شهر کاشان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

شهر کاشان یکی از شهرهای استان اصفهان به حساب می آید و در فاصله 235 کیلومتری جنوب تهران و 250 کیلومتری شمال اصفهان قرار گرفته است. شهر کاشان از سمت شمال و شرق با شهرستان آران و بیدگل که در کویر مرکزی ایران قرا دارند، از سمت جنوب با شهر نطنز و قمصر و ارتفاعات مشرف به آنها همسایه می باشد. موقعیت جغرافیایی کاشان به این صورت است که از یک طرف پشت به کوهستان و از طرف دیگر رو به دشت کویر واقع گردیده است.
چهارشنبه، 22 آذر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
شهر کاشان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

مشخصات

کشور ایران
استان اصفهان
شهرستان کاشان
بخش مرکزی
جمعیت  ۳۶۴٬۴۸۲ نفر
مساحت ۴٬۳۹۸ کیلومتر مربع
زبان گفتار فارسی لهجه کاشانی
مذهب شیعه
ارتفاع از سطح دریا ۹۷۰ متر
شرایط آب و هوا کوهستانی و کویری
پیش شماره تلفن ۰۳۱
شناسه ملی خودرو ایران ۲۳ ب، ایران ۴۳ و، ایران ۵۳ ه‍ و ایران ۲۳ ل
ره آورد گلاب، کلوچه، باقلوا، فرش، زیلو، عرقیات، قالی و گلیم و گوشت لوبیا غذای معروف کاشان

شهر کاشان جزو شهرهای تاریخی ایران محسوب میگردد و در استان اصفهان قرار گرفته است. یکی از شهرهای پر جمعیت استان اصفهان می باشد و دارای جمعیتی  ۳۰۵ هزار نفری است. کاشان  با شهر اصفهان ۲5۰ کیلومتر فاصله دارد. اگر بخواهیم اشاره ای به نام های قدیمی این شهر کنیم میتوان کاسیان، چهل حصاران، کی آشیان و کاه افشان را نام ببریم. بر اساس نظر بسیاری از تاریخ دانان شهر کاشان مهد فرهنگ و تمدن ایران می باشد و دارای جاذبه های گردشگری تاریخی بسیار فراوانی است. طبق نظریه باستان شناسان این شهر شاه حضور الیه آریایی ها در کشور ایران بوده است. شهر کاشان از نظر اقتصادی جزو شهر های موفق ایران می باشد که از چندین راه اقتصادی رونق پیدا میکند. از این روش های اقتصادی میتوان به وجود جاذبه های گردشگری بسیار زیاد،  کشاورزی و تولید محصولاتی نظیر پنبه و پیاز ، صنایع دستی مثل ابریشم بافی و کاشی کاری اشاره کرد. این شهر از آب و هوای گرم و خشک برخوردار می باشد و میانگین بارش سالانه آن  در مقایسه با میانگین کل کشور بسیار پایین ‌تر است. مردم این شهر به زبان فارسی و لهجه کاشانی صحبت میکنند. دین رسمی مردم شهر کاشان همانند بسیاری دیگر از شهرهای ایران دین اسلام می ‌باشد و آنها پیرو مذهب شیعه هستند، اما بعضی دیگر از اقلیت های مذهبی نظیر مسیحی ها و یهودی ها نیز در این ساکن می باشند.
 

این شهرستان شامل بخش‌های زیر می‌باشد:

 
شهرها:
راوند ، مشکات ، برزک، جوشقان قالی ، قمصر ، کامو و چوگان ، نیاسر
 
دهستان:
دهستان میاندشت، دهستان کوهپایه، دهستان خرم‌ دشت، دهستان گلاب، دهستان باباافضل، دهستان قهرود، دهستان جوشقان قالی، دهستان نیاسر و دهستان کوه دشت
 
روستاها:
آب سفیداب، ازناوه، پنداس، جوینان، چاله قرا، حسامیه، خنچه، رحق، سن سن، صورآباد، قهرود و .....
 

جای‌ های دیدنی شهرستان کاشان


شهر کاشان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

باغ و حمام فین
اگر بخواهیم  به یکی از مکان های دیدنی و جذاب کشورمان اشاره کنیم میتوانیم باغ و حمام فین را نام ببریم. این باغ از چندین بخش محتلف تشکیل گردیده است که شامل: یک حیاط اصلی و چهار برج دایره ای شکل، چشمه های آبی که آب مورد نیاز این باغ و آبنماهایش را تامین می‌ کند میگردد. یکی از ویژگی های منحصر به فرد این باغ صدای آب روان و سازه‌ های چشم‌ نواز است که حواس گردشگران را به خود پرت میکند. قدمت این باغ به سال ۱۵۹۰ میلادی و سلسله صفوی باز میگردد. باغ فین در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. باغ فین در خیابان امیر کبیر کاشان قرار گرفته است. یکی دیگر از دلایل معروفیت این باغ معماری خاص آن می باشد. در طول مسیر باغ فین سراسر درختان بلندی میبینید که چنین سرسبزی در میان کویر بسیار چشم نواز است. دلیل اصلی شناخته شدن این حمام به خاطر قتل میرزا تقی خان امیرکبیر است که در این مکان اتفاق افتاده است. ساختمان حمام فین در میان ۵۷۹ درخت سرو و ۱۱ درخت چنار واقع شده و عمر این درختان بین صد تا ۴۰۰ سال می باشد. حمام فین دارای دو حمام بزرگ و کوچک است. حمام بزرگ که نام دیگرش حمام سلطنتی می باشد مخصوص شاه و حمام کوچک هم برای خدمتکاران ساخته شده بود.

شهر کاشان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

موزه ملی کاشان
ساختمان این موزه موزه در سال ۱۲۰۵ خورشیدی به وسیله داماد فتحعلی شاه که نامش علی‌ محمدخان صدر اصفهانی بود در قسمت ضلع غربی باغ ساخته شد. اما این بنا در گذر زمان تبدیل به مخروبه شد ولی در سال ۱۳۳۷ خورشید مجددا بر روی آن، مجموعه بنایی ساخته شد که از یک  ایوان و هفده ستون تشکیل شده و در سال ۱۳۴۶ خورشیدی افتتاح شد. این بنا امروزه به عنوان موزه ملی کاشان شناخته میشود و  جزو قدیمی‌ ترین موزه‌ های کشور به حساب می آید و دارای اشیایی حدودا ۴۰۰ قطعه می باشد. قدمت این آثار به هزاره هفتم قبل از میلاد باز می‌‌ گردد. موزه ملی کاشان از دو طبقه همکف و زیرزمین تشکیل شده و بازدید از این موزه از بخش باستان‌ شناسی شروع میشود و در بخش معاصر به اتمام می‌‌ یابد. معماری موزه ملی کاشان کاملا به سبک ایرانی است و سقف این بنا گنبد مانند می باشد و دارای چهار نورگیر در چهار قسمت زیر گنبد است.

شهر کاشان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
مسجد جامع کاشان
یکی از بناهای قدیمی و تاریخی شهر کاشان، مسجد جامع می باشد که قدمت آن به دوران حکومت سلجوقیان باز میگردد. ابتدا این مکان به عنوان آتشکده شناخته شده بود اما با آمدن اسلام به ایران به مسجد جامع مبدل گردیده است. این آتشکده به دستور  دختر مالک اشتر، صفیه خاتون به مسجد تبدیل شده است. این بنای تاریخی در دوره های تاریخی متعدد مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. این مسجد منحصر به فرد در خیابان بابا افضل کاشان واقع گردیده است. این مسجد تاریخی از دو محراب با دو قبله تشکیل شده است. علت این که این مسجد دارای دو قبله می باشد این است که  ابزار دقیق برای سنجش قبله وجود نداشته است. محراب نخست در جای اشتباهی بنا شده بوده، اما با گذر زمان آن محراب تخریب گشت و محراب دیگری ساخته شد. ولی بازهم آثار گچ کاری از محراب قدیمی بر جای مانده است. به علاوه در این مسجد سه شبستان، کوره پخت ظروف چینی و ایوانی مرتفع وجود دارد.

شهر کاشان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
بازار سنتی کاشان
کاشان هم مانند دیگر شهر های کشورمان دارای بازاری سنتی می باشد که ساختمان های تاریخی زیادی در آن دیده میشود. این بازار از خیابان بابا افضل کاشان آشروع میشود و تا نزدیکی دروازه دولت  کاشان ادامه دارد. بناهای تاریخی که در این بازار وجود دارند شامل: کاروانسرای میرپنج، مسجد میدان میرعماد، تیمچه صباغ، تیمچه معروف امین الدوله، حسینیه سوراخ ریسمان و چندین بنای دیگر میشود. در این بازار  تعدادی زیادی از اصناف مختلف را مشاهده خواهید کرد، نظیر بخش های مسگری، کفاشی، رنگرزی، زرگری، بزازی و خیاطی.

شهر کاشان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
آبشار نیاسر کاشان
یکی از جاذبه های دیدنی شهر کاشان آبشار نیاسر می باشد که در روستایی به همین نام قرار گرفته است. این آبشار سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود و این روستا میکشاند. هم چنین این روستا به خاطر وجود بافت تاریخی، فرهنگی و معماری سنتی مورد توجه گردشگران بسیاری قرار میگیرد. پوشش سنتی اهالی و مخصوصا بانوان نیاسر، گویش محلی مردم که بازمانده از دوران پیش از اسلام است از مهمترین دلایل جذابیت نیاسر به عنوان یکی از مکان های دیدنی کاشان محسوب میگردد.

شهر کاشان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
خانه طباطبایی ها
یکی از بناهای مشهور در شهر کاشان مربوط به فردی به نام سید جعفر طباطبایی می باشد که یکی از تاجران فرش کاشان در زمان گذشته بوده است. این خانه در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده و ساخت آن ۱۸ سال زمان برده است. خانه طباطبایی‌ ها دارای چهل اتاق و چهار حیاط و سه بادگیر و دو رشته قنات و چهار زیرزمین و اتاق شاه‌ نشین با پنجره‌ های مشبک و رنگی، گچبری‌ ها و آیینه‌ کاری هامی باشد. این خانه زیبا در خیابان علوی شهر کاشان قرار گرفته و هر گوشه آن به عنوان نمادی از شهر کاشان به شمار می آید. این خانه از معماری بسیار زیبایی برخوردار است که چشم هر بنی بشری را به سمت خود جذب میکند. اگر عاشق بناهای تاریخی و زیبا هستید بازدید از این خانه خالی از لطف نیست.

شهر کاشان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
شهر زیرزمینی نوش آباد یا اویی
شهر زیرزمینی نوش آباد که نام دیگرش شهر اویی می باشد در شهر کاشان واقع گردیده است. قدمت این شهر به دوره پیش از اسلام باز میگردد. شهر نوش آباد از سه طبقه تشکیل شده و طبقات این شهر دارای راهروها، اتاق ها، کانال‌ ها می باشند. طبقات این شهر از طریق چاه‌ های عمودی به یکدیگر وصل شده اند. شهر نوش آباد به وسیله انسان ها ساخته شده و دارای کاربردهای متعدد نظامی و دفاعی در طول تاریخ بوده است. این شهر دارای وسعتی نزدیک به چهار کیلومتر و ارتفاع چهار  تا شانزده متری می باشد. شهر اویی شبیه به تونلی بسیار دراز می باشد که به عنوان بزرگ ترین شهر زیرزمینی جهان از آن یاد میشود.

شهر کاشان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
تپه سیلک
یکی از جاذبه های طبیعی در کاشان تپه سیلک می باشد که یادگار دوران باستان است و قدمت آن حدودا به هشت هزار سال قبل باز میگردد. نام این تپه از اولین تمدن یعنی سیلک گرفته شده است. این تمدن در مقایسه با تمدن‌ های دیگر هم دوره خود، پیشرفت زیادی داشته است. یکی از ویژگی های بازدید از این تپه‌ این است که میتواند یادآور نخستین نشانه‌ های تمدن در این منطقه باشد، انگارکه شما با ماشین زمان به هزاره‌ های خیلی قبل سفر کرده اید. تپه های سیلک دارای دو تپه مختلف در نزدیکی هم می باشد و در هر یک از این دو تپه، گورستانی باستانی قرار گفته است. قدمت این گورستان‌ ها به ۳۵۰۰ سال و ۳۰۰۰ سال قبل باز میگردد. مسیر دسترسی به این مکان از طریق جاده فین می باشد.

شهر کاشان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
خانه عباسیان یا عباسی
یکی دیگر از بناهای تاریخی که در شهر کاشان وجود دارد و در محله‌ سلطان امیراحمد قرار گرفته خانه عباسیان می باشد. این خانه به خاطر داشتن معماری سنتی سالانه توجه گردشگران زیادی را به سمت خود جلب میکند. قدمت خانه عباسیان یا عباسی به دوره قاجاریه باز می‌ گردد. این ساختمان از گچبری ها، قرینه سازی ها و طراحی های بی نظیری تشکیل شده و جزو زیباترین مکان های دیدنی شهر کاشان به حساب می آید. یکی از دلایل معروفیت ایت خانه بادگیرهای بلند آن است که در میان خانه های شهر کاشان بیشتری ارتفاع را به خود نسبت داده است.

شهر کاشان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
آرامگاه سهراب سپهری
یکی از شعرای نامدار و محبوب کشورمان سهراب سپهری می باشد. سهراب سپهری شاعر، نقاش و نویسنده معاصر بود که در کاشان متلولد و در هما جا نیز به دیار باقی پیوست. آرامگاه او در روستای مشهد اردهال کاشان، در صحن امامزاده سلطان علی ابن محمدباقر قرار گرفته است. سنگ قبر او در ابتدا به رنگ آبی بوده و در طی گذشت سال ها نیز چندین بار عوض شده تا درنهایت اکنون به رنگ مشکی درآمده است.

شهر کاشان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
کاروانسرای مرنجاب
یکی از مکان های دیدنی شهرکاشان که در دل کویر مرنجاب واقع شده کاروانسرای مرنجاب است و قدمت آن به دوره صفویه باز میگردد.  این کاروانسرا به امر شاه عباس ساخته شده و شکل ظاهری این کاروانسرا همانند قلعه و دژ می باشد و در زمان های گذشته به عنوان محلی برای دفاع نیز مورد استفاده قرار میگرفته است. مصالحی که در این بنا استفاده شده شامل آجر و گچ میگردد. موقعیت این کاروانسرا در زمان گذشته به خاطر قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم همیشه مورد توجه تمامی افراد در طول تاریخ بوده است. این کاروانسرا هنوز هم مسافر میپذیرد و شما میتوانید در این کاروانسرا برای چند روز اقامت کنید.

شهر کاشان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
مراسم گلاب گیری کاشان
یکی از مراسماتی که در کاشان سالانه گردشگران زیادی را به سمت این شهر میکشاند مراسم و آیین گلاب گیری است که در شهر قمصر و دیگر روستاهای کاشان و در ماه اردیبهشت برگزار می‌ شود. روش چیدن گل‌ های سرخ و آماده کردن آنها برای گلاب گیری و استخراج گلاب از آنها، سالانه گردشگران فراوانی را به سمت شهر قمصر می‌ کشاند.
 

افراد مشهور و مشاهیر شهرستان کاشان

 
سهراب سپهری
سهراب سپهری شاعر، نقاش و نویسنده معاصر کشورمان که در ۱۴ مهر  ۱۳۰۷  در شهر کاشان متولد و در خانواده ای اهل هنر و شعر متولد گردید. مادرش ماه‌ جبین و پدرش اسدالله  هر دو اهل شعر و هنر بودد. وی جزو شاعران معاصر ایران بود و شعرهایی که سروده به زبان‌ های متعددی همانند انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و ایتالیایی ترجمه شده‌ است. پدربزرگ او میرزا نصرالله‌ خان سپهری، نخستین رئیس تلگراف‌ خانه کاشان بوده است. وی در سال 1359 و در 1 اردیبهشت دار فانی را وداع گفت.
 
محمد غفّاری
محمد غفّاری که در سال ۱۲۲۶ در شهر کاشان متولد گردید، معروف به کمال‌ المُلک، نقاش نامدار ایرانی می باشد. وی نقاش معروف در دوره های قاجار و اوایل دوره پهلوی بوده است. او از مشهورترین و پر نفوذ ترین شخصیت‌ های تاریخ معاصر ایران به حساب می‌آید. کمال‌ الملک برادر زاده صنیع‌ الملک و یکی از اعضای لژ فراماسونری ایران موسوم به لژ بیداری بوده است. وی در ۲۷ مرداد سال 1319 به دیار باقی شتافت.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.