شهر ماسال کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

ماسال یکی از شهرهای استان گیلان محسوب میگردد و در موقعیت بین عرض‌ های ۳۷ درجه و ۱۵ دقیقه تا ۳۷ درجه و ۲۹ دقیقه شمالی و طول جغرافیایی ۴۸ درجه و ۴۳ دقیقه تا ۴۹ درجه و ۱۱ دقیقه شرق واقع شده است. شهرستان ماسال با شهر تالش ۶۰ کیلومترو با شهر رشت ۵۵ کیلومتر فاصله دارد. ماسال دارای مساحت ۶۶۲ کیلومتر مربع و ارتفاع ۸۴ متر از سطح دریا می باشد. این شهر بعد از شهر رودبار دومین منطقه مرتفع استان گیلان است. ماسال از سمت شمال به شهرستان رضوانشهر، از سمت شرق به شهرستان فومن و شهرستان صومعه سرا، از سمت جنوب و سمت غرب به شهرستان خلخال و استان اردبیل محدود میگردد.
پنجشنبه، 23 آذر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
شهر ماسال کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

مشخصات

کشور ایران
استان گیلان
شهرستان ماسال
بخش مرکزی
جمعیت  ۵۲٬۶۴۹ نفر
مساحت ۶۳۳ کیلومتر مربع
زبان گفتار زبان تالشی
مذهب شیعه
ارتفاع از سطح دریا ۸۰ متر
شرایط آب و هوا مرطوب و کوهستانی
پیش شماره تلفن ۰۱۳۴۳۶۶
شناسه ملی خودرو  ایران۵۶ه
ره آورد زرین نان، جاجیم، نازک کاری و خراطی، شال بافی، نمد مالی، چلنگری، برنج، باقلا، مرکبات، گوجه سبز

ماسال یکی از شهرهای استان گیلان محسوب میگردد و در موقعیت بین عرض‌ های ۳۷ درجه و ۱۵ دقیقه تا ۳۷ درجه و ۲۹ دقیقه شمالی و طول جغرافیایی ۴۸ درجه و ۴۳ دقیقه تا ۴۹ درجه و ۱۱ دقیقه شرق واقع شده است. شهرستان ماسال با شهر تالش ۶۰ کیلومترو با شهر رشت ۵۵ کیلومتر فاصله دارد. ماسال دارای مساحت ۶۶۲ کیلومتر مربع و ارتفاع ۸۴ متر از سطح دریا می باشد. این شهر بعد از شهر رودبار دومین منطقه مرتفع استان گیلان است. ماسال از سمت شمال به شهرستان رضوانشهر، از سمت شرق به شهرستان فومن و شهرستان صومعه سرا، از سمت جنوب و سمت غرب به شهرستان خلخال و استان اردبیل محدود میگردد. ماسال در گذشته بخشی از منطقه بزرگ تالش بود ولی در سال ۱۳۷۶ مستقل گردید و به شهر تبدیل شد. شهر ماسال از دو بخش به نام مرکزی و شاندرمن، چهار دهستان: به نام های شاندرمن، شیخ نشین، حومه و ماسال و نیز ۹۸ آبادی تشکیل شده است.  طبق سر شماری  که در سل ۱۳۹۵ صورت گرفت جمعیت این شهرستان تقریبا ۵۲٬۶۴۹ نفر تخمین زده شد. مردم ماسال به زبان تالشی صحبت میکنند. پیشه بیشتر مردم ماسال دامداری و کشاورزی می‌ باشد. آب‌ و هوای ماسال متأثر از دیگر مناطق استان گیلان، مرطوب و در ارتفاعات نیمه مرطوب کوهستانی می باشد.
 

این شهرستان شامل بخش‌های زیر می‌باشد:

 
بخش ها:
مرکزی، شاندرمن
 
دهستان:
دهستان شاندرمن، دهستان شیخ نشین، دهستان حومه و دهستان ماسال
 
روستاها:
اهکلان، طاسکوه، شمه‌سرا، خانقابر، شالما، لوحه سرا، چسلی، کوچکام، لیپا، اسبه ریسه و ....
 

جای‌ های دیدنی شهرستان ماسال

 
شهر ماسال کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
ییلاق خان‌ بند
اگر شما جزو دوست داران طبیعت هستید و عاشق پیاده روی و نفس کشیدن در یک منطقه خوش آب وهوا و بکر هستید بهترین منطقه برای شما ییلاق خان‌ بند می باشد. این ییلاق در ارتفاعات ماسال قرار گرفته و دارای آب و هوایی تمیز و محیطی دلنشین است. اگر گذرتان به شهرستان ماسال افتاد حتما سری به این ییلاق بزنید.

شهر ماسال کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
بام سبز ماسال
بام سبز ماسال با شهر ماسال یک کیلومتر فاصله دارد. میتوانید برای تماشای شهر ماسال از ارتفاعات به بام سبز بروید. بام سبز ماسال یکی از جذاب ترین چشم‌ اندازهای شهر ماسال به حساب می آید. این منطقه کوهستانی جذاب، جزو زیباترین مناطق گردشگری شهرستان ماسال است و علاوه بر جلگه شهر ماسال، قسمت هایی از مناظر زیبای شهرستان‌ های صومعه‌ سرا و بندر انزلی هم را هم میتوانید از این بام سبز مشاهده کنید.

شهر ماسال کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
غار آویشو
یکی از برزگترین و طولانی ترین غارهای شهرستان ماسال غار آویشو می باشد اما بهتر است برای دیدن این غار با وسایل کامل غارنوردی به آنجا بروید. از ابتدا تا انتهای غار آب در جریان است و به همین دلیل بهتر است با تجهیزات لازم به این غار بروید. به‌ غیر از جریان آب، این غار دارای قندیل‌ ها و آبشارهای زیبایی می باشد. قدمت غار آویشو حدودا ۷۵ میلیون سال تخمین زده شده و یکی از کهن ترین مناطق دیدنی شهرستان ماسال به حساب می آید. 

شهر ماسال کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

آبشار رامینه
یکی از این آبشارهای بسیار زیبای ماسال که حتما باید در طول سفر به آن سر بزنید، آبشار رامینه می باشد. این آبشار دارای طبیعت بی نظیر و زیبایی است که میتواند شما را ساعت ها در آنجا سرگرم کند. از ویژگی های شگفت انگیز این منطقه میتوان به صدای آب، وزش باد در لابه لای درختان و صدای جانوران،اشاره کرد.

شهر ماسال کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
رودخانه خالکایی و مرغک
این رودخانه از قله شاه معلم سر چشمه گرفته و پس از طی مسافت  ۴۰ کیلومتر از  شهرستان ماسال میگذرد. این دو رودخانه از علل زیبایی  شهرستان ماسال،به حساب می آیند. شما میتوانید در این رودخانه تفریحاتی همچون قایقرانی در آب‌های خروشان یا رفتینگ و کمپ زدن در اطراف آن را تجربه کنید.  اگر به شهرستان ماسال سفر کردید حتما سری به این رودخانه ها بزنید و از صدای دلنواز آب لذت ببرید.

شهر ماسال کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
دیوار سنگی اسب ریسه
دیواره سنگی اسبه ریسه یکی از صخره‌ های دوست داشتنی و معروف بین صخره‌ نوردان به حساب می آید. اگر شما هم اهل کوهنوردی یا صخره‌نوردی هستید و تجهیزات لازم را به همراه دارید، می‌ توانید برای یک صعود به خاطزه انگیز سری به دیواره سنگی اسبه ریسه بزنید و یک تجربه مبه یاد ماندنی را با خود به خانه برگردانید. دیواره سنگی اسبه ریسه جزو صخره‌ های با ارتفاع زیاد برای سنگ‌ نوردی در کشور محسوب میگردد.

شهر ماسال کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
دو بازار محلی پنجشنبه بازار و شنبه بازار
برای اکثر مسافران این بازارها بیشتر جاذبه های دیدنی به حساب می آیند تا مرکزی برای خرید. از قدیم الایام بازارهای محلی استان گیلان جزو جاذبه‌ های گردشگری برای تمام شهرها و بخش‌ های متعدد گیلان به شمار میروند. برای اکثر گردشگران این بازارهای محلی فقط یک مرکز خرید سنتی به حساب نمی آیند بلکه مکانی هستند که میتوانند با شکل حقیقی زندگی مردم گیلان بیشتر آشنا گردند. شنبه‌ بازار ماسال یکی از پرطرفدار ترین بازار روزهای این شهر می باشد که در آن انواع فرآورده‌ های دامی نظیر پنیر، کره و…، انواع ترشی‌ های محلی، سبزی‌ های خوش عطر محلی، میوه‌ های تازه و … وجود دارند. پنجشنبه‌ بازار شاندرمن یا پنجشنبه‌ بازار ماسال هم در دهستان شاندرمن قرار گرفته است. این بازار محلی در میدان عمومی شهر برپا می‌ گرددو تا حاشیه چند خیابان هم ادامه می یابد. در این بازار انواع متعددی از محصولات روستایی وجود دارد که علاوه بر مسافران اهالی روستاها و شهرهای اطراف هم برای فروش محصولاتشان یا خرید مایحتاج خود به آن سر میزنند.

شهر ماسال کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
باغ پرندگان
باغ پرندگان یکی از مناطق دیدنی شهرستان ماسال است که در آن پرندگان گوناگونی را میتوانید مشاهده کنید. این پارک یکی از جای های شگفت انگیز ماسال است و میتواند یک خاطره دل انگیز را برای شما به ارمغان بیاورد. این منطقه دارای امکانات رفاهی و اقامتگاه متعدد برای گردشگران می باشد. 

شهر ماسال کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
پارک جنگلی ریزه مندان
پارک جنگلی ریزه مندان تقریبا ۲۰۰ هکتار وسعت دارد. این منطقه جزو مکان های دیدنی شهر ماسال به حساب می آید و دارای امکانات رفاهی و تفریحی بسیاری برای داشتن یک روز عالی می باشد. اگر  به شهرستان ماسال سفر کنید حتما سری به این پارک جنگلی بزنید و از زیبایی آن لذت ببرید.

شهر ماسال کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
منطقه شاندرمن
منطقه شاندرمن در فاصله ۶۰ کیلومتری از قسمت شمال غربیشهرستان رشت قرار گرفته است. شاندرمن جزو مناطق کوهستانی و خوش آب‌ و هوای شهرستان ماسال به شمار میرود. این منطقه از بخش های دیدنی زیادی برخوردار است که میتوان به رودخانه‌ی خروشان «مرغک»، دره‌ی زیبای «خشکه‌ دریا»، آبشار پلکانی «شته‌ میل»، جنگل سرسبز «وزمه مندن»، آبشار باشکوه «جیره وزن»، روستای تاریخی «بی تم»، ییلاق کهن «سیفی» و ییلاق‌ های بسیاری  همانند «شاله را»، «النزه»، «دشته من» و «هفته خونی» اشاره کرد. این منطقه توریستی دارای صنایع‌ دستی و بازارهای بسیار است که میتوانید در آنجا یک خرید سنتی و قیمت مناسب را تجربه کنید.
 

افراد مشهور و مشاهیر شهرستان ماسال

 
استاد فرامرز مسرور ماسالی
فرامز مسرور در بامداد سال 1324 در ییلاق اولسبلنگاه ماسال چشم به جهان گشود. وی تحصیلات دوران ابتدایی خود را در ماسال گذراند و از جهت نبوغ و ذوق هنری زبانزد معلمان و هم مدرسه ای ها بود. او پس از تمام کردن دوران دبیرستان خود مشغول تحصیل در رشته های حوزوی و دینی گردید. ایشان در سال 1351 وارد آموزش و پرورش شد و کار تدریس را در آنجا شروع کرد.  وی در شهر تبریز به واسطه شغلی که داشت با استاد شهریار آشنا گردید و با الهام از وی در سال 1352 منظومه حیدربابای تالش را سرود. او در کنار معلمی و شعر سرودن مشغول یادگیری خوشنویسی در محضر استادان بزرگ گردید و بعدها خود در این زمینه به زمینه استادی دست یافت و شاگردان زیادی را تربیت کرد.  او در راستای پیروزی انقلاب تلاش های بسیاری کرد و بعد از پیروزی انقلاب به عنوان شهردار ماسال به مردم آن شهر خدمت نمود. اما خیلی زود متوجه شد که به این شغل علاقه ندارد و آن را به کسی دیگر سپرد و خود دوباره مشغول کار تدریس گردید. وی در سال 1390 و در سن 66 سالگی به دیار باقی پیوست. 


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.