماری که در سال 1395 انجام گرفت جمعیت آن ۱۵۰۰۰۰ نفر تخمین زده شد. شاهرود به خاطر قرار گرفتن در مسیر مشهد،یکی از شهرهای بسیار پرتردد استان سمنان به حساب می آید. شاهرود از قسمت شمالی به شهرهای آزادشهر، علی‌ آباد، رامیان و گرگان واقع در استان گلستان، از قسمت شرقی به شهرهای سبزوار و بردسکن واقع در استان خراسان رضوی و شهر میامی در استان سمنان، از قسمت جنوبی به شهر طبس در استان خراسان جنوبی و شهر خور در استان اصفهان و از قسمت غربی به شهر دامغان در استان سمنان محدود میگردد. اکثر مردم شاهرود به زبان فارسی با لهجهٔ شاهرودی صحبت میکنند. افزون بر این اقوام الیکایی و مردم استان‌ های گلستان و مازندران که در این شهر زندگی میکنند به زبان مازندرانی تکلم میکنند. در بیشتر ماه‌ های سال آب و هوای شاهرود معتدل سرد می‌ باشد. شهرستان شاهرود یکی از شهرهای چهار فصل و خوش آب و هوای ایران محسوب میگردد. آب و هوای این شهر به نسبت پستی و بلندی و مجاورت با کویر نمک و رشته کوه البرز متغیر می‌ باشد، به همین خاطر آب و هوای این شهر به دو منطقه تقسیم می‌ شود: 1. قسمت مرکزی که شامل شاهرود و دهستان‌ های حومه و دهملا معتدل و بخش جنوبی نظیر طرود، بیارجمند و خوارتوران گرم معتدل می باشند. بخش مرکزی و نواحی شرقی شاهرود از آب و هوای معتدل و نواحی شمالی آن از آب و هوای کوهستانی با آب و هوایی سرد و مرطوب برخوردار می باشند. بخش جنوبی که در نزدیکی کویر قرار گرفته دارای آب و هوای نسبتاً گرمی می باشد.
 

این شهرستان شامل بخش‌ های زیر می‌ باشد:

 
شهرها:
شاهرود، بسطام
 
دهستان:
دهستان حومه شاهرود، دهستان دهملا، دهستان طرود، دهستان خرقان، دهستان کلاته‌ های غربی، دهستان بیارجمند، دهستان خوارتوران

روستاها:
اسب‌ کشان، بدشت، تجور، جیلان، چاه موس، خانخودی، دزیان، راهنجان، سلمرود، عشقوان، قلعه صدیق، کلاته دلبر، گرمن، میقان، نگارمن، یزدو و ....
 

جای‌ های دیدنی شهرستان شاهرود


شهر شاهرود کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
چشمه هفت رنگ مجن
چشمه هفت رنگ مجن که در روستای مجن قرار گرفته و در ۲۵ کیلومتری شمال شهر شاهرود می باشد. نام این چشمه به این دلیل هفت رنگ است که آب داخل چشمه به دلیل وجود مواد معدنی که همراه آب به سطح زمین آمده اند، به چندین رنگ در آمده و سبب تشکیل پدیده ای خارق العاده گردیده است. وجود انواع کانی ها و مواد معدنی نظیر آهن، جیوه، گوگرد و غیره سبب به وجود آمدن رنگ‌ هایی مثل فیروزه‌ ای، قهوه‌ ای، نارنجی، آبی، صابونی و... در کف چشمه شده اند. به این نکته توجه داشته باشید که شنا کردن در این چشمه به خاطر وجود مواد معدنی و املاح بالای آب، توصیه نمیشود.

شهر شاهرود کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
جنگل ابر
یکی از کهن ترین مکان های جهان که از دوره سوم زمین ‌شناسی یعنی دوران ژوراسیک به یادگار مانده جنگل ابر  می باشد که در شهرستان شاهرود قرار گرفته است. این جنگل یکی از دلایل جذب گردشگر در این شهر به حساب می آید. جنگل ابر در یک منطقه‌ کوهستانی و در مجاورت رشته کوه البرز قرار گرفته است و همین امر یکی از دلایل وجود ابرها پایین‌ تر از حد معمول است و ابرها در لا به لای درختان انبوه جنگل پرسه می‌ زنند. در ارتفاعات بالاتر می‌ توانید جنگل و درختان غرق در ابرها را هم مشاهده کنید. جنگل ابر در روستایی به همین نام در ۴۵ کیلومتری شهرستان شاهرود واقع گردیده است.

شهر شاهرود کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
روستای قلعه بالا
روستای قلعه بالا در نزدیکی منطقه کویری شاهرود و در دامنه کوه‌ ها واقع شده است. این روستا بخاطر سبک پلکانی که دارد به شهرت رسیده و در دل کوهستان شاهرود قرار گرفته است. سبک پلکانی روستا یک نمای جذاب از هنر دست انسان در دل طبیعت به وجود آورده، خانه‌ هایی که هنرمندانه و با تکیه به هم تا بالای کوه رفته اند و روستایی گرم و صمیمی برای اهالی تشکیل داده اند. این روستا در ۱۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان شاهرود قرار دارد.

شهر شاهرود کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
دشت آفتابگردان و شقایق کالپوش
یکی از جاذبه های طبیعی شهرستان شاهرود دشت وسیع کالپوش می باشد. این دشت در فصل بهار از گل های شقایق پوشیده میگردد و رنگ‌ های زیبای آنها منظره ای رویایی به وجود می آورد و در تابستان پوشیده از گل های آفتاب گردان‌ میشود. این دشت در میامی، بعد از روستای حسین آباد کالپوش، قرار گرفته است. با رفتن به این دشت یک خاطره دل انگیز در ذهن هر آدمی ثبت میگردد.

شهر شاهرود کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
پارک آبشار شاهرود
یکی از مکان های دیدنی شهرستان شاهرود پارک آبشار آن می باشد. این پارک در قسمت شمال شرقی شاهرود،‌ خیابان شهید صدوقی قرار گرفته است. پارک آبشار بزرگترین پارک شاهرود محسوب میگردد و در آن حوضچه‌ های بزرگ، آبشار مصنوعی، جاده سلامت، امکانات ورزشی، فضای جنگلی و غیره وجود دارد. هم چنین این پارک دارای آلاچیق‌ ها و مکان هایی برای چادر زدن و گشت و گذار می باشد و همین دلایل سبب شناخت و محبوبیت این پارک در بین اهالی این شهرستان و گردشگران شده است.

شهر شاهرود کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
آبشار نکارمن
یکی از مکن هی طبیعی و عجیب شهرستان شاهرود آبشار نکارمن که در منطقه‌ ای جنگلی در دل کویر قرار گرفته است و همین امر سبب شگفتی همگان گردیده است.  این آبشار در روستای نکارمن در ۲۵ کیلومتری شهرستان شاهرود قرار گرفته است. این روستا دارای آبشارها و چشمه‌ های زیبایی می باشد و تبدیل به بهشت کوچکی در دل کویر بی آب و علف گردیده است. آب آبشار نکارمن به صورت رودخانه‌ ای جاری میشود و راه خود را ادامه می‌ دهد. این رودخانه در  فصل تابستان‌ کم آب‌ تر می‌شود، ولی در سایر فصل‌ های سال پر آب می باشد.

شهر شاهرود کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
کویر رضا آباد
کویر رضا آباد در قسمت جنوب شرقی شاهرود و در فاصله ۱۴۰ کیلومتری از این شهر واقع شده است. این کویر دارای تپه‌ های شنی کوچک و بزرگ، گله‌ های شتر، آسمان بی‌ ابر و سکوت بی‌ انتها می باشد و به هین خاطر یکی از جاذبه های دیدنی برای طرفداران کویر به حساب می آید. در کویر رضا آباد امکان گردشگری روستایی و عشایری از خانه‌ های گنبدی شکل خشتی، سیاه چادر عشایر، تورهای شترسواری و غیره وجود دارد.

شهر شاهرود کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
خانه یغمایی ها
قدمت این خانه تاریخی به اوایل دوران پهلوی باز میگردد. این بنا با معماری شبیه به خانه‌ های یزدی ساخته شده و صاحب آن تاجری ثروتمند، از خاندان یغمایی ها، بوده است. خانه یغمایی ها دارای سبکی قدیمی می باشد و از یک حیاط بزرگ،یک دالان ورودی متصل به حیاط، چندین اتاق‌، یک حوضچه زیبا و یک باغچه دارای گل‌ ها و درختچه‌ های اطرافش می باشد. این خانه در خیابان تهران و در خیابان ۸ شهریور قرار گرفته است.

شهر شاهرود کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
آرامگاه بایزید بسطامی
ابویزید طیفور بن عیسی بن آدم بن سروشان بسطامی ملقب به بایزید بسطامی، یکی از بزرگترین عارفان قرن سوم بوده است. این عارف بزرگ در یک خانواده‌ زرتشتی متولد گردید، ولی طی اتفاقات و تغییراتی به دین اسلام گرایش پیدا کرد و برای گسترش دین اسلام به بسطام بازگشت. آرامگاه او در بین مردم بسطامی ارزش و اعتبار خاصی دارد. این آرامگاه در جوار آرامگاه امامزاده محمد قرار گرفته است.
 

افراد مشهور و مشاهیر شهرستان شاهرود

 
سید محمود حسینی شاهرودی
وی در سال 1262 در شاهرود متولد گردید. سید محمود حسینی شاهرودی در سال ۱۳۲۸ به نجف رفت و درس‌ های فقه و اصول را در نزد آخوند خراسانی فرا گرفت. وی به صورت هم زمان رسائل و مکاسب شیخ انصاری را تدریس می‌کرد. او تقریبا حدود هجده ماه در نزد  آخوند خراسانی شاگردی کرد. وقتی استاد او در ۲۰ ذی الحجه ۱۳۲۹ در گذشت وی به سامرا رفت؛ ولی طولی نکشید که به نجف بازگشت و یک دوره اصول فقه را کنار آقاضیاء عراقی یاد گرفت. او هم زمان در درس میرزای نائینی نیز شرکت کرد  و جزو شاگردان خاص او شده بود. استاد  او را بر دیگر شاگردانش او را مقدم می‌ دانست و زمانی که برای دیگر شاگردانش گواهی علمی صادر می‌ کرد، نظر او را هم می پرسید. عالمان بسیاری در جلسه درس سید محمود شاهرودی شرکت می‌ کردند. ز شاگردان او میتوان سید جواد آل‌ علی شاهرودی، سید محمد جعفر مروج جزائری، محمد رحمتی سیرجانی، علی آزاد قزوینی محمد ابراهیم جناتی، مسلم ملکوتی، جواد تبریزی و سید کاظم حائری را نام برد. وی در سال ۱۳۵۳ به دیار باقی شتافت.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما