استان گلستان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

استان گلستان در قسمت شمالی کشور قرار گرفته است. این استان از سمت شمال به کشور ترکمنستان، از قسمت جنوب به استان سمنان، از قسمت شرق به استان خراسان شمالی و از قسمت غرب به استان مازندران و دریای خزر محدود می گردد. جمعیت استان گلستان براساس سرشماری که در سال 1395 انجام گرفت، یک میلیون و ۸۶۸ هزار و ۸۱۹ نفر بوده است. این استان از ۱۴ شهرستان به نام‌های آزادشهر، آق قلا، گرگان، گنبدکاووس، بندرترکمن، گمیشان، رامیان، کردکوی، بندرگز، علی آباد کتول، گالیکش، کلاله، مراوه تپه و مینودشت، ۲۷ بخش، ۳۳ شهر، ۶۰ دهستان و ۱۰۴۹ آبادی تشکیل شده است.
چهارشنبه، 22 آذر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
استان گلستان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

مشخصات

کشور ایران
استان گلستان
شهرستان دارای 14 شهر
بخش 60 بخش
جمعیت  1868819 نفر
مساحت ۲۰۳۶۷ کیلومتر مربع
زبان گفتار طبری و فارسی و ترکمنی
مذهب شیعه و سنی
ارتفاع از سطح دریا ۳۳۲۰ متر
شرایط آب و هوا معتدل مرطوب، معتدل مدیترانه ای، معتدل خشک، معتدل کوهستانی، سرد کوهستانی، خشک سرد، نیمه خشک و خشک
پیش شماره تلفن ۰۱۷
شناسه ملی خودرو 69 س و 59 س
ره آورد حلوای آوماج، نان پادرازی، سرغربیلی، جز حلوا، خاویار، ابریشم بافی،  قالی ترکمن، زیورآلات و ...


استان گلستان در قسمت شمالی کشور قرار گرفته است. این استان از سمت شمال به کشور ترکمنستان، از قسمت جنوب به استان سمنان، از قسمت شرق به استان خراسان شمالی و از قسمت غرب به استان مازندران و دریای خزر محدود می گردد. جمعیت استان گلستان براساس سرشماری که در سال 1395 انجام گرفت، یک میلیون و ۸۶۸ هزار و ۸۱۹ نفر بوده است.  این استان از ۱۴ شهرستان به نام‌های آزادشهر، آق قلا، گرگان، گنبدکاووس، بندرترکمن، گمیشان، رامیان، کردکوی، بندرگز، علی آباد کتول، گالیکش، کلاله، مراوه تپه و مینودشت، ۲۷ بخش، ۳۳ شهر، ۶۰ دهستان و ۱۰۴۹ آبادی تشکیل شده است. از ۱۳ اقلیم شناخته شده در دنیا، استان گلستان دارای ۸ اقلیم معتدل مرطوب، معتدل مدیترانه ای، معتدل خشک، معتدل کوهستانی، سرد کوهستانی، خشک سرد، نیمه خشک و خشک می باشد. این استان از نظر ناهمواری به سه ناحیه کوهستانی ، کوهپایه ای و جلگه ای تقسیم می گردد. گلستان در طول تاریخ دارای نام های گرگان، و جرجان بوده است. این استان تا سال ۱۳۷۶ قسمتی از استان مازندران بود، اما در آن سال به صورت استانی مستقل انتخاب شد و شهرستان گرگان به عنوان مرکز آن برگزیده گردید.  اقوام مختلفی در این استان ساکن هستند که شامل ترکمن‌ ها، فارسی زبانان، سیستانی‌ ها، بلوچ‌ ها، ترک‌ ها (آذربایجانی و قزلباش)، مازندرانی و قزاق‌ ها می‌شوند. فارس‌ها به دو دستهٔ بومی و مهاجر تقسیم می‌ شوند. فارس‌ های بومی اکثرا به گویش‌ های گرگانی، کتولی و مازندرانی صحبت میکنند. مهاجرین به استان هم بیشتر سیستانی، بلوچ، سمنانی و خراسانی می باشند. فارسی‌ زبان‌ ها اکثرا در مرکز و در قسمت جنوب استان و مازندرانی‌ ها در روستاهای نیمه غربی استان می باشند. آذری‌ ها در شهرستان گنبد کاووس و قزاق‌ های استان گلستان هم اکثرا در گرگان سکونت دارند.
 

این استان شامل بخش‌های زیر می‌باشد:

 
شهرستان ها:
آزادشهر، آق‌ قلا، گرگان، گنبدکاووس، بندر ترکمن، گمیش‌تپه، رامیان، کردکوی، بندرگز، علی‌آباد کتول، گالیکش، کلاله، مراوه تپه و مینودشت
 
دهستان:
دهستان چشمه‌ساران، دهستان خرمارود جنوبی، دهستان شیرنگ، دهستان کتول، دهستان انجیرآب، دهستان قرق، دهستان آق‌ سو، دهستان تمران، دهستان زاوکوه و ....
 
روستاها:
روستای خلیندره، روستای زیارت، روستای افراتخته، روستای پاقلعه، روستای شیرآباد، روستای چینو، روستای یلمه‌ سالیان و ....
 

جای‌ های دیدنی استان گلستان


استان گلستان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
روستای جهان نمای کردکوی
یکی از روستاهای ییلاقی و یکی از مکان های پر جذبه استان گلستان روستای جهان نمای کردکوی می باشد که به خاطر بکر بودن و به دور از امکانات شهری بسیار شناخته شده است. از ویژگی های این روستا میتوان به طبیعت بکر و بی نظیر آن و مشاهده ابرها بر فراز قله اشاره کرد. کلبه هایی که در این روستا وجود دارند بسیار ساده و دور از هرگونه زرق و برق شهری می باشند وحس زندگی روستایی و طبیعت شگفت انگیز را برای شما به ارمغان می آورند. اگر شما هم دلتان مکانی خوش آب و هوا و پر از دیدنی های جذاب میخواهد به این روستا سری بزنید تا از مکان های دیدنی آن شگفت زده شوید.

استان گلستان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
آبشار لوه
یکی از جاذبه های طبیعی موجود در استان گلستان آبشار لوه می باشد که مسیر دسترسی آن هم بسیار راحت است و می توانید با ماشین خود به نزدیکی آبشار بروید. این آبشار در جوار روستا لوه قرار گرفته که کمتر از ۱۰۰۰ نفر جمعیت دارد و همین امر دسترسی به این آبشار را آسان‌ تر کرده است. آبشار لوه، در جنگلی پر از درختانی نظیر ممرز، افرا و توسکا واقع شده است. وجود این درختان سبب زیبایی بیشتر آبشار و هم چنین مطبوع بودن آب‌ و هوا اضافه کرده است.

استان گلستان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
پارک ملی گلستان
این پارک در فاصله 115 کیلومتری  از غرب شهر بجنورد و در فاصله  30 کیلومتری  از شرق شهر گالکیش از توابع مینودشت واقع شده  و به عنوان گلوگاه استان گلستان به شناخته میشود. این پارک دارای آب و هوایی چهار فصل است که در تمامی روزهای سال میزبان گردشگران و طبیعت دوستان می باشد. بعضی از حیوانات و پرندگانی که در پارک ملی گلستان وجود دارند شامل: پلنگ، خرس قهوه‌ ای، گرگ، مارال، شوکا، گوسفند وحشی، بز وحشی، آهوی ایرانی، گراز، قوچ، میش اوریال، عقاب طلایی، جغد، دارکوب و سینه سرخ می‌ شوند. هم چنین وجود چندین رودخانه، جویبار و آبشار به زیبایی های این پارک افزوده است.

استان گلستان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
منطقه شکار ممنوع عزیزآباد
منطقه شکار ممنوع عزیزآباد یکی دیگر از  جای های دیدنی و تفریحی استان گلستان به حساب می آید. در این منطقه  بیش از ۳۰ گونه پستاندار وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌ توان خرس قهوه‌ ای، شغال، روباه، پلنگ، گرگ، سمور، لاک‌پشت‌ ها، مارهای سمی و غیرسمی و سیاه ماهی را نام برد.

استان گلستان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
دریاچه توشن
این دریاچه در روستای توشن و در 5 کیلومتری استان گلستان واقع شده است. معنی نام توشن اشاره به کم شدن آب دارد و اهالی این منطقه به این دریاچه  آبندان هم می‌ گویند. در بخش جنوبی روستای توشن مکانی به نام آب بندان وجود دارد که جنگلی سرسبز با درختان تنومند در اطرافش قرار گرفته اند. آب و هوای دلپذیر اطراف دریاچه، امکان ماهیگیری و قدم زدن اطراف آن، این دریاچه را به یک مکان دل انگیز و پربازدید مبدل کرده است.

استان گلستان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
جزیره آشوراده
یکی از مهم ترین مراکز گردشگری در استان گلستان جزیره آشوراده می باشد. این جزیره از سابقه تاریخی زیادی برخوردار است و نقش بسزایی در شکل گیری تاریخ معاصر ایران داشته است. این جزیره دیدنی که در دریای خزر واقع شده با حفر یک کانال از دیگر جزایر این منطقه جدا گردیده است. جزیره آشوراده یکی از پر بازدید ترین مکان‌ های گردشگری استان گلستان به حساب می آید. برای رفتن به این جزیره می توانید از اسکله بندر ترکمن با قایق به آنجا برسید.

استان گلستان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
گورستان تاریخی خالد نبی
یکی از مکان های دیدنی و پرجاذبه استان گلستان گورستان تاریخی خالد نبی می باشد. این گورستان در گذشته دارای سنگ قبرهایی به تعداد 600 عدد بوده که  در اثر سهل انگاری میراث فرهنگی تعدادی از آنها نابود یا دزدیده شده است. برای رسیدن به این گورستان باید 20 دقیقه ای مسیری سراشیبی را پیاده روی کنید. این گورستان نزدیک زیارتگاه خالد نبی قرار گرفته و به اعتقاد خیلی‌ ها، اسرار آمیزترین گورستان ایران می باشد.
 

افراد مشهور و مشاهیر استان گلستان

 
سید اسماعیل جرجانی
سید اسماعیل جرجانی در سده پنج هجری در گرگان متولد گردیده و یکی از پزشکان معروف ایران در این سدهبوده است. وی نویسنده کتاب ذخیره خوارزمشاهی می باشد. کتاب او اولین کتاب پزشکی می‌ باشدکه به زبان فارسی نوشته شده‌ است. از دیگر آثر وی میتوان به : اغراض الطب، التذکره الاشرفیه فی الصناعه الطبیه و یادگار اشاره کرد. وی در سال ۵۳۱ قمری به رحمت ایزدی پیوست.
 
فخرالدین اسعد گرگانی
یکی از شاعران نامدار ایرانی در سده پجم هجری فخرالدین اسعد گرگانی می باشد از آثار مشهور او میتوان به داستان قدیمی ویس و رامین اشاره کرد.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.